Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:05:15
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
Vandaag
om 14:02:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 14:01:24
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 14:00:58
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 13:59:42
Project seaside Germany
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 13:58:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Hans1963
Vandaag
om 13:29:36
MoBaBro.de
door
W. Thomas
Vandaag
om 12:58:50
Nahmertaler Kleinbahn
door
Lucien
Vandaag
om 12:55:48
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 12:39:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Daan!
Vandaag
om 12:08:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ceuleer
Vandaag
om 11:56:44
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511)
door
Hasenwald
Vandaag
om 11:55:18
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 11:52:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:03:55
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 10:28:01
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
bask185
Vandaag
om 10:25:29
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain
door
Montanbahn
Vandaag
om 10:20:10
verlichting inbouwen voor beginners
door
bask185
Vandaag
om 10:18:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
RetroJack
Vandaag
om 10:12:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:12:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
Vandaag
om 08:43:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
VAM65
Vandaag
om 08:36:16
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid
door
AartvN
Vandaag
om 07:48:51
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Artitec 6300
door
ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen
door
jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Raadplaatje
door
Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat? (gelezen 2188 keer)
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Offline
Berichten: 1359
Klaar voor vertrek
Re: Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat?
«
Reactie #15 Gepost op:
06 December 2024, 18:25:53 »
Ongetwijfeld spelen bij modern materieel in het groot, en digitaal materieel in het klein, allerlei extra factoren mee. In model kan een decoder, als ik het goed begrijp, de motorbelasting meten en compenseren om de snelheid constant te houden. Dergelijke regelingen zitten vast ook in moderne locomotieven en treinstellen.
Maar het gaat hier om Mat ‘36 t/m ‘57. Ik vermoed dat de regeling van de motoren daarvan nog “analoog” gebeurde, vergelijkbaar met mijn analoge modellen.
Aan het wormwiel in de overbrenging in model had ik nog niet aan gedacht.
Bij grote snelheidsverschillen tussen locomotieven in model is dat misschien van belang
.
Gelogd
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
Thom
Offline
Berichten: 4072
Re: Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat?
«
Reactie #16 Gepost op:
06 December 2024, 23:33:53 »
Bij het materieel wat je noemt wordt door de rijcontroller eigenlijk alleen bediend tot waar de tractieregeling maximaal mag opschakelen (Alle tractiemotoren van een treinstel in serie, serie-parallel of parallel).
Elk van die standen begint daarin met het maximaal aantal voorschakelweerstanden in serie met de tractiemotoren, en de installatie schakelt steeds een weerstandspakket af wanneer de stroom door de toeneemende snelheid voldoende afgenomen is, en dat gebeurd bij elk aangekoppeld treinstel afzonderlijk.
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7671
Re: Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat?
«
Reactie #17 Gepost op:
07 December 2024, 16:11:57 »
Kijk dat klinkt logisch Thom. Dan vangen ze zelf de verschillen op.
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Gekoppeld rijden, maar verschillen in karakteristiek. Hoe ging dat?