Overrompeld als ik was door de aankondiging dat in 2027 een kwartaal lang de Hanzelijn (plus Lelystad!) en Leeuwarden - Harlingen buiten exploitatie moeten om ze onder ERTMS te brengen, en verbaasd door de vurigheid waarmee dat op dit forum verdedigd werd cq heel begrijpelijk gevonden, ben ik maar eens aan het doorvragen gegaan. Resultaat: ja, men wil 3 a 4 maanden plat en neen, dat heeft niks met de techniek te maken. ERTMS wordt in laboratorium-omgeving opgebouwd en het enige dat getest moet worden, is of het spul buiten daadwerkelijk werkt. In het bestaande beveiligingswerk heet zoiets een binnen-buitentest. Systeemintegratie 1 is kijken of de individuele elementen allemaal werken, integratietest 2 is kijken of het hele systeem in samenwerking goed werkt. Daar heeft de techniek zoiets als twee weekenden of een week nodig. Systeemintegratie 3 is de speeltuin voor de vervoerder en VL - en die willen 3 a 4 maanden niet gestoord worden en het ook niet in nachten of weekenden doen. In dezen kan de inframanager daarom weinig verweten worden, behalve dat het zich in het samenwerkingsverband waarbinnen de implementatie van ERTMS bedacht en besproken wordt, bij hebben neergelegd. En eraan mee hebben gewerkt dat de Staatssecretaris geen alternatieven zijn voorgelegd, waardoor zij allerlei Heel Moeilijk klinkende semi-onzin als argument voor stremmingen van een kwartaal aan het verkopen is. Maar het is eigenlijk dus niet meer dan op papier neergeslagen angst en op voorhand indekken.
Gokje …….Aanpassing van de Drontermeertunnel?Daar mogen de treinen nu al niet op volle snelheid door en remmen daar af naar lageren snelheid.
Gokje …….Aanpassing van de Drontermeertunnel?Daar mogen de treinen nu al niet op volle snelheid door en remmen daar af naar lageren snelheid.Mvg Johan
...Ik las in ons plaatselijke suffertje dat de Hanzelijn in 2027 weer vier maanden dicht gaat....Waarom dan vier maanden dicht? Weet iemand waarom? En dat alles om van 140 naar 160 km/u te kunnen rijden. WOW Hartelijke groet,Joophttps://flevopost.nl/lelystad/Raad-Lelystad-vindt-vier-maanden-geen-treinen-in-2027-onverteerbaar-28145388.html