Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Benjamin92
Vandaag
om 01:36:24
Her-(her-)beginnen
door
J. Brans
Vandaag
om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk
door
Thom
Vandaag
om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc?
door
Syb030
Vandaag
om 00:58:56
booster vraag
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje
door
MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct
door
MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling
door
phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen
door
Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0
door
741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0
door
Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
06 August 2025, 11:09:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Roco G 10 en Seuthe 11 - probleem met rookpluim
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roco G 10 en Seuthe 11 - probleem met rookpluim (gelezen 1742 keer)
PhantomRC
Roco G 10 en Seuthe 11 - probleem met rookpluim
«
Gepost op:
18 December 2021, 11:23:57 »
Dag allemaal,
Ik heb een klein probleempje met een Roco G 10 K.P.E.V. en een rookgenerator.
Het is uitgerust met een Loksound 5 en daarom heb ik een Seuthe 11 geïnstalleerd (volgens documentatie van Roco).
De generator wordt aangestuurd via de combinatie van F0 en F1.
Via een ESU Lokprogrammer heb ik de generator-cv's verfijnd en hij rookt redelijk goed ... zolang de schoorsteen zelf niet opnieuw wordt geïnstalleerd.
Zodra ik die weer aanzet, wordt de rook terug in de ketel geduwd.
Hoe dit op te lossen?
Kan het lichaam van een Seuthe-generator worden verlengd, en zo ja, op welke wijze?
De volgende korte video illustreert het probleem:
https://youtu.be/umpw-UKO7BQ
Dank bij voorbaat voor jullie hulp.
zuylen
Re: Roco G 10 en Seuthe 11 - probleem met rookpluim
«
Reactie #1 Gepost op:
18 December 2021, 15:10:40 »
Ik krijg het idee dat de Seuthe rookgenerator niet warm genoeg wordt. Of dat is een andere mogelijkheid, de rookgenerator wordt niet warm genoeg. Dit kan door weerstand tussen het contactpunt van de rookgenerator aan de onderkant en het contactpunt van de loc. Of de decoder is automatisch zodanig ingesteld dat als de loc niet rijdt, de rookgeneratorminder rook produceert. Want ik had begrepen dat jij digitaal rijdt? Als je analoog rijdt dan is dat het uiteraard natuurlijk niet.
En er is een derde mogelijkheid: er zit te weinig vloeistof in het kleine buisje van de rookgenerator. Het kan zijn dat dit buisje door rommel verstopt is geraakt.
«
Laatst bewerkt op: 18 December 2021, 15:12:22 door zuylen
»
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
trabiarie
«
Reactie #2 Gepost op:
18 December 2021, 18:33:26 »
Lijkt mij eerder dat de generator te diep weg zit , is er geen mogelijkheid om deze iets hoger te plaatsen?
Of anders een koperen pijpje over het geheel zetten tot net onder de schoorsteen rand.
Heb je hem met de programmer ook ingesteld dat als de lok rijdt de opbrengst hoger is ?
ruudns
«
Reactie #3 Gepost op:
18 December 2021, 20:39:48 »
Hoe oud is de vloeistof?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Reinout van Rees
Team forummoderators
Forummoderator
«
Reactie #4 Gepost op:
21 December 2021, 21:47:55 »
Ik heb exact hetzelfde probleem. Zonder schoorsteen prima, met schoorsteen blijft het gros in de ketel hangen. Er is geen "trek op het vuur" zullen we maar zeggen.
Dus aan de leeftijd van de vloeistof zal het niet liggen.
Ik heb een roco BR80 lokje met een type waar de rookgenerator de schoorsteen in loopt. Verder met dezelfde aansturing qua decoder enzo. Die doet het prima.
Ik heb het nog niet opgelost (en ook nog niet veel aandacht aan besteed). Waar ik aan dacht: volgens mij heeft zo'n rookgenerator een redelijk ongestoorde verbinding met de buitenlucht nodig. Dus ik vrees dat er teveel ruimte tussen de rookgenerator en de onderkant van de schoorsteen zit. Ook zonder schoorsteen doet 'ie het minder enthousiast dan m'n BR80, dus ook dan heeft 'ie last van de afstand tussen generator en de opening in de rookkast.
De oplossing zou dus zijn om de rookgenerator wat minder diep in z'n houder te duwen. Misschien dat er dan een draadje aan de onderkant gesoldeerd moet worden i.p.v. op de contactveer te vertrouwen. Hopen dat dat goed gaat qua warmte.
Ander alternatief waar ik aan dacht was iets met een messing buisje en een krimpkousje eromheen om de generator wat te verlengen.
Enfin, ik ben benieuwd naar andere oplossingen!
Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
PhantomRC
«
Reactie #5 Gepost op:
01 January 2022, 11:43:57 »
Eerst en vooral wens ik jullie allen een gelukkig nieuwjaar 2022 en dank ik jullie ook voor de reacties.
@ Zuylen:
Met de rookgenerator zelf is er geen probleem. Zoals vermeld … het rookt goed … zolang de schoorsteen niet op de boiler wordt geplaatst.
@Trabiarie:
Daar zat ik ook aan te denken … een verlenging van het kanaal waar de rook doorheen moet.
