Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
Tams app door Hasenwald
Vandaag om 16:44:54
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door henk
Vandaag om 15:49:58
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:19:33
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42

Auteur Topic: Roco wisseldecoder bedienen met Lokmaus2  (gelezen 2552 keer)

Taiga Trommel

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Roco wisseldecoder bedienen met Lokmaus2
« Gepost op: 18 March 2008, 09:56:00 »
Als herintreder heb ik me enkele jaren terug (na bijna dertig jaar) weer op mijn oude hobby gestort, daarbij ernstig geholpen door mijn kleine man die zich tot een echte treinengek aan het ontwikkelen is. Hoewel ik dit forum al een paar jaar volg, wordt dit mijn eerste post hier. Iedereen aangenaam kennismaken!

Mijn probleem is als volgt: ik heb de LokMaus2 uit de digitale startset waarmee ik ben begonnen. De Rocoline rails hieruit zijn inmiddels vervangen door Geoline (met bedding). Het programmeren van locs gaat uitstekend met deze LokMaus.

Om nu een volgende stap te zetten in de digitalisering van de baan en mijn kennis heb ik afgelopen zaterdag een wisseldecoder en -aandrijving gekocht (respectievelijk Roconummer 61196 en 61195). Het programmeren hiervan lijkt goed te gaan: conform de handleiding de wissel in programmeerstand zetten, LokMaus idem, adres toekennen (in mijn geval heb ik voor '10' gekozen) en programmeerstand opheffen. De wissel slaat nog enkele malen heen en weer en komt dan tot rust.

Maar die rust vat de wissel wel heel serieus op, er is namelijk geen beweging in te krijgen... Volgens de handleiding zou een wissel met <F1> te bedienen moeten zijn, maar dat lijkt te slaan op het vorige model decoder (42624). Mijn wissel blijft helaas zo dood als een pier.
Uit wat Googlen en het afzoeken van dit forum kan ik nog niet definitief opmaken of deze decoder wel ondersteund wordt door de LokMaus2. Ik lees wel berichten dat de MultiMaus hier expliciet voorzieningen voor heeft. Voordat ik door blijf modderen met iets wat misschien gewoon nooit kan en zal werken doe ik graag een beroep op jullie kennis. heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja: wat is jullie advies?

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Roco wisseldecoder bedienen met Lokmaus2
« Reactie #1 Gepost op: 18 March 2008, 10:11:13 »
Deze vraag is beter op zijn plaats bij het onderdeel digitaal.

Verder is de handleiding van de Lokmaus 2 overduidelijk.

Citaat
Programmeren van de Roco digitale wisseldecoder 42624
Monteer de wissel in de baan. Sluit de groene programmeerdraad aan de rails zoals in de instructie
van de digitale wisselaandrijving 42624 staat omschreven. Wees zeker dat er geen locomotief op de
baan staat! Selecteer op de Lokmuis®2 het adres dat de wisselaandrijving zou moeten krijgen. Druk
de knoppen ‘P’ en ‘ster’ gelijktijdig in om de standaard programmeermodus voor adressen te starten.
Kies door middel van de knoppen ‘pijl omhoog’ en ‘pijl omlaag’ het adres dat de wisselaandrijving
moet krijgen. Druk op de knop ‘P’ om de programmeerprocedure te beginnen die het adres in de
digitale wisselaandrijving schrijft. Deze procedure kost enige tijd en het display geeft ‘P’ aan. Na deze
procedure keert de Lokmuis®2 automatisch in de besturingsmode terug. Neem de groene
programmeerdraad van de rails. De wisselaandrijving kan nu door de knop ‘F1 bediend worden. Op
deze manier kunnen alle digitale wisselaandrijvingen 42624 geprogrammeerd worden, omdat alleen
de digitale wisselaandrijving waarvan de groene draad met de rails verbonden is geprogrammeerd
wordt.
Wees voorzichtig met wisseldecoders van andere fabrikanten (bijvoorbeeld k87n, k73 en k74).
Zij kunnen beschadigd worden indien zij op een locomotiefadres geprogrammeerd worden!
BELANGRIJK: In de 28 snelheid stappen modus kunt u alleen de knop ‘F1’ gebruiken om wissels te
bedienen. Bij gebruik van de 14 snelheid stappen modus kunt u zowel de ‘*’ knop als de ‘F1’
gebruiken. In dit geval kunt u twee wissels op hetzelfde adres besturen. (zie de handleiding van de
digitale wisselaandrijving 42624).
Om allebei de knoppen te kunnen gebruiken, dient u het adres van de wissel met de Lokmuis®2 op 14
snelheidsstappen te zetten. Na de normale programmeer procedure – zoals hierboven beschreven –
moet u óf op de knop ‘*’ óf op de knop ‘F1’ drukken alvorens u de groene programmeerdraad los
neemt van de rails. Met deze knop kan de wisselaandrijving nadien bediend worden. Hoe u andere
digitale wisselaandrijvingen of digitale wisseldecoders programmeert kunt u terugvinden in de
handleiding van het betreffende apparaat. Voor wisseldecoders die niet door een locadres bedient
kunnen worden heeft het Roco Wisselkeyboard 10770 of het Roco Route Control 10772 nodig.

