Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
01 November 2025, 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
01 November 2025, 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
01 November 2025, 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
01 November 2025, 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
01 November 2025, 16:42:36

Auteur Topic: Modelautos besturen  (gelezen 8589 keer)

wvdm

• Gast
Re: Modelautos besturen
« Reactie #15 Gepost op: 18 September 2008, 08:29:48 »
Hallo Johannes,

Ik las op de website van Dynamo/MCC, dat er reed contacten gebruikt worden.
Daar heb ik wel tips over.
Hele kleine reed contacts van +/- 1 cm zijn te koop in electronica winkels.
De reed contact komt in de plaats van de rijdraad, het stuur magneetje van de FCS auto volgt de reed contact ook goed en schakelt de reedcontact, als hij/zij erover heengaat.
Plaatsing reedcontacts: Je maakt een kuiltje ter grootte van de reed contact.
De pootjes van de reed contact moeten 90 graden gebogen worden, mar doe dit niet met de hand. Het heeft mij al een paar reed contacts gekost, door dat dan het glas breekt.
Kijk hoe de metalen stripjes liggen en zorg dat een platte kant boven ligt.
Met een punt tangetje pak je nu een draadje ietsje van het glas af. Nu 90 graden buigen en aan de andere kant ook.
Als je de metalen stripjes nl. verticaal hebt liggen werkt de reedcontact niet of niet goed. Ook helaas zelf ondervonden en in mijn enthousiasme het weg dek er al over gemaakt.
Draadjes kan je het beste solderen door een pootje in een tangetje geklemd te houden. Anders bestaat de kans, dat door de warmte en het uitzetten van het metalen pootje het glas van de reedcontact ook weer barst. Kans! Bij mij is het gebeurt. Neem het zekere voor het onzekere.
Nu hou je de reed contact boven het kuiltje en dan boor je de gaatjes.

In Duitsland in Miniatur Wunderland in Hamburg gebruiken ze ook een computer op hun grote modeltreinbanen. Heel fascinerend is de inzet van de brandweer. Op vijf plaatsen kunnen ze met rook en licht effecten een brand simuleren en dan komen er van alle kanten brandweer auto's, die dan precies bij de brand of een ongeluk met een tankauto stoppen.
Die tank auto staat op een snelweg en het overige verkeer volgt dan de linker rijbaan.

Voordat ik vragen krijg, waarvoor ik die reedcontacts nodig had. Wel, ik had een blok systeem gemaakt met mini bistabile relais en de standaard electrisch stopmagneten. Na zo'n stopplaats, schakelde het magneetje op de stuurstang een relais, die de voorbij gereden stopplaats van stroom voorzag. Een vlak daarachter gelegen reed contact schakelde het relais van de stopplaats daarvoor stroomloos. Voorbeelden. Onder de Faller/Pola Nederlandse ophaal brug* heb ik een rijdraad gemaakt en voor en achter de brug een stopplaats gemaakt. Er past maar een auto op de brug, dus ze wachtte op elkaar. Bij zebra paden had ik stopplaatsen en bij een tuincentrum in het totaal 10 stopplaatsen.
Maar zoals ik boven al aan gaf het werkte niet helemaal goed, doordat ik niet goed op gelet heb op hoe die metalen stripjes moeten liggen.
En het is een star en onnatuurlijk blok systeem.

Voor ik vragen krijg, hoe heb je die draad onder die plastic brug gekregen?
Met een ijzerzaag heb ik een gleuf in het midden aan de onderkant gezaagd tot net onder de planken boven kant. Hierdoor verzwakt de brug, dus nadat ik de rijdraad had geplakt met seconden lijm, had ik een plaatje plastic met planken motief aan de onderkant geplakt. Hetzelfde bij de "houten" oprit. De boog onder de dwars balk had ik weg gezaagd, want anders paste de vuilnis wagen er niet onderdoor.
Door de rijdraad aan de rechterkant van de weg na de brug door te laten lopen en De rijdraad voor de brug met een flauwe boog tot 3 a 4 mm van de doorgaande rijdraad, reed dit gedeelte wel goed.

Groetjes en groeten van
Wil

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #16 Gepost op: 18 September 2008, 09:23:47 »
Hallo Wil,

Citaat
De pootjes van de reed contact moeten 90 graden gebogen worden, mar doe dit niet met de hand. Het heeft mij al een paar reed contacts gekost, door dat dan het glas breekt.
Kijk hoe de metalen stripjes liggen en zorg dat een platte kant boven ligt.
Met een punt tangetje pak je nu een draadje ietsje van het glas af. Nu 90 graden buigen en aan de andere kant ook.
Als je de metalen stripjes nl. verticaal hebt liggen werkt de reedcontact niet of niet goed. Ook helaas zelf ondervonden en in mijn enthousiasme het weg dek er al over gemaakt.

Je kunt ook een andere reedscontacten gebruiken bv de onderstaande

Deze kun je gewoon met de hand ombuigen zonder dat ze breken en als je de platte strip ombuigd dan is de stand van de platte kant gelijk goed.

Ik haal deze bij de plaatselijk onderdelen winkel, bij mij is er nog geen kapot gegaan door het ombuigen.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #17 Gepost op: 18 September 2008, 13:12:30 »
simpeler is gewoon standaard reeds te gebruiken, deze naast de rijdraad te plaatsen (op circa 1 cm afstand, in de bochten minder) en een extra magneet onder de bus/ auto te lijmen.... is iets bedrijfszekerder  ;) ;D

http://samenkopen.net/action_product/152449/277702

;)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

wvdm

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 18 September 2008, 18:01:03 »
simpeler is gewoon standaard reeds te gebruiken, deze naast de rijdraad te plaatsen (op circa 1 cm afstand, in de bochten minder) en een extra magneet onder de bus/ auto te lijmen.... is iets bedrijfszekerder  ;) ;D

http://samenkopen.net/action_product/152449/277702

;)
Hallo Gerard en alle anderen,

Ja, dat wel, maar geen gezicht. Heb je net met veel moeite de auto echter gemaakt met oranje richting aanwijzers, koplampen, achterlichten en rem lichten en dan hangt er zo'n joekel van een magneet onder, dat ook niet op een reserve band lijkt.
Die mini reed contacten werken prima, mits je ze goed neerlegt.
Hallo Wil,

Je kunt ook een andere reedscontacten gebruiken bv de onderstaande

Gr Piet

Ja, maar die had ik niet gevonden. Ik had al de laatste van de winkel, waar ik electronica koop.

Even een plaatje hoe mijn dorpje met Faller Car Systeem en bloksysteem eruit zag.

groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 18 September 2008, 18:06:02 door I love trainz »

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #19 Gepost op: 19 September 2008, 08:57:52 »
weet niet welke magneten jij hebt, maar er bestaan tegenwoordig zat magneetjes welke zo klein zijn dat ze niet opvallen én zo sterk dat ze prima hun werk doen.... ;)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Bols Joannes

• Offline Offline
    • Joannes Modelbouw1
« Reactie #20 Gepost op: 19 September 2008, 13:32:47 »
Hallo beste Will - Gerard - Piet en ook de andere forumlezers

Ik ben een beginneling, heb mijn module van Dinamo nog niet ontvangen, doch ben heel stil begonnen aan een testbaantje. Een ovaal met in het midden der rechte delen een verbinding. Dus 2 kruisingen.
Ik ben zeer blij met Uw raadgevingen aangaande, het terugmeldingssysteem  en bepaalde schakelingen , door middel van reedkontakten.  Daar ik bij mijn treinen gebruik maak van terugmelddecoders en spoorkontakten(K rails) en ik reeds op meerdere plaatsen heb gehoord wordt er veel gekozen voor reedkontaken. Dit is ook Uw mening en door de goede uitleg heb ik dank zij U voor dit systeem gekozen.
Met vriendelijke groeten
Joannes

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #21 Gepost op: 19 September 2008, 13:59:00 »
Hallo Joannes,

Ik maak geen gebruik van Dinamo dus daar kan ik weinig van vertellen, ik gebruik roco en rocomotion als besturing van mijn treinen.
Voor de terugmelding maak ik gebruik van reedcontacten zoals omschreven.
Deze zijn volgens mij ook bij Conrad te koop maar let er dan wel op welke je besteld, die ik gebruik hebben platte aansluitstrips en kun je gemakkelijk verwerken zonder dat het glas breekt en de stand tov het te plaatsen magneetje is dan gelijk goed.
De reedscontacten met ronde aansluitdraden gaan snel kapot bij het ombuigen en je moet dan opletten op de stand van stripjes binnen in de reedscontact.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 19 September 2008, 19:52:40 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Bols Joannes

• Offline Offline
    • Joannes Modelbouw1
« Reactie #22 Gepost op: 01 October 2008, 17:40:34 »
Beste forumlezers

Zoals voorheen reeds beschreven is mijn zoektocht naar het systeem voor de besturing van modelautos ben ik gestopt bij DINAMO en KOPLOPER.
Omdat een tweede besturingssysteem Windigipet mij te duur uitkwam heb ik als besturing van mijn cars baan gekozen voor Koploper. Dit is een tamelijk rijk gevuld programma en is GRATIS. Als digitaal systeem heb ik gekozan voor DINAMO.
DINAMO heeft voor mij veel voordelen.
- Het is volledig in het nederlands
- De meeste onderdelen zijn verkrijgbaar bij de maker van het programma
- En dan laatst buth not least, de service steekt boven alle andere bezochte makers uit.
- Zij hebben een volledig afzonderlijk forum dat alleen toegankelijk is voor gebruikers van Dinamo, meestal mensen die goed weten waarmede zij bezig zijn.
Ik heb mij  een besturings print aangeschaft en 2 decoders voor mijn 2 cars.
Ik ben nu nog wachtende op enkele kleine onderdelen van Conrad en eenmaal deze in mijn bezit zijn begin ik met een testbaantje en de ombouw van mijn 2 FCS voertuigen.
Zoals beloofd zal ik U regelmatig  de evolutie van mijn proefwerken mededelen.

Daaaag en tot kijk
joannes

jantrein

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 03 October 2008, 08:01:46 »
Beste Joannes,

Fijn dat we weer iets van u horen. Ik heb een demo van Windigipet lopen en moet zeggen dat het wel makkelijker is om mee te werken, voor Koploper heb ik eerst een Internet cursusje moeten doen. Daar kan ik nu ook redelijk mee overweg. Maar-ja die prijs voor Wingigpet....... Koploper is gratis en daar ben ik Paul Haagsma nog altijd dankbaar voor, die man heeft er een tijd ingestopt, die man verdient een dikke pluim.

Ik hoop dat u slaagt in uw onderneming.
Ik ben heel geintreseert in uw ervaring met MCC en wacht dan ook met spanning uw reactie, hier op het forum, af.

Mvrg,
Jantrein
Samen maken we er wat moois van ;-) Kijk maar op www.miniatuura.nl

Bols Joannes

• Offline Offline
    • Joannes Modelbouw1
« Reactie #24 Gepost op: 25 October 2008, 13:39:40 »
Beste Forumlezers

Na een kleine onderbreking door vakantie voor mijn echtgenoot, ben ik terug op mijn vakantieoord, de kelder, mijn treinen en modelautos.
Ik ben begonnen met de afwerking van mijn eerste FCS. De opbouw is begonnen juist voor mijn afwezigheid en ben nu praktisch klaar voor de eerste testen. IK ga nu een kleine testbaan ineen frutselen om de resultaten van mijn ombouw uit te testen. De bouw bestaat uit een lichte vrachtwagen MAN van Faller, een decoder MCC van Dinamo, kleine onderdelen(smd leds en weerstanden) en draden met een (voor leds en weerstanden)en meerdere polen(decoderdraad voor beweegbare onderdelen alsook een UCCi van Dinamo
(dit is een centrale eenheid)
Even ter inlichting: SMD leds , weerstanden of condensatoren zijn zeer kleine onderdelelen zonder een aansluitdraad. Ze worden rechtstreeks op de aansluitpunten van de print gesoldeerd. De echte SMD printen hebben enkel een aansluitpunt en dus geen gaatjes om de aansluitdraad door te steken.
Dit was in het kort de huidige stand van zaken in mijn opbouw van digitaal geleide modelautos.
Na de eerst test kom ik terug om U de resultaten te melden.
MVG
Joannes

jantrein

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 30 October 2008, 18:21:19 »
Hallo,

We zijn benieuwd naar uw ervaringen.

Ik heb zelf inmiddels 3 auto's rond rijden met DC Car decoders.
Ik kan niet anders zeggen dan dat het verbazingwekend is wat er allemaal kan met dit systeem kan.
Er zit bijvoorbeeld een complete bushalte automatiek in deze decoders, die is overigens ook voor andere voertuigen te gebruiken is: brandweer, vuilniswagen, pakketbezorger,....
Deze funktie is super makkelijk: sluit een hallsensor aan die onder het voertuig komt te zitten. Programmeer een paar CV's in de decoder.
Plaats twee magneten onder het wegdek. En in mijn geval: de bus laat bij het passeren van de eerste magneet de linker richting aanwijzer knipperen (knipperfrequentie allemaal instelbaar)
Bij passeren van de 2e magneet stopt de bus (stoptijd instelbaar middels CV's) rechter richting aanwijzer gaat knipperen en de bus vertrekt weer.
Ohja, tijdens de stop kun je ook nog de alarmlichten laten knipperen en de binnenverlichting aandoen, echt super.

Mvgr,
JanCar

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 30 October 2008, 18:36:02 »
(....)
- de linker richting aanwijzer knipperen
- stopt de bus
- rechter richting aanwijzer gaat knipperen
- de bus vertrekt weer
(....)
Britse bus ?

jantrein

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 30 October 2008, 22:19:30 »
Haha ;D,

Niks Britse bus, ik bekijk het gewoon van de voorzijde ;D ;D
Maar...je bent nog goed wakker hoor,  voor de inzittende andersom dus.

Ohja, bij dit gebeuren kun je ook nog aangeven of de anti bots funktie aktie moet blijven of niet. D.w.z. is deze aktief en stopt de bus gewoon aan de kant van de weg dan zullen achterop komende auto's automatisch achter de bus stoppen. Staat deze uit dan kan achteropkomend verkeer ongehinderd passeren, tot het moment van wegrijden daar is dan wordt de funktie weer aktief en zal achterop komend verkeer de bus automatisch voor laten gaan.

Groetjes,
JanCar eh... trein bedoel ik.