Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:37:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07

Auteur Topic: rocomotion of koploper, keus blijft lastig.  (gelezen 9340 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: rocomotion of koploper, keus blijft lastig.
« Reactie #30 Gepost op: 24 August 2008, 22:07:14 »
Hoi Piet,

Klopt dat ik het overstappen had opgemerkt op de RocoMotion pagina.
Echter....

Op deze pagina wordt er met geen woord gerept over de Roco Hardware. Alleen over Lenz interfaces...  :-|

Ik ben nu het spoor een beetje bijster op de Freiwald site...

Grtzz,

Karst

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 24 August 2008, 22:11:33 »
Karst,

Op meerdere plekken zie ik Roco toch wel voorbij komen op die pagina.  ;)

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #32 Gepost op: 24 August 2008, 22:16:51 »
Je hebt helemaal gelijk  :-[ :-[ :-[

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #33 Gepost op: 24 August 2008, 22:23:22 »
Hallo Karst

Mogelijk is de oorzaak ervan dat er niet of weinig duidelijk wordt gemaakt van roco hardware, dat dit ook geen onderdeel is van freiwald en de rocomotion ook alleen maar verkrijgbaar is via roco.
Ik heb daar verder ook geen andere verklaring voor

Onderstaande had ik ook al bij het vorige bericht bijgeschreven maar kruiste de berichten onderling.

citaat van Wim
En bij de terugmelders moet er nog een schakeling bij gekocht worden om ze geschikt te maken voor stroomdetectie.

Wim dit is niet nodig, de terugmelders werken uitstekend met reeds contacten en dit heeft ook nog als groot voordeel als je al een bestaande baan hebt dat je dan de rails niet hoeft te onderbreken.
Wel moeeten er reedscontacten dan worden aangebracht maar dit kan ook op de rails tussen de bielzen, misschien niet de mooiste oplossing maar wel dat je niks hoeft te slopen.

gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #34 Gepost op: 24 August 2008, 22:45:57 »
Ook dat is bekend, alleen moet je dan nog wel je rijdende materiaal voorzien van een magneetje, en dat kan bij sommige loks een probleem zijn.
Volledige detectie heeft de voorkeur. En daarbij begint ieder detectie moment op hetzelfde moment en is niet afhankelijk van de plaats van de magneet onder de trein.
Verder werk ik al met computergestuurde systemen sinds 1986, en heb al van alles de revue zien passeren. En heb ook al van alles en nog wat persoonlijk uitgetest en al dan niet op mijn baan toegepast. Zowel 3-rail, als 2 rail LGB, H0, N en zelf Z.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

rjr

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 25 August 2008, 09:12:03 »
Een magneetje onder de treinen hoeft met de huidige kleine/dunne magneetjes geen probleem te zijn, en die zijn zeker sterk genoeg.

En dat een detectie moment altijd gelijk is bij stroomdetectie?
mijn ene lok heeft een loopwieltje dat wel stroom afneemt, de andere niet. De meeste tenders nemen stroom af, maar toch ook weer niet allemaal.
Mijn personen wagens zijn over het algemeen van licht voorzien, en nemen dus stroom af, en worden dus gezien, mijn goederen wagens weer niet.

Dus dit is net zo goed afhankelijk van de lok/wagen die je hebt.

Dat vollidige detectie de voorkeur heeft zie je vaak, het zal ook best goed zijn. Ik rij al bijna 30 jaar, en altijd met magneetjes gewerkt, nooit stroomdetectie toegepast, en nooit problemen gehad. Mijn vader waar ik het dan weer van heb, rijdt nog langer, ook met magneetjes, ook nooit problemen.
computergestuurd ben ik denk ik begonnen rond 1990. En heb alleen 2 rail H0 en de laatste jaren LGB ervaring.

Heb in duitsland een keer een modelbaan gezien ( vlak bij de oostenrijkse grens) helemaal computer gestuurd. Op een punt kwam een trein aan, lok werd afgekoppeld, reed via lokverzorging naar de draaischijf, waarbij dus bij verschillende punten even werd gestopt als water halen, kolen laden, ... ) Daarna werd de lok in de loods gezet, nieuwe lok uit de loods, goed gedraait en er voor. Allemaal stoomloks, en dat werkte helemaal met magneetjes. En door de plaats van de magneetjes werden blijkbaar verschillende loks herkent, want dit afkoppelen gebeurde alleen bij de grote stoomloks met tender.

In mijn nieuw te bouwen baan ga ik zeer waarschijnlijk naar een combinatie van bijde, zowel wat stroomdetectie op enkele punten, maar ook gewoon met magneetjes blijven werken, zitten toch al onder de meeste loks.

Wat ik hier dus maar mee aan wil geven, voor beide systemen is wat te zeggen, beide hebben hun voor en nadelen, en van beide zijn er mensen te vinden met goede ervaringen.
Wat dit wil zeggen voor de keuze van je software pakket is lastig, beide opties kun je bij beide programmas gebruiken. En in beide gevallen betekend dat een prijsverschil. Hoe groot dat verschil is weet ik niet.
en of het ene programma beter met magneet detectie overweg kan dan de andere heb ik ook geen ervaring mee. Ik weet dat koploper om mijn LGB baan geen problemen heeft met magneet detectie. Rocomotion geen ervaring mee, al gaven ze op een demo aan dat dit geen enkel probleem is.

Groet,
Roelco

henk

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 25 August 2008, 10:43:24 »
Koploper en Rocomotion doen qua mogelijkheden weinig voor elkaar onder. Er is wel een verschil in benadering, maar je kunt alleen door proberen bepalen wat je prettig vind. Tijd kost het leren van een besturingsprogramma altijd.
En tsja, Koploper is gratis en dat apparaatje van Wim en Karst kost ook niet veel. Dan kun je nog eens proberen. Als Rocomotion bij nader inzien blijkt tegen te vallen, dan heb je een groter probleem.

De waarschuwing dat Koploper van één persoon afhankelijk is lezen we nu al jaren. Dat is bij veel commerciële programma's niet anders. Ook daar moet wat worden verzonnen als de oorspronkelijke programmeur er ooit mee op zou houden. De Koploper gemeenschap is groot genoeg voor uitstekende ondersteuning.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Spoor65

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 25 August 2008, 12:32:12 »
Hallo,

Inmiddels is er al veel geschreven waar ik over na kan denken,
het verhaal dat er maar 1 persoon achter een program zit, lijkt me niet z`n probleem, er zijn inm al zoveel gebruikers dat er beslist iemand weer opstaat om het werk voort te zetten, en als je systeem eenmaal goed draaid, heb je het meeste al goed lijkt me.

Wim,

Als ik het goed begrijp, zou ik dus in een rangeerdeel, of bv op een nevenbaan, die niet gesneden word door een door koploper geregeld traject, daar gewoon met mijn muis de treinloop kunnen regelen terwijl de rest lekker zijn rondjes draaid?

want dat is dus idd mijn bedoeling.

Heb inmiddels iets gevonden waar ikw at kan vinden over instellen van koploper voor de beginnende gebruiker, ziet er zeker goed uit.

Piet,

Het rocomoyion waar je over vermeld, waar kan ik die downloaden zodat ik het eens kan bekijken?
Zie onder jouw verhaaltje bij jouw ondertekst staan, dat je zowel koloper gebruikt als ook routecontrol, gebruik je die samen en wat is het voordeel om de routecontrol er ook bij te gebruiken? de wisselstraten kun je dan toch ook via de pc instellen?
bedank ook voor het aanbod te komen kijken, zal eens zien hoe ver het is, of openbaar vervoer in de buurt komt. je hoort daarover ook nog van mij.

even wat vragen die me dus zo voorbij kwamen na de reacties gelezen te hebben, zullen er zeker nog wel enkele volgen.

groet spoor65
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #38 Gepost op: 25 August 2008, 13:11:41 »
Hallo Spoor65

Op de vraag waar je rocomotion kunt dowlaoden.
Deze kun je dowlaoden op de site van roco, klik op de volgend link.
http://www.roco.co.at/index.php?id=126

Je kunt dan het programma dowlaoden en deze op je computer zetten en een beetje uitproberen en kijken of het wat lijkt, je kunt geen treinen op je baan laten rijden want daarvoor heb je de interface nodig.
Wel kun je handmatig een treintraject simuleren en kijken of het geheel wat je bedacht hebt ook daadwerkelijk werkt.

Ook de handleiding kun je downlaoden, is niet in het nederlands, als dat een probleem is dan kan ik je wel helpen aan een nederlandse versie van de handleiding, hierover moet je mij dan even een Emal sturen of een PB met je Email adres.

Citaat
dat je zowel koloper gebruikt als ook routecontrol
Werk niet met koploper, waarschijnlijk bedoel je de multimaus en rocomotion
Het klopt ik werk ook met de routecontrol maar het instellen van wissels en straten kan natuurlijk ook volledig met de pc.
Alles wat ik met de handinstel wordt door het programma overgenomen, en ja ik had de routecontrol al vanaf het begin dus waarom zou ik hem er niet bij aansluiten. Het is weleens makkelijk als je niet via de computer de baan bestuurd of handmatig onder controle van de computer (half automaat om botsingen te vermijden zal ik maar zeggen).

Het instellen van wisselstraten is eigendlijk niet noodzakelijk als met rocomotion op de computer rijdt, als je een startpunt van de trein ingeeft en een eindpunt dan zoekt rocomotion zelf een of meerdere wegen om het eindpunt te bereiken en zal automatisch dan alle wissels in de juiste stand en volgorde zetten.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 25 August 2008, 13:16:08 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Spoor65

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 25 August 2008, 15:52:27 »
Piet

idd foutje, ik bedoelde de combinatie, rocomotion met routecontrol.

bedankt voor je uitleg

groet spoor65
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

Todiroy

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 25 August 2008, 19:20:57 »
Hallo Spoor65

Ik heb enkele weken geleden rocomotion aangeschaft en deze probeer ik nu uit op een testbaan,heb een nederlandse handleiding van Piet gekregen en ook uitleg en tot hiertoe ben ik er zeer tevreden over!

Groeten Tom