Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11

Auteur Topic: Een modelbaan in 6 tijdperken  (gelezen 2631 keer)

Gorillus

• Gast
Een modelbaan in 6 tijdperken
« Gepost op: 13 August 2008, 16:13:37 »
Een modelspoorbaan met 6 tijdperken

Ik loop al een tijdje rond met een idee om een modelspoorbaan naar Hollands voorbeeld in 6 tijdperken te maken.
Ik bedoel dan ook met een tijdslijn naast de tafel, waar de verschillende tijdperken in elkaar overlopen.
Op deze manier krijg je 6 delen waarin landschap en technologie veranderen.
Het lijkt me namelijk mooi om te zien hoe Nederland vanaf 1839 langzaamaan veranderd naar het heden.
Elk deel zou dan zijn specifieke eigenschappen krijgen, van het landelijke 1850 met zijn lokale baantjes naar het stoomtijdperk met luxe treinen in de dertiger jaren van de vorige eeuw, dat langzaam overgaat in het diesel en eloc tijdperk naar het heden.
Zo kun je veel materieel plaatsen wat in verschillende tijdperken heeft rondgereden.

Ondertussen ben ik er ook wel achter dat ik dan een huis van 60x60 moet hebben om het geheel te kunnen realiseren.
Nou wil ik ook geen tegenhanger van Railzminiworld gaan worden, maar gewoon een baan maken met de gehele treinengeschiedenis van Nederland.
Natuurlijk gaat mij dit niet alleen lukken, want je hebt een grote ruimte nodig, mensen die in bepaalde tijdperken bouwen, kennis van techniek en elektronica, financiën enz.

Maar wat vinden jullie van het idee, zouden jullie als bouwers geïnteresseerd zijn om zoiets te maken?
Eerst bijvoorbeeld als een soort treinenvereniging, waaruit men later inkomsten kan genereren om de baan verder te kunnen uitbreiden. (sponsors, bezichtiging)
Juist omdat een ieder dan zijn specifieke kwaliteiten kan tonen (modelbouwer, of juist materieelbouwer).
Zo krijg je dan 6 verenigingen met hun eigen tijdperk  :)

In het spoorwegmuseum heb ik zoiets niet kunnen terugvinden, en op de grote te bezichtigen banen in Nederland en Duitsland ook niet.
Dus geef je mening of idee, wie weet wordt het ooit eens wat.
Ik ben benieuwd.

Groeten Richard

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Een modelbaan in 6 tijdperken
« Reactie #1 Gepost op: 13 August 2008, 16:20:01 »
Hoewel het een aardig idee is ga ik niet meedoen. Heb al genoeg omhanden.

In het spoorwegmuseum van Neurenberg heb ik zoiets wel eens gezien. Drie vitrines naast elkaar. In elke vitrine een uitbeelding van dezelfde stad met spoorlijn, maar wel met steeds 50 jaar tussenruimte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PeterR

• Offline Offline
  • Wanna play?
« Reactie #2 Gepost op: 13 August 2008, 16:49:50 »
Ik vind het een heel leuk idee.

Ik denk dat je voor zoiets dus eigenlijk bij het spoorwegmuseum moet aankloppen om eventueel te kijken of er met hun iets te regelen valt.
Zij hebben vast wel de ruimte en het heeft ook betrekking op hun.
Dan wordt het meer een soort van 'historisch document' maar dan op minituur en bewegend gebied. Is geheid interessant voor kinderen e.d.
Weet dat ik dat zelf vroeger machtig mooi vond.

Of je dat in 'thuis' verband in elkaar moet zetten weet ik niet.
Je kunt natuurlijk ook een stichting of vereniging opzetten en het dan 'betaald' gaan maken. Als er maar genoeg interesse en sponsoring is.

Gr.
PeterR
Twee man achter de spits en dan Tutti Frutti

Sander

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 13 August 2008, 16:54:05 »
Nadeel is dat belangstellenden wellicht heel erg verspreid over het land wonen wat de praktische dingen van een stichting of vereniging er niet makkelijker op maakt.

Wel vind ik het een leuk idee, en zal ook zeker mooi zijn om zoiets op beurzen of dergelijke te zien.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #4 Gepost op: 13 August 2008, 17:01:31 »
Er bestaat een Duitse tentoonstellingsbaan die een stadje rond 1900, net na WOII en in tijdperk V laat zien geloof ik, stond die niet in Rijswijk een jaar of wat terug? Dus iets dergelijks bestaat al wel degelijk!

Waarom vind je dat je hiervoor 60 meter nodig hebt? Er zijn heel interessante H0 diorama's die nauwelijks 2 meter breed zijn, als je dat met 6 vermenigvuldigd en tweezijdig opzet krijg je een opstelling van bijvoorbeeld 3 x 5 meter. In N kan het nog kleiner...   :)
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

snorro

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 August 2008, 17:02:24 »
zo loop ik met een soortgelijk idee rond...maar dan 1 baan die bestaat uit 1 bergthema en 1 nl thema. Beide in 1 afzonderlijke kamer met elkaar verbonden.

mare...dit is ook een geweldig idee.. Als je je richt op module bakken is het wellicht zelf uitvoerbaar voor 1 persoon alleen
gr,

