Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:24:47
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain
door
008200
Vandaag
om 16:18:14
Bahnstrecke 5867
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:17:30
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
HOHans
Vandaag
om 16:15:31
ik mis al een poos
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:56:45
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:48:17
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
MOVisser
Vandaag
om 15:35:51
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:34:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Sporlijn Úje
Vandaag
om 15:33:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:24:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:20:52
yd6016ln blijft in demo modus
door
Dirk
Vandaag
om 15:15:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Gerrit H
Vandaag
om 15:13:05
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B
door
Rsd1000
Vandaag
om 15:02:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Hans GJ
Vandaag
om 14:36:03
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
Vandaag
om 14:22:34
NL-baan in Canada
door
AndrevdG
Vandaag
om 14:22:21
Aandrijving metro gezocht
door
Remco vM
Vandaag
om 14:18:43
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH
door
wmrail
Vandaag
om 13:49:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Pauldg
Vandaag
om 13:28:48
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Benelux795
Vandaag
om 13:09:56
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Pauldg
Vandaag
om 13:09:45
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 12:50:15
Piko 2025
door
Huup
Vandaag
om 12:42:21
Pendel module Viessmann 5214
door
R1954
Vandaag
om 11:58:27
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 11:40:37
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Loki
Vandaag
om 11:28:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:12:26
Raadplaatje
door
eemstede
Vandaag
om 11:07:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 11:03:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail (gelezen 904 keer)
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Online
Berichten: 1358
Klaar voor vertrek
Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Gepost op:
16 August 2023, 07:29:39 »
Het ombouwen van lokomotieven van 3- naar 2-rail is een hele heisa, begrijp ik, vooral als het wat oudere Märklin-modellen betreft. Nu is daarvan soms een HAMO- of Trix-versie leverbaar. Maar hoe zit het bij modellen van 2-rail merken?
Als 2-railrijder (analoog, ook nog) kom ik namelijk weleens een aanbieding tegen van een locomotief in 3-rail versie. Op dit ogenblik kijk ik naar een mooie stoomloc van Liliput, bijvoorbeeld, voor de helft van de prijs.
Als ik het goed begrijp hebben 3-rail versies grotendeels hetzelfde binnenwerk als de 2-rail versie, met wat extra elektronica en een sleper voor het rijden op 3-rail wisselspanning. Ik denk dat het me wel zou lukken dat aan te passen.
De wielafstand, wielbandbreedte en flenshoogte kunnen verschillen tussen 3- en 2-rail. Voor de modernere Märklin-rails is dat misschien niet meer nodig. Maar de belangrijkste vraag is of de assen geïsoleerd zijn. Het lijkt me voor de fabrikant makkelijker dezelfde assen te gebruiken voor de 2- en de 3-rail versie, dan aparte assen te produceren. Ik lees daarover wisselende berichten. En het liefst wil ik niet de wielstellen te hoeven vervangen - daarmee gaat een deel van het prijsvoordeel weer verloren.
Is er iets algemeens te zeggen over de aanwezigheid van geïsoleerde assen bij 3-rail modellen van 2-rail fabrikanten? Of per fabrikant?
Gelogd
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
Remco vM
Offline
Berichten: 3255
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Reactie #1 Gepost op:
16 August 2023, 07:39:52 »
Wel of geen geïsoleerde assen, dat scheelt per fabrikant. Maar dat zegt ook niet alles, roco bijvoorbeeld heeft de ene keer geïsoleerde assen en de andere keer weer niet. LS ACME en Hobbytrade hebben naar mijn ervaring geïsoleerde assen en zijn makkelijk om te bouwen door wat draden om te solderen en de sleper te verwijderen
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
R.C.Grootveld
Offline
Berichten: 420
Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Reactie #2 Gepost op:
16 August 2023, 09:49:15 »
Ik heb iets van 4 of 5 Roco locs gehad en die hadden allemaal geïsoleerde assen.
Was bij sommigen zelfs zo, dat de massa maar aan één kant lag wat dus detectie problemen gaf.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22613
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Reactie #3 Gepost op:
16 August 2023, 09:59:34 »
Het is ook nog mogelijk dat de wielen wel geïsoleerd zijn, maar toch hoge flenzen hebben. Dat was in ieder geval zo bij de Roco 2400 die ik in tweerail heb veranderd.
Als je een specifiek model op het oog hebt, kan je hier vragen of iemand weet hoe het zit. Van die Liliput weet ik dan weer niks.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
prutser
Offline
Berichten: 6765
Spaar ze allemaal.
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Reactie #4 Gepost op:
16 August 2023, 10:41:48 »
Soms zijn er extra wielen met antislipbandjes toegevoegd om de weerstand van de sleper te compenseren. Zo heb ik een Fleischmann T3 van 3 naar 2 rail omgebouwd, behalve de sleper verwijderen en de draden om solderen moest ik ook nieuwe 2 wielen zonder antislipbandjes monteren omdat de stroomafname anders bagger was.
Stephan.
Gelogd
Adieu
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail