Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:40:25
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 00:07:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:15
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
05 September 2025, 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
05 September 2025, 22:47:06
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
05 September 2025, 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
05 September 2025, 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
05 September 2025, 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 September 2025, 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
05 September 2025, 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
05 September 2025, 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
05 September 2025, 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
05 September 2025, 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
05 September 2025, 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
05 September 2025, 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
05 September 2025, 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
05 September 2025, 11:43:23
  

Auteur Topic: Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat?  (gelezen 2129 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1304
  • Klaar voor vertrek
Re: Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat?
« Reactie #15 Gepost op: 06 December 2024, 18:25:53 »
Ongetwijfeld spelen bij modern materieel in het groot, en digitaal materieel in het klein, allerlei extra factoren mee. In model kan een decoder, als ik het goed begrijp, de motorbelasting meten en compenseren om de snelheid constant te houden. Dergelijke regelingen zitten vast ook in moderne locomotieven en treinstellen.

Maar het gaat hier om Mat ‘36 t/m ‘57. Ik vermoed dat de regeling van de motoren daarvan nog “analoog” gebeurde, vergelijkbaar met mijn analoge modellen.

Aan het wormwiel in de overbrenging in model had ik nog niet aan gedacht. Bij grote snelheidsverschillen tussen locomotieven in model is dat misschien van belang.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat?
« Reactie #16 Gepost op: 06 December 2024, 23:33:53 »
Bij het materieel wat je noemt wordt door de rijcontroller eigenlijk alleen bediend tot waar de tractieregeling maximaal mag opschakelen (Alle tractiemotoren van een treinstel in serie, serie-parallel of parallel).

Elk van die standen begint daarin met het maximaal aantal voorschakelweerstanden in serie met de tractiemotoren, en de installatie schakelt steeds een weerstandspakket af wanneer de stroom door de toeneemende snelheid voldoende afgenomen is, en dat gebeurd bij elk aangekoppeld treinstel afzonderlijk.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7496
Re: Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat?
« Reactie #17 Gepost op: 07 December 2024, 16:11:57 »
Kijk dat klinkt logisch Thom. Dan vangen ze zelf de verschillen op.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!