Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
01 September 2025, 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
01 September 2025, 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
01 September 2025, 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
01 September 2025, 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
01 September 2025, 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
01 September 2025, 19:21:33
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
01 September 2025, 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 September 2025, 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
01 September 2025, 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 September 2025, 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 September 2025, 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
01 September 2025, 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
01 September 2025, 00:06:54
  

Auteur Topic: railsoort start nieuwe baan  (gelezen 2863 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18020
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: railsoort start nieuwe baan
« Reactie #15 Gepost op: 09 July 2023, 20:52:12 »
Wordt bij Peco gemaakt  ;) Mein Gleis is erg mooi maar wel duur.... weet niet of de TS dat wil.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26761
    • Pagina van klaas
Re: railsoort start nieuwe baan
« Reactie #16 Gepost op: 09 July 2023, 20:52:46 »
Ik werk al jaren uitsluitend met Peco code 75. Hierin bestaan geen sectierails, alleen flexrail en wissels en kruisingen.
Ik koop alleen de flexrails, wissels bouw ik zelf van dit railmateriaal.
Op code 75 rijdt alles wat aan de NEM voldoet. Als je nog materieel met hoge flenzen hebt, dan is code 100 een veiliger keuze. Daarin hebben ze wel sectierails.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

eip

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: railsoort start nieuwe baan
« Reactie #17 Gepost op: 09 August 2023, 20:12:24 »
Misschien is Kato iets voor jouw, is met bedding.  :)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • Aachenau West
Re: railsoort start nieuwe baan
« Reactie #18 Gepost op: 09 August 2023, 20:41:16 »
Peco vind ik inderdaad de beste suggestie tot nu toe. Sowieso zou ik Piko afraden, dat geeft op wissels teveel gezeur met kortsluiting. Op de baan van mijn vader worden we er gek van met 50+ Piko wissels.
Kortsluiting op Piko wissels?
Vertel, vertel. Ik overweeg die namelijk aan te schaffen.
Maar ik moet er niet aan denken kortsluiting te hebben in het ondergrondse, ook niet incidenteel....

Groet, Bas

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1476
Re: railsoort start nieuwe baan
« Reactie #19 Gepost op: 09 August 2023, 20:42:29 »
 Goeienavond,

 
Reactie #17 Gepost op: Vandaag om 20:12:24 »
Citaat        "Misschien is Kato iets voor jouw, is met bedding"   


  H0 Code 83, zowel van Peco als Kato, is dat niet eerder NMRA  "Track North-American style" ,  met USA-type biels en bielsafstand  ?
 
« Laatst bewerkt op: 09 August 2023, 20:44:48 door hervé »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • Aachenau West
Re: railsoort start nieuwe baan
« Reactie #20 Gepost op: 09 August 2023, 20:45:17 »
@TS

Ik rijd op Peco code 75 voor zover het de zichtbare sporen betreft. Nergens geratel. Ook niet met Märklin Hamo uit de jaren '90.

Groet, Bas


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26761
    • Pagina van klaas
Re: railsoort start nieuwe baan
« Reactie #21 Gepost op: 09 August 2023, 20:46:20 »
Kato ken ik niet, maar Peco code 83 is inderdaad American style. Het verschil met Europese dwarsliggerverdeling is klein, maar de kenner ziet het.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26761
    • Pagina van klaas
Re: railsoort start nieuwe baan
« Reactie #22 Gepost op: 09 August 2023, 20:49:15 »
Nergens geratel. Ook niet met Märklin Hamo uit de jaren '90.
Dat is wel opmerkelijk. Ik heb voor een clubgenoot heel wat Hamo flenzen afgedraaid omdat die zelfs ratelden op code 83 van Roco.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: railsoort start nieuwe baan
« Reactie #23 Gepost op: 09 August 2023, 20:50:24 »
Ik zelf heb Trix C rails.  Dat is ook rails met bedding

Paulus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1119
  • La vie est belle...
Re: railsoort start nieuwe baan
« Reactie #24 Gepost op: 09 August 2023, 20:54:46 »
Zo te zien is het persoonlijk en als je oudere rijtuigen hebt met hogere flenzen dan is mijn suggestie wellicht minder handig, ik gebruik zelf Tillig Elite, geen problemen en zeer realistisch. My five cents…. ;D
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1476
Re: railsoort start nieuwe baan
« Reactie #25 Gepost op: 09 August 2023, 21:12:46 »
Dat is wel opmerkelijk. Ik heb voor een clubgenoot heel wat Hamo flenzen afgedraaid omdat die zelfs ratelden op code 83 van Roco.

Hamo-wiel  'tikt'  op Peco Streamline code 75 (1.9mm) en ook op Roco Roco Line code 83 (2.1mm).
Omdat deze Roco forser/hoger 'kleinijzer' heeft (railbevestigingetjes) dan de Peco code 75 . 
( Hamo had op het laatst trouwens Hamo-"RocoLine", met bescheidener wielflens, , voorloper van de Trix... )

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • Aachenau West
Re: railsoort start nieuwe baan
« Reactie #26 Gepost op: 09 August 2023, 22:25:19 »
Dat is wel opmerkelijk. Ik heb voor een clubgenoot heel wat Hamo flenzen afgedraaid omdat die zelfs ratelden op code 83 van Roco.
Hamo 3882 uit 1994 en Hamo 38880 uit 1996: geen problemen op Peco code 75

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 09 August 2023, 22:29:07 door wob »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1476
Re: railsoort start nieuwe baan
« Reactie #27 Gepost op: 09 August 2023, 22:43:35 »

   Goeienavond,

   Overgang van het 2-rail handelsmerk (label) "Hamo" naar "Trix" was aanvang 1997.  Uw loc van 1996 heeft mogelijk reeds Trix-wieltjes met lagere
   flens ( hadden soms een klevertje  "Hamo-Roco-line" op de doos )                   ( maar is geen verklaring voor een loc uit 1994 )

   Maar deze historie zal vermoedelijk niet bepalend zijn voor de vraagsteller ivm diens H0-railkeuze   ;) 

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22550
Re: railsoort start nieuwe baan
« Reactie #28 Gepost op: 09 August 2023, 22:45:32 »
Ja, ook de Hamomodellen kregen op den duur wielen die aan de norm voldeden. Zelfs bij eerdere producten kon dat verschillen. De Hamo 1139 ratelde over Rocoline flex. Een motorpost weer niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.