Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door DJV
Vandaag om 21:05:25
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 20:53:41
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door Kees-Jan
Vandaag om 20:48:12
Locomotieven doen niets meer bij gebruik van led-trafo door maartenvdb
Vandaag om 20:47:47
Fleischmann n 739304 SBB vectron door maartenvdb
Vandaag om 20:31:42
Artitec Hondekop maakt geluid alsof er iets aanloopt, maar kan niks vinden door 1200blauw
Vandaag om 20:24:19
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door VAM65
Vandaag om 20:20:08
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:01:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:57:34
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 19:52:52
Wat is een redelijk goedkope dcc sein decoder? door Ronald Halma
Vandaag om 19:23:35
Vervolg 3d printen van ns seinen door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:03
Roco 2026 door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:04:53
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 19:03:05
scharnieren voor spoor 0; ik zoek een goede vervanger. door moonlicht
Vandaag om 18:54:56
Motorregeling bij D&H decoder door Tjalling
Vandaag om 18:14:25
Rondom Charlois door basjuh1981
Vandaag om 17:57:25
Klein fabriekje uit de 3D printer. Eigen ontwerp. door hmmglaser
Vandaag om 17:37:36
Trix BR185 inregelen door hmmglaser
Vandaag om 17:30:19
Roco NS 1211 blauw door sneek
Vandaag om 17:22:30
Slijptrein door Gerco van Beelen
Vandaag om 17:09:03
Modelspoordagen VERPLAATST naar 7 & 8 maart 2026 door Edsko Hekman
Vandaag om 16:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:53:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:44:07
Zaterdag, 31 januari 2026 | 8e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:24:57
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:20:54
Ombouw roco 72194 BR01 BEM van DC naar AC door Martijn193
Vandaag om 15:04:55
De Hofstraat in Eindhoven (1:160) door Mitchell
Vandaag om 14:52:50
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 14:48:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:39:59

Auteur Topic: Wat is de voorkant?  (gelezen 745 keer)

BertOK

• Offline Offline
Wat is de voorkant?
« Gepost op: 09 January 2026, 19:04:33 »
Help!
Bij locomotieven van de NS wordt op of onder de deuren een 1 of een 2 gezet. De deur waar 1 bij staat is de voorkant.
Als de fabrikant van het model alles netjes heeft aangesloten, rijdt de lok die kant op als je via DCC opdracht geeft vooruit te rijden.
(Hoewel mijn Märklin-Hamo 1200 zo gebouwd is, dat de motor duwt in plaats van trekt als hij vooruit rijdt.
Ik rijd met iTrain5.1 en kan de polariteit daar simpel omkeren om de motor te laten trekken; dat is het probleem niet.)

Maar nu elektrische treinstellen. Daar zet de NS geen getal bij de deuren voor de machinist.
Hoe bepaal ik nu wat de voorkant is?
Ik heb van Fleischmann een 2-baks Mat64/Plan V en een 2-baks Mat74/Sprinter/Plan Y.
Ik heb maar de keuze gemaakt om de bak waar géén stroomafnemer op zit te bombarderen tot "voorkant".
Dit om de simpele reden dat Fleischmann daar de motor in de neus heeft gemonteerd.
De motor trekt dan de trein dus en duwt hem niet op. Wat ik als het minst storinggevoelig ervaar.
Hoe kijken anderen hier tegenaan? Ben ik de enige die zich hier druk om maakt?

Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wat is de voorkant?
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2026, 19:07:24 »
Wat als je een trek/duw trein hebt? Dan is er ook zeker een moment dat de loc achter loopt en de stuurstand voorop.... Dus heel erg druk zou ik mij er niet om maken. En zo wel zet je de motor voorop en is dat de voorkant  :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

US modeller

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2026, 20:03:54 »
> Als de fabrikant van het model alles netjes heeft aangesloten, rijdt de lok die kant op als je via DCC opdracht geeft vooruit te rijden.

Volgens mij heeft een DCC controller geen vooruit en/of achteruit, maar een pijl of de draairichting van een knop. Als inderdaad alles goed is aangesloten en gemonteerd dan is bij modellen de rijrichting gelijk indien je ze op dezelfde wijze op de baan zet (doe ik bijv. bij US modellen), maar is afhankelijk hoe je ze op de baan zet. Als je de lok omdraait klopt dit al niet meer, daar de decoder de richting bepaalt en niet de “niet bestaande vooruit” op de controller/regelaar.

> Maar nu elektrische treinstellen. Daar zet de NS geen getal bij de deuren voor de machinist.
> Hoe bepaal ik nu wat de voorkant is?

Heel makkelijk, stap in en je zult ergens in de (echte) cabine een sticker vinden met “cab.1” of “cab.2” in de betreffende cabine.

> Ik heb van Fleischmann een 2-baks Mat64/Plan V en een 2-baks Mat74/Sprinter/Plan Y.
> Ik heb maar de keuze gemaakt om de bak waar géén stroomafnemer op zit te bombarderen tot > "voorkant".

Trekken of duwen zal voor het moodel geen verschil maken en wat je voor jouw herkenning als vooruit rijden bepaald,  mag natuurlijk altijd.

Je legt teveel gewicht aan die indicatie op de modellen. Het voldoet alleen aan de hobbyisten hun wens om modellen zo precies mogelijk volgens het voorbeeld te maken. Er zijn maatschappijen die hebben letters als fysieke indicatie, in Italië bijv. een A en de andere zijde niets. De Amerikaanse NS (Norfolk Southern) staat aan een zijde een F van Front. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
Als nu een mcn een defect o.i.d. in een cabine moet melden, moet hij dit aangeven in welke van de twee. Voor de oriëntatie in de lok/trein kan het ook van belang zijn; cabines zijn niet altijd identiek. Vroeger bestond (in NL) wel het verschil in voor- en achteruit, hetgeen nu onhandig werd met de symetrische vormgevingen van loks. Als een rangeerder vooruit zwaaide kon hij dat zien aan de positie/vormgeving van een stoom- of diesellok. Hij gaat nu echt niet kijken of er een 'eentje' of tweetje' onder de cab.deur staat. Nu is dat dus;  van hem af (weg)  rijden of naar hem toe rijden.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2026, 20:07:29 door US modeller »
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2026, 21:12:34 »
Bij plan V zit cabine 1 in de Bk en cabine 2 in de ABk.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2026, 21:20:43 »
Maar nu elektrische treinstellen. Daar zet de NS geen getal bij de deuren voor de machinist.
Bij de VIRM wel. Daar staat het getal bij de cabinedeur onderaan. Weliswaar heel klein, maar het staat er.
Bij de VIRM is er nog een manier. Het treinstelnummer staat groot op de zijkant, op de een na laatste bak.

Oudere treinstellen hadden een bagageafdeling. Die zat altijd in de eerste bak.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

StefanNL_Plays

• Offline Offline
  • :D
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2026, 21:52:49 »
Bij de VIRM is er nog een manier. Het treinstelnummer staat groot op de zijkant, op de een na laatste bak.

Meer specifiek, op de ABv3/4 bak ;)

On Topic; ik persoonlijk gebruik (zoals in het bericht van @US Modeller) "Vooruit" op DCC als de "voorkant" van de trein. Ook is de bak met motor of MCN-figuurtje erin voor mij de "Voorkant".
« Laatst bewerkt op: 09 January 2026, 21:55:15 door StefanNL_Plays »
Uiteindelijk komt alles goed :)