Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
Vandaag om 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
Vandaag om 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
Vandaag om 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
Vandaag om 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 23:00:48
Wat was jullie allereerste loc? door Joz
Vandaag om 22:22:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:13:16
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
  

Auteur Topic: Vreemd probleem  (gelezen 7515 keer)

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
Re: Vreemd probleem
« Reactie #30 Gepost op: 04 August 2025, 14:08:50 »
Of je probeert een ander bezetmelder nummer.

Jos

AP3737

  • Online Online
  • Berichten: 334
Re: Vreemd probleem
« Reactie #31 Gepost op: 04 August 2025, 14:35:31 »
Beste Ruud

Hetgeen je omschrijft komt mij niet veeemd voor. Ik heb ooit met LDT decoders precies hetzelfde probleem gehad. Die heeft, voor zover ik kan nagaan, vergelijkbare elektronica voor de bezetmelding als de Digikeijs. 

Bij mij kwam het probleem door de lengte van de bedrading tussen de decoder print en de rails (meer dan 5 meter), en dat deze in een grote bundel naast elkaar lagen. Hierdoor ontstonden storingen, die sporadisch tot bezetmeldingen leiden, zonder dat er iets op de rails stond.

Hoe lang is bij jou de bedrading tussen bezetmelder en rails? Kan je daarmee wat experimenteren?

Groet, Aiko

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #32 Gepost op: 04 August 2025, 16:12:43 »
Op onze club gebruiken we voor de bezetmelding de GBM16TS van Fichtelbahn. Behalve de 16 klemmen die naar de meldsecties gaan heeft die module nog 16 doorverbonden klemmen voor de tegenoverliggende spoorstaaf.
Er gaan dus 2 draden vanaf de bezetmelder naar elke sectie. Die 2 draden zijn getwist en dat is een effectieve manier om overspraak te voorkomen. Er loopt een bundel draden naar meerdere secties over vele meters zonder problemen.

De meeste bezetmelders hebben niet zo'n extra klemmenrij, maar die kan je zelf maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Vreemd probleem
« Reactie #33 Gepost op: 04 August 2025, 17:27:05 »

[

img][/img]






Hierbij een paar foto's. De afstand tussen de bezetmelder (helemaal links op de eerste foto) en het desbetreffende blok (helemaal rechts) is inderdaad best groot, de draadlengte zal ongeveer acht meter zijn. Op de laatste foto het raadsel: meldingen gaan goed tot ik een rail aansluit, want dan gaat het meteen fout bij flexrail en iets minder vaak bij het gebruik van een gewone rail. Voor de helderheid: het gaat al weken alleen om één blok, specifiek het eerste deel van drie melders. De overige geven geen probleem.

Morgen ga ik een aantal tips volgen, hopelijk dan eindelijk een positief resultaat. Meer tips zijn uiteraard welkom.

AP3737

  • Online Online
  • Berichten: 334
Re: Vreemd probleem
« Reactie #34 Gepost op: 04 August 2025, 18:03:54 »
Op onze club gebruiken we voor de bezetmelding de GBM16TS van Fichtelbahn.

Tja, het verschil tussen een VW golf en een Mercedes  :)

De GBM16TS werkt met stroommeting over een tweetal Shottky diodes, en is behoorlijk ongevoelig voor storingen. Ik weet de details van de GBM16TS software niet, maar daar zal vast ook een verdere onderdrukking van stoor-signalen inzitten.

De Digikeijs werkt (voor zover ik op fotos kan zien), met een viertal gewone diodes (in de vorm van brugcellen) die via een kleine weerstand met opto-couplers is verbonden. Dit is de schakeling zoals we die meestal zien. Die is gevoeliger voor stoor-signalen.

Groet, Aiko

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re: Vreemd probleem
« Reactie #35 Gepost op: 04 August 2025, 18:53:02 »
Even een reactie op de getoonde foto's.

De getoonde opstelling is HET recept voor spookmeldingen.
De loconet kabels kort en de kabels naar de baanvakken lang. Daarnaast liggen de kabels naar de baanvakken ook nog eens over een langere lengte knus bij elkaar.
Elektrisch gezien vormt dat een condensator en wat laat een condensator goed door? Juist, spikes (of in het nederland: overspraak).

Je kunt beter de bezetmelders verspreid onder de baan monteren en de kabels naar de baanvakken in een stervorm verbinden. Dat heeft 2 voordelen. De kabels naar de baanvakken worden korter en liggen niet dicht bij elkaar. De loconetkabels mogen gerust lang zijn, die hebben bijna geen storingen.

mvg spock

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #36 Gepost op: 04 August 2025, 21:15:35 »
Tja, het verschil tussen een VW golf en een Mercedes  :)
Aiko, het is niet mijn bedoeling om iedereen zo'n bezetmelder van Fichtalbahn aan te raden. Het gaat me er vooral om, om aan te geven dat je de heen- en retourdraad van een spoorsectie het beste langs dezelfde route kunt laten lopen. Dat vermindert de kans op overspraak en andere beïnvloeding.
Geldt niet alleen voor spoorsecties, maar ook voor andere zaken zoals servo's en decoders.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

AP3737

  • Online Online
  • Berichten: 334
Re: Vreemd probleem
« Reactie #37 Gepost op: 04 August 2025, 21:49:16 »
Aiko, het is niet mijn bedoeling om iedereen zo'n bezetmelder van Fichtalbahn aan te raden. Het gaat me er vooral om, om aan te geven dat je de heen- en retourdraad van een spoorsectie het beste langs dezelfde route kunt laten lopen. Dat vermindert de kans op overspraak en andere beïnvloeding.
Geldt niet alleen voor spoorsecties, maar ook voor andere zaken zoals servo's en decoders.
Hi Klaas
Weet ik  :)
Maar ik vind zelf de Mercedes GBM16T heel mooi :-)

Met de essentie van je verhaal zijn we het allemaal wel eens. Spock benadrukt dat ook. Consensus dus  :)

Aiko

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #38 Gepost op: 04 August 2025, 21:56:18 »
Het is gewoon de basis van het EMC verhaal.

Ik weet alleen niet of dit voor Ruud de oplossing is. Krijg de indruk dat er bij hem iets anders speelt. Misschien ergens een isolatiefout, maar dat is op afstand lastig te beoordelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Vreemd probleem
« Reactie #39 Gepost op: 06 August 2025, 00:30:49 »
Weer wat geleerd: dat ik overspraak moet voorkomen door de + en - samen laten lopen, de draden moet twisten en de decoders zo dicht mogelijk bij de blokken moet plaatsen. Daar kan ik wat mee! Ik ga aan de slag en zal laten weten of dat recalcitrante blok eindelijk eens gaat doen wat de bedoeling is. Nogmaals dank voor de hulp!

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Vreemd probleem
« Reactie #40 Gepost op: 06 August 2025, 07:47:07 »
Ruud,
Misschien is een data kabel wel iets om te gebruiken, en dan een afgeschermde zoals S/FTP of F/FTP waarbij getwiste aderparen in een afgeschermde folie zitten en de 4 aderparen door een mesh of folie wordt afgeschermd.
mvg Jan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Vreemd probleem
« Reactie #41 Gepost op: 06 August 2025, 09:00:12 »
Afschermen is in dit geval een beetje overkill. Want de grote vraag is: waar ga je die afscherming dan aan verbinden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: Vreemd probleem
« Reactie #42 Gepost op: 06 August 2025, 12:47:12 »
Ik rijd met koploper en TAMS bezetmelders
Dit probleem heb ik ook gehad
bij tams werd toen een versterker aangeraden (die werkt prima)en de draad van de bezetmelder massa ? te controleren
Het was  bij mij een te lage spanning op de bezet melder via de meld draad
Dus mijn (tams) advies controleer de verbindingen op de melders en de rails ,en dat de draad die massa is van de melder en de centrale voldoende is

Treintje_komt_zo

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Vreemd probleem
« Reactie #43 Gepost op: 06 August 2025, 13:14:28 »
Bekend verschijnsel en om gek van te worden!

Zaken als 'Overspraak' of 'getwitter'(van voordat zelfs computers bestonden) heb ik toen ook overwogen maar toen ben ik EERST teruggegaan naar de simpele basis, de bron. En wat ik vond...... (en wat er toen gebeurde...) een doorsnede van de rails (onderbreking) voor het blok - gedaan met een slijpschijfje - was door de warmte net wel/niet contact gaan maken met de buurman/vrouw/het. Opening wat groter gemaakt en opgelost. Op een andere plek zelfde verhaal maar GEEN slijpschijf doorsnede, bleek de isolatierailschoen lek waardoor de 2 rails weer contact maakten.

Overigens krijg ik wel gewoon 'bezetmeldingen'als ik met mn vingers aan de geisoleerde rails kom. Ik vind dat niet zo vreemd. Ik weet dus niet of ik nu VW of Mercedes-monteur ben?