Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 01:02:46
z21 Start opkrikken door Ronald Halma
Vandaag om 00:11:52
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door grossraumwagen
08 December 2025, 23:47:28
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door Bahn-AG
08 December 2025, 23:32:47
Vermogen centrale door Ronald Halma
08 December 2025, 23:20:44
US diorama in H0 door Wim Vink
08 December 2025, 22:53:18
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
08 December 2025, 22:38:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
08 December 2025, 22:29:27
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
08 December 2025, 22:21:41
Da's Daz 2 door defender
08 December 2025, 22:17:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 December 2025, 22:14:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
08 December 2025, 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
08 December 2025, 21:59:18
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
08 December 2025, 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
08 December 2025, 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
08 December 2025, 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
08 December 2025, 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
08 December 2025, 21:12:41
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
08 December 2025, 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
08 December 2025, 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
08 December 2025, 21:01:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 December 2025, 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
08 December 2025, 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
08 December 2025, 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
08 December 2025, 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
08 December 2025, 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
08 December 2025, 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
08 December 2025, 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
08 December 2025, 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
08 December 2025, 19:05:37
  

Auteur Topic: Pruisische NS doorgangsrijtuigen  (gelezen 1444 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Pruisische NS doorgangsrijtuigen
« Gepost op: 05 July 2024, 09:08:36 »
Hi,

Bladerend door het boek "de erfenis" kwam ik een aantal doorgangsrijtuigen tegen van de NS met een Pruische look en ik vroeg me af zijn er nog meer NS series die in deze look vallen? En welke kan misschien in model kan bouwen in de toekomst op basis van wat duitse wagons. (ik meen dat MK modelbouw ook dergelijke wagens op de markt gaat brengen)
Zover ik weet waren de staatspoorwegen redelijk Duits georienteerd wat betreft wagenpark. Hadden de NCS, NBDS wellicht ook nog dergelijke wagens?

Degene die ik tegen kwam:
NS Cd 7051-7066 -> Abd 7501-7516 -> SS AB 101- 116

Utrechts archief: 2082 Doorsneden, zijaanzicht, opengewerkt zijaanzicht en indeling, 1914. Gewijzigd 1923. Calque. (1 no 5918)

NS Cd 7001-7026 -> SS C 501-526

Utrechts archief: 2233 Doorsneden, zijaanzicht, eindaanzicht en indeling, 1910. Laatste wijziging 1938. Calque. (2 no 4800IV, VP75267IV)

NS Abd 7157-7177 -> SS AB 631-651

Utrechts archief: 2146 Doorsneden, zijaanzicht, eindaanzicht en indeling, 1912. Laatste wijziging 1933. Calque. {18 390A} (1 no 5306III, VP75265III)

Potentiele slachtoffers:
fleischmann kpev doorgangsrijtuigen
marklin 4135, 4136

MVG,

Adriaan

Citaat
titel aangepast voor correcte spelling




« Laatst bewerkt op: 05 July 2024, 14:39:52 door orientexpress »

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
Re: Pruische NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 05 July 2024, 09:31:57 »
De HSM had sneltreinrijtuigen die enige gelijkenis hebben met de Saksische D-treinrijtuigen van Piko. Ook daarvan staat een foto in De Erfenis.

Voor de bouw van de SS-rijtuigen worden (werden) vaak de Liliputrijtuigen gebruikt.
Tweedehands voldoende en goedkoop te krijgen, maar zijn niet meer State-of-the-art (Neuheit plm. 1960).

Als bijbehorende post- en bagagerijtuigen is er bij Fleischmann en Liliput wellicht nog wat te halen.

Dergelijke ombouwsels zijn op BNLS in het verleden meermalen beschreven.


Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Pruische NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 05 July 2024, 14:12:53 »
....
Zover ik weet waren de staatspoorwegen redelijk Duits georienteerd wat betreft wagenpark. Hadden de NCS, NBDS wellicht ook nog dergelijke wagens?

....
NS Cd 7001-7026 -> SS C 501-526

Utrechts archief: 2233 Doorsneden, zijaanzicht, eindaanzicht en indeling, 1910. Laatste wijziging 1938. Calque. (2 no 4800IV, VP75267IV)
.

NS Cd 7015 by Gert Arkema, on Flickr

Precies; een enkel Fleischmann rijtuig is prima te verbouwen tot NS Cd. Staats zo u wilt. Die van mij heet Cd 7015 en is na vlakschuren van de zijwanden voorzien van een nieuw bol hoog dak zonder lichtkap. Die is gebouwd uit twee daken van Jouef CIWL rijtuigen. Schuine uiteinden afzagen, twee van die aanelkaar lijmen, op lengte maken en alle ribbels eraf schuren. Uiteraard moeten er dan wel nieuwe daktuutjes op ( van Roco drieassers) , maar ik heb ook een foto van zo'n zelfde rijtuig met een grotendeels schoon dak (alleen torpedo's) met reparatieplekken.

groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Pruisische NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 06 July 2024, 20:33:25 »
Grossraumwagen,

Dank voor de feedback. Werden de 9 ramige rijtuigen van de liliput wagens gemaakt of de 11 ramige Cd zoals die van Gert?

Gert,

Dank voor het mooie voorbeeld en de bouwbeschrijving. Is deze op basis van bijvoorbeeld een Fleischmann 5853? Heb je ook een 9 ramen model geprobeerd of vergt dat te grote aanpassingen?

Ik heb trouwens nog 2 pruisische wagens gevonden.
SS-AB-621-626-NS-AB-7151-7156 met daklicht
SS-AB-661-673-NS-Abd-7178-7190


utrechts archief

utrechts archief

Met vriendelijke groet,

Adriaan de Haan

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
Re: Pruisische NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 06 July 2024, 22:36:54 »
De 9 ramers zijn AB's, Fleischmann heeft deze pas later uitgebracht, dus niet zo talrijk voor wènach™ verkrijgbaar als de 10 ramer (BC, niet bij NS) of 11 ramer (C).
Dus was de Liliput de enige optie.

Voor de C kan de 11-ramer van Fleischmann worden gebruikt (zie bericht van Gert).

Alle wagens zijn in meer of mindere mate compromissen en een beetje ogend NS-model vereist nogal wat handarbeid...


« Laatst bewerkt op: 07 July 2024, 22:11:12 door grossraumwagen »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Pruisische NS doorgangsrijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 07 July 2024, 15:21:12 »
Yep. Lang geleden dat ik m verbouwde tot C (NB: 9 coupé's, maar 11 ramen). Ook lang op de plank gelegen voordat-ie klaar was. Zoals je kunt zien is de wand gladgeschuurd. De ramen van de Pruis hebben meer hoogte dan de NS'er, dus ik heb de ventilatiedelen bovenin gevuld en daaronder hoekjes ingelijmd zodat die hoekjes alsnog kwartrond gevijld konden worden. Met de rest van de bak is weinig gebeurd. Glas is achter de bak geplaatst, dus je hebt nogal een diepe sponning. Later vond ik de bak wel erg vlak; meestal zitten er strippen rond de ramen en op de wanden onder de ramen, die zitten er bij mij niet op. Daarmee zou dit rijtuig wel aan karakter winnen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.