Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: BIDIB ultieme stap of beperkend omdat je moet overstappen van systeem.  (gelezen 1827 keer)

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Hoi,

Ik twijfel momenteel, heb momenteel 22 bezetmelder (CS) ...en daar ik de baan volledig opnieuw ga opbouwen, zat ik te denken aan bidib modules.

Ben eigen op zoek naar de ervaringen van mensen die zijn geswitcht en hoe de ervaring is in combinatie met ITrain. Ben momenteel vervend aanhanger van Koploper, dus dat is ook 1 van de drempels dat ik me afvraag of Itrain al op he tnivo is van Koploper qua mogelijkheden. 

De reden dat ik aan Bidib denk is dat de baan weer wat groter wordt en eigenlijk weinig tijd wil verdoen aan checken of alle meldingen wel aankomen. Maar begrijp ook dat daardoor mijn intellibox2 ook werkeloos wordt. Jullie zien twijfels

Hoor graag jullie input.

Groetjes Björn


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5004
Re: BIDIB ultieme stap of beperkend omdat je moet overstappen van systeem.
« Reactie #1 Gepost op: 18 February 2025, 22:53:09 »
Citaat
22 bezetmelder (CS)
Dit zegt niks, behalve dat je waarschijnlijk 2-rail rijdt. Zijn het loconet melders? S88n melders? Maakt ook eigenlijk niet zo veel uit  ::)

iTrain kan ook meerdere interfaces aan. Koploper weet ik niet. Volgens mij is BiDib veel jonger dan koploper en koploper heeft geen ontwikkeling meer. 

Je kan dus je intellibox met melders gewoon blijven gebruiken voor zowel terugmelding als om de treinen aan te sturen. En dan kan je een losse BiDib interface er naast kopen zoals de Tams Zeus en dan kan je verder uitbreiden met nieuwe terugmelders. Je kan dan ook BiDib schakeldecoders toevoegen, alhoewel dat niet goedkoper of veel nuttiger is dan gewone DCC decoders.

Je kan ook ook kijken een naar een BiDib centrale en dan bijvoorbeeld al je accesoires, dus je wissel en seindecoders aansturen via de BiDib centrale terwijl je intellibox je treinen aanstuurt. Dit kan de betrouwbaarheid van je baan op meer dan 1 manier vergroten.

Al bij al, kan de overstap deels en/of geleidelijk uitvoeren. Maar ik heb 3 wijsheden voor je.
there is no shame in goed werkende S88 melders  ;)
If it works, it ain't stupid
If it ain't broke, don't try to fix it

En ook als je koploper fijn vindt, blijf het gebruiken zou ik zeggen. iTrain kan welliswaar meer, maar ze hebben elk ook hun cons. koploper kon vzik meer met virtuele blokken om iets te noemen. En ik zou vooral eerst zelf opzoeken wat iTrain meer kan wat jij denkt daadwerkelijk te willen hebben. Het is leuk dat zo'n programma zo godsgruwelijk veel features heeft, maar als je het niet gaat gebruiken...  En dan zou ik eerst nog eens kijken of rocrail dat niet ook kan, want = gratis.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: BIDIB ultieme stap of beperkend omdat je moet overstappen van systeem.
« Reactie #2 Gepost op: 19 February 2025, 22:51:41 »
Hi Bas,

Dank je voor je reactie, idd 2 rail en loconet. Wissels en seinen worden geschakeld via OC32.

Hybride had ik nog niet over nagedacht. Is een idee.

Wat me wel verrast is dat je zegt dat I train verder is dan Koploper. Heb nog steeds het gevoel en hoor ik ook wel regelmatig dat Itrain nog niet op het nivo van Koploper is.

Affijn nog steeds de keuze om over na te denken. Enerzijds ben ik altijd wel van 100% om. 😅