Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:30:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:30:33
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door maartenvdb
Vandaag om 11:26:18
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Taigagaai
Vandaag om 11:23:05
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door spoorzeven
Vandaag om 11:03:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 10:47:58
Diorama Oelde Mittelweg Hp door spoorijzer
Vandaag om 10:40:18
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 10:39:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:16:18
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
Kersttrein door 008200
Vandaag om 08:50:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 01:37:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
25 November 2025, 19:52:15
  

Auteur Topic: Humber MKII Scoutcar 4 x 4 (Alsacast)  (gelezen 967 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12551
    • sleutelspoor
Humber MKII Scoutcar 4 x 4 (Alsacast)
« Gepost op: 21 March 2022, 20:47:00 »
Humber MK1 Pantser Scoutcar 4 x 4


001 De Humber Scoutcar
De Britse Humber Scout Car 4 x4 was een kleine en lichte pantserwagen en werd vooral gebruikt voor verbindings- en verkenningsdoeleinden. De bemanning bestond uit twee personen, een chauffeur en een commandant/schutter voor het Machinegeweer en bediening van de radio. Een derde bemanningslid was mogelijk maar niet noodzakelijk. Een tweede machinegeweer kon boven op het voertuig worden bevestigd en deze was van binnenuit te bedienen. Er was ruimte om 990 patronen mee te nemen. Het pantser aan de voorzijde was 14 mm dik en bood de bemanning een redelijke bescherming tegen geweervuur en granaatscherven. De bodem was ongepantserd om het voertuig niet te zwaar te maken. Het dak was open maar kon gesloten worden door platen over de openingen te schuiven. Van de oorspronkelijke Humber  pantserwagen zijn na het verschijnen van het prototype in 1940, ongeveer 5400 in verschillende versies geproduceerd. De MK1 was van 1944 tot omstreeks 1950 in gebruik bij de Koninklijke Landmacht.

002  Een Humber MK1 Scoutcar neemt deel aan de landing in Normandië

In 1944 werden belangrijke veranderingen aan het voertuig doorgevoerd, die een typeaanduiding met Mark II rechtvaardigt. De motor werd op een aantal onderdelen verstevigd en de versnellingsbak verbeterd. De bodem werd ook verstevigd en van pantser voorzien. Het uiterlijk van het voertuig veranderde nauwelijks. In 1944 waren alle voertuigen onder het eerste contract geleverd en in december 1944 werd een tweede contract voor nog eens 950 stuks getekend. In totaal zijn er 4.300 exemplaren geproduceerd.

003 Kort na de landing in Normandië. Twee Schoutcars MKI onderweg naar hun volgende inzet.

004 Er moest voor iedere meter gevochten worden. Vrijheid is niet zoiets als van zelfsprekend.

In 1948 kocht defensie 73 stuks van deze MKI in Engeland aan ter ondersteuning van de politionele acties in Nederlands Indië.  Zij werden gelijk met het 4e  5e en 6e eskadron pantserwagens van het Regiment Huzaren van Boreel, welke normaal gelegerd was in de Prins Willem III kazerne te Amersfoort, in Southhampton ingescheept op het SS “Kota Inten” van de Rotterdamsche Lloyd welke de hele hap naar Java zal brengen.
Ook de Belgische Rijkswacht had tot in de jaren 1970 Humbers in dienst bij het Mobiel legioen.


005 MKII tijdens inzet Politionele acties in Ned. Indië

•   Bemanning 2 (3)
•   Lengte 4.57 m
•   Breedte 2.18 m
•   Hoogte 2.34 m
•   Gewicht 6.85 ton
•   Pantser 14.5-30 mm
•   Bewapening coax 1 x 7.92 Besa Machinegeweer
•   Motor ;Rootes zes cilinder watergekoelde benzinemotor 90 PK (77kW)
•   Snelheid op verharde wegen 72 km/h
•   Actieradius 402 km

De bouw van de Humber MKIV van Alsacast


006 Onderdelen tekening van de MKIV


007 De inhoud van het Alsacast zakje bestaat uit romp en wielen.  Verder zaten er nog twee onderdelen aan de gietboom die ik na enig zoekwerk eindelijk thuis kon brengen!  De meegeleverde tekening is daar niet erg duidelijk over. De romp heeft maar een (1) gietboom en er zijn hoegenaamd geen gietvliezen aan het model te vinden. Bij dit model worden geen messing etsdelen en decals mee geleverd.


008 De wielkasten worden voor het diepte werking effect aan de binnenkant zwart gemaakt, Na droging van de verf worden de vier wielen op hun plaats gefixeerd. Het rubber van de banden word later met een Edding pen zwart aangezet. Voor een betere bereikbaarheid laten we het reservewiel even het reserve wiel!


009 De Mk1 word gereed verklaard voor de gang naar de spuiter.


010 De spuiter zet als ondergrond het eerste mat zwart op de wagen.


011 Er moet heel zuinig gespoten worden om de details niet verloren te laten gaan.


012 Na het zwart komt de eerste voorzichtige laag groen op het voertuig.  Kalkpot komt even polshoogte nemen of dat er geen ongereglementeerde handelingen plaats vinden


013 De MKII krijg bezoek van twee zware jongens Ook dit is de jaren vijftig van de vorige eeuw. De Centuriontanks zijn een product van  Artitec.


014 De MKII is terug van de spuiterij en heeft zijn definitieve groene jasje gekregen. De gebroeders Sobat en Kras overleggen waar de tactische tekenen moeten worden aangebracht.

015 Nu nog de juiste opschriften uit deze vellen filteren. Opschriften worden o.a. geleverd door Artitec, Tasmodels, Dennissen en het Duitse merk TDmodels


016 Het tuig van enige opsmuk voorzien. Hoog stafoverleg over de te voeren strategie.


017 Van voren gezien en opgeleukt met enkele attributen uit de stal van Alsacast


 018 De linkerzijde met het ontsnappingsluik


019 De achterzijde. Het tuig is nu klaar en zal tzt wel weer eens ergens ingezet worden.


020 De Humber MKIV Pantserwagen met kanon.




In de mei dagen van 1945



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.