Vertel daar eens wat meer over. Want dat lijkt me toch wel interessant.
Sander, als ik jouw verhaal goed begrijp, dan zal een stoptrein die vergeet te stoppen dus ook die schakeling op "door " zetten. Het kan zijn dat ik de gebeurtenissen in Arnemuiden altijd verkeerd geïnterpreteerd heb. Als ik even gelegenheid heb ga ik daar nog eens kijken om te zien wat er echt gebeurt.
Nee, die rijdt dan door een rood sein.
Nee, die rijdt dan door een rood sein. De omschakeling naar een beter seinbeeld gebeurt door een tijdrelais en als de trein vergeet te stoppen (dus doorrijdt) staat het sein nog steeds niet veilig.
De kernvraag is dus eigenlijk: hoe, waar en door wat wordt de keuze tussen "stop" en "door" gemaakt?
Dit is semi-automatisch. In het systeem van de verkeersleiding is aangeven welke treinen er door het station komen en voor welke trein het systeem STOP of DOOR moet geven en dat gebeurd dan automatisch.
Achja,zo erg is het toch ook weer niet dat een mcn een halte voorbij rijdt?Dan wacht je toch gewoon op de volgende trein,wat is nou 5 minuten op een mensenleven?
Aha, nu zijn we er. De treindienstleider of "het systeem" hebben er dus wel degelijk iets mee te maken. Het ligt dan niet alleen aan de machinist als de trein ten onrechte doorrijdt. Dan is er op de verkeersleiding dus ook iemand niet helemaal wakker.