Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 18:31:39
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM
door
Mitchell
Vandaag
om 18:13:11
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 18:12:45
US diorama in H0
door
cor_b
Vandaag
om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
AlbertG
Vandaag
om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
Albert.H0
Vandaag
om 16:32:34
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:04:52
Br 38 Piko Superen.
door
wob
Vandaag
om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic
door
Lobomotion69
Vandaag
om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Martijn193
Vandaag
om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
HOHans
Vandaag
om 14:25:11
LS Models 2025
door
martijnhaman
Vandaag
om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
door
Brexbachtalbahn
Vandaag
om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
741230
Vandaag
om 12:56:20
Het Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen
door
cor_b
Vandaag
om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant?
door
ES44C4
Vandaag
om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset
door
Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land.
door
Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder
door
Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Frans loodsje et cetera
door
tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange
door
tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
2002 RTM Doortrekking naar de Punt (de lus)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 2002 RTM Doortrekking naar de Punt (de lus) (gelezen 2404 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
2002 RTM Doortrekking naar de Punt (de lus)
«
Gepost op:
16 October 2022, 13:33:08 »
In de tijd dat ik op Schouwen-Duiveland woonde was ik actief medewerker bij de PR afdeling van de RTM-Ouddorp. In die periode waren er grote plannen om het sporenplan van “de Tram” uit te breiden en dat is dan ook gebeurd. Van deze gebeurtenissen heb ik hier op BNLS in diversen afleveringen verslag gedaan. Bij het doornemen van mijn archief kwam ik nog heel wat informatie tegen die ik u niet wil onthouden. In een paar afleveringen zal ik daar verslag van doen
In maart 2002 kreeg de RTM na vijf jaar onderhandelen toestemming én de benodigde goedkeuring van de overheid om het huidige tracé bij “De Punt” te gaan verleggen. Het huidige eindpunt bij bezoekerscentrum de Punt wordt vervangen door een keerlus met kruisingsspoor. (in RTM kringen Baanverlenging genoemd daar de voormalige RTM in het verleden nooit een keerlus gekend heeft is het historisch niet verantwoord om over een “lus” te spreken).
Tussen het hoofd- en kruisingsspoor komt een eilandperron van ruim 100 meter lengte. Het oude perron dat in een boog was gesitueerd gaf regelmatig problemen bij het in- en uitstappen van voornamelijk oudere passagiers en mensen die slecht ter been zijn. Het nu grotendeels rechte perron komt zo dicht mogelijk bij het bezoekerscentrum, het Maritiem Restaurant en de aanlegplaats van de veerboot. Aanpassing van de lengte van het perron is noodzakelijk daar er met langere stoom- en dieseltrams gereden gaat worden. Vanaf het bezoekerscentrum gaat de lijn een stukje langs de openbare weg en doorsnijd aan het einde van deze weg wederom de duinen om vanaf hier dubbelsporig richting remise te gaan. Door deze situatie is de RTM er van overtuigd dat de tramrit door de duinen van Goeree voor het publiek een groter attractiewaarde waarde heeft gekregen en mede door de samenwerking met Rederij Zeeland, de exploitant van de rondvaartboot Grevelingen, aantrekkelijker is geworden.
In januari was het grondwerk gereed en kon de railbouwer aan de slag. De baanverlenging bij de Punt is nu grotendeels gerealiseerd. Spreeuwenberg steigerbouw uit Zwartewaal heeft vlak voor het rijseizoen in driedagen tijd een noodperron gerealiseerd. Het Grevelingenschap gaat op korte termijn het voetpad aanleggen wat de verbinding moet gaan vormen tussen het steiger van de rondvaartboot en het perron.
De RTM heeft de hand kunnen leggen op de laatste bovengrondse telefoon- en electriciteitspalen welke nog dienst deden op het eiland Voorne/Putten. Binnenkort gaat de RTM verder met het plaatsen en bedraden van deze telefoonpalen, zodat ook deze attributen een realistisch aanzien krijgen. Bij de remise is ook een en ander veranderd. De schilders loods is door middel van een straatwissel aangesloten op de rest van het RTM spoorwegnet en de waterontharder voor het ketelwater is in bedrijf gesteld.
Alle foto’s: Hans Reints
001 Er staat nog net geen “GEHEIM”op de tekening die in de kantine van de werkplaats hing. Het bestuur en de vaste medewerkers van de Tram hielden dit soort info graag voor zich zelf en wilde niet dat het naar buiten kwam.
002 Maar op een gegeven moment moet je toch met de billen bloot en dan verschijnt de officiële bekent making van de lus in de “Tram koerier” van 2002
003 Vlak voor dat het oude tracé opgebroken zou worden organiseerde de stichting “Railpublikaties” (Railmagazine) nog een fotodag met alleen maar goederen trams.
004 De 56 en de 50 trokken in dubbel tractie de tram over het oude spoor
005 Tja de tram heeft hier altijd voorrang.
006 Nogmaals de Railmagazine goederentram op het oude tracé.
007 De extra tram passeert hier het nieuw aangelegde zanderige baanlichaam van de “Lus”
008 Ik sta op het oude opgebroken stuk te kijken naar wat er nog over is van het oude tracé naar het veersteiger en het Maritieme restaurant.
009 Het op te breken stuk in detail
010 Het nieuwe baanlichaam met op de achtergrond het nog net zichtbare oude tracé.
011 Tijdens de baanwerkzaamheden gaat het tramverkeer gewoon door. Hier de 1700 op proefvaart door de Hollandse duinen.
012 Dit bord is bedoeld voor gewone stervelingen!
013 Het depot in ruste. Binnenkort zal het ook hier bruisen van de activiteiten. Door de aanleg van “de lus” moet er ook op het emplacement het nodige (aanpassingen) gaan veranderen.
binnenkort het volgende deel.
«
Laatst bewerkt op: 21 October 2022, 13:52:12 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
johanw
Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
Offline
Berichten: 550
Re: 2002 RTM Door trekking naar de Punt (de lus)
«
Reactie #1 Gepost op:
16 October 2022, 14:13:51 »
Leuk om te zien en te lezen Hans. Ik woon er vlakbij en loop regelmatig even binnen. Leuk om te zien wat er inmiddels is veranderd en verbeterd. Ook nu wordt er weer volop gebouwd aan een uitbreiding van de loods.
Gelogd
Groet Johan Westhoeve.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
Re: 2002 RTM Door trekking naar de Punt (de lus)
«
Reactie #2 Gepost op:
21 October 2022, 11:11:18 »
014
015
016
017
018
019
020
014 –021 In januari was het grondwerk gereed en kon de railbouwer aan de slag. Spreeuwenberg steigerbouw uit Zwartewaal heeft vlak voor het rijseizoen in driedagen tijd een noodperron gerealiseerd. Het Grevelingenschap gaat het voetpad aanleggen wat de verbinding moet gaan vormen tussen het steiger van de rondvaartboot en het perron.
022 De tramreiziger moet natuurlijk wel weten waar of dat hij/zij zich bevind.
023 De RTM heeft de hand kunnen leggen op de laatste bovengrondse telefoon- en electriciteitspalen welke nog dienst deden op het eiland Voorne/Putten. Binnenkort gaat de RTM verder met het plaatsen en bedraden van deze telefoonpalen, zodat ook deze attributen een realistisch aanzien krijgen.
024
025 De witte banden op de palen hebben bij de tram de zelfde functies, als de mistbakens bij het grote spoor!
026
027
028
029
030
031
032
033
034
035
036
037
026 – 038 Tussen het hoofd- en kruisingsspoor komt een eilandperron van ruim 100 meter lengte. Het oude perron dat in een boog was gesitueerd gaf regelmatig problemen bij het in- en uitstappen van voornamelijk oudere passagiers en mensen die slecht ter been zijn. Het nu grotendeels rechte perron komt zo dicht mogelijk bij het bezoekerscentrum, het Maritiem Restaurant en de aanlegplaats van de veerboot. Aanpassing van de lengte van het perron is noodzakelijk daar er met langere stoom- en dieseltrams gereden gaat worden.
«
Laatst bewerkt op: 21 October 2022, 11:21:20 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: 2002 RTM Door trekking naar de Punt (de lus)
«
Reactie #3 Gepost op:
21 October 2022, 11:14:33 »
Mooi!
Wordt er eigenlijk wel gereden met het Sperwer-stel?
Ronald
Gelogd
Groet,
Ronald
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
Re: 2002 RTM Doortrekking naar de Punt (de lus)
«
Reactie #4 Gepost op:
04 November 2022, 13:18:37 »
Hieronder vindt je plaatjes, zonder commentaar, gerangschikt op jaar en datum.
We starten met 2003
039
040
41
42
43
044
045
046
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
Re: 2002 RTM Doortrekking naar de Punt (de lus)
«
Reactie #5 Gepost op:
16 November 2022, 07:07:02 »
Ik heb hem terug gevonden.!
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
zuylen
Offline
Berichten: 4517
Re: 2002 RTM Doortrekking naar de Punt (de lus)
«
Reactie #6 Gepost op:
16 November 2022, 15:16:47 »
Hopelijk verlengen ze de lijn nog verder over de Brouwersdam. Maar dat kost wel wat centjes.
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
2002 RTM Doortrekking naar de Punt (de lus)