Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zolderbaan 2025 door VAM65
Vandaag om 13:07:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:59:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:22:48
Heroplage Artitec Plan W? door spoorfan
Vandaag om 12:21:58
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 11:53:40
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55

Auteur Topic: Vraag over Itrain  (gelezen 1274 keer)

Honk uit Rucphen

• Offline Offline
    • Lautreux; Work in Process
Vraag over Itrain
« Gepost op: 20 January 2023, 15:38:11 »
Nadat ik mijn hele baan gelegd heb met de blokindeling en melder stukjes zoals ik van Rocrail begrepen heb, heb ik het baanplan in rocrail ingevoerd. Nou wilde ik toch kijken wat iTrain mij te bieden had en ben ik dus eerst de eerste video’s van Jeroen Bakema gaan bekijken. iTrain ziet er mooi uit, maar ik schrok van de eis dat je precies de lengtes van alle baanstukken moet opmeten in invoeren. Over zoiets had ik rocrail niets gezien. Omdat mijn hele baanplan er al ligt en ik ook nogal wat aan de scenery en zo gedaan heb, rotsen, watertjes, huizen en kerken, wordt het lastig om alles precies op te meten. Ben ik te voortvarend met deze bijzaken aan de slag gegaan? Alle terugmelders en wissels zijn aangesloten op de decoders (digikeijs) en ik kan het bedienen met de z21 App op mijn Ipad. Wie herkent hier iets in?
N-spoor, moderne tijd, Kanton Vaud, Zwitserland.

Frank 123

• Offline Offline
Re: Vraag over Itrain
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2023, 15:53:34 »
Bloklengtes zijn voornamelijk van belang als je de functie “rij op positie” gebruikt. ITrain kan dan op basis van uitgevoerde snelheidsmeting vrij precies bepalen waar de trein zich in een blok bevindt.
Hierdoor kan je bijvoorbeeld een trein op willekeurige plek in blok laten stoppen zodat hij bijvoorbeeld netjes langs perron stopt.

Dus dat de lengte bij de verborgen blokken niet exact is is niet direct een probleem.

borotof

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 20 January 2023, 16:27:07 »
Dan gaat dat bij koploper een stuk makkelijker, met doorrijden in cm's, twee keer laten doen, evt nacorrigeren en het spul stopt op de centimeter nauwkeurig.

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2023, 17:56:50 »
Ben paar jaar geleden overgestapt van Koploper naar iTrain. Werkt heel mooi en precies en wordt continu uitgebreid en ge-update. Fijn dat je nog tevreden bent met Koploper, maar ik zou het niemand willen aanraden het te GAAN gebruiken.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

kar

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2023, 18:10:56 »
Zeker op de vrije baan komt het echt niet op de cm nauwkeurig. Hoe preciezer je het kunt meten in bijvoorbeeld een stationsgebied, hoe preciezer je kunt rijden. Heb zelf ook wat zitten hannesen om bij een helling zo redelijk mogelijk de lengte te meten (dat is dus ook plus-minus-werk) en het werkt allemaal keurig.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

borotof

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2023, 18:49:46 »
Ben paar jaar geleden overgestapt van Koploper naar iTrain. Werkt heel mooi en precies en wordt continu uitgebreid en ge-update. Fijn dat je nog tevreden bent met Koploper, maar ik zou het niemand willen aanraden het te GAAN gebruiken.

Ik wel, ten eerste is het gratis, ten tweede heb ik nog steeds geen steekhoudend argument gehoord waarom bv Itrain beter zou zijn, en ten derde, je kunt altijd nog een bak geld uitgeven als je iets tekort zou komen bij koploper, je baan hoef je er tenslotte niet voor te veranderen...

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2023, 23:21:27 »
Ik heb ervaring met alle drie programma's. Elk voordeel hep sijn eige nadeel (sshh)  ;)
Rijden op posities is in iTrain vooral mooi bij rangeren. Dat gaat vrij nauwkeurig. Zie filmpje https://www.youtube.com/watch?v=jWhUWliP2E0
Inmeten van de snelheid is belangrijk, zowel voor vooruit als achteruit meten. Het programma maakt een berekening waar een trein zich bevindt, dus snelheid x tijd = positie. De snelheid is dus de ingemetensnelheid die bij de stand van de centrale hoort en hoeft dus niet de werkelijke snelheid. Een warm gereden lok kan dus een andere snelheid en remweg hebben dan een koude lok. En als een lok onverhoopt in een wissel blijft hangen zie je de positieteller in het scherm gewoon doorlopen. :-\
Wat ook mooi is, is het rijden door een wissel(straat). Pas als de trein in zijn geheel door de straat is neemt de snelheid weer toe.
RocRail en iTrain worden verder nog ontwikkeld. Door het overlijden van Paul Haagsma is de ontwikkeling van Koploper stil komen te staan. Op de duur zullen nieuwe technieken in de hardware in Koploper niet meer werken.
Dit voorjaar wil ik weer een nieuwe baan maken, maar ik probeer deze fysiek zo in te richten dat ik met alle drie programma's zou kunnen rijden als ik dat wil.
Waarom ik nu met iTrain rijd: omdat ik dat leuk vind en dat is een van de belangrijkste drijfveren in een hobby, we doen het voor het leuk.  ;D
Hartelijke groet,
Joop

