Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:03:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: 2002 RTM Doortrekking naar de Punt (de lus)  (gelezen 2487 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
2002 RTM Doortrekking naar de Punt (de lus)
« Gepost op: 16 October 2022, 13:33:08 »
In de tijd dat ik op Schouwen-Duiveland woonde was ik actief medewerker bij de PR afdeling van de RTM-Ouddorp. In die periode waren er grote plannen om het sporenplan van “de Tram” uit te breiden en dat is dan ook gebeurd. Van deze gebeurtenissen heb ik hier op BNLS in diversen afleveringen verslag gedaan. Bij het doornemen van mijn archief kwam ik nog heel wat informatie tegen die ik u niet wil onthouden. In een paar afleveringen zal ik daar verslag van doen

In maart 2002 kreeg de RTM na vijf jaar onderhandelen  toestemming én de benodigde goedkeuring van de overheid om het huidige tracé bij “De Punt” te gaan verleggen. Het huidige eindpunt bij bezoekerscentrum de Punt wordt vervangen door een keerlus met kruisingsspoor. (in RTM kringen Baanverlenging genoemd daar de voormalige RTM in het verleden nooit een keerlus gekend heeft is het historisch niet verantwoord om over een “lus” te spreken).
Tussen het hoofd- en kruisingsspoor komt een eilandperron van ruim 100 meter lengte. Het oude perron dat in een boog was gesitueerd gaf regelmatig problemen bij het in- en uitstappen van voornamelijk oudere passagiers en mensen die slecht ter been zijn. Het nu grotendeels rechte perron komt zo dicht mogelijk bij het bezoekerscentrum, het Maritiem Restaurant en de  aanlegplaats van de veerboot. Aanpassing van de lengte van het perron is noodzakelijk daar er met langere stoom- en dieseltrams gereden gaat worden. Vanaf het bezoekerscentrum gaat de lijn een stukje langs de openbare weg en doorsnijd aan het einde van deze weg wederom de duinen om vanaf hier dubbelsporig richting remise te gaan. Door deze situatie is de RTM er van overtuigd dat de tramrit door de duinen van Goeree voor het publiek een groter attractiewaarde waarde heeft gekregen en mede door de samenwerking met Rederij Zeeland, de exploitant van de  rondvaartboot Grevelingen, aantrekkelijker is geworden.
 In januari was het grondwerk gereed en kon de railbouwer aan de slag. De baanverlenging bij de Punt is nu grotendeels gerealiseerd. Spreeuwenberg steigerbouw uit Zwartewaal heeft vlak voor het rijseizoen in driedagen tijd een noodperron gerealiseerd. Het Grevelingenschap gaat op korte termijn het voetpad aanleggen wat de verbinding moet gaan vormen tussen het steiger van de rondvaartboot en het perron.
De RTM heeft de hand kunnen leggen op de laatste bovengrondse telefoon- en electriciteitspalen welke nog dienst deden op het eiland Voorne/Putten. Binnenkort gaat de RTM verder met het plaatsen en bedraden  van deze telefoonpalen, zodat ook deze attributen een realistisch aanzien krijgen. Bij de remise is ook een en ander veranderd. De schilders loods is door middel van een straatwissel aangesloten op de rest van het RTM spoorwegnet en de waterontharder voor het ketelwater is in bedrijf gesteld.

Alle foto’s: Hans Reints


001 Er staat nog net geen “GEHEIM”op de tekening die in de kantine van de werkplaats hing. Het bestuur en de vaste medewerkers van de Tram hielden dit soort info graag voor zich zelf en wilde niet dat het naar buiten kwam.


002 Maar op een gegeven moment moet je toch met de billen bloot en dan verschijnt de officiële bekent making van de lus in de “Tram koerier” van 2002


003 Vlak voor dat het oude tracé opgebroken zou worden organiseerde de stichting “Railpublikaties” (Railmagazine) nog een fotodag met alleen maar goederen trams.


