Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
grossraumwagen
Vandaag
om 23:12:53
Veevervoer ss/ ns
door
grossraumwagen
Vandaag
om 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
Vandaag
om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen
door
Overet
Vandaag
om 22:47:06
Minder wissels
door
Thom
Vandaag
om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
arnout
Vandaag
om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801
door
VAM65
Vandaag
om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen
door
Silvolde
Vandaag
om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:34:23
Kato 2026
door
Gino
Vandaag
om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken?
door
spoorzeven
Vandaag
om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
janw
Vandaag
om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ben
Vandaag
om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:11:16
Waar is dit?
door
Eric v C
Vandaag
om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 11:43:23
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:57:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail (gelezen 846 keer)
Ferdinand Bogman
Derde generatie Fleisch-mann
Offline
Berichten: 1304
Klaar voor vertrek
Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Gepost op:
16 August 2023, 07:29:39 »
Het ombouwen van lokomotieven van 3- naar 2-rail is een hele heisa, begrijp ik, vooral als het wat oudere Märklin-modellen betreft. Nu is daarvan soms een HAMO- of Trix-versie leverbaar. Maar hoe zit het bij modellen van 2-rail merken?
Als 2-railrijder (analoog, ook nog) kom ik namelijk weleens een aanbieding tegen van een locomotief in 3-rail versie. Op dit ogenblik kijk ik naar een mooie stoomloc van Liliput, bijvoorbeeld, voor de helft van de prijs.
Als ik het goed begrijp hebben 3-rail versies grotendeels hetzelfde binnenwerk als de 2-rail versie, met wat extra elektronica en een sleper voor het rijden op 3-rail wisselspanning. Ik denk dat het me wel zou lukken dat aan te passen.
De wielafstand, wielbandbreedte en flenshoogte kunnen verschillen tussen 3- en 2-rail. Voor de modernere Märklin-rails is dat misschien niet meer nodig. Maar de belangrijkste vraag is of de assen geïsoleerd zijn. Het lijkt me voor de fabrikant makkelijker dezelfde assen te gebruiken voor de 2- en de 3-rail versie, dan aparte assen te produceren. Ik lees daarover wisselende berichten. En het liefst wil ik niet de wielstellen te hoeven vervangen - daarmee gaat een deel van het prijsvoordeel weer verloren.
Is er iets algemeens te zeggen over de aanwezigheid van geïsoleerde assen bij 3-rail modellen van 2-rail fabrikanten? Of per fabrikant?
Gelogd
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd:
Wohnzimmer Rbf
Remco vM
Offline
Berichten: 3243
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Reactie #1 Gepost op:
16 August 2023, 07:39:52 »
Wel of geen geïsoleerde assen, dat scheelt per fabrikant. Maar dat zegt ook niet alles, roco bijvoorbeeld heeft de ene keer geïsoleerde assen en de andere keer weer niet. LS ACME en Hobbytrade hebben naar mijn ervaring geïsoleerde assen en zijn makkelijk om te bouwen door wat draden om te solderen en de sleper te verwijderen
Gelogd
mvrgr Remco
http://www.flickr.com/photos/rrvm1971/
R.C.Grootveld
Offline
Berichten: 420
Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Reactie #2 Gepost op:
16 August 2023, 09:49:15 »
Ik heb iets van 4 of 5 Roco locs gehad en die hadden allemaal geïsoleerde assen.
Was bij sommigen zelfs zo, dat de massa maar aan één kant lag wat dus detectie problemen gaf.
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22556
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Reactie #3 Gepost op:
16 August 2023, 09:59:34 »
Het is ook nog mogelijk dat de wielen wel geïsoleerd zijn, maar toch hoge flenzen hebben. Dat was in ieder geval zo bij de Roco 2400 die ik in tweerail heb veranderd.
Als je een specifiek model op het oog hebt, kan je hier vragen of iemand weet hoe het zit. Van die Liliput weet ik dan weer niks.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
prutser
Offline
Berichten: 6736
Spaar ze allemaal.
Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
«
Reactie #4 Gepost op:
16 August 2023, 10:41:48 »
Soms zijn er extra wielen met antislipbandjes toegevoegd om de weerstand van de sleper te compenseren. Zo heb ik een Fleischmann T3 van 3 naar 2 rail omgebouwd, behalve de sleper verwijderen en de draden om solderen moest ik ook nieuwe 2 wielen zonder antislipbandjes monteren omdat de stroomafname anders bagger was.
Stephan.
Gelogd
Adieu
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail