Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 19:14:23
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 19:12:39
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 19:11:06
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Jeroen Trainz
Vandaag om 19:02:07
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 18:45:04
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:31:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27

Auteur Topic: Je zal maar in Best wonen!  (gelezen 6125 keer)

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
Re: Je zal maar in Best wonen!
« Reactie #15 Gepost op: 14 June 2008, 11:08:57 »
Citaat
Vertel daar eens wat meer over. Want dat lijkt me toch wel interessant.
Ik neem de eer.

Een mooi voorbeeld : Driebergen-Zeist.
De overweg over de weg naar Zeist ligt direkt aan de oostkant van het station en de stoptreinen plus de elk uur stoppende Intercity richting Arnhem stoppen bij het sein direkt voor de overweg.

Als een stoptrein komst staat de schakeling op STOP. Dat wil zeggen dat het sein voor de overweg rood blijft en de overweg NIET op de stoptrein reageert. Als de trein een tijdje aan het perron heeft gestaan, valt een tijdrelais af en zal de overweg doorhebben dat er een trein voorstaat en zal sluiten. Zodra hij dicht is, gaat het sein op groen, en de trein vertrekt.

Bij een Intercity die niet stopt staat de schakeling op DOOR. Het sein van voor de overweg staat op groen en zodra de trein in de aankondiging komt, gaat de overweg dicht, waarna de trein op volle snelheid door kan rijden.

Als het glad is op de rail en er het risico op doorglijden bestaat staat de schakeling altijd op DOOR. Dat houdt in dat zelfs voor stoppende treinen de overweg al dicht gaat voordat hij er is. Dit houdt in, lange sluitingstijden, maar wel grotere veiligheid.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #16 Gepost op: 14 June 2008, 12:45:52 »
Sander, als ik jouw verhaal goed begrijp, dan zal een stoptrein die vergeet te stoppen dus ook die schakeling op "door " zetten. Het kan zijn dat ik de gebeurtenissen in Arnemuiden altijd verkeerd geïnterpreteerd heb. Als ik even gelegenheid heb ga ik daar nog eens kijken om te zien wat er echt gebeurt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Luc

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 14 June 2008, 12:47:08 »
Vertel daar eens wat meer over. Want dat lijkt me toch wel interessant.
Zie ook de eerste pagina waar Google mee komt: klik.

Sander, als ik jouw verhaal goed begrijp, dan zal een stoptrein die vergeet te stoppen dus ook die schakeling op "door " zetten. Het kan zijn dat ik de gebeurtenissen in Arnemuiden altijd verkeerd geïnterpreteerd heb. Als ik even gelegenheid heb ga ik daar nog eens kijken om te zien wat er echt gebeurt.
Nee, die rijdt dan door een rood sein. De omschakeling naar een beter seinbeeld gebeurt door een tijdrelais en als de trein vergeet te stoppen (dus doorrijdt) staat het sein nog steeds niet veilig.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #18 Gepost op: 14 June 2008, 13:31:40 »
Het geheel is relatief simpel. Het berust op een tijdrelais. Als de schakeling op STOP staat (voor alle treinen die MOETEN stoppen), onderbreekt het tijdrelais de melding aan de overweg vanaf het moment dat de trein gedetecteerd wordt, tot een gegeven moment later als de trein al aan het perron staat.
Citaat
Nee, die rijdt dan door een rood sein.
Het sein kan pas op groen als de overweg gesloten is. Daarom staat bij gladde rails het systeem op DOOR. Het zou maar eens gebeuren dat er een ongeluk zou zijn.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #19 Gepost op: 14 June 2008, 13:34:38 »
Nee, die rijdt dan door een rood sein. De omschakeling naar een beter seinbeeld gebeurt door een tijdrelais en als de trein vergeet te stoppen (dus doorrijdt) staat het sein nog steeds niet veilig.
Luc, ik ben bang dat ik het nog steeds niet begrijp. Als een intercity doorrijdt, dan komt die volgens jouw redenering ook voor een rood sein.
De kernvraag is dus eigenlijk: hoe, waar en door wat wordt de keuze tussen "stop" en "door" gemaakt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #20 Gepost op: 14 June 2008, 13:37:12 »
Citaat
De kernvraag is dus eigenlijk: hoe, waar en door wat wordt de keuze tussen "stop" en "door" gemaakt?
Dit is semi-automatisch. In het systeem van de verkeersleiding is aangeven welke treinen er door het station komen en voor welke trein het systeem STOP of DOOR moet geven en dat gebeurd dan automatisch. Er is echter ook een handmatige schakelaar voor die 'gladde' situaties.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 14 June 2008, 13:38:01 »
op station snatpoort noord is dit ook. ik was daar en de trein kwam aan. overweg dicht, maar de trein stopte. en terwijl de trein aan het perron stond was de overweg dicht. en hier was de rails niet glad. het was al dagen mooi weer