004  De 56 en de 50 trokken in dubbel tractie de tram over het oude spoor


005  Tja de tram heeft hier altijd voorrang.


006  Nogmaals de Railmagazine goederentram op het oude tracé.


007  De extra tram passeert hier het nieuw aangelegde zanderige baanlichaam van de “Lus”


008 Ik sta op het oude opgebroken stuk te kijken naar wat er nog over is van het oude tracé naar het veersteiger en het Maritieme restaurant.


009  Het op te breken stuk in detail


010 Het nieuwe baanlichaam met op de achtergrond het nog net zichtbare oude tracé.


011 Tijdens de baanwerkzaamheden gaat het tramverkeer gewoon door. Hier de 1700 op proefvaart door de Hollandse duinen.


012  Dit bord is bedoeld voor gewone stervelingen!


013  Het depot in ruste. Binnenkort zal het ook hier bruisen van de activiteiten. Door de aanleg van “de lus” moet er ook op het emplacement het nodige (aanpassingen) gaan veranderen.

binnenkort het volgende deel.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2022, 13:52:12 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 551
Re: 2002 RTM Door trekking naar de Punt (de lus)
« Reactie #1 Gepost op: 16 October 2022, 14:13:51 »
Leuk om te zien en te lezen Hans. Ik woon er vlakbij en loop regelmatig even binnen. Leuk om te zien wat er inmiddels is veranderd en verbeterd. Ook nu wordt er weer volop gebouwd aan een uitbreiding van de loods.
Groet Johan Westhoeve.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: 2002 RTM Door trekking naar de Punt (de lus)
« Reactie #2 Gepost op: 21 October 2022, 11:11:18 »

014

015

016

017

018

019

020

014 –021 In januari was het grondwerk gereed en kon de railbouwer aan de slag. Spreeuwenberg steigerbouw uit Zwartewaal heeft vlak voor het rijseizoen in driedagen tijd een noodperron gerealiseerd. Het Grevelingenschap gaat het voetpad aanleggen wat de verbinding moet gaan vormen tussen het steiger van de rondvaartboot en het perron.


022 De tramreiziger moet natuurlijk wel weten waar of dat hij/zij zich bevind.


023 De RTM heeft de hand kunnen leggen op de laatste bovengrondse telefoon- en electriciteitspalen welke nog dienst deden op het eiland Voorne/Putten. Binnenkort gaat de RTM verder met het plaatsen en bedraden  van deze telefoonpalen, zodat ook deze attributen een realistisch aanzien krijgen.


024


025 De witte banden op de palen hebben bij de tram de zelfde functies, als de mistbakens bij het grote spoor!


026

027

028

029

030

031



032

033

034

035

036

037

026 – 038 Tussen het hoofd- en kruisingsspoor komt een eilandperron van ruim 100 meter lengte. Het oude perron dat in een boog was gesitueerd gaf regelmatig problemen bij het in- en uitstappen van voornamelijk oudere passagiers en mensen die slecht ter been zijn. Het nu grotendeels rechte perron komt zo dicht mogelijk bij het bezoekerscentrum, het Maritiem Restaurant en de  aanlegplaats van de veerboot. Aanpassing van de lengte van het perron is noodzakelijk daar er met langere stoom- en dieseltrams gereden gaat worden.

« Laatst bewerkt op: 21 October 2022, 11:21:20 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 2002 RTM Door trekking naar de Punt (de lus)
« Reactie #3 Gepost op: 21 October 2022, 11:14:33 »
Mooi!

Wordt er eigenlijk wel gereden met het Sperwer-stel?

Ronald
Groet,
      Ronald

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: 2002 RTM Doortrekking naar de Punt (de lus)
« Reactie #4 Gepost op: 04 November 2022, 13:18:37 »
Hieronder vindt je plaatjes, zonder commentaar, gerangschikt op jaar en datum.
We starten met 2003


039


040


41


42


43


044


045


046
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: 2002 RTM Doortrekking naar de Punt (de lus)
« Reactie #5 Gepost op: 16 November 2022, 07:07:02 »
Ik heb hem terug gevonden.!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: 2002 RTM Doortrekking naar de Punt (de lus)
« Reactie #6 Gepost op: 16 November 2022, 15:16:47 »
Hopelijk verlengen ze de lijn nog verder over de Brouwersdam. Maar dat kost wel wat centjes.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden