Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans1963
Vandaag om 22:25:44
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door T.Spat
Vandaag om 22:23:54
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 22:17:03
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:12:58
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 21:58:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:57:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 21:50:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:43:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 21:28:29
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
Vandaag om 21:28:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric v C
Vandaag om 21:04:46
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 20:51:01
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 20:20:03
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:37:55
ik mis al een poos door jerrytrein
Vandaag om 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:14:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 18:51:04
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
  

Auteur Topic: Betere grip voor Bedroevend locomotiefje  (gelezen 2770 keer)

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Betere grip voor Bedroevend locomotiefje
« Reactie #30 Gepost op: 16 September 2025, 14:57:43 »
wrijving van slepers en wielen kun je wel uit sluiten, gezien de prestatie van de glaskast.

anti slipband vervangen
en ik ben wel benieuwd hoe het evenwicht van die lok is.  Op een rail zetten en een potlood (rond) onder de rails.
Die motor ligt best ver naar achteren, alsof al het gewicht op loop stellen rust

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18250
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Betere grip voor Bedroevend locomotiefje
« Reactie #31 Gepost op: 16 September 2025, 14:58:08 »
Leuk, Kees. En nu op een helling aan 4 procent…

Wat ook eigenlijk best veel is.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2968
  • Aachenau West
Re: Betere grip voor Bedroevend locomotiefje
« Reactie #32 Gepost op: 16 September 2025, 15:02:24 »
In plaats van extra of andere asb's zou je ook Bull Frog Snot kunnen proberen.
Als het niet werkt, dan kun je het ook weer zonder schade verwijderen.

Groet, Bas

Maar als ik de verhalen zo lees dan is er wat anders aan de hand dan een slechte antislipband of een tekort aan antislipbandjes.

Robert vh Prutsert

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: Betere grip voor Bedroevend locomotiefje
« Reactie #33 Gepost op: 16 September 2025, 15:17:33 »
Nope, nog niet. Ik heb geen passende op voorraad helaas.

Om er zeker van te zijn dat de sleper niet de oorzaak is van de belabberde trekkracht en ik geen zin heb om de loc hiervoor half te moeten demonteren, heb ik de loc met een zelfgefabriceerde mini unster verbonden en gekeken bij welk gewicht ze al van haar plaats kwam. Eenmaal met gemonteerde sleper en eenmaal zonder. 26 om 27 gram.  Volgens mij is die gram de moeite niet en de invloed van de sleper minimaal.
Ter vergelijking: de Pt2/2 (glaskasten) is pas bij 65 gram te bewegen.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
  • Oude meuk in h0
Re: Betere grip voor Bedroevend locomotiefje
« Reactie #34 Gepost op: 16 September 2025, 15:54:29 »
Voorop gesteld dat ik geen expert ben; zou het kunnen zijn dat de assen onder de cabine en/of de voorloopas de locomotief iets liften, waardoor de aandrijfassen minder grip hebben?
« Laatst bewerkt op: 16 September 2025, 15:56:47 door Arjen52 »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Betere grip voor Bedroevend locomotiefje
« Reactie #35 Gepost op: 16 September 2025, 16:03:25 »
het lijstje van de eerste pagina wordt random afgewerkt  ;D

Citaat
Dat is wel erg bedroevend voor een toch niet al te kleine loc. Paar gedachten;
- draait een en ander los van de rails wel soepel? gecheckt, zie ook t voetenveeg-filmpje-met-glaskasten
- heeft de motor voldoende vermogen? geen andere motor dan standaard, zie ook filmpje Puntenglijder
- wat is de veerdruk van de sleper? gecheckt met de unster   wat is de veerdruk van de achterste bogie en de voorste as? Duwen één van die de loc niet omhoog?
- wat is het gewicht van de loc, zou meer massa nog wat kunnen helpen? ca 325 gram, er zijn even zware locs zonder asb's die wel wat trekken
- zit de slipband op de voorste, middelste of achterste aangedreven as? (indien midden, dan komt de middenas een starre opstelling bij een helling los van de rails) Pas relevant bij een helling
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Robert vh Prutsert

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: Betere grip voor Bedroevend locomotiefje
« Reactie #36 Gepost op: 16 September 2025, 17:37:44 »
Je hebt er waarschijnlijk overheen gelezen: al je vragen zijn beantwoord.

Het gewicht de loc rust op de voorste star in het frame gelagerde as en de 3e drijfas, juist ja, die met de enkele antislipband. De 2 achterste meeloopassen zijn licht verend uitgevoerd en hebben voldoende speling naar boven om ook wanneer de loc moet klimmen ervoor te zorgen dat het gewicht op de 3e drijfas, juist ja, die met de enkele antislipband, blijft.

Heb inmiddels een paar (hopelijk passende) antislipbandjes besteld.