Jeroen

fridzie

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 August 2008, 17:10:03 »
er is in het modelspoorweg museum van sneek wel zoiets dergelijks gebouwd,
eerst zie je een gewoon platteland met een molen en een trekschuit
dan een bak dan zie je een stoomlocomotiefje zijn rondje rijden en in de verte en stadje (moet nederland voorstellen is anders wel een duitsestoomloc)
dam zie je et zelfde nog es maar dan aan de rand van de stad uit et zelfde punt maar daar rijd een sprinter zijn rondje.
zijn gewoon drie bakken met de zijkant twee kijk gaten waar je steeds uit et zelfde punt weg kijkt.
en de trienen rijden gewoon een rondje verdwijnen achter een schet en komen weer te voorschijn

Gorillus

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 13 August 2008, 17:14:09 »
Waarom vind je dat je hiervoor 60 meter nodig hebt? Er zijn heel interessante H0 diorama's die nauwelijks 2 meter breed zijn, als je dat met 6 vermenigvuldigd en tweezijdig opzet krijg je een opstelling van bijvoorbeeld 3 x 5 meter. In N kan het nog kleiner...   :)

Ik noem ook zo maar een maat, natuurlijk zal het veel kleiner worden, maar als je zoiets bouwt moet het niet bij een stationnetje en wat rails blijven, maar ook stad, landschap, industrie en water moeten wat ruimte krijgen.
Het lijkt me namelijk mooi om een boerderij of een deeltje stad uit 18 nog wat te zien.
Het landschap zal met de tijdslijn dan langzaamaan veranderen naar 1900 en verder.
Op deze manier is er voor elk wat wils.
Daarom denk ik dat je toch redelijk wat ruimte nodig hebt.

En er zal ongetwijfeld zoals je eerder vermeld al zoiets bestaan, alleen heb ik een nederlandse variant nog nooit gezien.
Misschien weet iemand wel of zoiets al eens gemaakt is.
Maar wat ik wou aangeven, is dat ik zoiets mis als treinenfan en daarom het idee geopperd heb om te kijken of er voor zoiets intresse is.

Groeten richard

fridzie

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 13 August 2008, 17:15:19 »
in sneek heb ik gezegt bestaat hij uit drie delen alleen de loc klopte toen niet was een duits locaalspoorlocje

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #9 Gepost op: 13 August 2008, 17:19:33 »
Richard,

OK, dat klinkt heel doenlijk als modulebaan. In mijn 'tempo' kom ik niet verder dan 1 module per jaar maximaal, dus als je 2 a 3 modules per tijdperk doet kom je op een stuk of 20 uit en evenzoevele jaren, een levenswerk voor iemand alleen dus.

Dat krijg je binnen een paar jaar dus alleen maar voor elkaar in groepsverband, en dan lijkt mij het belangrijkst een paar gelijkgestemden te vinden en goeie afspraken te maken over standaardmodules en scenery...

Veel succes, ik ben benieuwd!
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Gorillus

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 13 August 2008, 17:26:48 »
in sneek heb ik gezegt bestaat hij uit drie delen alleen de loc klopte toen niet was een duits locaalspoorlocje

Maar dat bedoel ik juist niet, iets wat nederland zou moeten voorstellen.
Er zijn zat mensen in Nederland die echt prachtige staaltjes modelbouw hebben laten zien, zodat als je aan zoiets begint je inderdaad kan zeggen dat het ons eigen kikkerlandje met alles erop en eraan is.

En misschien kan dat inderdaad wel als modulebaan.
Net wat jullie al zeggen, de meeste mensen wonen niet echt dicht bij elkaar en dat is natuurlijk een probleem.
Maar als je zoiets al Railz kunt opzetten, waarom dan niet zoiets al dit.
Railz is tenslotte ook een prachtig stuk werk.

Vin

• Offline Offline
    • vincentmobile
« Reactie #11 Gepost op: 14 August 2008, 14:03:29 »
Vooral een leuk idee omdat je dan lekker alles kan laten rijden wat mogelijk is. Ik hoop dat je het van de grond krijgt. Succes!
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #12 Gepost op: 14 August 2008, 15:02:14 »
Het Noorse Spoorweg museum kent ook 6 vitrines waarin alle tijdperken aan bodkomen. Vitrines zijn in 1 wand ingebouwd zodat er een mooi beeld van de tijdlijn ontstaat.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

SVT137

• Offline Offline
  • SVT137
« Reactie #13 Gepost op: 14 August 2008, 15:32:59 »
Leuk idee. Alleen hoe ga je het doen met de treinen?

Blijven de treinen van een bepaald tijdperk alleen op het gedeelte baan van hetzelfde tijdperk rijden (per tijdperk een losse baan), of rijden alle treinen overal (één baan)?

Een derde mogelijkheid, wat visueel wel mooi is, is om gesloten banen te hebben, met de illusie van één baan: Loc 1 (TP1) rijdt een afscheiding in naar het TPII baanvak en er komt aan de kant van TPII een TPII trein naar buiten rijden. Op die manier heb je een echte bewegende tijdlijn.
1:160 | DRG, TP2 | SelecTRIX

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #14 Gepost op: 14 August 2008, 15:47:05 »
Wat ze daar deeden was in vitrine 1 de oudste die ze hadden
In vitrine 2 reden er meerdere achter elkaar uit verschillende delen van dat tijdperk , de nieuwste uit tp 2 rijdt ook weer door naar tp3 enz enz
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!