Vooral de laatste regel.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Taiga Trommel

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 18 March 2008, 12:06:24 »
Dat had ik - uiteraard - gelezen, maar dat vertelt mij nog niet dat decoder 61196 niet door een locadres bedient kan worden.
Kennelijk moet ik dat zelf concluderen, omdat het niet werkt. Maar daar vroeg ik juist jullie mening over...

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 18 March 2008, 12:19:16 »
Nu denk ik dat dit duidelijk in de handleiding te lezen staat.
In ieder geval staat het op de Roco Site bij de product omschrijving duidelijk aangegeven.

Citaat
Weichendekoder

Passend für den Weichenantrieb 61195 des neuen geoLINE-Gleissystems
Ansprechbar über Weichenadressen von 1-1024
Eigenschaften des Dekoders über CVs veränderbar
Ansteuerbar mit dem RocoNet-System multiMAUS 10810, RouteControl 10772 und Rocomotion 10785
Kompakte Bauform
Leichte Montage
Einfache Handhabung
Gesichert gegen Überhitzung und Kurzschluss
Hinweis:
Nicht mehr über Lokadressen ansprechbar!

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Taiga Trommel

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 March 2008, 12:33:20 »
Dom, op de site had ik dus nog niet gekeken... Maar hier kan ik wat mee. Helemaal geweldig, dankjewel!  :D

Rijst gelijk de volgende vraag: ik heb nu dus de keuze uit (onder meer) de MultiMaus of de RouteControl. Deze laatste is ruim € 50,- duurder, en als ik voor pakweg € 175,- een nieuwe startset koop wordt de MultiMaus nog aantrekkelijker vanwege de extra's die ik er dan bij krijg. Wat zou een voordeel zijn om toch voor de RouteControl te kiezen? Mijn idee is om voorlopig een tiental wissels digitaal te gaan bedienen.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 18 March 2008, 12:36:48 »
Gewoon een startsetje met een MultiMaus aanschaffen, heb je meer aan in de toekomst.

Mvg
Wim.

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 18 March 2008, 13:01:23 »
Of een losse Multimaus voor een paar tientjes. Prik je in de versterker in plaats van je huidige Lokmaus.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #7 Gepost op: 18 March 2008, 13:19:05 »
Hallo Taiga

Ben het met Wim helemaal een , koop een startset

Ook in de handleiding Blz 3 (duitse versie ) staat duidelijk waarmee de wisseldecoder bediend kan worden.

De Wisseldecoder Is:
> Op wisseladressen programeerbaar
> In digitaalbedrijf aanstuurbaar met RocoNet-Systeem  
    (Versterker 10761/10764 Multimaus of wisselkeyboard/routecontrol)
> Over de CV waarde instelbaar

Veiligheid:
> beschermd tegen kortsluiting en overhitting

Ik zou voor 10 wissels geen RouteControl kopen, het enigste voordeel dat je hebt is dat je op de RouteControl niet steeds moet wissellen tussen lok en wisselmode wat op de multimaus wel het geval is en dat het oproepen van wisseladressen die naast elkaar liggen met de routecontrol sneller gaat (met pijltjestoets Up/Down) en bij de multimaus moet het nummer invoeren.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

ReesCees

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 18 March 2008, 14:34:15 »
Trommel,

stuur me een mail of PM en dan maak ik je blij met een route control voor een leuk prijsje.

Kees-Jan

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #9 Gepost op: 19 March 2008, 09:45:20 »
Ik zou in principe ook voor een MM gaan, maar:
Routecontrol heeft wel als voordeel dat je een complete route (bestaande uit misschien wel 10 wissels) in 1 keer goed kan schakelen. Kan ondanks de meerprijs voor sommigen een belangrijk voordeel zijn...
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)