Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door saskia
Vandaag om 10:43:16
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door odaoda
Vandaag om 10:24:23
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
De modeltreinen van Spoorijzer door Rick
Vandaag om 10:01:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:59:16
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Module vliegveld Jan van Mourik door Marc tramt
Vandaag om 09:37:42
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 09:35:22
Een Rotterdams gebouw door SvenW
Vandaag om 09:22:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:29:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:11:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:06:55
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:42:42
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:24:17
LIMA IRM Cardanassen door Duikeend
Vandaag om 00:48:46
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Duikeend
Vandaag om 00:42:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
03 September 2025, 23:26:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 September 2025, 22:40:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
03 September 2025, 22:05:28
Veevervoer ss/ ns door klusser
03 September 2025, 21:49:39
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
03 September 2025, 21:42:57
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
03 September 2025, 21:26:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
03 September 2025, 21:11:59
Rocrail terugstel tijd wissels door jack is back
03 September 2025, 19:33:59
Minder wissels door AP3737
03 September 2025, 18:12:15

Auteur Topic: Baanplan van Daan (h0)  (gelezen 1392 keer)

Daan Knoben

• Offline Offline
Baanplan van Daan (h0)
« Gepost op: 12 February 2022, 15:31:42 »
Hoi allemaal,

Na jaren de hobby weer opgepakt, en mijn account weer afgestoft, evenals bij de buren.
Zolder helemaal leeggeruimt, en een schaduwstation met 10 sporen plus tafel gemaakt.

Nu bezig met het baanplan voor het zichtbare gedeelte, en hier wil ik graag jullie feedback voor ontvangen.

Het is een C vormige baan van 4,5 x 3,75 x 2,60m volgens Nederlands thema tijdperk V/VI.
De bedoeling is dat een dubbelsporige lijn (vanuit spiraal 2) met internationaal karakter eindigt in een groot station, van waaruit de lijn enkelsporig nog doorloopt naar een denkbeeldige haven met daarbij een kleine personenlijn met boemeltjes (spiraal 1).

Ik heb mezelf enkele doelen gesteld:
  • Minstens 1 perronspoor van 4m voor een complete ICRm trekduw-stam
  • Boogstralen boven de 1 meter, langs de perrons liefst groter
  • Rangeermogelijkheden
  • Uithaalsporen voor tractie
  • Alleen slanke wissels
  • Perronsporen liefst via maximaal 1 afgebogen wissel te bereiken
  • Opstelsporen voor leeg materieel a la Plan-V, Lint, etc.

De donker blauwe sporen zijn de 2 perronsporen waartussen het grote eiland perron komt. Het onderste perronspoor krijg een a/b, waar vanuit het rechtse gedeelte de boemeltjes kunnen vertrekken richting spiraal 1). De roze sporen zijn uithaalsporen voor tractie. Groene sporen zijn voor goederentreinen, allemaal tussen de 2,5 en 3,5m lang. De bruine sporen zijn voor het opstellen van lege treinstellen/werktreinen/tractie. Het beige spoor is een kleine goederenaansluiting (had hier liefst 2 sporen gehad maar dat wordt teveel proppen).

Heb de wisselstraat voorzien van 2 gebogen wissels van weichen-walter (op basis van 2274/2251), en de wisselstraat zo gemaakt dat tijdens het kopmaken van een loc op het bovenste perronspoor er nog steeds treinen van en naar het onderste perronspoor kunnen. Het spoor tussen de blauwe en de goederensporen in is bedoeld voor doorgaande treinen. Heb gepoogd hier ook zo min mogelijk afbuigende wissels in te stoppen, maar dat valt gelet op de ruimte tegen om te realiseren.

Het allerbovenste spoor zit ik nog over de denken om daar een autotrein perron met koplading van te maken, maar daar ben ik nog niet over uit.
Verder zie je dat er aan de rechterkant nog een aantal releatief scherpe knikken in zitten. Dit heb ik bewust gedaan zodat ik de rest juist veel ruimer kan leggen, en het idee om schuin vanuit A naar B een wegviaduct te maken, zodat het die knikken een beetje uit het zicht haalt. Geeft meteen ook weer wat diepte werking.

