Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 12:01:27
NS Mat 35 Maple Leaf door Rico [momfer]
Vandaag om 11:53:33
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 11:47:22
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Silvolde
Vandaag om 11:44:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 11:15:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:57:07
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 10:43:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:30:10
Stottering Piko 98551BD door Herb73
Vandaag om 10:22:59
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ronald Halma
Vandaag om 10:20:59
Modelbaan Beltheim. door Arjan6511
Vandaag om 10:19:46
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 09:54:02
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door bask185
Vandaag om 09:53:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Montanbahn
Vandaag om 09:50:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:46:33
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:36:05
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Karben
Vandaag om 09:29:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:26:11
NS Upcycleshop door R1954
Vandaag om 09:23:23
Märklin M tapijtbaan door Jelmer
Vandaag om 09:22:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
20 November 2025, 22:46:18
Bauarbeiten im gange door Frank 123
20 November 2025, 21:49:04
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
20 November 2025, 21:32:42
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
20 November 2025, 20:57:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
20 November 2025, 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
20 November 2025, 20:07:16
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
20 November 2025, 19:41:48
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
20 November 2025, 19:28:20
  

Auteur Topic: Walsdraad (elektrisch en mechanisch)  (gelezen 1515 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 12545
    • sleutelspoor
Walsdraad (elektrisch en mechanisch)
« Gepost op: 22 December 2022, 21:26:19 »



Walsdraad is metaaldraad met volle doorsnede dat wordt verkregen door warm walsen.
Walsdraad wordt veelvuldig gebruikt als wapeningsstaal in de betonindustrie, zoals utiliteitsbouw en in de droge en natte aannemerij. In deze betonindustrie wordt het draad als matten en vlechtwerk gebruikt als wapening in de te storten beton. Het dunnere draad, het zgn. ijzerdraad van 12 mm, wordt gebruikt om spijkers en/of draadnagels te maken.
 Er zijn drie categorieën walsdraad:
- rond walsdraad met een middellijn kleiner dan of gelijk aan 13 mm,
- vierkant walsdraad met zijden kleiner dan of gelijk aan 13 mm,
- walsdraad met andere volle doorsneden en een oppervlak kleiner dan of gelijk aan 169 mm2.
 Producten met een grotere doorsnede worden niet meer als draad aangemerkt, men spreekt dan van staven. Het draad kan van de volgende materialen gemaakt zijn:
- aluminium, aluminiumlegeringen,staal en/of koper en leverbaar in de  standaarden:
-EN/ DIN/ BS/ NF/ NBN/ ASTM e.a. met de volgende Dimensies:
- diameters 9.5 / 12 / 15 / 19 / 23 / en 25 mm in de conditie:
-Gewalst/ gegloeid/ gehomogeniseerd/ staties en in lijn getemperd.
 De verpakking van de:
- coils van 2 ton met een binnen diameter van 550 mm en in
 -Coils met een buiten diameter afhankelijk aan het coilgewicht. De hoogte is:
- 900 mm



001 Vanwege de weerstand van de draad kunnen deze coils niet kleiner worden opgerold. Uit praktische overweging, en om dat de beladingvoorschriften dit eisen, worden de rollendraad tot meerdere bundels samen gebonden. Voor het samenbinden wordt meestal staaldraad of bandstaal gebruikt. De bundels wegen maximaal 2 ton met een breedte van ca. anderhalve meter. Laden en lossen gebeurd met speciaal ontwikkelde haken.


002 De American flat, nu DB 972527 SSkm49, slordig geladen met ringen walsdraad tussen bundels staafmateriaal



003 Een Rs ergens in Duitsland beladen met bundels walsdraad.

R = normale plattewagen op draaistellen met neerklapbare rongen en kopschotten en tenminste 18 meter lang en minder dan 22 meter en met een laadvermogen van ten minste 25 ton
s = neerklapbare rongen en kopschotten
K = kunze-Knorr


De volgende Afbeeldingen laten diverse typen wagens en de laadmethode zien voor het vervoer van de stalen ringen walsdraad. Er kunnen wagens uit de normale commerciële dienst genomen worden, maar er zijn ook veel producten die om een speciale wagens vragen.


004 Langs geladen


 005 Tussen beschermen de borden


006 Op zadels of jukken


007 en koud dwars geladen


008 Voor het in model nabootsen van deze rollen walsdraad zijn de volgende materialen en gereedschappen nodig. Voor het draad is gebruik gemaakt van het tegen Kerstmis in de bouwmarkten en tuincentra veel aangeboden knutsel “koperdraad”


009 Het aanmaken van de ringen is een enigszins eentonig karwij. Voor het beladen van een Ks (Roco 46310) zijn 7 tot 8 samengestelde rollen van 8 a 10 ringen nodig Ringen gemaakt van (ver)koperdraad.


010 Ringen gemaakt uit weerbarstig staaldraad


011 Ringen gemaakt van Harskern soldeer Fluidel 5. Deze bundels komen hier nier erg werkelijkheid getrouw over. Het is te dik.


012 Alle drie de soorten ringen bij elkaar. De koperkleurige en het staaldraad springen er wel uit.


 013 Voor het transport van onze zelfgemaakt rollen maken we gebruik van een Roco rongenwagen waarvan we de vloer hebben laten zakken conform de werkelijkheid. Deze wagens hebben een draagvermogen van 17 ton en kunnen zo 8 samengestelde rollen van 2 ton hebben. Door het grote eigengewicht van de bundels en de opstaande borden van de wagens behoeven de bundels geen speciale transportvoorzieningen te hebben.
De S-LWO in de oude benaming. O = ORE na 1965 Ks
K = normale plattewagen op twee assen
s = geschikt voor 100 km/h
b = met lange rongen
l = zonder rongen


014 Ringen rusten tegen de zijborden. Omdat de wagenbak verlaagd is blijven de ringen en bundels goed op hun plaats zitten. Alleen voor dit artikel bestaat de lading uit diverse soorten “staaldraad”. Daar de diameter van de ringen niet gelijk is blijft er een ruimte over in het midden van de wagen.
Op de achtergrond een door mij omgebouwde 12002 van Atlas Models


015 Als de lading Walsdraad-rollen op een goede manier geweathert is, valt het verschil in de diverse soorten materiaal haast helemaal weg.


016 Een ander soort wagen die voor ons doel uitermate geschikt  is, is de vier assige R. Door het grote eigengewicht van de bundels en de opstaande borden van de wagens behoeven de bundels geen speciale transportvoorzieningen te hebben. Een R is een normale platte wagen op twee draaistellen met neerklapbare rongen en kopschotten en tenminste 18 meter lang en minder dan 22 meter. De wagen heeft een laadvermogen van ten minste 25 ton
s = neerklapbare rongen en kopschotten
K = kunze-Knorr
De wagen is een Fleischmann Rs van de DB beladen met een kant en klaar product van Walthers. Zoals te zien is de lading iets tekort voor een Europese vier assige rongenwagen


017 De Walther lading is speciaal ontworpen voor de Amerikaanse Gondola’s en Flats. Deze US-cars hebben  een andere lengte maat als de doorsnee Europese rongenwagens. Om de Walters toch te kunnen gebruiken heb ik de lading zodanig doorgezaagd, dat hij nu past in een daarvoor door mij aangewezen wagen.


018 Wil men de complete Walthers toch gebruiken dan zal je de openstaande ruimte adequaat op moeten vullen



019 Met behulp van een zware mobilekraan worden de rollen walsdraad overgebracht van een Rs naar het ruim van een binnenvaartschip welke de rollen verder zal transporteren.
« Laatst bewerkt op: 22 December 2022, 22:24:59 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6476
Re: Walsdraad (elektrisch en mechanisch)
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2022, 22:57:23 »
Weer mooi stuk info… (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Walsdraad (elektrisch en mechanisch)
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2022, 07:45:13 »
Mooi man....

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 12545
    • sleutelspoor
Re: Walsdraad (elektrisch en mechanisch)
« Reactie #3 Gepost op: 21 May 2023, 17:52:30 »





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 12545
    • sleutelspoor
Re: Walsdraad (elektrisch en mechanisch)
« Reactie #4 Gepost op: 21 May 2023, 17:54:07 »





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.