Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
PBM/PWM met joystick
door
BR41
Vandaag
om 18:22:59
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 18:22:16
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
reinderlf
Vandaag
om 18:16:23
W.V. Kalender 2026
door
basjuh1981
Vandaag
om 18:10:35
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 18:05:32
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
Ben
Vandaag
om 17:40:15
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 17:25:26
Overstap naar HTM
door
Chris Westerduin
Vandaag
om 17:19:59
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen.
door
spoorzeven
Vandaag
om 17:16:23
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:15:43
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Alewijn
Vandaag
om 16:16:09
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:23:12
Slugs & Andere Rariteiten
door
RetroJack
Vandaag
om 15:21:16
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:17:14
Ervaring 187-prestigemodels
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:41:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:39:00
Lantaarn Fleischmann BR50 kab
door
44er
Vandaag
om 14:08:44
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 14:06:04
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht
door
sncf231e
Vandaag
om 13:48:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:44:02
Pimp my Hippel 2.0
door
VAM65
Vandaag
om 13:20:41
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:16:23
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
741230
Vandaag
om 13:14:59
NS 8100 in 0
door
roadster36
Vandaag
om 12:54:07
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor)
door
Ben
Vandaag
om 12:00:52
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Besselspoor
Vandaag
om 11:55:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Huup
Vandaag
om 11:51:33
Lima SBB etr610, probleem verlichting
door
maartenvdb
Vandaag
om 11:38:17
printplaat roco sik stuk
door
VAM65
Vandaag
om 10:49:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Modelauto's
|
Modelautos besturen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Modelautos besturen (gelezen 8606 keer)
Bols Joannes
Modelautos besturen
«
Gepost op:
06 September 2008, 11:07:31 »
Beste Forumleden.
Ik ben nieuw op dit forum, alsook een beginneling in het digitaal besturen van FCS. Ik wil me dan ook graag even voorstellen aan de bezoekers van dit forum.
Ik ben 75 jaar oud en nog steeds sinds 1958 bezeten van miniatuurtreinen en nu waarschijnlijk aan-
gevuld met miniatuur autos. Ik ben natuurlijk reeds geruimen tijd met pensioen en was voordien een
Kleine staatsambtenaar. Ik woon in Belgie in de gemeente Zonhoven(limburg).
Ik ben reeds geruime tijd bezig met me te verdiepen in elektronica (bassis elektronica) omdat het zonder dit , in onze hobby, niet meer mogelijk is de nieuwe trends te volgen.
Bij een bezoek van de tentoonstelling in Genk(Belgie) ben ik gefassineerd geworden van die kleine voertuigen (miniatuurautos) die blindelings alles uitvoeren als de grotere broers. Ik ben dan ook langzamerhand op zoek gegaan naar de bassis en de uitbreiding hiervan, met een berg van vragen over HOE en de MOGENLIJKHEID om dit ook te kunnen bouwen..
Zo ben ik dan ook op dit forum terecht gekomen en dacht meteen dat me dit wel eens het meeste zou kunnen bijbrengen zeker wat de taal betreft. Ik heb me dan ook onmiddellijd geregistreerd.
De meeste inlichtingen zijn verkrijgbaar in Duitsland bij DC Car – Infracar – Mader Magneet Truck enz, doch mijn duitse taalkennis is zeer miniem. Van Duits naar Nederlands gaat het. (vertalen met Google en dan de zinsbouw aanpassen) doch de ander weg van Nederlands naar Duits is veel minder. (het vertalen met Google is wel mogelijk maar verre van correct. Het is voor mij ook niet controleerbaar naar de juistheid van de zinsbouw) Met al deze minpunten vond ik het heerlijk dat ik een Nederlandstalig forum had gevonden.
Mijn eerste vraag .
Wat is het JUISTE verschil tussen de werking als voertuig geleiding
A – met een stalen draad
B – met een magneetstrip.
U ziet dat ik dus van het begin moet starten. Het is een zeer dure bijhobby en daarom wil nagaan wat het beste systeem is.
Met de beste Hobbygroeten
jbo
Sander
Re: Modelautos besturen
«
Reactie #1 Gepost op:
06 September 2008, 13:06:08 »
Joannes,
Zo 1 2 3 kan ik je niet helpen met je probleem, ik kan je wel door verwijzen naar iemand. Ik weet dat eind oktober tijdens de grote beurs Eurospoor er een demo van het FCS gegeven wordt door Jaap (hier bekend als Jajo).
Wellicht dat die je wat meer info kan geven.
mvg,
Sander
mvg,
Sander
Bols Joannes
«
Reactie #2 Gepost op:
06 September 2008, 13:12:40 »
Hallo Sander
Dank U voor het snelle antwoord. Ik zal ook trachten mijn luttele kennis mede te delen op het forum.
Met FCS groeten
jbo
willem22
«
Reactie #3 Gepost op:
06 September 2008, 16:31:42 »
Beste JBO,
Er zijn wel een aantal beneluxspoor leden die ervaring hebben met Faller Car Systems.
Ik maak zelf gebruik van de standaard auto's met gebruik van straaldraad.
Deze is naar mijn mening het meest betrouwbaar.
Daarnaast heb ik mijn auto's voorzien van een infrarood schakeling waarmee ik op div. plekken kan stoppen.
Voor volledige automatisering verwijs ik naar div. links op internet maar
op dit moment doe ik daar niets mee.
Kijk maar even op mijn site daar vind je de ombouw.
wil.
rard
Vriend van SpoorH0.nl
«
Reactie #4 Gepost op:
06 September 2008, 18:21:55 »
Hoi en welkom!
Ik ben zo'n forum lid welke actief is met het car system
.
Maak ook gebruik van het standaard faller car system principe. Principe omdat ik in feite alleen de standaard stuuras en motor blijf gebruiken. De standaard faller auto's/ bussen voldoen niet aan mijn wensen (te "simpel", niet gedetailleerd etc) Daarom ben ik bezig met de ombouw van normale modellen van AWM, Rietze etc.
Deze modellen worden digitaal aangestuurd dmv koploper en dinamo (zie
http://dinamo.vanperlo.net/mccintro.html
) een erg mooi en doordacht systeem!. Momenteel ben ik samen met 2 andere personen bezig met de inbouw in de clubbaan (msv de drijfstang, nunspeet) wat al in een gevorderd stadium is.
Mocht je vragen of hulp nodig hebben hoor ik het graag!.
«
Laatst bewerkt op: 07 September 2008, 10:43:52 door Gerard van Rekum
»
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl
Ruud NS
«
Reactie #5 Gepost op:
06 September 2008, 18:30:54 »
Joannes,
Ik heb geen verstand van miniatuurauto's, maar wil je wel feliciteren met het jubileum
(50 jaar miniatuurtreinen)
Mvg
ruud
Bols Joannes
«
Reactie #6 Gepost op:
07 September 2008, 05:25:47 »
Beste Ruud
Ik dank U voor die vriendelijke groet en wens U natuurlijk nog veel meer jaren.
Tot kijk
jbo
Bols Joannes
«
Reactie #7 Gepost op:
07 September 2008, 05:33:32 »
Hallo Willem
Ik dank U voor het lezen van mijn introbericht en de goede tips. Ik ben een beginneling en kan dan ook alle inlichtingen gebruiken. De kleinste raad kan de soms de grootste resultaten opleveren.
Met vriendelijke groeten.
jbo
Bols Joannes
«
Reactie #8 Gepost op:
07 September 2008, 09:17:44 »
Hoi Gerard
In het spoor van mijn zoektocht naar inlichtingen omtrend FCS ben ik ook terecht gekomen biij Leon Vanperlo Daar gij mij ook verwijst naar deze website en actief met de bouw van een autobaan bezig bent denk ik dat U de man bent die mij omtrent deze hobby nog veel kan bijbrengen. Om U mijn huidige stand van zaken bij mijn spoorbaanbouw wat duidelijker te maken ga ik U het bericht dat ik ook aan Leon heb overgemaakt even mededelen.
Ik heb een treinenbaan met MARKLIN treinen en elektronica onderdelen van MARKLIN - LDT -VIESMANN dit alles in het 3rail systeem.
Ik ben in beraad om mijn baan uit te breiden met Faller Car Systeem maar dan met PC sturing. Nu werk ik met WINDIGIPET Pro X. Windigipet laat wel toe FCS te besturen, maar naar het schijnt niet tesamen met treinen. Aangezien dit stuurprogramma nogal duur uitkomt zou ik dit graag gaan doen met KOPLOPER(voor mij nog onbekent) en het systeem van U nml DINAMO. Het wordt dus volledig geintegreerd in mijn spoorwegbaan maar dan wel met een volledige apparte besturing.