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #22 Gepost op: 14 June 2008, 13:40:31 »
Nog een voorbeeld in Alphen a/d Rijn. Als de trein naar Leiden aan de late kant is, staat het sein al op groen op het moment dat hij binnenkomt en dus gaat de personenoverweg al dicht voordat de trein stilstaat.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 14 June 2008, 14:21:05 »
Dit is semi-automatisch. In het systeem van de verkeersleiding is aangeven welke treinen er door het station komen en voor welke trein het systeem STOP of DOOR moet geven en dat gebeurd dan automatisch.
Aha, nu zijn we er. De treindienstleider of "het systeem" hebben er dus wel degelijk iets mee te maken. Het ligt dan niet alleen aan de machinist als de trein ten onrechte doorrijdt. Dan is er op de verkeersleiding dus ook iemand niet helemaal wakker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Lars Smelter

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 14 June 2008, 14:38:09 »
Maar dan luidt nog de vraag of Best een stop-door schakeling heeft? Aangezien het in een tunnel ligt, lijkt mij er geen sprake van een overweg en dus ook niet van een stop-doorschakeling. Het sein staat dus op groen (ik neem aan dat t een P-sein is) en als de machinist dan door rijdt, lijkt mij dat ie vergeten is te stoppen. Maar dat kan de beste overkomen, tis ook raar dat er slechts één trein per uur stopt, een beetje verwarrend..
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

André82

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 14 June 2008, 15:05:26 »
Best heeft geen stop-door schakeling,dit omdat er geen overwegen. Aan de zijde Boxtel staan wel bediende seinen,maar die gaan gewoon uit de stand stop,maakt niet uit of er een doorgaande of een stoptrein komt.....

Achja,zo erg is het toch ook weer niet dat een mcn een halte voorbij rijdt?
Dan wacht je toch gewoon op de volgende trein,wat is nou 5 minuten op een mensenleven?

Felix

• Offline Offline
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
« Reactie #26 Gepost op: 14 June 2008, 15:13:23 »
Zo word Zoetermeer ook nog wel eens overgeslagen ;D

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 14 June 2008, 18:48:59 »
Achja,zo erg is het toch ook weer niet dat een mcn een halte voorbij rijdt?
Dan wacht je toch gewoon op de volgende trein,wat is nou 5 minuten op een mensenleven?

En als je nou in die trein zit, en er op de terugweg van je werk bij Best uit moet, omdat je daar je auto geparkeerd hebt, zodat je sneller op en neer naar je werk kunt nu er aan de A2 gewerkt wordt? Dan mag je dus bij het volgende station uitstappen en vanuit daar weer de trein terug nemen. Lijkt me dat dan gewoon met de auto gaan toch sneller wordt.

Luc

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 14 June 2008, 22:23:15 »
Aha, nu zijn we er. De treindienstleider of "het systeem" hebben er dus wel degelijk iets mee te maken. Het ligt dan niet alleen aan de machinist als de trein ten onrechte doorrijdt. Dan is er op de verkeersleiding dus ook iemand niet helemaal wakker.
Dat is eveneens te kort door de bocht, want niet bij iedere halte is de seinbediening voorzien van een stop-/doorschakeling.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #29 Gepost op: 15 June 2008, 00:39:31 »
Sterker nog, bij hetzelfde station of halte kan de ene zijde wel voorzien zijn van stop/door (perron voor de overweg) en de andere zijde niet (perron na de overweg).
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.