Ben benieuwd of jullie nog goede tips op- en aanmerkingen voor me hebben. Hieronder nog een 3D beeldje van de wisselstraat, en kijkt best lekker weg al zeg ik t zelf. Het Engels wissel onderin de wisselstraat had ook een half engels wissel kunnen zijn, maar aangezien marklin ze niet heeft, en laten bouwen erg duur is, neem ik t maar op de koop toe.

Groeten,
Daan
« Laatst bewerkt op: 12 February 2022, 16:03:28 door Daan Knoben »

VvKan

• Gast
Re: Baanplan van Daan (h0)
« Reactie #1 Gepost op: 13 February 2022, 11:36:43 »
Komend vanaf spiraal 2 sla je af naar het groene gedeelte (goederen).  Als je nu iets wil rangeren moet altijd gebruik worden gemaakt van de hoofdbaan.  Dat zou ik veranderen, zodat het uitloopspoor bereikbaar wordt zonder het andere verkeer te hinderen.
Dat betekent waarschijnlijk, dat je daar de hele wisselstraat gaat veranderen en ook het "probleem" van de dubbele Engelsman mogelijk gaat voorkomen.   Ook als het zou betekenen dat je daar wat sporen verliest, zou ik er dat voor over hebben: je rangeren wordt aan die kant beter en het is daar behoorlijk overvol.

Het omloopspoor van het achterste perronspoor heb je bij de wisselstraat ook nog helemaal rechts buitenom geleid.  Dat is niet direct nodig, dus zou in het echt ook niet bestaan.  Immers, de loc die omloopt zou alleen een binnenlopende trein vanaf spiraal 2 naar het voorste perronspoor kunnen storen.  Dat zal in een dienstregeling opgevangen worden ipv door 2 (dure) wissels. De loc zal òf vóór de binnenlopende trein naar zijn wachtplaats gaan (of direct terug naar zijn oude trein) òf hij wacht even tot de andere trein binnengelopen is

Daan Knoben

• Offline Offline
Re: Baanplan van Daan (h0)
« Reactie #2 Gepost op: 13 February 2022, 13:03:15 »
Komend vanaf spiraal 2 sla je af naar het groene gedeelte (goederen).  Als je nu iets wil rangeren moet altijd gebruik worden gemaakt van de hoofdbaan.  Dat zou ik veranderen, zodat het uitloopspoor bereikbaar wordt zonder het andere verkeer te hinderen.
Dat betekent waarschijnlijk, dat je daar de hele wisselstraat gaat veranderen en ook het "probleem" van de dubbele Engelsman mogelijk gaat voorkomen.   Ook als het zou betekenen dat je daar wat sporen verliest, zou ik er dat voor over hebben: je rangeren wordt aan die kant beter en het is daar behoorlijk overvol.

Het omloopspoor van het achterste perronspoor heb je bij de wisselstraat ook nog helemaal rechts buitenom geleid.  Dat is niet direct nodig, dus zou in het echt ook niet bestaan.  Immers, de loc die omloopt zou alleen een binnenlopende trein vanaf spiraal 2 naar het voorste perronspoor kunnen storen.  Dat zal in een dienstregeling opgevangen worden ipv door 2 (dure) wissels. De loc zal òf vóór de binnenlopende trein naar zijn wachtplaats gaan (of direct terug naar zijn oude trein) òf hij wacht even tot de andere trein binnengelopen is

Thanks dat had ik naar kijken.  Voor het omloop spoor achter echter denk ik dat ik zo laat.  Zeker als ik van het achterste spoor een perron voir autoslaaptreinen maak
« Laatst bewerkt op: 13 February 2022, 13:06:02 door Daan Knoben »