Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Duikeend
Vandaag om 12:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door henk
Vandaag om 12:15:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:30
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55

Auteur Topic: baanplan voor wat rangeerwerk in spoor 1  (gelezen 3914 keer)

rjr

• Offline Offline
Re: baanplan voor wat rangeerwerk in spoor 1
« Reactie #15 Gepost op: 15 March 2024, 10:56:19 »
Ik wil ook zeker de grootsmogelijke straal gebruiken, maar wel rekening houdend met de beperkte ruimte.

Maar zat nog te denken, als ik plan van Ferry neem, dan een kleine aanpassing aan de rechter kant.
Wilde het midden spoor nemen voor aanvoer van de wagens, maar als ik dat nu op het voorste doe. Dat wordt dan het spoor naar het station.
Dan kan ik de twee achterste sporen misschien koppelen met een sigment schijf.
Die kan dan de lengte hebben van mijn rangeer lok, maar scheelt wel de ruimte van een wissel.
En dan kan ik daarme achter de wagons komen om die het kopspoor op te duwen?
En kan ik die ruimere wissels nemen.

Ieder bedankt voor de adviesen en het meedenken,
Roelco

rjr

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 21 May 2024, 12:05:02 »
Na wat uitproberen wordt het baanplan toch een beetje anders. Het rechterdeel ben ik nog niet helemaal uit. Het omlopen verdwijnt in elk geval wel definitief daar. Al komt er wel een andere manier van omlopen.

Zoals aangegeven heb ik op moment 2 stomers, een grote en een kleinere. Ik vind het een mooi gezicht om z'n grote stomer rustig te zien rijden. Maar wel iets van een doel, en niet een metertje vooruit, en een metertje achteruit ( al kan ik zelfs daarvan al wel genieten )

Dus ben ik gaan meten en proberen, en heb ik intussen een basis gemaakt voor een draaischijf. Dus wordt het plan links nu zo:

Waarbij links die 2 sporen parallel een lokloods in lopen waar wat onderhoud gedaan kan worden, of de lok de nacht kan doorbrengen. Kreeg ik in de tekening alleen niet voor elkaar.
De twee sporen naar rechts zelfde idee, allebei met iets een tegenbocht vanuit de draaischijf, dan parallel richting het wissel. Afgelopen beurs een ruim wissel van 60cm gekocht met wat bochten om wat te proberen.
Hier kan een lok langs komen vanuit de inzet. Lok verzorging is hier mogelijk waarna de lok na draaien weer voor inzet beschikbaar is, of de loods in kan.

Zowel boven de lokverzorging, als naast de loods heb ik dan nog ruimte voor een extra opstel spoor. Hier kan dan b.v een wagen neergezet worden met onderdelen die nodig zijn rond een kleine lokverzorging. Ik denk dat dit mij wel wat mogelijkheden geeft om met een lok beetje heen en weer te rijden, een wagen een keer verplaatsen.

Dit gaan we voorlopig eerst uitwerken, en kijken we daarna hoe we uitkomen aan de rechterkant.
Het geeft ook de mogelijkheid om nog eens een extra lok op het depot te plaatsen, zonder dat ik gelijk helemaal vol loopt.

Zoals elders ook al gemeld hebben we intussen de basis voor een draaischijf af, en ben ik dus bezig met de eerste aansluitingen om hier ook mee te kunnen testen voor de wat langere termijn.

Dit moeten de 2 aansluitsporen voor de lokverzorging zijn, en dus ook de doorgang naar het denkbeeldige station.

En om de verwachtingen goed te zetten, dus is een langdurig process, waarbij de huidige planning is om iets te maken waarbij gereden kan worden, daarna zal dat langere tijd getest gaan worden. Dus als er al updates komen zullen die elkaar niet snel opvolgen.

Groet,
Roelco

rjr

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 18 June 2024, 09:29:31 »
Met vaderdag heb ik mezelf een beetje verwend met wat rijden met mijn spoor 1 loks. Het eerste deel is bruikbaar. Drie sporen naar de draaischijf, waarbij mijn grootste lok op elk spoor past.
De kleine past er met de ene wagon die ik heb ook net op. Nog beetje beperkte bewegingen, maar voor mij, en mijn zoon, die er ook wat tijd heeft doorgebracht, toch genoeg om ons er wat uurtjes mee te vermaken.

Zicht op het depot, rechts de slakkenkuil. En een waterkraan om water te halen. Beide zelf geprint, al is de waterkraan nog net te laag.

Zicht op het reeds verweerde spoor in de kuil. Een wit lego blokje deed tijdelijk dienst om aan te geven tot waar de treinen moesten doorrijden om langs elkaar te kunnen op die twee sporen. De andere twee liggen verder van elkaar en heb je eigenlijk helemaal geen probleem.

De brug moet nog verder opgebouwd worden en op kleur gebracht, is tot dus ver functioneel werkend. Al zou de rails eigenlijk nog een halve mm lager mogen komen.

Groet,
Roelco

g-j

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 18 June 2024, 10:14:01 »
Super leuk! Dat je samen met je zoon er een aantal uren mee bezig kunt zijn, naast het plezier van het bouwen en rijden met je loks. Klinkt als een zeer waardevolle Vaderdag.

Groet, Gert-Jan

Ad Cleijsen

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 18 June 2024, 12:46:59 »
Mooi plan en vordert ook.

Die draaischijf, daar wil ik mijn oren wel naar laten hangen. Heb je die zelf gemaakt? Knap in ieder geval.

Groet Ad

rjr

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 18 June 2024, 15:20:19 »
Draaischijf is inderdaad volledig zelf bouw.

Groet,
Roelco

Ad Cleijsen

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 18 June 2024, 17:52:45 »
Complimenten
Wil graag horen hoe je dat gedaan hebt.
Groet

Kees-Jan

• Offline Offline
  • BarbapapaSpoor
« Reactie #22 Gepost op: 18 June 2024, 21:34:06 »
Leuk draadje!

rjr

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 25 June 2024, 10:11:00 »
Intussen ook de tweede module er aan gekoppeld, tot dus ver nog met 1 spoor:

rechts komt een kleine loods met onderhoudsputten. Bij de rechter zitten ze er intussen onder, bij de andere staan ze er nog naast. Geprint in 2 dezelfde delen met trap. Moeten er eerst ingemaakt worden en netjes afgewerkt alvorens daar de rails langs gemaakt kan worden.

Hier kan dan wat onderhoud gedaan worden aan een lok of wagen. Of de lok kan er voor de nacht gewoon binnen staan. Het spoor er naast komt buiten, kan gebruikt worden voor aanvoer van materialen, of opstelling van een lok. Zijn steeds korte beweeg acties die de loks moeten maken, maar dat bevalt mij op zich wel. Mooi om die stomers langzaam opgang te zien en horen komen.

Moet nog wel eens op zoek naar wat goed materiaal is voor balast in deze schaal.
En ook nog uitzoeken hoe ik de loods het beste kan maken. De ene kant wordt in elk geval open zodat je daar ook goed in de loods kunt kijken. Maar dat betekend wel dat de loods ook van binnen netjes afgewerkt in ingericht moet worden. Dus kan voorlopig nog wel een hele tijd vooruit op dit kleine oppervlakte in deze schaal.

De basis voor de voorlopig laatste module, die er nog rechts naast moet, met het wissel om de voorste 2 sporen samen te brengen, en daar dan ook te kunnen omlopen, is intussen ook in elkaar gezet. Moeten nog wat versterkingen in aangebracht worden, een grondkleur krijgen, en poten voor maken.

Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 25 June 2024, 10:15:41 door rjr »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 21 October 2024, 12:02:13 »
Afgelopen zaterdag op een locale beurs met de baan gestaan met het baanplan zoals als laatste aangegeven is, waarbij er wel een extra module is toegevoegd om bij het wissel om te rijden.

Dit geeft in elk geval al wel een mooi gelegenheid voor het rijden. Op dit moment met 2 loks, en een paar wagens.

Hier vanuit de hoek van de loods. De draaischijf heeft zich heel goed gehouden deze dag. Dus het concept werkt prima.
Geeft mij de mogelijkheid om te rijden met de 2 loks die ik heb. En een mooi overzichtelijk stuk dat ik nu verder kan afwerken.
Zoals op de foto te zien heb ik 1 spand afgekregen voor de loods. Daarvan moeten er meer gaan komen.

Verschillende 3D geprinte onderdelen voor in de loods voor werkzaamheden. De loods zal aan 1 kant open blijven zodat we er goed in kunnen kijken, en hij van binnen dus ook uitgewerkt moet worden.
Het laatste spoor naast de loods moet nog voor een groot deel in de weg komen de liggen.

Op de achtergrond zijn 2 waterkranen te zien. Die hoek wordt voor lokverzorging, kolen, water, slakkenput.
Ook een klein stukje daar alvast van groen voorzien, al zijn de bomen nog van mijn H0 voorraad.
Volgende week in Maarn onderandere balast halen zodat we deel van de rails kunnen ballasten.

Het gaf voor deze beurs in elk geval een mooi overzicht van de werkzaamheden, en veel gesprekken gehad met verschillende bezoekers.

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 21 October 2024, 12:17:24 »
 Mooi die Lanz  (y)  8)

Mvg Johan