Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
  

Auteur Topic: Pruisische NS doorgangsrijtuigen  (gelezen 1261 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Pruisische NS doorgangsrijtuigen
« Gepost op: 05 July 2024, 09:08:36 »
Hi,

Bladerend door het boek "de erfenis" kwam ik een aantal doorgangsrijtuigen tegen van de NS met een Pruische look en ik vroeg me af zijn er nog meer NS series die in deze look vallen? En welke kan misschien in model kan bouwen in de toekomst op basis van wat duitse wagons. (ik meen dat MK modelbouw ook dergelijke wagens op de markt gaat brengen)
Zover ik weet waren de staatspoorwegen redelijk Duits georienteerd wat betreft wagenpark. Hadden de NCS, NBDS wellicht ook nog dergelijke wagens?

Degene die ik tegen kwam:
NS Cd 7051-7066 -> Abd 7501-7516 -> SS AB 101- 116

Utrechts archief: 2082 Doorsneden, zijaanzicht, opengewerkt zijaanzicht en indeling, 1914. Gewijzigd 1923. Calque. (1 no 5918)

NS Cd 7001-7026 -> SS C 501-526

Utrechts archief: 2233 Doorsneden, zijaanzicht, eindaanzicht en indeling, 1910. Laatste wijziging 1938. Calque. (2 no 4800IV, VP75267IV)

NS Abd 7157-7177 -> SS AB 631-651

Utrechts archief: 2146 Doorsneden, zijaanzicht, eindaanzicht en indeling, 1912. Laatste wijziging 1933. Calque. {18 390A} (1 no 5306III, VP75265III)

Potentiele slachtoffers:
fleischmann kpev doorgangsrijtuigen
marklin 4135, 4136

MVG,

Adriaan

Citaat
titel aangepast voor correcte spelling




« Laatst bewerkt op: 05 July 2024, 14:39:52 door orientexpress »

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re: Pruische NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 05 July 2024, 09:31:57 »
De HSM had sneltreinrijtuigen die enige gelijkenis hebben met de Saksische D-treinrijtuigen van Piko. Ook daarvan staat een foto in De Erfenis.

Voor de bouw van de SS-rijtuigen worden (werden) vaak de Liliputrijtuigen gebruikt.
Tweedehands voldoende en goedkoop te krijgen, maar zijn niet meer State-of-the-art (Neuheit plm. 1960).

Als bijbehorende post- en bagagerijtuigen is er bij Fleischmann en Liliput wellicht nog wat te halen.

Dergelijke ombouwsels zijn op BNLS in het verleden meermalen beschreven.


Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Pruische NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 05 July 2024, 14:12:53 »
....
Zover ik weet waren de staatspoorwegen redelijk Duits georienteerd wat betreft wagenpark. Hadden de NCS, NBDS wellicht ook nog dergelijke wagens?

....
NS Cd 7001-7026 -> SS C 501-526

Utrechts archief: 2233 Doorsneden, zijaanzicht, eindaanzicht en indeling, 1910. Laatste wijziging 1938. Calque. (2 no 4800IV, VP75267IV)
.

NS Cd 7015 by Gert Arkema, on Flickr

Precies; een enkel Fleischmann rijtuig is prima te verbouwen tot NS Cd. Staats zo u wilt. Die van mij heet Cd 7015 en is na vlakschuren van de zijwanden voorzien van een nieuw bol hoog dak zonder lichtkap. Die is gebouwd uit twee daken van Jouef CIWL rijtuigen. Schuine uiteinden afzagen, twee van die aanelkaar lijmen, op lengte maken en alle ribbels eraf schuren. Uiteraard moeten er dan wel nieuwe daktuutjes op ( van Roco drieassers) , maar ik heb ook een foto van zo'n zelfde rijtuig met een grotendeels schoon dak (alleen torpedo's) met reparatieplekken.

groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Pruisische NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 06 July 2024, 20:33:25 »
Grossraumwagen,

Dank voor de feedback. Werden de 9 ramige rijtuigen van de liliput wagens gemaakt of de 11 ramige Cd zoals die van Gert?

Gert,

Dank voor het mooie voorbeeld en de bouwbeschrijving. Is deze op basis van bijvoorbeeld een Fleischmann 5853? Heb je ook een 9 ramen model geprobeerd of vergt dat te grote aanpassingen?

Ik heb trouwens nog 2 pruisische wagens gevonden.
SS-AB-621-626-NS-AB-7151-7156 met daklicht
SS-AB-661-673-NS-Abd-7178-7190


utrechts archief

utrechts archief

Met vriendelijke groet,

Adriaan de Haan

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re: Pruisische NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 06 July 2024, 22:36:54 »
De 9 ramers zijn AB's, Fleischmann heeft deze pas later uitgebracht, dus niet zo talrijk voor wènach™ verkrijgbaar als de 10 ramer (BC, niet bij NS) of 11 ramer (C).
Dus was de Liliput de enige optie.

Voor de C kan de 11-ramer van Fleischmann worden gebruikt (zie bericht van Gert).

Alle wagens zijn in meer of mindere mate compromissen en een beetje ogend NS-model vereist nogal wat handarbeid...


« Laatst bewerkt op: 07 July 2024, 22:11:12 door grossraumwagen »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Pruisische NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 07 July 2024, 15:21:12 »
Yep. Lang geleden dat ik m verbouwde tot C (NB: 9 coupé's, maar 11 ramen). Ook lang op de plank gelegen voordat-ie klaar was. Zoals je kunt zien is de wand gladgeschuurd. De ramen van de Pruis hebben meer hoogte dan de NS'er, dus ik heb de ventilatiedelen bovenin gevuld en daaronder hoekjes ingelijmd zodat die hoekjes alsnog kwartrond gevijld konden worden. Met de rest van de bak is weinig gebeurd. Glas is achter de bak geplaatst, dus je hebt nogal een diepe sponning. Later vond ik de bak wel erg vlak; meestal zitten er strippen rond de ramen en op de wanden onder de ramen, die zitten er bij mij niet op. Daarmee zou dit rijtuig wel aan karakter winnen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.