Hartelijke groet,
Joop ter Laak

R.C.Grootveld

• Offline Offline
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
« Reactie #7 Gepost op: 20 January 2023, 23:32:40 »
Bij RocRail zijn de lengtes van blok/trein voor zover ik weet alleen nodig als je wilt voorkomen dat een te lange trein een blok gebruikt en bij opstelblokken.

schipcas

• Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
    • Amsterdamse modelbouwers club
« Reactie #8 Gepost op: 21 January 2023, 09:51:05 »
iTrain ziet er mooi uit, maar ik schrok van de eis dat je precies de lengtes van alle baanstukken moet opmeten in invoeren.
Met de Piko Meetwagen kan je op de cm nauwkeurig de bloklengtes bepalen. Ook geeft deze wagen de mogelijkheid om de schaalsnelheid van de trein te meten. En dat alles draadloos.

Je rijdt met de wagen, langzaam, van blok naar blok en je kan dan precies zien hoe lang dat blok is als de bezetmelder van het volgend blok aanspreekt.
Succes,
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

Bert V

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 January 2023, 10:02:28 »
Behalve als er een wissel tussen de twee blokken zit Henk, want die maakt geen deel uit van een blok.

Als je je baan met standaard rails gelegd hebt en je hebt daarvan nog een beetje een overzicht kun je de railstukken ook even aan elkaar leggen in de gratis versie van SCARM of AnyRail en dan geeft het programma je de exacte lengte van dit stukje. Je hoeft niet je hele baanplan in te voeren, alleen het blok wat je wilt opmeten is voldoende en dan daarna gewoon weer een nieuw "project" met een volgend blok.

Groeten,
Bert

schipcas

• Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
    • Amsterdamse modelbouwers club
« Reactie #10 Gepost op: 21 January 2023, 10:27:06 »
Dank je Bert, ik kende beide programma's niet, maar dat lijkt mooi te werken. Met enig rekenwerk kan je ook de wissels, welke niet in een blok zitten, meenemen. Die lengte is bekend.

grtz
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

R.C.Grootveld

• Offline Offline
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
« Reactie #11 Gepost op: 21 January 2023, 12:18:08 »
Met enig rekenwerk kan je ook de wissels, welke niet in een blok zitten, meenemen. Die lengte is bekend.

Ik ken alleen RocRail en daar is het uitgangspunt dat een wissel altijd tussen blokken zitten, nooit er in.
En dus is de lengte van die wissel niet relevant.

Bert V

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 21 January 2023, 13:07:35 »
Voor iTrain is de lengte van de wissel wel relevant omdat het programma moet uitrekenen waar een trein zich bevindt. Ook zijn er situaties waarbij je tussen twee wissels in bijv. een kort stukje ongedetecteerd spoor hebt zitten. Ook de lengte daarvan moet het programma weten om nauwkeurig te kunnen rekenen. In iTrain wordt een dergelijk stukje overigens bij de lengte van de wissel meegeteld, wisselgroepering heet dat daar.
De wissellengte kun  je 1 keer fysiek opmeten en vervolgens in het programma bij alle wissels invullen, uitgezonderd natuurlijk de net geschetste situatie

Groeten,
Bert

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 21 January 2023, 13:08:27 »
Bij ITrain houdt het programma ook rekening met de lengte van de wissels tussen de blokken. Dus inderdaad, wissel is geen onderdeel van een blok maar wel de lengte even invoeren….

Update: Bert was me dus net voor  ;D

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #14 Gepost op: 21 January 2023, 13:29:58 »
Bij iTrain houdt het programma ook rekening met de lengte van de wissels tussen de blokken. Dus inderdaad, wissel is geen onderdeel van een blok maar wel de lengte even invoeren….

Update: Bert was me dus net voor  ;D
Je kunt echter wel een melder aan een wissel koppelen als je volledige treindetectie gebruikt. Dan wordt het wissel pas vrijgegeven nadat de melder vrij komt. Deze melder mag uiteraard geen deel uitmaken van een blok. Bovendien geeft zo'n melder het voordeel dat je het sein al op rood kunt laten vallen zodra de loc het wissel oprijdt. Voor kortere treinen geeft dat wel weer een realistischer beeld.
Maar andere programma's hebben weer andere voordelen. 
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak