Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seinschakelaar door Bert Senden
Vandaag om 16:52:03
Led verlichting knippert door Bert55
Vandaag om 16:46:39
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Michiel2
Vandaag om 16:34:20
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:21:42
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:18:46
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Bor de Wolf
Vandaag om 16:15:11
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 16:13:56
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:05:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door grossraumwagen
Vandaag om 13:13:41
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
  

Auteur Topic: HSL naar Duitsland blijft een boemel lijntje  (gelezen 4454 keer)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: HSL naar Duitsland blijft een boemel lijntje
« Reactie #15 Gepost op: 06 September 2008, 21:13:39 »
- het een mooie aanleiding is om ERTMS verder uit te rollen. Leuk dat de Fransen een eigen systeem hebben, maar laten we in Nederland gewoon de standaarden volgen.
Ik dacht dat de ATB ook bruikbaar is voor 160 km / h. Scheelt weer een eilandje, en 2 systemen op 1 trein.

Groeten, Alexander

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: HSL naar Duitsland blijft een boemel lijntje
« Reactie #16 Gepost op: 10 September 2008, 20:05:56 »
Ik dacht dat de ATB ook bruikbaar is voor 160 km / h. Scheelt weer een eilandje, en 2 systemen op 1 trein.

Groeten, Alexander

ATB-EG gaat maar tot 140 km/h. Door wat kunstgrepen kun je dat wel naar 160 km/h brengen (zie Thalys tussen Hoofddorp en Den Haag), maar een echt structurele oplossing is het niet. ERTMS is toch de toekomst en kan prima gecombineerd worden met het huidige ATB-EG (gewoon een ATB stm in de spreekwoordelijke ERTMS kast stoppen) en je hebt je downward compatibility.  ATB is jaren '60 techniek en met ERTMS biedt ook nog andere voordelen waaronder een snellere treinopvolging.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: HSL naar Duitsland blijft een boemel lijntje
« Reactie #17 Gepost op: 10 September 2008, 23:21:30 »
ATB is jaren '60 techniek en met ERTMS biedt ook nog andere voordelen waaronder een snellere treinopvolging.

Ligt denk ik iets gecompliceerder. Als je snellere treinopvolging wilt moeten alle treinen die dat traject gebruiken ERTMS hebben, en kun je er niet meer met 'alleen-ATB' treinen er tussendoor. ATB in een een ERTMS systeem heeft alleen zin als de trein over ATB baanvakken (dus zonder ERTMS) moet rijden, niet om de snelheid te verhogen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: HSL naar Duitsland blijft een boemel lijntje
« Reactie #18 Gepost op: 11 September 2008, 09:06:59 »
De winst in reistijd werd indertijd berekend op 15 tot 20 minuten, waar naar verwachting 2500 tot 3500 extra reizigers op af komen. Kosten 4 tot 7,4 miljard euro, hooguit 1,2 miljard aan inkomsten.

- 7,4 miljard voor het stukje Utrecht - Grens is veel geld.  Ik zou de berekeningen wel eens willen zien.

- reistijdwinst: daar waar ik nu in Utrecht ben, zou ik dus met de HSL, waar m.i. toch ook binnenlands verkeer van profiteert, al in Amstel zijn. Tel uit je reizigerswinst.

- verbreding van de A12 hoeft niet. Weer winst.

Groet, Arnold