Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door bask185
Vandaag om 14:36:46
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 14:35:47
Digitaliseren Trix V 120 door Ben
Vandaag om 14:35:32
ACME 2024 met NS ICNG! door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:27:04
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 13:54:09
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 11:20:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
  

Auteur Topic: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren  (gelezen 2561 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11490
    • nulpunt
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #15 Gepost op: 21 August 2024, 20:43:32 »
Ik heb geen diepgaande research gedaan na WO2, maar ik kan op dit moment geen loc vinden waarbij de voorverwarmer is afgenomen en tevens de driehoeken zijn weggehaald. Of je ziet ze zitten of het is een groot donker zwart gat op de foto's.

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6765
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #16 Gepost op: 21 August 2024, 21:45:15 »
Was mij nog nooit opgevallen maar ze zitten overal nog op.





Je ziet ook dat er bij sommige nog een kraantje zit daar waar de leiding de rookkast ingaat.

Deze is wel handig om de positie van de steunen te bepalen.



Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2024, 21:49:50 door prutser »

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6765
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #17 Gepost op: 21 August 2024, 21:47:44 »
En de andere zijde.













Leiding naar de luchtpomp is meestal er een beetje slordig aangefrommeld.

Stephan.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11490
    • nulpunt
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #18 Gepost op: 21 August 2024, 22:19:47 »
Laatste foto: zie je die schoorsteenkroon... Na-oorlogs, 1946.

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6765
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #19 Gepost op: 21 August 2024, 23:12:37 »
Leuk hè, wil je na-oorlogs en een schoorsteenkroon moet je de 6002 maken. (y)
En ligt ook nog eens de leiding lekker recht op de lok.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2024, 23:14:20 door prutser »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11490
    • nulpunt
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #20 Gepost op: 21 August 2024, 23:50:35 »
Zitten er in de kit dan 2 soorten schoorstenen (en wat dan nog meer dubbel) want die van Meino heeft een rechte schoorsteen.
Wat is het advies van DJH mbt. de versie?

Let op de hevel van de veiligheid....wel/niet/kort.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2024, 23:54:39 door FritsT »

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #21 Gepost op: 22 August 2024, 07:58:16 »









TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2613
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #22 Gepost op: 22 August 2024, 09:21:57 »
Leuk hè, wil je na-oorlogs en een schoorsteenkroon moet je de 6002 maken. (y)

Maar dan niet vergeten om de waterbakken van het DJH-model in te korten en nieuwe kappen over de voorste drijfwielen te maken  ;)

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2370
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #23 Gepost op: 22 August 2024, 09:23:55 »
Zitten er in de kit dan 2 soorten schoorstenen (en wat dan nog meer dubbel) want die van Meino heeft een rechte schoorsteen.
Wat is het advies van DJH mbt. de versie?

Let op de hevel van de veiligheid....wel/niet/kort.

De kit die ik heb, bevat alles, dus schoorsteen met kroon, zonder kroon, maar ook alle onderdelen om de Franse versie te bouwen, zoals de afwijkende rookkastdeur en de verschillende appendages.

Groet Meino

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #24 Gepost op: 22 August 2024, 09:45:34 »
Leuk hè, wil je na-oorlogs en een schoorsteenkroon moet je de 6002 maken. (y)
En ligt ook nog eens de leiding lekker recht op de lok.

Stephan.

6025 kan ook, dan hoef je niet te klooien met de waterbakken  ;)

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6765
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #25 Gepost op: 22 August 2024, 11:17:34 »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2370
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #26 Gepost op: 22 August 2024, 20:32:48 »
Is dat een DJH kit? Het nummer klopt overigens niet, de 6003 had toch korte waterbakken.

OK, iedereen bedankt voor alle foto's en informatie, dat ga ik gebruiken voor de verdere afbouw.

Groet Meino

1795

  • Online Online
  • Berichten: 1545
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #27 Gepost op: 22 August 2024, 20:54:50 »
Nog een opmerking..... naoorlogs reden er veel met een 3700 ketel, die was bijna hetzelfde, alleen een pas/tussenstuk, te zien aan de onderkant van de rookkast, waar hij dan met een dikke rand vol met bouten op de cylinders zit. Aangezien dat nooit ergens in de kit zit, ben je genoodzaakt, ALS je het echt kloppend wilt hebben, om dan na te gaan (foto's) , op zoek te gaan naar een naoorlogse foto, zonder die rand.......

ff om het makkelijk te maken, het leven van een modelbouwer is niet altijd makkelijk ;D ;D

Succes

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2370
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #28 Gepost op: 22 August 2024, 21:03:10 »
Ze kwamen voor. Volgens mij heeft de 6018 (zie de foto hier in het draadje) het niet en ook de 6025 had het niet tijdens zijn einde.
Kortom ik neem waarschijnlijk wat vrijheid om dat niet na te bouwen.

Groet Meino

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #29 Gepost op: 23 August 2024, 07:56:39 »