Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 15:59:26
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door spoorijzer
Vandaag om 15:42:15
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
  

Auteur Topic: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren  (gelezen 2819 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11597
    • nulpunt
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #15 Gepost op: 21 August 2024, 20:43:32 »
Ik heb geen diepgaande research gedaan na WO2, maar ik kan op dit moment geen loc vinden waarbij de voorverwarmer is afgenomen en tevens de driehoeken zijn weggehaald. Of je ziet ze zitten of het is een groot donker zwart gat op de foto's.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6811
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #16 Gepost op: 21 August 2024, 21:45:15 »
Was mij nog nooit opgevallen maar ze zitten overal nog op.





Je ziet ook dat er bij sommige nog een kraantje zit daar waar de leiding de rookkast ingaat.

Deze is wel handig om de positie van de steunen te bepalen.



Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2024, 21:49:50 door prutser »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6811
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #17 Gepost op: 21 August 2024, 21:47:44 »
En de andere zijde.













Leiding naar de luchtpomp is meestal er een beetje slordig aangefrommeld.

Stephan.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11597
    • nulpunt
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #18 Gepost op: 21 August 2024, 22:19:47 »
Laatste foto: zie je die schoorsteenkroon... Na-oorlogs, 1946.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6811
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #19 Gepost op: 21 August 2024, 23:12:37 »
Leuk hè, wil je na-oorlogs en een schoorsteenkroon moet je de 6002 maken. (y)
En ligt ook nog eens de leiding lekker recht op de lok.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2024, 23:14:20 door prutser »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11597
    • nulpunt
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #20 Gepost op: 21 August 2024, 23:50:35 »
Zitten er in de kit dan 2 soorten schoorstenen (en wat dan nog meer dubbel) want die van Meino heeft een rechte schoorsteen.
Wat is het advies van DJH mbt. de versie?

Let op de hevel van de veiligheid....wel/niet/kort.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2024, 23:54:39 door FritsT »

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #21 Gepost op: 22 August 2024, 07:58:16 »









TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #22 Gepost op: 22 August 2024, 09:21:57 »
Leuk hè, wil je na-oorlogs en een schoorsteenkroon moet je de 6002 maken. (y)

Maar dan niet vergeten om de waterbakken van het DJH-model in te korten en nieuwe kappen over de voorste drijfwielen te maken  ;)

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #23 Gepost op: 22 August 2024, 09:23:55 »
Zitten er in de kit dan 2 soorten schoorstenen (en wat dan nog meer dubbel) want die van Meino heeft een rechte schoorsteen.
Wat is het advies van DJH mbt. de versie?

Let op de hevel van de veiligheid....wel/niet/kort.

De kit die ik heb, bevat alles, dus schoorsteen met kroon, zonder kroon, maar ook alle onderdelen om de Franse versie te bouwen, zoals de afwijkende rookkastdeur en de verschillende appendages.

Groet Meino

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #24 Gepost op: 22 August 2024, 09:45:34 »
Leuk hè, wil je na-oorlogs en een schoorsteenkroon moet je de 6002 maken. (y)
En ligt ook nog eens de leiding lekker recht op de lok.

Stephan.

6025 kan ook, dan hoef je niet te klooien met de waterbakken  ;)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6811
  • Spaar ze allemaal.
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #25 Gepost op: 22 August 2024, 11:17:34 »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #26 Gepost op: 22 August 2024, 20:32:48 »
Is dat een DJH kit? Het nummer klopt overigens niet, de 6003 had toch korte waterbakken.

OK, iedereen bedankt voor alle foto's en informatie, dat ga ik gebruiken voor de verdere afbouw.

Groet Meino

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1554
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #27 Gepost op: 22 August 2024, 20:54:50 »
Nog een opmerking..... naoorlogs reden er veel met een 3700 ketel, die was bijna hetzelfde, alleen een pas/tussenstuk, te zien aan de onderkant van de rookkast, waar hij dan met een dikke rand vol met bouten op de cylinders zit. Aangezien dat nooit ergens in de kit zit, ben je genoodzaakt, ALS je het echt kloppend wilt hebben, om dan na te gaan (foto's) , op zoek te gaan naar een naoorlogse foto, zonder die rand.......

ff om het makkelijk te maken, het leven van een modelbouwer is niet altijd makkelijk ;D ;D

Succes

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #28 Gepost op: 22 August 2024, 21:03:10 »
Ze kwamen voor. Volgens mij heeft de 6018 (zie de foto hier in het draadje) het niet en ook de 6025 had het niet tijdens zijn einde.
Kortom ik neem waarschijnlijk wat vrijheid om dat niet na te bouwen.

Groet Meino

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: Vraagje over de NS6000 in de 50er jaren
« Reactie #29 Gepost op: 23 August 2024, 07:56:39 »