Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:32:21
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door FreekH
Vandaag om 00:53:56
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:39:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
Vandaag om 00:34:53
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
12 December 2025, 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
12 December 2025, 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
12 December 2025, 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
12 December 2025, 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
12 December 2025, 12:08:21
  

Auteur Topic: Gelijkstroom  (gelezen 1566 keer)

Michael Smit

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Gelijkstroom
« Gepost op: 26 August 2008, 19:13:38 »
Hallo,

Hoe kan bijna iedereen rijden op gelijkstroom want dat zou ik wel eens willen weten?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Gelijkstroom
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2008, 19:20:33 »
Wat bedoel je?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Gelijkstroom
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2008, 19:23:22 »
Op zich is dat niet verbazend, Michael. Je bent aangeland op een forum waar "dat soort mensen" elkaar gevonden hebben. Je komt op dit forum relatief minder M* rijders tegen.

Wij spreken liever over 2-rails of 3-rails in plaats van gelijk-stroom of -spanning of wissel-stroom of -spanning.

Sander

Michael Smit

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Gelijkstroom
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2008, 19:29:42 »
Oke, dat is goed hoor! ;)

Robertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Gelijkstroom
« Reactie #4 Gepost op: 29 August 2008, 21:51:31 »
Hoi,

Eerst even dit:
Er is een 3-railforum waar men zich meer toelegt op het 3-rail gebeuren.

Vaak ontaardden discussies over de verschillen tussen 2- en 3-rail op dit forum in oeverloos gezwam en scheldpartijen omdat er blijkbaar nogal heftige emoties loskomen. Kijken of het nu wel goed gaat......

Om nu je vraag te beantwoorden:
Dat is niet eenvoudig uit te leggen. De meesten hebben er vast niet bewust voor gekozen maar zijn afhankelijk geweest van wat sinterklaas ze ooit heeft gegeven. De mensen die er wel bewust voor hebben gekozen deden dat o.a. vanwege de grote keuze door de grote hoeveelheid merken (Dit is tegenwoordig minder van belang, zie volgende alinea), de normering, de prijs en niet in het minst om de natuurgetrouwere rails.
Een nadeel van 2-rail t.o.v. 3-rail is overigens dat je niet zonder meer keerlussen kunt aanleggen.

Ik denk dat je conclusie dat bijna iedereen op gelijkstroom (2-rail, dus) rijdt niet juist is. Ben ik helemaal eens met Sander. Het zou best kunnen zijn dat de meesten 3-rail rijden. Hoe die verhouding hier in Nederland is weet ik niet.
Ook traditionele 2-rail fabrikanten leveren veel lokomotieven in 3-rail en bij aankoop van ander rijdend materieel kun je meestal voor nop 2-rail assen omruilen voor 3-rail (andersom trouwens ook). Die 2-rail fabrikanten doen dat natuurlijk niet zo maar. Daar moet dus wel een afzetmarkt voor zijn.

Groeten,
Rob