Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door daan2353
03 December 2025, 23:50:58
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Piko blauwe 1000 door Benelux795
03 December 2025, 23:38:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Platine vraag door MadhouseNL
03 December 2025, 23:28:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
03 December 2025, 23:19:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
03 December 2025, 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
03 December 2025, 21:54:21
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
Rail away door Huup
03 December 2025, 21:28:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje door hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
03 December 2025, 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 December 2025, 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
03 December 2025, 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
03 December 2025, 14:05:01
  

Auteur Topic: Bezetmelderdetectie rijtuigen of wagons werkt niet goed met weerstanden  (gelezen 2350 keer)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 858
  • mekkerend het leven door
Re: Bezetmelderdetectie rijtuigen of wagons werkt niet goed met weerstanden
« Reactie #15 Gepost op: 27 December 2022, 13:32:18 »
Ruud, kan je heel makkelijk berekenen. 19V / 10k = 1,9mA. 100 wagons => 190mA  :police:


Ik kan er ontzettend naast zitten maar: 100 weerstanden van 10.000 Ohm parallel geschakeld is volgens mij 10.000/100 = 100 Ohm. Bij een spanning van 19 volt zou dat een stroom 0,19 A opleveren.

Aangezien Klaas er meer van weet dan ik:

@Klaas, klopt dit?
Groet,

Gerard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22733
Re: Bezetmelderdetectie rijtuigen of wagons werkt niet goed met weerstanden
« Reactie #16 Gepost op: 27 December 2022, 13:35:12 »
Ben niet Klaas maar 0,19A is hetzelfde als 190 mA.
Dus ja, het klopt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

erikkral

  • Online Online
  • Berichten: 344
Re: Bezetmelderdetectie rijtuigen of wagons werkt niet goed met weerstanden
« Reactie #17 Gepost op: 27 December 2022, 13:39:08 »
Erik, bij de bakwagen heb je 2 weerstanden van 10k in serie. Dat levert 20k op en ik vermoed dat dat net te weinig stroom trekt om de detector betrouwbaar te laten aanspreken.
Ik zou beide weerstanden verlengen met een blank draadje zodat ze allebei de afstand tussen de assen kunnen overbruggen. En ze dan naast elkaar om de assen buigen.

Ik zie dat je de lussen om de assen dichtsoldeert. Dat is niet nodig. Gewoon 1 keer om de as buigen zodat ze er niet af kunnen vallen. Meer is niet nodig.

Dag Klaas,

Jij bent beter in het berekenen en toepassen van weerstanden dan ik.
Met mijn boerenverstand dacht ik van meer is beter, en 40k is dus beter dan 20k, maar dat is natuurlijk niet zo, de stroom wordt alleen maar kleiner.

Voor wat betreft de bakwagen ga ik jouw tip toepassen. Maar ik denk dat ik daarvoor niet het juiste blanke draad in huis heb, ik heb alleen maar soepel draad en geen stug draad wat mooi recht blijft zitten. Ik denk eraan om vier weerstanden van 5k te nemen en twee paren in serie te zetten. De pootjes van de weerstanden zijn lang genoeg om ze om de assen te buigen.

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Bezetmelderdetectie rijtuigen of wagons werkt niet goed met weerstanden
« Reactie #18 Gepost op: 27 December 2022, 14:31:29 »
Ik weet niet welke bezetmelder TS gebruikt, maar mijn ervaring is dat de DR4088 genoeg heeft aan een weerstand van 10 kohm voor een melding en dat je bij de X16 van Roco 2,2 kohm moet gebruiken, anders reageert deze laatste niet.
Nu gaat er vast iemand schrijven dat je de gevoeligheid van de X16 kan vergroten. Dat weet ik wel, maar daar ben ik te lui voor.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

erikkral

  • Online Online
  • Berichten: 344
Re: Bezetmelderdetectie rijtuigen of wagons werkt niet goed met weerstanden
« Reactie #19 Gepost op: 27 December 2022, 15:06:33 »
Ik weet niet welke bezetmelder TS gebruikt, maar mijn ervaring is dat de DR4088 genoeg heeft aan een weerstand van 10 kohm voor een melding en dat je bij de X16 van Roco 2,2 kohm moet gebruiken, anders reageert deze laatste niet.
Nu gaat er vast iemand schrijven dat je de gevoeligheid van de X16 kan vergroten. Dat weet ik wel, maar daar ben ik te lui voor.

Ik gebruik ArLoco bezetmelders in combinatie met Okkie-stroomdetectieprintjes.
In de handleiding daarvan staat het volgende over het testen:


ik ga maar eens testen met 10k weerstanden onder de rijtuigen...


ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6395
  • ***
Re: Bezetmelderdetectie rijtuigen of wagons werkt niet goed met weerstanden
« Reactie #20 Gepost op: 27 December 2022, 20:25:50 »


Ik kan er ontzettend naast zitten maar: 100 weerstanden van 10.000 Ohm parallel geschakeld is volgens mij 10.000/100 = 100 Ohm. Bij een spanning van 19 volt zou dat een stroom 0,19 A opleveren.

Aangezien Klaas er meer van weet dan ik:

@Klaas, klopt dit?

Dat is dus wat ik in gedachte had ;D Bij meer dan 100 wagons wordt de totale parallel geschakelde weerstand behoorlijk klein en dus de stroom steed groter.
Waarop Klaas een voor mij duidelijk antwoord had: Niet elke wagon in de trein voorzien van een weerstand, doch enkele wagens per trein. Personenwagens kan ik dus al overslaan daar die allemaal ledverlichting hebben die constant brand  (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22733
Re: Bezetmelderdetectie rijtuigen of wagons werkt niet goed met weerstanden
« Reactie #21 Gepost op: 27 December 2022, 20:47:15 »
Maar Ruud 0,19A (190 mA) komt pakweg overeen met de verlichting in één passagierstrein van zeg zes rijtuigen.
Als het niet nodig is al je wagens van een weerstand te voorzien, hoef je dat natuurlijk ook niet te doen. Maar het leidt niet snel tot stroomgebruik waar je centrale/booster erg van onder de indruk is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27012
    • Pagina van klaas
Re: Bezetmelderdetectie rijtuigen of wagons werkt niet goed met weerstanden
« Reactie #22 Gepost op: 27 December 2022, 20:52:45 »
Personenwagens kan ik dus al overslaan daar die allemaal ledverlichting hebben die constant brand  (y).
Dat werkt natuurlijk alleen als elke wagen zijn eigen stroomafname heeft. Als je de stroom via de koppelingen b.v. uit de locomotief haalt, dan helpt het niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6395
  • ***
Re: Bezetmelderdetectie rijtuigen of wagons werkt niet goed met weerstanden
« Reactie #23 Gepost op: 27 December 2022, 21:52:51 »
Alle rijtuigen nemen stroom af van alle assen.
Ik heb alleen stroomvoerende koppelingen op de LSM Benelux trein zitten, die is nl wel geschakeld dmv een functiedecoder en neemt verder wel stroom af van alle assen.

Alleen goederenwagens met sluitlicht nemen verder stroomaf van de assen en verder één postwagen die de markin MP3000 van extra voeding voorziet via een stroomvoerende koppeling.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).