Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
  

Auteur Topic: Gelderlander: Bijna helft machinisten heeft regelmatig ruis in oor na treinrit  (gelezen 2083 keer)

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
https://www.gelderlander.nl/binnenland/bijna-helft-machinisten-heeft-regelmatig-ruis-in-oor-na-treinrit-geef-ze-oordoppen~a86fca15/


Bijna helft machinisten heeft regelmatig ruis in oor na treinrit: ‘Geef ze oordoppen’


Mods: copy/pasta van complete krantentekst is niet toegestaan: weggehaald, dus
« Laatst bewerkt op: 22 June 2023, 15:28:46 door Reinout van Rees. Reden: Tekst weg; "g" in titel toegevoegd »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3466
    • Mijn van-alles website
Dit verbaast me niets. Ik heb een paar keer op de enkele stoel recht achter de cabine van een CAF-sprinter gezeten en me verbaasd over het lawaai wat je daar hoort. Ik kon me moeilijk voorstellen dat het in de cabine veel beter was.
Ook elders in de betreffende treinen zitten plekken waar je (ook als passagier) aardig wat dB's om je oren krijgt.

Dit valt in dezelfde categorie als luchtvaart-personeel: ik was dolblij dat ik m'n anti-geluid koptelefoon bij me had en vroeg me serieus af hoeveel mensen in dat wereldje gehoorschade hebben van het dag-in dag-uit in zo'n toestel heen en weer vliegen met de bak herrie die de motoren maken. Het enige verschil is dat je er bij een vliegtuig niet aan ontkomt, terwijl ik de indruk heb dat treinen binnen steeds luidruchtiger worden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8398
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Het enige verschil is dat je er bij een vliegtuig niet aan ontkomt, terwijl ik de indruk heb dat treinen binnen steeds luidruchtiger worden.
Die indruk heb ik ook, maar dat ligt meer aan medereizigers zonder koptelefoon en manieren.  8)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4490
Bij ( sommige ) SNG’s is het echt veel te hard.
Doet bijna zeer aan de oren.
Ze zijn dat aan het aanpassen, maar de stellen die dan ‘t laatst zijn ingestroomd hebben de bel nog zo achterlijk hard staan.

Bij een aantal ICMm is dat ook, de oude bel is niet meer leverbaar ofzoiets , maar de nieuwe is veel te hard.

Bij VIRM zijn het de deur/deurrubbers die niet goed afgesteld zijn.
Daarbij heb je soms een enorme ruis.

Allang bekend maar “men” heeft er blijkbaar niet zo’n haast mee om ‘t vlot op te lossen…
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Oordopjes lijkt me niet zo'n goed idee. Je sluit je zelf af van het gebeuren. Ik heb altijd begrepen dat machinisten ook worden getest op een goed gehoor, dit i.v.m. het feit dat ze afwijkende geluiden moeten kunnen horen.
De maatschappijen moeten gewoon zorgen dat het geluid binnen de norm blijft. Misschien moet Wouter Koolmees maar eens een dagje mee op de bok, dan weet hij wat dat is.
Hartelijke groet,
Joop

Volgens mijn bescheiden mening moet dit draadje in een andere rubriek. Tenzij er een verband is met de timmergeluiden bij het bouwen van een modelbaan.  :D
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1461
[offtopic]
Tja, ik heb meermaals vastgesteld dat mijn model-machinisten stokdoof zijn. Voordeel is dan weer wel dat ze geen last hebben van harde geluiden of van ruis.
[/offtopic]

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Oordopjes lijkt me niet zo'n goed idee. Je sluit je zelf af van het gebeuren. Ik heb altijd begrepen dat machinisten ook worden getest op een goed gehoor, dit i.v.m. het feit dat ze afwijkende geluiden moeten kunnen horen.
De maatschappijen moeten gewoon zorgen dat het geluid binnen de norm blijft. Misschien moet Wouter Koolmees maar eens een dagje mee op de bok, dan weet hij wat dat is.
Hartelijke groet,
Joop

Volgens mijn bescheiden mening moet dit draadje in een andere rubriek. Tenzij er een verband is met de timmergeluiden bij het bouwen van een modelbaan.  :D
Otoplastieken kunnen prima. Van jezelf afsluiten van het gebeuren is geen sprake   
Groeten Joop, machinist Lls

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1539
Op mijn werk (ambulance) heb ik ook otoplastieken in.
Er zit een filter in speciaal voor de sirene.
Hierdoor kan ik tijdens een spoedrit, mijn collega en de mobilofoon goed horen.
De ambulances zijn tegenwoordig wel beter geïsoleerd cq. geluiddicht dan vroeger.

Ik vind dat de werkgever verplicht is, het geluid binnen de norm te reduceren met of zonder gebruik van gehoorbescherming.


Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
NS probeert er ook wel wat aan te doen, alleen vergeet niet dat die deuren tig keer per dag open en dicht gaan. De deurrubbers krijgen daar aardig mee op hun donder. Jaren geleden konden we via de baas die otoplastieken aanvragen. Maar om de ene of andere reden is dat niet meer mogelijk.

Nu FNV dit weer op de agenda heeft gezet komt er hopelijk snel weer verandering in. Die van mij zijn nu 3 jaar oud en moeten eigenlijk weer vervangen worden.
Groeten Joop, machinist Lls

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5519
  • Modelspoor is emotie...
Je zou ook de dopjes kunnen proberen die je in muziekwinkels kunt kopen als gehoorbescherming bij popconcerten (merk Alpine, hebben tig verschillende modellen en uitvoeringen).

Rob
Tbinnebarretije…

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 333
Daar zou NS voor moeten zorgen en staat volgens mij gewoon in de Arbo wet.
In het verleden gebeurde dat ook maar je moest er wel zelf om vragen.
Vooral in het oude materieel kon door diverse oorzaken het lawaai  zo hoog zijn
(boven 80dB) dat dit gehoorschade oplevert.
Bijv. windruis door slecht sluitende cabinedeuren kon enorme geluidsoverlast geven en
ook noodremkleppen in de cabine bijv. in de VIRM in de kast achter je rug  was ook niet
bepaald een feest voor de oren.
Later zijn daar dempers op gezet maar soms ontbrak er weleens eentje met alle gevolgen van
dien tijdens de remproef of wanneer de noodrem door reizigers wordt bediend.
Grtz. Frits