Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:53:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:38:43
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 21:31:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:20:49
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
  

Auteur Topic: Keerlus, waar de module aansluiten  (gelezen 2355 keer)

Zaanlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Keerlus, waar de module aansluiten
« Gepost op: 10 October 2008, 14:36:12 »
Hoi,

Ik rijdt n-spoor en vraag me nu af waar de keerlus module(s) moet komen.
Op mijn baanplan komen 2 plaatsen voor waar winrail laat zien dat er kortsluiting onstaat (een keerlus dus).
Als ik een onderbreking rechtsboven maak naar de spiraal dan verdwijnen beide kortsluiting tekens.
Indien de onderbreking voorbij het bovenste wissel, dus richting schaduwstation, maak dan gaat de kortsluiting naar het wissel bovenin de spiraal (hij verplaatst).
Indien er een onderbreking bij de sporen maak die rechts onderin lopen dan gaat alleen de detectie bij het wisselweg waar hij ook mee verbonden is behalve bij het middelste spoor daar gebeurd niets.

De spiraal loopt naar het kopstation en de lus rechtsonder loopt naar het paradebaanvak.

Indien er meer info nodig is dan hoor ik het wel,

Groetjes Marco







Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 10 October 2008, 14:45:22 »
Als ik een onderbreking rechtsboven maak naar de spiraal dan verdwijnen beide kortsluiting tekens.
Dat is dus al een indicatie dat je daar ergens je keerlus moet maken.

Er verdwijnen 2 sporen in de dezelfde "draairichting" in de spiraal. Waar gaan die naar toe? Rechtsmidden eindigen ook twee sporen, zitten die nog ergens aan vast? Kortom, volgens mij staat niet het hele sporenplan in dit plaatje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Zaanlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 11 October 2008, 10:19:59 »
Klaas,

De 2 sporen rechtsonderin gaan vandaaruit rechtdoor als een paradebaanvak.
Vandaaruit via een station komen die weer bij het spiraal rechtsboven uit.
De tweesporen in de spiraal zitten dus uiteindelijk vast aan de 2 sporen rechts in het midden.
Om te voorkomen dat het onderste deel niet meer zichtbaar is door bovenliggende lagen heb ik die weggelaten.
Daarnaast zit er boven in het spiraal nog 2 wissels die er voor zorgen dat het kopstation wat in de bovenste laag zit bereikbaar is.
Hier zit dus een soort van kruising.
hiernog even het plaatje maar dan uitgebreider.



Groetjes Marco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 11 October 2008, 10:40:41 »
Kijk, dat is al wat completer. Alleen die spiraal, dat zie ik nog niet helemaal. Kun je daar wat meer over vertellen? Is die enkel- of dubbelsporig? En hoe zitten de 4 sporen die de spiraal in duiken aan elkaar?
Ik moet er even op studeren, want het kronkelt knap ingewikkeld door elkaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Zaanlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: 11 October 2008, 11:28:38 »
Klaas,

het spiraal is eerst met dubbelspoor en gaat dan dmv wissels enkelspoor verdernaar het kopstation.
En ja het kronkelt inderdaad zeer, maar om niet boven de 2,5 % stijging te komen heb ik regelmatig lengte nodig.

Hierbij 2 afbeeldingen, 1 met het bovenste spiraal naar het kopstation en 1 met de wissel verbinding daaronder.
Bij het maken van een scheiding bij het schaduwstation komt er een kortsluiting bij het wissels naar het binnenste spoor van het spiraal toe.




Groetjes Marco
« Laatst bewerkt op: 11 October 2008, 11:34:06 door Marco »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: 11 October 2008, 22:38:28 »
Marco, teken het sporenplan eens zonder de spiraal, dus vervang die een door een enkel rails verbinding, maakt het gehaal een stuk overzichtelijker.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Zaanlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2008, 08:02:01 »
Wim en Klaas,

even het plaatje vereenvoudigd en de spiraal eruit gehaald.


Groetjes Marco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: 13 October 2008, 08:26:59 »
Mijn oplossing:



Misschien ziet Wim nog een simpeler manier, maar dit is het eerste wat ik kon bedenken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #8 Gepost op: 13 October 2008, 11:45:31 »
Klaas, Marco, helemaal correct.

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Zaanlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Keerlus, waar de module aansluiten
« Reactie #9 Gepost op: 13 October 2008, 12:00:48 »
Klaas en Wim,

bedankt voor jullie reactie.

Groetjes Marco