De CV’s 137, 138 en 139 zijn aangepast met waarden van respectievelijk 70, 200 en 255.
@Ruudns:
Nog geen jaar oud. Het is “Smoke and cleaning fluid” geproduceerd door “Elita Modelle” uit Groshabersdorf (Ge). Seuthe vloeistof doet het niet goed. Lange opwarmtijd en onvoldoende rook productie.
@ Reinout van Rees:
Interessante opmerking want hier heb ik ook een Roco BR 80 die rookt als een pijp. Zelf gedigitaliseerd met een Train-O-Matic decoder. Inderdaad, de generator komt echt gelijk uit met de rand van de schoorsteen.
Omwille hiervan zoek ik ook naar een manier om de Seuthe 11 te verlengen want ietske meer naar boven duwen/trekken geeft geen soelaas.
Eric B
NS tijdperk II(c)/III
«
Reactie #6 Gepost op:
01 January 2022, 12:28:23 »
Het filmpje bekijkend lijkt het mij een temperatuurprobleem, de rook koelt in de schoorsteen af en heeft vervolgens niet meer voldoende opwaartse kracht om de schoorsteen te verlaten.
Verlengen van de rookgenerator aan de bovenzijde zal dit hoogstwaarschijnlijk niet echt oplossen, blijft over de rookgenerator verlengen tot hij ongeveer gelijk ligt met de bovenzijde van de schoorsteen, of een originele langere rookgenerator plaatsen, mocht die leverbaar zijn.
[edit]
Heb je ook met de schoorsteen geplaatst nog wat geprobeerd te 'spelen' met de CV's van de desbetreffende uitgang?
Mogelijk dat een kleine aanpassing naar boven net genoeg is om de rook wel 'over het randje' te helpen.
[/edit]
(Het effect is te vergelijken met een aspect van mijn vakgebied (branddetectie), hierbij hoeven we onder bepaalde omstandigheden géén rookmelders onder geperforeerde plafonds, roostervloeren etc. te plaatsten als in de ruimte daarboven al rookmelders geprojecteerd zijn. Als we hier voor kiezen moet de werking daarvan wel middels een proefbrand worden vastgesteld.)
«
Laatst bewerkt op: 01 January 2022, 12:55:10 door Eric B
»
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Bahn-AG
«
Reactie #7 Gepost op:
01 January 2022, 14:59:29 »
Hallo
Ik denk gewoon een verkeerde generator. Als 1 pool aan massa/rail ligt dan heb je een seuthe 10 nodig. Ik kan me moeilijk voorstellen dat deze lok het frame aan decoder-plus heeft.
Bart
Reinout van Rees
Team forummoderators
Forummoderator
«
Reactie #8 Gepost op:
01 January 2022, 19:09:15 »
De massa van de lok hangt inderdaad niet aan de decoder-plus, maar aan een van de spoorstaven. Dus heb je de "niet-digitale 12V versie nodig. Ik weet het nummertje niet meer, maar 10 klinkt kloppend, ik heb zelf in ieder geval de 12V versie.
Maar..... ik vroeg me recent af of dat niet het probleem is. Dat je de - zeg - 18V digitale versie niet moet pakken omdat die echt te weinig krijgt is logisch.
Maar met mijn roco-multimaus-opstelling standaard 18V krijgt de rookgenerator effectief zo'n 9V toebedeeld. Terwijl 'ie bij 12V pas echt heel enthousiast wordt.
Dat zou verklaren waarom mijn af-fabriek-gedigitaliseerde 80'ertje wèl enthousiast is.
Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
PhantomRC
«
Reactie #9 Gepost op:
02 January 2022, 10:51:54 »
Via mijn Z21 (Zwarte versie) heb ik de CVs verhoogd en verlaagd. Uiteindelijk zijn de waarden die ik voorheen vermeld de meest efficiënte Ik heb ook CV 127 nagezien en die is op waarde "72" (Stoom).
En als laatste heb ik ook CV 353 op 255 geplaatst. Hier een woordje over. Het stond, af fabriek, op "0" en bij wijze van test heb ik het gradueel opgevoerd tot ... "255". Hierdoor krijg ik een betere verhitting. Op "0" had ik quasi niks van rook.
Ik ben er ook van overtuigd dat de T° een invloed heeft op de evaporatie van het vloeistof maar of een model 10 over een een model 11 te verkiezen is, daar heb ik toch twijfels over ... en zeker qua gebruik in DCC. De lok is btw uitgerust, af fabriek, met een Zimo 645R39.
Of de Seuthe 11 nu wel of niet warm genoeg krijgt? Ik denk van wel. De hoeveelheid rook "zonder schoorsteen" is volgens mijn observatie goed. Maar de ruimte tussen de generator en de schoorsteen is volgens mij de boosdoener. Maw hier krijgt de loco een luchtcirculatie die enerzijds de rook uitstoot verstoort (in de film blijft het als een mist in de schoorsteen hangen) en anderzijds de rook afkoelt.
Ik denk dat ik zo'n Seuthe 24 ga inbouwen (
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Toebehoren/Rookgeneratoren/Seuthe%2DNr%2E+24E/nl/modell_74549.html
, zoals in mijn BR80, en hoop dat het door de vernauwing een soort Venturi effect door de opgaande druk zal krijgen.
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal