Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door HenkN
Vandaag om 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 22:57:28
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Koppelen van 2 conrad wisselmotoren op 1 decoder veroorzaak hapering aan treinen  (gelezen 2354 keer)

Jerome

• Offline Offline
Hallo,

Ik heb het volgende probleem.  Ik wil mijn baan in aanbouw in sommige gevallen 2 wissels aansluiten op 1 decoder uitgang. Bijvoorbeeld voor een overloop naar een ander spoor. Ik maak gebruik van een Ecos met een Lenz LS150 wisseldecoder. Als voeding gebruik een oude Marklin trafo. De wisselmotoren zijn de bekende van Conrad. 

Ik heb nu op mijn baan in aanbouw bovenstaande uitgevoerd en het blijkt nu dat op het moment van schakelen van de wissels, mijn locs op de baan even haperen. Van de stilstaande locs knippert de verlichting even.  ??? De wissels die gewoon enkelvouding zijn aangesloten hebben dit probleem niet.

Weet iemand hoe dit kan komen en of hier een oplossing voor is? Anders zal ik helaas voor elk wissel een aparte decoder uitgang moeten gebruiken.

Alvast dank voor jullie hulp!

mvg. Jeroen

br212

• Offline Offline
En je hebt de LS150 echt op een eigen voeding gezet met de ~~ aansluitingen, en niet via een brug van de JK naar de ~~ klemmen? (Wat ook kan, maar niet aan te raden is)
Mvg,
Frans

Hans Kl

• Offline Offline
  • Periode III - heden
Hoi,

Je moet inderdaad wel de LS150 apart voeden met 16v ~spanning.
En goed opletten dat de diodes goed aangesloten zijn van de beide motortjes.
Anders gaat het ook niet goed.
Dus de streepjes van de diodes gelijkwaardig koppelen.
Heb zelf stuk of 8 van zulke constructies, en heb er geen problemen mee.
Groet,
Hans
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Jerome

• Offline Offline
Re: Koppelen van 2 conrad wisselmotoren op 1 decoder veroorzaak hapering aan tre
« Reactie #3 Gepost op: 14 April 2008, 14:26:02 »
Hans en Frans,

Ik maak inderdaad gebruik van een externe voeding (een oude Marklin trafo). Ook zijn de diodes goed aangesloten. Ik heb nu de spanning op 16~ volt gezet, maar hetzelfde probleem. Ik heb Peco 55 wissels (N) met Elekrofrog en de Conrad aandrijving voedt de wissel hiermee.

Ik heb het gevoel dat de oorzaak te maken heeft met het ompolen van de wisseltong. Wellicht dat er heel even een kleine kortsluiting ontstaat tijdens het schakelen, wellicht doordat de de ene conrad motor net iets sneller is dan de ander?

Ik ga later vandaag wel even verder experimenteren.

Groet, Jeroen

Hans Kl

• Offline Offline
  • Periode III - heden
Hm, ik zal vanavond ff onder de baan kruipen.
FF zien hoe ik het heb aangesloten.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Koppelen van 2 conrad wisselmotoren op 1 decoder veroorzaak hapering aan tre
« Reactie #5 Gepost op: 14 April 2008, 15:08:45 »
Ik heb het gevoel dat de oorzaak te maken heeft met het ompolen van de wisseltong. Wellicht dat er heel even een kleine kortsluiting ontstaat tijdens het schakelen, wellicht doordat de de ene conrad motor net iets sneller is dan de ander?
Ik denk dat je het inderdaad in deze richting moet zoeken. Je hebt per wissel feitelijk 2 puntstukompolingen: de eigen ompoling door de tongen, en de ompoolschakelaar in de Conrad aandrijving. Die staan parallel aan elkaar, en als de ene net iets sneller is dan de andere dan krijg je even een kortsluiting.
Maar dat heeft niks te maken met het gelijktijdig schakelen van de twee wisssels. Je moet het per wissel bekijken. Dus koppel eens 1 aandrijving los van de decoder en kijk of de afzonderlijke wissels dit ook hebben.
Je bent toch niet de railisolaties achter de puntstukken vergeten? Dat houdt in dat er in de overloop tussen de wissels beide spoorstaven geisoleerd moeten zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jerome

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 April 2008, 16:09:15 »
Zo weer even wat getest.

Klaas, je heb gelijk. Het heeft inderdaad niets te maken met feit dat er twee wissels op de decoder zitten. Ik heb er 1 afgehaald en het probleem doet zich nog steeds voor.  De puntstukken zijn inderdaad geïsoleerd. Ik denk nu dat juist de oorzaak is te vinden dat de wissel verbonden is met niet geïsoleerde raillassen aan de rails. (Uitgezonderd de puntstukken dus..) Hier krijgt de wissel stroom van de baan. Ik denk dat de de conrad motor als eerste het puntstuk ompoold en dat de wissel een fractie van een (100ste?) seconde volgt, waardoor kortstondig kortsluiting ontstaat. 

Ik denk dat het probleem minder groot wordt door de wissel volledig te isoleren van de rest van de baan. Helaas kan ik dat vandaag niet meer testen (moet dan met de dremel aan de slag), maar ik kom er zsm weer op terug.

Indien anderen soortgelijke ervaringen hebben, dan hoor ik het graag!

mvg, Jeroen

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 14 April 2008, 16:27:19 »
Het heeft inderdaad niets te maken met feit dat er twee wissels op de decoder zitten.

Ik zat net nog een reden te bedenken waarom dat niks uit mag maken: als je de wisselmotoren op verschillende uitgangen van de decoder zet, dan lopen ze per definitie niet gelijktijdig om.

Wat je eens kunt bekijken is of de motor goed gecentreerd staat. Als je de schuifstang op de motor in de middenstand zet, staan de wisseltongen dan ook halverwege? Door de veerdraad in een iets andere positie te zetten kun je misschien een stand vinden waarbij het omschakelen van het contact in de aandrijving en van het contact dat de tongen maken elkaar niet meer overlappen.

Het volledig isoleren van het wissel zal je niks opleveren, je zal het wissel toch op de een of andere manier van stroom moeten voorzien. Het probleem zit echt in het feit dat je voor het puntstuk twee omschakelpunten hebt die niet goed synchroon schakelen. Maak de draad van de Conrad aandrijving naar het puntstuk maar eens los, dan is je probleem ook over.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jerome

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 14 April 2008, 19:00:24 »
Ahum  :-X :-X

Klaas je hebt alweer gelijk! Natuurlijk heeft volledig isoleren geen zin.

Ok, ik ga eens kijken of afstellen van de motoren helpt. Ik laat nog wel weten of het is gelukt.

Klaas, Hans, Frans, dank voor het meedenken!

Mvg, Jeroen