Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:03:47
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 20:01:52
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 20:01:51
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 19:45:02
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:43:06
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald69
Vandaag om 18:54:11
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
  

Auteur Topic: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE  (gelezen 30739 keer)

M. Ardon

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
« Reactie #180 Gepost op: 12 June 2025, 20:25:34 »
Mooie line up!!

Ps ik heb je een pb gestuurd

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1139
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
« Reactie #181 Gepost op: 13 June 2025, 21:20:16 »
Hier een afbeelding van drie treinen, de V200, de TEE DE-IV en de DE-5. Er ontbreken nog de vt08 en de vt11.5.



Wat is hier zo bijzonder aan? En wat hebben ze gemeen?
Dat zijn de Voith lucht- waterkoelers. In Duitsland begon de wederopbouw en voor de spoorwegen werden de nodige locomotieven en treinstellen waaronder de vt08. Voor de koeling van de dieselmotoren werd een nieuw koelsysteem door Voith ontwikkeld dat al snel succesvol bleek.
In Nederland waren de laatste complete oorlogsschade treinstellen gerepareerd en in dienst gesteld. Wat overbleef waren incomplete treinstellen. Bij de dieseltreinstellen DE-5 waren er 12 van de 18 oorspronkelijke treinstellen in dienst gesteld. Over waren twee ABk rijtuigen en twee mD rijtuigen die  als reserve dienden. Dan waren er nog een uitgebrande mD rijtuigen. Er is 1952 besloten om onder gebruik making van beschikbare C rijtuigen van de ElD-5 om twee DE-5 treinstellen samen te stellen. De opdracht werd aan Mulder te Boskoop gegund. Deze twee treinstellen, de 196 en 197 werden in 1953 in dienst gesteld. Nu alle twee de reserve motorwagens in dienst waren, zijn er geen reserve motorwagens meer beschikbaar.
De NS besloot toen om uit de resterende mD's een nieuwe mD op te bouwen. De gelegenheid werd meteen aangegrepen om de achilleshiel van de motorwagens, de koeling, te verbeteren. En zo kwam de Voith lucht-waterkoelers in beeld.  Werkspoor heeft deze verbouwing uitgevoerd en de mD 195 in 1953 opgeleverd. Deze verbouwing was succesvol gebleken want oververhitting van de Werkspoor RUB motoren kwamen niet meer voor.
Jammer is dat de andere motorwagens niet aangepast zijn, dat had de betrouwbaarheid van ze zeker verhoogd en mogelijkerwijs een langere levensduur. Het zal wel te maken hebben met de beschikbare financiën. Maar de kennis die Werkspoor hiermee heeft opgedaan is niet verloren gegaan, die is gebruikt om de TEE DEIV een succes te laten worden.

Hier nog een afbeelding van de DE-5 en de ElD-5




Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1139
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
« Reactie #182 Gepost op: 22 August 2025, 20:07:20 »
Er is weer een leuke ontwikkeling.
Ik had al tijdje lopen zoeken naar mogelijkheden voor het maken dieselmotoren voor in de mD. Onlangs vond ik het modelletje van een motor voor de V200, een V12 Maybach en dat zag er heel leuk uit. Het modelletje is van MBZ en ik vond het bij Conrad. Dus gauw besteld , na een paar dagen lag dit in de brievenbus.



Dat ziet er prima uit! Ze kunnen prima door gaan voor de Werkspoor motor. Alleen nog de turbo's plaatsen en de generatoren.



Gauw even geplaatst in de mD. Ziet er goed uit. (y)

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5966
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
« Reactie #183 Gepost op: 22 August 2025, 20:09:35 »
Mooi detail Rob. (y)

Dat zijn nu dus de dingen die zo een om/zelf bouw mooi maken. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
« Reactie #184 Gepost op: 22 August 2025, 20:22:56 »
Gsm Rob, wat istie mooi geworden die blauwe DE-5 (y) :D
Tbinnebarretije…

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
  • Modelspoor is emotie...
Re: Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE
« Reactie #185 Gepost op: 22 August 2025, 20:29:56 »
Het grappige is dat het succes van de DE-3 de basis is van het ontstaan van de DE-5. Het bleek namelijk bij de inzet van de DE-3 dat dit vaak twee gekoppelde stellen waren. De NS heeft toen besloten was dit te vervangen door één nieuw treinstel de DE-5. Een ander interessant ding wat ik tegenkwam was dat bij het ontwerp voor het omgrenzingsprofiel rekening was gehouden met de Franse maatschappij Est zodat dit treinstel naar Parijs kon rijden.

Rob

Rob,

Volgens mij kwam je vanuit Nederland niet door het gebied van de Est maar door het gebied van de Nord. Uiteindelijk arriveerde je dan ook op het Gare du Nord... Gare de l'Est ligt wel vlakbij, maar je komt echt van de oostkant binnen...

Rob
Tbinnebarretije…