Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:40:25
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 00:07:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:00:15
Veevervoer ss/ ns
door
grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
05 September 2025, 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen
door
Overet
05 September 2025, 22:47:06
Minder wissels
door
Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801
door
VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
05 September 2025, 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen
door
Silvolde
05 September 2025, 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026
door
Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
05 September 2025, 19:14:38
Welke winkel voert deze merken?
door
spoorzeven
05 September 2025, 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
05 September 2025, 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ben
05 September 2025, 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
05 September 2025, 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
05 September 2025, 15:58:04
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
05 September 2025, 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e
door
spoorijzer
05 September 2025, 14:11:16
Waar is dit?
door
Eric v C
05 September 2025, 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
05 September 2025, 11:51:21
Een Rotterdams gebouw
door
Gerco van Beelen
05 September 2025, 11:43:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat? (gelezen 2129 keer)
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Offline
Berichten: 1304
Klaar voor vertrek
Re: Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat?
«
Reactie #15 Gepost op:
06 December 2024, 18:25:53 »
Ongetwijfeld spelen bij modern materieel in het groot, en digitaal materieel in het klein, allerlei extra factoren mee. In model kan een decoder, als ik het goed begrijp, de motorbelasting meten en compenseren om de snelheid constant te houden. Dergelijke regelingen zitten vast ook in moderne locomotieven en treinstellen.
Maar het gaat hier om Mat ‘36 t/m ‘57. Ik vermoed dat de regeling van de motoren daarvan nog “analoog” gebeurde, vergelijkbaar met mijn analoge modellen.
Aan het wormwiel in de overbrenging in model had ik nog niet aan gedacht.
Bij grote snelheidsverschillen tussen locomotieven in model is dat misschien van belang
.
Gelogd
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
Thom
Offline
Berichten: 4066
Re: Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat?
«
Reactie #16 Gepost op:
06 December 2024, 23:33:53 »
Bij het materieel wat je noemt wordt door de rijcontroller eigenlijk alleen bediend tot waar de tractieregeling maximaal mag opschakelen (Alle tractiemotoren van een treinstel in serie, serie-parallel of parallel).
Elk van die standen begint daarin met het maximaal aantal voorschakelweerstanden in serie met de tractiemotoren, en de installatie schakelt steeds een weerstandspakket af wanneer de stroom door de toeneemende snelheid voldoende afgenomen is, en dat gebeurd bij elk aangekoppeld treinstel afzonderlijk.
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7496
Re: Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat?
«
Reactie #17 Gepost op:
07 December 2024, 16:11:57 »
Kijk dat klinkt logisch Thom. Dan vangen ze zelf de verschillen op.
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat?