Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 21:20:40
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Dat overkomt mij niet. door Nullem
Vandaag om 21:10:00
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 21:04:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Doehler & Haass  (gelezen 863 keer)

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Doehler & Haass
« Gepost op: 06 November 2022, 19:53:56 »
Beste forumleden,

Vandaag ben ik bezig geweest met de inbouw van een Doehler & Haass sounddecoder in een Electrotren NS 1300.
Normaal gebruik ik ESU-spuller waar ik redelijk mee overweg kan, maar bij deze D&H kom ik er niet goed uit.
Waarom een D&H? Omdat hiervoor het geluid te krijgen is voor een RENFE 276 (is een beetje een NS 1300)

Dit is het aansluitschema:

https://flic.kr/p/2nXE8g5

De Electrotren heeft een 8 polige NEM aansluiting (NEM 652).

De decoder heeft 8 aansluitdraden waarvan 2 bruine voor de luidspreker. Houd ik er 6 over: 2x rails, 2x motor en 1x voorlicht en 1x achterlicht. De kleuren van de draden zijn gelijk aan die van ESU.
Deze draden heb ik gesoldeerd aan een NEM-stekker overeenkomstig het ESU aansluitschema.

Ik mis de blauwe +draad die ESU kent. Hiervoor heb ik een draad gesoldeerd aan punt VS. Deze draad heb ik ook gesoldeerd aan de NEMstekker.
Als ik nu de lok op de baan zet branden alle lampen niet of allemaal tegelijk, voor en achter. Rijrichting maakt niets uit.

Dat is dus mijn eerste vraag: zijn de aansluitingen goed aangesloten en zo ja, wat moet ik dan nog instellen? Bij een ESU gaat dit vanzelf altijd goed.

Verder heb ik een powerpack van Train-O-Matic gekocht. Mooi klein ding. (https://tramfabriek.nl/powerpacks.html)
Die heb ik aangesloten op de VS en de GND, dit wordt door D&H ook zo voorgeschreven. De powerpack van ToM heeft drie aansluitdraden (zoals ESU). Ik heb maar twee draden aangesloten. Ik ga ervan uit dat de D&H verwacht dat de powerpack via een 'step-up/down' loopt en ik niet rechtstreeks een powercap van 2,7V kan aansluiten.

Helaas werkt de powercap ook niet niet.

Heeft iemand ervaring met D&H? De hele gebruiksaanwijzing is hier te vinden.
https://doehler-haass.de/cms/media/pdf3/SD18A_SD21A_en.pdf

Herintreder sinds 2010

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Doehler & Haass
« Reactie #1 Gepost op: 06 November 2022, 21:48:21 »
Hi Maarten,

Ik gebruik d&h .. ik zal eens voor je kijken

Ik gebruik Zimo staco1 als Powerpack, dat gaat goed als je analoog uit zet in cv29. Ik ken de Powerpack van train-o-matic niet. Ik weet niet goed wat ik met dat derde draadje moet. Het zou zo maar kunnen dat je die moet gebruiken voor het laden. Het zou kunnen verklaren waarom het niet werkt.

Voor een uitgebreid aansluitschema kun je hier even spieken:

https://www.locgeek.com/2015/03/using-all-susi-outputs-of-n-scale-dcc-decoders/

Heb je het geluid er al in? Zoniet … dan kom je maar langs, ik heb de programmer.

« Laatst bewerkt op: 06 November 2022, 22:04:46 door piksov »
OpenDCC fan

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Doehler & Haass
« Reactie #2 Gepost op: 06 November 2022, 22:40:15 »
Als D&H maar 2 draden heeft voor een voedingsoverbrugging, dan kan je de TOM Powerpack niet gebruiken.

Je zult dan gebruik moeten maken van de eenvoudige schakeling van een condensatoer, weerstand en een diode. Of een klant-en-klare oplossing van een fabrikant met een mooie naam voor het product (maar met dezelfde componenten) met slecht 2 draadjes. Deze schakeling is in de handleiding van bv ESU decoder te vinden.

De TOM Powerpack (en die van ESU) heeft een Goldcap als opslag. Deze heeft een hoge capaciteit en (helaas) een maximale spanning van 2,7Volt. Om de goldcap te laden is er een oplaadschakeling nodig en bij het afgeven van energie is er een schakeling nodig om de 2,7 volt weer naar een hogere spanning te brengen.
Die derde draad is nodig zodat de decoder kan doorgeven aan de Powerpack of hij spanning meet op de rail. Is er spanning op de rail dan zal de goldcap geladen worden. Is er geen spanning op de baan, dan zal de goldcap spanning gaan leveren.

Kanttekening: de decoder meet eigenlijk niet de spanning, maar kijkt of er een digitaalsignaal aanwezig is. Vandaar dat een Powerpack niet met een analoge baanspanning werkt.

mvg spock

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8324
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Doehler & Haass
« Reactie #3 Gepost op: 06 November 2022, 23:11:25 »
Een Train-O-Matic Powerpack werkt niet met D&H. De decoder moet er wel op voorbereid zijn. Het werkt met ESU, Lenz Gold en volgens mij ook met de nieuwe decoders van DCC Concepts, maar niet met Zimo of Uhlenbrock bijvoorbeeld. Daar moeten inderdaad de drie contacten voor zijn. De Zimo STACO1 vind ik een goede suggestie, al is die momenteel niet leverbaar en zijn alle winkels (die een webshop hebben) uitverkocht. Volgens Zimo werken ze aan een nieuwe versie waar ze wel de onderdelen voor kunnen krijgen. Heb het zelf nog niet met een Train-O-Matic decoder kunnen proberen, maar het schijnt dus wel te moeten werken met merkvreemde decoders.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re: Doehler & Haass
« Reactie #4 Gepost op: 07 November 2022, 10:25:30 »
Dank voor ieders reactie.

Op basis van jullie info laat ik de D&H decoder maar even voor wat ie is. Artitec kan mij het geluid van een NS1300 leveren op een ESU. Daar kan dan wel weer een ToM power pack op aangesloten worden.
Ik weet overigens niet hoe jullie ervaring is maar ik vind het rijden met sound zonder powerpack een drama.

MJ
Herintreder sinds 2010