Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 14:25:11
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:17:52
Roco 2400, h0 door Ben
Vandaag om 14:13:34
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door henk
Vandaag om 14:11:15
Leubachtalbahn door Jelmer
Vandaag om 14:06:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 14:01:30
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 13:59:48
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Pauldg
Vandaag om 13:22:39
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 13:21:00
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 12:52:42
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 12:35:28
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
4 oktober modelspoorbeurs Houten door cor_b
Vandaag om 11:24:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Duikeend
Vandaag om 10:48:14
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:02:35
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
  

Auteur Topic: BR 52 met condenstender  (gelezen 5014 keer)

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
BR 52 met condenstender
« Gepost op: 28 June 2008, 23:29:11 »
Als het goed is komt binnenkort de br52 met condenstender hier binnen. Dat deze loc bestaan heeft, bewijzen enkele foto´s die ik tegen kom op het 3rail forum. En als ik goed ingelicht ben, werd het water dat vrij komt met het stomen weer hergebruikt waardoor er langere ritten mogelijk waren.  Maar wie heeft er nog meer informatie over deze loc? War heeft ie gereden? Wat hing er meestal achter? En ook wanneer?
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re: BR 52 met condenstender
« Reactie #1 Gepost op: 28 June 2008, 23:38:08 »
De Br52 met condenstender zijn gebouwd voor de russische vlaktes waar niet overal water kon worden genomen. De stoom wordt inderdaad gecondenseerd tot water waardoor men langer kon rijden zonder water te nemen. Ze reden daar met van alles, op het eind werd alles wat kon rijden ingezet om de spullen westwaarts te krijgen, dus condens 52'ers met treinen overspoeld met soldaten kan dus zonder problemen.

Na de oorlog hebben de meeste condens 52'ers een normale tender gekregen bij de DB. Voor zover ik weet zijn de Locs die in de sovjetzone van Duitsland zijn achtergebleven naar de sovjetunie afgevoerd (samen met talloze andere 52'ers die later ook in Polen, Tsjechoslowakije en zelfs Korea zijn terechtgekomen). In Duitsland waren de condenslocs namelijk duur in onderhoud en waren ze niet nodig omdat op voldoende plekken water kon worden genomen.

Dit is in ieder geval wat ik er zo van weet  ;).

Groetjes,

Ernst-Jan

Lokpaint

  • Gast
Re: BR 52 met condenstender
« Reactie #2 Gepost op: 28 June 2008, 23:46:57 »
Yep,

sommige tenders werden gebruikt om bij fabrieken stoom te condenseren. Dit waren voornamelijk de 4-assige tenders.

De 5-assige tenders zijn weer naar goederenwagens omgebouwd. (Soort ertswagen).

Kijk ook eens hier

www.kondenslok.de

Bart

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: BR 52 met condenstender
« Reactie #3 Gepost op: 29 June 2008, 00:35:29 »
Dus heel realistisch is een condensloc br52 niet op n baan eind 60/begin 70? Dan maken we er een museumloc van...Zit aan n sleep tankwagons te denken. Mar da nog n sleep vr br50..
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: BR 52 met condenstender
« Reactie #4 Gepost op: 30 June 2008, 17:49:16 »
Uh, nee, niet echt. Condenstenderlocs hebben volgens mij tot maximaal een paar jaar na de oorlog gereden. Sowieso was de BR52 in West-Duitsland al verleden tijd in 1962. In 't oosten hebben ze het langer volgehouden, hoewel dat meestal Reko's waren. BR 50 is wat dat betreft universeler.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re: BR 52 met condenstender
« Reactie #5 Gepost op: 30 June 2008, 19:22:02 »
Nou, de Ty2 in Polen waren echt geen Rekolocs hoor, die waren er alleen in de DDR  ;). De Ty2 heeft het tot het stoomeinde in Polen volgehouden en dat was in 1991. Enkele exemplaren zijn nog steeds in dienst als museumloc.

In joegoslavië (weet zo niet welk deel van het voormalige land) reden een paar jaar geleden nog 52'ers bij kolenmijnen, of dat nog steeds zo is weet ik zo niet.

De locs in Noord-Korea hebben overigens daar niet gereden naar het schijnt (deze zijn door de CCCP gedoneerd aan dit land).

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: BR 52 met condenstender
« Reactie #6 Gepost op: 30 June 2008, 20:24:53 »
Ach, t gaat mij ook niet om precies 100% realistisch te zijn. Een beetje fwijken kan geen kwad. En zo kan je dus een DR BR17 voorbij zien komen. Of de vliegende Hamburger in tijdperk2 stijl. Gewoon omdat ik het een mooie trein vind. Maar het blijft hoofdzakelijk tijdperk3/4... En, op 1 e-loc na, geheel stoom en diesel!
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: BR 52 met condenstender
« Reactie #7 Gepost op: 01 July 2008, 19:44:11 »
Ik doelde ook op Oost-Duitsland

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11693
    • Mijn fotoarchief
Re: BR 52 met condenstender
« Reactie #8 Gepost op: 06 July 2008, 20:50:00 »
Het Duetsches Dampflok Museum heeft een condenstender in de collectie:

http://www.dampflokmuseum.de/index.php?seite=museum&sub=exponate

(doorscrollen naar het kopje 'sonstige')

Met een beetje fantasie kun je jouw exemplaar dus zelfs als museumlocomotief inzetten  ;)

Eelco

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: BR 52 met condenstender
« Reactie #9 Gepost op: 06 July 2008, 22:36:08 »
Alleen is de mijne n 5 asser (in totaal) en zit ie vast aan de loc. Ach, tis nog steeds mijn baan. Als er ooit iemand moeilijk doet, dan zeg ik wel dat het museummaterieel is, net als de vliegende hamburger uit tijdperk2  ;D
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: BR 52 met condenstender
« Reactie #10 Gepost op: 07 July 2008, 16:27:35 »
Tenders zitten altijd vast aan de loc hoor ;) alleen deze tender is verbouwd tot gewone wagen, en ze zullen wel geen zin/tijd/geld hebben gehad 'm terug te bouwen om achter hun 52'er te hangen.