Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Led schakeling ed. door Hasenwald
Vandaag om 13:59:49
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 13:56:36
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Pauldg
Vandaag om 13:26:24
20 jaar BNLS jubileum door Eelco Storm
Vandaag om 13:21:56
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:45:10
ESU locprogrammer door Gerrit H
Vandaag om 12:30:35
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door Eric B
Vandaag om 12:13:42
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 11:58:11
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Rick
Vandaag om 11:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:40:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:29:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 11:25:23
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:16:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 11:15:40
De modeltreinen van Spoorijzer door Huup
Vandaag om 11:15:22
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Eric B
Vandaag om 11:08:21
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 10:56:36
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 10:43:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 10:40:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 10:29:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 10:26:40
Had de NS4903 rangeerlicht? door Gerke
Vandaag om 09:14:45
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 09:07:27
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:18:01
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 08:17:30
Au bord de la Cèze door tothebeach
Vandaag om 08:11:21
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 07:58:56
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door ArjanB
Vandaag om 02:50:52
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 00:32:49
  

Auteur Topic: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper  (gelezen 3808 keer)

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Gepost op: 26 July 2008, 20:30:36 »
Ik heb het baanplan voor mijn schaduwstation van Hookyville ontworpen met veel lange sporen en de wens om een aantal van die sporen met meer treinstellen te vullen.

Nu kan ik hier natuurlijk gewoon met 50 bezetmeldpunten voor stroomdetectie gaan werken en net doen alsof het een normale treinbaan betreft met blokken en daarin weer drie secties. Maar dat betekent ook dat ik 3 of 4 terugmelddecoders moet gaan inzetten. Dat lijkt me te gortig. Bovendien zouden er vast andere mogelijkheden moeten zijn. Ik heb zelf niet echt een idee hoe je dit anders zou kunnen oplossen. Ik heb in de manual van Koploper wel gelezen over dynamische blokken, maar werd meteen overvallen met lichtsluizen.

Wie heeft een goede oplossing hiervoor? Ik hoop dat deze vraagstelling een beetje duidelijk is. Voor de goede orde zet ik mijn baanplan er bij. Voor alle duidelijkheid: de treinstellen komen via het blauwe spiraalspoor in het schaduwstation uit en gaan er via het rode spiraalspoor weer uit of ze rijden een rondje om de spiraal heen. Er wordt dus alleen met de klok mee gereden.





Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #1 Gepost op: 26 July 2008, 21:08:25 »
De handleiding van Koploper is er erg duidelijk in, je hebt twee mogelijkheden,
de eerste is met 2 lichtsluizen, de andere is met 2 bezetmelders per spoor, dus even snel is dat voor jouw baan 20 meldpunten.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #2 Gepost op: 26 July 2008, 22:01:51 »
Wim, waar zou je die dan moeten plaatsen en spreken we dan nog over binnenkomstmelders en stopsecties?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #3 Gepost op: 26 July 2008, 22:15:49 »
Op blz 257 staat het duidelijk uitgelegd, als je het niet helemaal snapt, maak dan een proef opstelling en probeer het een en ander uit.
De goedkoopste oplossing is het werken met 2 lichtsluizen, en daarmee heb je ook een optimale werking van het geheel.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #4 Gepost op: 26 July 2008, 22:35:40 »
Wim, ik zie het al. Je plaatst geen binnenkomstmelders, maar hanteert twee stopsecties in een spoor. En door de keuze bij onderhouden blokken in te stellen op optimale lengte kan Koploper efficiënt met de ruimte omgaan. Is het dan zo dat als je een sectie in het midden van een spoor legt en eentje aan het eind, dat Koploper dan zelf wel bepaalt waar een trein achter een ander kan staan en dat de eerste stopsectie best eens overschreden kan worden of is het gewoon stoppen in de stopsectie?

Pauls voorbeeld over de lengte van de treinen met een tussenruimte van 5 cm, is erg mooi, maar dat kan dus alleen met een lichtsluis?

In het schaduwstationplan zit bovenin (spoor 3 en 3) een inhaalspoor. Behandel je dat dan ook met één stopsectie per spoor?

Laatste vraag met betrekking tot het plan. Werk je wel met binnenkomstmelders en stopsecties in het buitenste spoor tussen de twee wissels, dus dat stuk onderaan dat in een grote lus loopt totdat de hele serie wissels linksonder weer begint?

Met vriendelijke groet,

Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #5 Gepost op: 28 July 2008, 12:51:29 »
Martin,

Ik neem aan dat je dit als een passeerspoor gebruikt, dus buiten je schaduwstation om. Dat is dan een normaal blok, en zal dan dus ook als zodanig aangesloten en behandeld moeten worden.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #6 Gepost op: 28 July 2008, 13:17:46 »
Martin,

Ik neem aan dat je dit als een passeerspoor gebruikt, dus buiten je schaduwstation om. Dat is dan een normaal blok, en zal dan dus ook als zodanig aangesloten en behandeld moeten worden.

Mvg
Wim.

Wim,

Over welk spoor heb je het nu? Dat in haalspoor bovenaan tussen 2 en 3, het meest linker spoor dat in feite de rondgang bevordert en een trein meteen weer in de spiraal kan sturen (dus dan wel als passeerspoor)?

Groeten,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

MBZE_Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #7 Gepost op: 28 July 2008, 14:54:42 »
In het schaduwstationplan zit bovenin (spoor 3 en 3) een inhaalspoor. Behandel je dat dan ook met één stopsectie per spoor?

Ik neem aan dat je dit als een passeerspoor gebruikt, dus buiten je schaduwstation om. Dat is dan een normaal blok, en zal dan dus ook als zodanig aangesloten en behandeld moeten worden.

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Schaduwstation, maar hoe verder met Koploper
« Reactie #8 Gepost op: 28 July 2008, 16:22:17 »
Laatste vraag met betrekking tot het plan. Werk je wel met binnenkomstmelders en stopsecties in het buitenste spoor tussen de twee wissels, dus dat stuk onderaan dat in een grote lus loopt totdat de hele serie wissels linksonder weer begint?

Het had ook het antwoord op deze vraag kunnen zijn. Maar om helemaal zeker te zijn, wil ik dat dan toch nog even verifiëren.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.