Er is dus een apparte PC - BESTURINGSPROGRAMMA - ELEKTRONISCHE AANSLUITINGEN;
Zoals ik hem dat stelde zou het geen enkel probleem zijn voor het systeem DINAMO en KOPLOPER
om dit mogelijk te maken. Ik ga nu mijn zoektocht verder zetten in deze richting. Ik ben zeer tevreden dan ik uiteindelijk toch hobbyisten gevonden heb die me in het nederlands willen helpen en hopelijk kunnen helpen dit alles in goede banen te leiden.
Als ik U en andere forumlezers met iets van dienst kan zijn, wil ik graag mijn diensten aanbieden.
Gerard ik hoop dat er tussen ons nog veel briefwisseling mag volgen.
Met vriendelijke Dinamogroeten
jbo
jantrein
«
Reactie #9 Gepost op:
14 September 2008, 18:07:29 »
Hallo Jbo,
Welkom op het forum.
Ik ben sinds kort ook bezig met computersturing en FCS. Ik heb tests gedaan met Faller draad en magneetstroken en een kombinatie van beide.
Voordelen Fallerdraad:
Goedkoper dan magneetstroken
Auto's rijden (onnatuurlijk?!) strak over de draad.
Spoorzekerheid (het niet kwijtraken van de draad): redelijk tot goed
Nadeel Faller draad:
Sleper raakt het wegdek waardoor deze slijt en een spoor trekt op de weg(in het ergste geval).
Auto's lopen zwaarder waardoor de accu's eerder leeg zijn.
Spoorzekerheid kan beter.
Voordeel magneet stroken:
De slepers kunnen contactloos werken. Dus minder slijtage, langer rijden op een acculading, minder onderhoud.
Spoorzekerheid is goed tot uitstekend
Nadeel magneet stroken.
Duurder.
Auto's rijden minder strak, enigszinds zoekerig.
Maken van kruisingen/dubbelsporige splitsingen viel mijn niet mee met magneet stroken daarom pas ik nu een kombinatie toe van magneet stroken met daar boven op een faller draad hiermee kan ik goed kruisingen en splitingen maken.
Mijn proefbaantje bestaat uit een plaat hout waarop ik met schilders plakband de magneetstrook met fallerdraad bevestig.
Over deze houten plaat ligt een 2mm !! dikke styreenplaat waarop de auto's rijden. Dit rijden geschiedt bij alle auto's met zwevende slepers!!
Deze 2mm dikte is m.i. wel zo'n beetje het maximum. Ik ga nog proeven doen met 1,5mm en 1mm plaat, wordt nog vervolgt dus ;-)
Ik kan op deze manier makkelijk wijzigingen aanbrengen in bijvoorbeeld de bochten: styreenplaat oplichten, plakbandje los trekken de zaak veranderen en weer vast plakken, klaar.... ideaal dus voor test doeleinden.
Ik heb nu 4 test auto's:
Trailer met oplegger om de bochten te kunnen bepalen, dit zijn de langste voetuigen die dus toegepast kunnen worden
Ford bestelbusje met de kleine magneet sleper, heeft dus waarschijlijk de meetse moeite om het spoor te volgen.
Een bus waarvan de carrosserie ver voor de voorwielen uitsteekt, loopt dus de meeste kans om met de voorkant een tegenligger in de bocht te raken en een korte vrachtwagen.
Met b.h.v. deze voertuigen kan ik dus uitproberen of de breedte van de weg en de radius van de bochten voldoende is.
De praktijk heeft mij inmiddels geleerd dat er voor gekombineerd verekeer meer ruimte nodig is dan ik in eerste instantie had gedacht.
Van deze auto's hebben er nu twee een DCCar decoder ter test ingebouwd gekregen. Het is inderdaad een fasineerend gezicht om dat te zien file rijden met die ingebouwde automatische afstandsturing.
Ik heb voor DCCar gekozen omdat dit systeem rijdt zoals in werkelijkheid: individueel in de file dus en niet als een bloksysteem zoals bij de spoorwegen.
Aansturing: supper simpel: op de uitgang van de Intellibox een weerstand met diode en IR LED aansluiten en de zaak is bestuurbaar.
Hopelijk heeft u hier iets aan.
Met vriendelijke groet,
JanCar
«
Laatst bewerkt op: 14 September 2008, 18:22:45 door jantrein
»
Samen maken we er wat moois van ;-) Kijk maar op
www.miniatuura.nl
Bols Joannes
«
Reactie #10 Gepost op:
14 September 2008, 18:31:37 »
Hello alle forumlezers
Ik heb uiteindelijk nu toch een beslissing genomen en ga de besturing van mijn modelautos toevertrouwen aan DINAMO en KOPLOPER.
Wat voor mij de doorslag heeft gegeven is het volgende:
1 - Bassis vertreksysteem is FCS(Faller Car systeme) gemakkelijk in aankoop en toch niet overdreven duur.
2 - Mijn treinen rijden met het motorola systeem en Windigipet. Daar de modelautos wel bestuurbaar zijn met Windigipet is deze besturing niet gelijktijdig mogelijk met een systeem. Moet dit verdubbeld worden dan is de prijs toch wel wat te veel. Daar ik veel vertrouwen heb in Dinamo en de begeleiding en handleidingen in het Nederlands zijn en ook zeer verstaanbaar zijn neergeschreven. Het besturingsprogramma Koploper is volledig gratis en ook volledig in het Nederlands.
3 - Allen onderdelen gemakkelijk verkrijgbaar zijn.
IK heb mijn eerste bestelling in een beginset uitgevoerd bij Dinamo(Van Perlo Leon) http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/ en Koploper (Paul Haagsma)
http://www.pahasoft.nl/
Ik ga een testbaantje opbouwen om alle onderdelen wat onder de knie te krijgen want het is voor mij allemaal ongekend.
Ik ga U wel op de hoogte houden bij de opbouw ervan.
Met vriendelijke dinamogroeten
Joannes
Bols Joannes
«
Reactie #11 Gepost op:
14 September 2008, 18:33:20 »
Beste lezers
Door een ongekende oorzaak is hetzelfde bericht 2x verschenen mijn verontschuldiging hiervoor.
Joannes
«
Laatst bewerkt op: 14 September 2008, 18:45:59 door Bols Joannes
»
Gerrit F
Zelfportret
«
Reactie #12 Gepost op:
14 September 2008, 18:53:27 »
Hier:
http://www.mikromodell.de/
al eens gekeken?
Zeer veel tips en trucks.
Ook diverse linken.
Men heeft zelf modellen, schaal 1:87 met afstandsbediening.
Gerrit F
Gerrit F
Van de draad af....
Bols Joannes
«
Reactie #13 Gepost op:
14 September 2008, 18:59:33 »
Hello Jantrein
Ik ben Uw naam al op meerdere forums tegengekomen, U bent zoals ik zoveel mogelijk te weten trachten te komen, vooraleer met aankopen te beginnen.
Ik was in eerste instantie ook gewonnen voor magneetstrip omdat het op de website van Mader Magneet Truck zo fijn was uitgelegd. Ik ben in kontakt geweest met iemand die er ook mee doende was en me aanraadde het toch maar met de draad te doen. In de beide gevallen zijn er voor- en nadelen. Ik heb dan maar gekozen voor het systeem dat het meeste gebruikt wordt.
Ik ben zeer tevrede dat U er ook zo over denkt en ik mijn aankoop dan niet zozeer hoef te betwijfelen.
Ik kan U over Dinamo en Koploper waar ik mee ga beginnen, nog niet veel vertellen omdat ik het nog niet in mijn bezit heb. Het is bestelt en leef dus in blijde verwachting.
Nog even mijn dank voor Uw wijze raad.
Met vriendelijke groeten
Joannes
jantrein
«
Reactie #14 Gepost op:
14 September 2008, 20:27:40 »
Hallo Joannes,
Ik ben heel benieuwd naar uw ervaringen. Ik heb er over getwijfeld welk systeem als eerste uit te proberen. Zoals al reeds gezegt, is het DCCar geworden.
Ik hoop dat we uw ervaringen binnenkort hier kunnen lezen.
Met vriendelijke groet,
Jantrein
Samen maken we er wat moois van ;-) Kijk maar op
www.miniatuura.nl
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]