Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:18:31
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sikko
Vandaag om 15:17:10
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door JKER
Vandaag om 14:44:05
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
Oud model gangbaar maken door hervé
Vandaag om 14:02:07
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 14:00:17
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:29:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 10:22:54
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 09:59:26
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
De projecten van Ruben (NL H0) door VulcanRaven
Vandaag om 08:53:28
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:21:26
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 06:34:09
  

Auteur Topic: Schutrijtuig  (gelezen 1150 keer)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Schutrijtuig
« Gepost op: 16 August 2008, 11:35:55 »
In het draadje van Plan W staat iets over een schutrijtuig:

Voor zover ik weet, worden schutrijtuigen ingezet om mogelijk storende invloeden van de loc bij metingen uit te sluiten, danwel te beperken.

Groeten, Bart

en NS1100 schrijft: klopt het zijn een soort horizontale schokdempers.

Vraag: waarom zitten slaapwagens vaak aan het begin (dus direct achter de lok; zie diverse foto's CNL) of het eind van de trein?  Het lijkt mij toch dat je als 'flink' betalende reiziger het meeste recht op comfort hebt ;).


Groet, Arnold

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Schutrijtuig
« Reactie #1 Gepost op: 16 August 2008, 11:48:32 »
Aannemelijk zijn de metingen gevoeliger dan de slapende reizigers. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2925
Re: Schutrijtuig
« Reactie #2 Gepost op: 16 August 2008, 12:26:59 »
Vraag: waarom zitten slaapwagens vaak aan het begin (dus direct achter de lok; zie diverse foto's CNL) of het eind van de trein?  Het lijkt mij toch dat je als 'flink' betalende reiziger het meeste recht op comfort hebt ;).
Arnold, lijkt me meer een vraag voor het CNL topic toch?, wil hem best beantwoorden voor zover ik kan maar dat doe ik wel daar.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 16 August 2008, 13:03:55 door neudalhausenstadbahn »
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Schutrijtuig
« Reactie #3 Gepost op: 16 August 2008, 13:26:34 »
Aangezien dit niet alleen bij CNL maar ook b.v. bij de autoslaaptrein het geval is en m.i. bij vele andere nachttreinen daarom een aparte draad. Het onderwerp is immers het 'schut of schud' rijtuig (allebei dus met een andere betekenis).

Michiel:  de uitleg die jij mij geeft m.b.t. de CNL is mij duidelijk maar is niet de reden waar ik naar zoek.  Bij de autoslaaptrein hoeft amper gerangeerd te worden (los dan van de autowagens) maar ook daar zit het slaaprijtuig achter de lok.


neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2925
Re: Schutrijtuig
« Reactie #4 Gepost op: 16 August 2008, 13:36:39 »
Ik zag er laatst 3 uit S"Hertogebosch vertrekken en die hadden geen van alle het slaaprijtuig achter de loc. De slaaprijtuigen zaten daar midden in de trein precies voor de autowagens ;).

Ps; dan zullen ze terug mogelijk wel direct achter de loc hebben gezeten maarja je gaat niet meer rangeren als nodig is, en ook daar geld bij iedere trein alles op de zelfde plek is duidelijk voor de reizigers.

Groetjes Michiel

Edit; even 2 foto mappen na gekeken, in 2005 en 2006 was het bovenstaande ook het geval.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2008, 14:31:14 door neudalhausenstadbahn »
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"