Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 23:10:03
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
Vandaag om 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
  

Auteur Topic: Containeroverslag  (gelezen 1507 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12531
    • sleutelspoor
Containeroverslag
« Gepost op: 01 July 2008, 15:39:13 »
Het gaat bijzondergoed met de container. Zie onderstaand bericht van het Havenbedrijf Rotterdam

Goede prestaties binnenlandse terminals
01-07-2008
De ‘inland terminals’ van Tilburg, Waalwijk, Venlo en de vier terminals van de BCTN (*), hebben in 2007 zeer goed gepresteerd. Gezamenlijk behandelden ze bijna 700.000 TEU. Tilburg Barge Terminal (TBT) verwerkte 141.000 TEU, vijftig procent meer dan het voorgaande jaar. TCT Venlo ging ruim door de ‘ton’ met 112.000 TEU (+27%) railcontainers en Waalwijk wist bijna 20% meer over te slaan, tot 24.000 TEU. De BCTN-terminals noteerden een plus van 16% tot 403.000 TEU per binnenvaart.


Met samen 635.000 TEU per spoor- en binnenvaart, nemen de zeven terminals 40% van het totaal van de VITO-terminals (de vereniging van de meeste Nederlandse ‘inland terminals’) voor hun rekening.

Hoewel in Tilburg de behandeling van trucks flink toenam (+40%), deden binnenvaart en spoor het duidelijk nog beter: +57% van 63.000 naar 98.000 TEU. Tussen TBT en Rotterdam lopen er dagelijks vijf binnenvaartdiensten en één spoorshuttle. De laatste heeft een capaciteit van 80 TEU, de schepen van 32 TEU door de beperkte kanaalbreedte in de regio. Grote klanten zijn Samsung en Sony. Voor het transport naar hun op enige afstand van de terminal liggende distributiecentra moet de truck worden gebruikt. Dit verklaart ook waarom bij TBT alledrie modaliteiten flink groeiden. In Waalwijk leverde de vrachtwagen krap de helft in, maar ging 34% meer eenheden over het water. In 2006 had men nog geen spooraansluiting, maar hier wordt aan gewerkt. Andersom komt er in Venlo binnen afzienbare tijd tevens een binnenvaartterminal in bedrijf. In 2006 en 2007 beschikte men alleen over spoorcapaciteit, gevoed door wekelijks 20 treinshuttles met de ECT-zeeterminals.

Het spoorvolume van de zeven terminals bedroeg in 2007 absoluut een derde van dat van de binnenvaart en de procentuele groei van het spoor was ruim dubbel zo groot. Hierbij  aangetekend dat TCT Venlo, Nederlands sterkste binnenlandse’ spoorterminal is. De toename van de binnenvaart met 30% steekt dan ook niet schril af.

          vrachtwagen              Spoor              Binnenvaart         Totaal
           06          07               06       07         06         07               06        07
Tilburg 30.150    43.000             22.800    47.000  40.100   51.000        93.100   141.000
Waalwijk  3.800    2.100                                        16.100   21.500        19.900     23.600
Venlo                                                            88.000 112.000                                88.000   112.000
Wanssum                                                                              70.000   95.000        70.000     95.000
Den Bosch                                                                           105.000   120.000    105.000    120.000
Nijmegen                                                                              81.000     88.000      81.000      88.000
Hengelo                                                                               90.000    100.000      90.000    100.000

Totaal                                                         110.800 159.000  402.200    485.500     547.000  679.000
                                                                                 +44%                      +18%
(Aantallen in TEU)

Met de noodzakelijke kanttekening bij de representativiteit van de cijfers van zeven terminals, is de sterke ontwikkeling van trein plus binnenvaart met +25% over de korte afstanden (100-200 km. tot de haven van Rotterdam) toch opmerkelijk. Een aantal jaren geleden oordeelden rapporten nog sceptisch over de haalbaarheid hiervan. Doelgerichte samenwerking van grote verladers met terminaloperators blijkt het verschil te kunnen maken. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan Heineken in Den Bosch en straks in Alphen a/d Rijn.

Ook bij lagere cijfers voor de andere Nederlandse terminals, lijkt het er op dat de groei van de binnenvaart op de Rotterdamse zeeterminals in 2007 (+8%) te danken is aan groei van de Nederlandse “inland terminals” en het uitwisselingsverkeer (Grand Alliance) met Amsterdam en mogelijk dat met Antwerpen. Op de buitenlandse Rijnterminals bedroeg de groei een procent of vier, maar gaat het wel om een totaal van circa één miljoen TEU.

Perspectief 2008
Op de terminal in Waalwijk is in het eerste kwartaal van 2008 relatief hetzelfde aantal trucks behandeld als in het voorgaande (hele) jaar. De binnenvaart, 7000 TEU in de eerste drie maanden, zou over het gehele jaar gerekend, 30% winst kunnen boeken.
In 2008 zullen in Tilburg lokaal alledrie modaliteiten groeien, bij een groeiend aandeel van trein en binnenvaart voor het lange traject Tilburg-Rotterdam. Samsung, goed voor circa 15.000 TEU op jaarbasis, wil het truckaandeel namelijk verder terugbrengen van 30 naar 20%.

 

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.