Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:37:30
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 00:28:35
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door daan2353
03 December 2025, 23:50:58
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Piko blauwe 1000 door Benelux795
03 December 2025, 23:38:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Platine vraag door MadhouseNL
03 December 2025, 23:28:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
03 December 2025, 23:19:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
03 December 2025, 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
Rail away door Huup
03 December 2025, 21:28:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje door hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
03 December 2025, 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 December 2025, 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
03 December 2025, 14:08:37
  

Auteur Topic: Ombouw NS1100 Märklin 3013  (gelezen 6891 keer)

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Ombouw NS1100 Märklin 3013
« Gepost op: 24 July 2006, 17:26:56 »
Hallo medehobbisten,

Ik ben een Márklin 3013 NS1100, het oude model zonder botsneus, aan het ombouwen naar digitaal. Ik heb hiervoor een 5 polig anker gekocht en het bijbehorende motorschild uit de 60904 set. Als veldmagneet heb ik er één van ESU gebruikt. Als ik alles in elkaar zet dan past het motorschild niet goed. Deze sluit niet goed aan op de veldmagneet. Ik heb het idee dat dit komt doordat de gehele as van het anker te lang is.

Heeft iemand van jullie ervaring met het ombouwen van dit model met onderdelen van de 60904 ombouwset.

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten,

Marc Konings
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Ombouw NS1100 Märklin 3013
« Reactie #1 Gepost op: 24 July 2006, 18:08:06 »
Ja, voor de 3013 (1100NS SEH800) moet je de hele set 60904 gebruiken. Veldmagneet 5 polig anker en motorschild zijn op elkaar afgestemd en luistert zeer nauw.

Met vriendelijke groet,
Hub

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Ombouw NS1100 Märklin 3013
« Reactie #2 Gepost op: 24 July 2006, 19:41:15 »
Hallo medehobbisten,

Ik ben een Márklin 3013 NS1100, het oude model zonder botsneus, aan het ombouwen naar digitaal. Ik heb hiervoor een 5 polig anker gekocht en het bijbehorende motorschild uit de 60904 set. Als veldmagneet heb ik er één van ESU gebruikt. Als ik alles in elkaar zet dan past het motorschild niet goed. Deze sluit niet goed aan op de veldmagneet. Ik heb het idee dat dit komt doordat de gehele as van het anker te lang is.

Heeft iemand van jullie ervaring met het ombouwen van dit model met onderdelen van de 60904 ombouwset.

ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten,

Marc Konings

Met het vijfpolige anker uit de set, en de hamomagneet zal het zeker niet lukken.
Bij deze magneet moet je het oude driepolige anker gebruiken. Ook het motorschild uit de set zal niet passen.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: Ombouw NS1100 Märklin 3013
« Reactie #3 Gepost op: 24 July 2006, 22:58:27 »
Wim en Hub,

Het mij duidelijk dat ik de ESU magneet niet kan gebruiken. Ik ga op zoek naar de orginele magneet die in de set wordt geleverd.

Bedankt voor de reactie's.

Groeten,

Marc Konings
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Ombouw NS1100 Märklin 3013
« Reactie #4 Gepost op: 24 July 2006, 23:18:02 »
Marc,

Gewoon het originele anker gebruiken met de ESU magneet. Een Kuehn decoder T125 gebruiken en je hebt een perfect lopende combinatie.

Mvg
Wim
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: Ombouw NS1100 Märklin 3013
« Reactie #5 Gepost op: 25 July 2006, 09:22:36 »
Wim,

Zo had ik de loc rijden ism Lokpilot2 maar de snelheid, geijkt in koploper, was maximaal net geen 100 km per uur. Ik kreeg deze niet hoger. Heb jij voor mij de instellingen van CV 53, 54 en 55.

Ik heb ze nu overgenomen uit de ESU handleiding.

Mvg,

Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Ombouw NS1100 Märklin 3013
« Reactie #6 Gepost op: 25 July 2006, 16:41:27 »
Marc, en wat is de maximum snelheid van die 1100 dan in het echt?  Rijdt de trein eindelijk met de juiste snelheid is het weer niet goed.  ::) ;)

Mvg
Wim
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27012
    • Pagina van klaas
Re: Ombouw NS1100 Märklin 3013
« Reactie #7 Gepost op: 25 July 2006, 16:49:49 »
De max. snelheid van een echte 1100 is 130 km/h.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: Ombouw NS1100 Märklin 3013
« Reactie #8 Gepost op: 25 July 2006, 20:09:09 »
Klaas,

Dat klopt, de maximale snelheid had ik ook gevonden.  Ik wil de decoder gaan afregelen op max 130 km/h. Ik heb vandaag een andere veldmagneet gekocht. De ESU magneet gaat eruit en het orgineel van Märklin komt erin.

Jullie horen het resultaat!

Mvg,

Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: Ombouw NS1100 Märklin 3013
« Reactie #9 Gepost op: 04 August 2006, 09:38:15 »
Hallo,

Ik heb de loc nu omgebouwd met 5 polig anker en motorschild van M//. Ik krijg alleen de snelheid niet hoger dan ongeveer 100 km/h. Ik heb al een aantal verschillende waarden geprobeerd bij CV 54 en 55. CV54 heb ik geprobeerd op 20 tot en met 25 en CV55 op 38 volgens opgaaf van de handleiding ESU voor 5polig m// motor..

De motor is geheel schoongenaakt en in de olie gezet. Heeft iemand voor mij een tip hoe ik e.e.a. moet instellen om de snelhied omhoog te krijgen.

Groeten,

Marc Konings
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22733
Re: Ombouw NS1100 Märklin 3013
« Reactie #10 Gepost op: 14 August 2006, 18:03:12 »
Zet de cruise control eens uit. Als de loc dan harder gaat, dan ligt het inderdaad aan de motorregeling en moet je nog wat experimenteren met de instellingen. Gaat de loc niet harder, dan kan hij denk ik ook niet harder met de nieuwe motoronderdelen. Het is niet ongewoon dat de maximum snelheid verandert bij plaatsing van een ander anker en/of magneet.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2006, 18:09:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: Ombouw NS1100 Märklin 3013
« Reactie #11 Gepost op: 13 October 2006, 07:56:40 »
Hallo allen,

De modelspoor hobby heeft een tijdje stil gelegen maar ben weer bezig!

Het is gelukt om de loc een hogere snelheid te geven. Bij snelheidsstap 28 rijd de loc 208 KM/h ???? Uiteraard veel te hard dus de maximumsnelheid heb ik lager gezet en nu rijdt de loc op snelheidsstap 28 130 km/h conform de werkelijkheid.

CV waarden zijn nu als volgt:

CV2 3
CV3 0 Optrekvertraging. Regelt koploper
CV4 0 Remvertraging. Regelt koploper
CV5 36 Maximale snelheid
CV6 20 midden snelheid
CV53 40
CV54 20
CV55 15


Door CV55 lager te zetten kreeg ik deze mooie rij eigenschappen. E.e.a heb ik uit een documentje gehaald wat ik op internet heb gevonden. Dit is een Mist7 document met heel veel CV instellingen van ESU decoders in heel veel verschillende soorten locs.

Bedankt voor al jullie bijdragen. Ik ben erg blij dat de oude 1100 nu mooi rijdt.

Prettig weekend alvast.

Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan