Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:42:38
Raadplaatje
door
Jelmer
Vandaag
om 14:25:11
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 14:17:52
Roco 2400, h0
door
Ben
Vandaag
om 14:13:34
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
henk
Vandaag
om 14:11:15
Leubachtalbahn
door
Jelmer
Vandaag
om 14:06:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
RetroJack
Vandaag
om 14:01:30
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
Pauldg
Vandaag
om 13:59:48
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27)
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:59:40
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Pauldg
Vandaag
om 13:22:39
Gewoon wat busfoto's
door
GerardvV
Vandaag
om 13:21:00
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
martijn v m
Vandaag
om 13:03:59
Minibaan Visserskaai H0
door
Hans GJ
Vandaag
om 12:52:42
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Edwin2121992
Vandaag
om 12:37:57
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:35:28
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september
door
tothebeach
Vandaag
om 12:29:57
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
cor_b
Vandaag
om 11:24:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal.
door
MOVisser
Vandaag
om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Duikeend
Vandaag
om 11:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27)
door
Duikeend
Vandaag
om 10:48:14
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 10:08:28
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 10:02:35
Een insulfrog polariseren.
door
Albert de Heer
Vandaag
om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
door
Wim1969
Vandaag
om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
janw
Vandaag
om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen
door
Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025
door
Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
BR 52 met condenstender
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: BR 52 met condenstender (gelezen 5014 keer)
amber
Offline
Berichten: 651
BR 52 met condenstender
«
Gepost op:
28 June 2008, 23:29:11 »
Als het goed is komt binnenkort de br52 met condenstender hier binnen. Dat deze loc bestaan heeft, bewijzen enkele foto´s die ik tegen kom op het 3rail forum. En als ik goed ingelicht ben, werd het water dat vrij komt met het stomen weer hergebruikt waardoor er langere ritten mogelijk waren. Maar wie heeft er nog meer informatie over deze loc? War heeft ie gereden? Wat hing er meestal achter? En ook wanneer?
Gelogd
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.
Ernst-Jan
Offline
Berichten: 1352
PTR
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #1 Gepost op:
28 June 2008, 23:38:08 »
De Br52 met condenstender zijn gebouwd voor de russische vlaktes waar niet overal water kon worden genomen. De stoom wordt inderdaad gecondenseerd tot water waardoor men langer kon rijden zonder water te nemen. Ze reden daar met van alles, op het eind werd alles wat kon rijden ingezet om de spullen westwaarts te krijgen, dus condens 52'ers met treinen overspoeld met soldaten kan dus zonder problemen.
Na de oorlog hebben de meeste condens 52'ers een normale tender gekregen bij de DB. Voor zover ik weet zijn de Locs die in de sovjetzone van Duitsland zijn achtergebleven naar de sovjetunie afgevoerd (samen met talloze andere 52'ers die later ook in Polen, Tsjechoslowakije en zelfs Korea zijn terechtgekomen). In Duitsland waren de condenslocs namelijk duur in onderhoud en waren ze niet nodig omdat op voldoende plekken water kon worden genomen.
Dit is in ieder geval wat ik er zo van weet
.
Groetjes,
Ernst-Jan
Gelogd
Ja sam u pravu
http://www.flickr.com/photos/ernstgoed/
http://www.draaistel.nl/
Lokpaint
Gast
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #2 Gepost op:
28 June 2008, 23:46:57 »
Yep,
sommige tenders werden gebruikt om bij fabrieken stoom te condenseren. Dit waren voornamelijk de 4-assige tenders.
De 5-assige tenders zijn weer naar goederenwagens omgebouwd. (Soort ertswagen).
Kijk ook eens hier
www.kondenslok.de
Bart
Gelogd
amber
Offline
Berichten: 651
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #3 Gepost op:
29 June 2008, 00:35:29 »
Dus heel realistisch is een condensloc br52 niet op n baan eind 60/begin 70? Dan maken we er een museumloc van...Zit aan n sleep tankwagons te denken. Mar da nog n sleep vr br50..
Gelogd
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.
timtrein
Offline
Berichten: 2088
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #4 Gepost op:
30 June 2008, 17:49:16 »
Uh, nee, niet echt. Condenstenderlocs hebben volgens mij tot maximaal een paar jaar na de oorlog gereden. Sowieso was de BR52 in West-Duitsland al verleden tijd in 1962. In 't oosten hebben ze het langer volgehouden, hoewel dat meestal Reko's waren. BR 50 is wat dat betreft universeler.
Gelogd
Ernst-Jan
Offline
Berichten: 1352
PTR
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #5 Gepost op:
30 June 2008, 19:22:02 »
Nou, de Ty2 in Polen waren echt geen Rekolocs hoor, die waren er alleen in de DDR
. De Ty2 heeft het tot het stoomeinde in Polen volgehouden en dat was in 1991. Enkele exemplaren zijn nog steeds in dienst als museumloc.
In joegoslavië (weet zo niet welk deel van het voormalige land) reden een paar jaar geleden nog 52'ers bij kolenmijnen, of dat nog steeds zo is weet ik zo niet.
De locs in Noord-Korea hebben overigens daar niet gereden naar het schijnt (deze zijn door de CCCP gedoneerd aan dit land).
Gelogd
Ja sam u pravu
http://www.flickr.com/photos/ernstgoed/
http://www.draaistel.nl/
amber
Offline
Berichten: 651
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #6 Gepost op:
30 June 2008, 20:24:53 »
Ach, t gaat mij ook niet om precies 100% realistisch te zijn. Een beetje fwijken kan geen kwad. En zo kan je dus een DR BR17 voorbij zien komen. Of de vliegende Hamburger in tijdperk2 stijl. Gewoon omdat ik het een mooie trein vind. Maar het blijft hoofdzakelijk tijdperk3/4... En, op 1 e-loc na, geheel stoom en diesel!
Gelogd
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.
timtrein
Offline
Berichten: 2088
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #7 Gepost op:
01 July 2008, 19:44:11 »
Ik doelde ook op Oost-Duitsland
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11693
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #8 Gepost op:
06 July 2008, 20:50:00 »
Het Duetsches Dampflok Museum heeft een condenstender in de collectie:
http://www.dampflokmuseum.de/index.php?seite=museum&sub=exponate
(doorscrollen naar het kopje 'sonstige')
Met een beetje fantasie kun je jouw exemplaar dus zelfs als museumlocomotief inzetten
Eelco
Gelogd
amber
Offline
Berichten: 651
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #9 Gepost op:
06 July 2008, 22:36:08 »
Alleen is de mijne n 5 asser (in totaal) en zit ie vast aan de loc. Ach, tis nog steeds mijn baan. Als er ooit iemand moeilijk doet, dan zeg ik wel dat het museummaterieel is, net als de vliegende hamburger uit tijdperk2
Gelogd
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.
timtrein
Offline
Berichten: 2088
Re: BR 52 met condenstender
«
Reactie #10 Gepost op:
07 July 2008, 16:27:35 »
Tenders zitten altijd vast aan de loc hoor
alleen deze tender is verbouwd tot gewone wagen, en ze zullen wel geen zin/tijd/geld hebben gehad 'm terug te bouwen om achter hun 52'er te hangen.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
BR 52 met condenstender