Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:37:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:31:27
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door 008200
Vandaag om 15:21:05
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door BrightonBelle
Vandaag om 15:16:15
Cranicher Altbahn door Montanbahn
Vandaag om 15:07:00
Da's Daz 2 door ex44
Vandaag om 15:02:02
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Maartenw
Vandaag om 14:53:23
Roco 2025 door Deetrein
Vandaag om 14:53:22
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door bellejt
Vandaag om 14:50:32
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter Kleton
Vandaag om 14:48:29
z21 Start opkrikken door Herb73
Vandaag om 14:44:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:15:35
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 14:07:41
Goede wensen voor 2026 door R v/d Hoven
Vandaag om 13:59:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door j.ossebaar
Vandaag om 13:29:45
Aachenau West door Peter J K
Vandaag om 12:10:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 11:54:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Eric B
Vandaag om 11:33:21
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 11:29:00
Vermogen centrale door Ronald Halma
Vandaag om 11:02:24
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
Vandaag om 10:04:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:03:32
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:45:21
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Maartenw
Vandaag om 09:11:57
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door ChrisNL
Vandaag om 08:27:26
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 05:33:46
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
08 December 2025, 22:38:32
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
08 December 2025, 22:21:41
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
08 December 2025, 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
08 December 2025, 21:46:54

Recente berichten

Pagina's: 1 ... 8 9 [10]

Gestart door Peter J K - Laatste bericht door Peter J K

@ Peter: Goede tips, ga ik rekening mee houden. Verder volg ik je avonturen in het kleine kamertje met belangstelling  ;)

@ Huup: als je van veel rijden houdt, kan ik me voorstellen dat Zandvoort saai is. Eens per half uur een trein.... Ik vind juist een trein die de hele tijd rondjes rijdt, weer saai. Wat me boeit aan Zandvoort is idd de opstelplek voor locs en daarnaast ook de opstelplek voor de versterkingsrijtuigen. Verder is er in het gekozen tijdvak (ruim rond 1980) ook goederenverkeer en uiteraard het VAM-station.
Ik beoog niet Zandvoort natuurgetrouw na te bouwen; daar heb ik de ruimte ook niet voor. Met de dichterlijke vrijheden die de modelbouwer bezit, heb ik een derde perronspoor toegevoegd voor een lijntje naar het fictieve Achterveen. Op dat lijntje wordt gedieseld, wat het materieelpark ook weer diverser maakt. Qua materieel zal ik zeker ook wat meer internationale treinen naar Zandvoort laten doorrijden dan in werkelijkheid gebeurde.
Verder ga ik het stationsgebouw niet plaatsen, maar beeld ik de spoorzijde af op of tegen de achterwand aan de zijkant. Wel wil ik de overkapping zoals die in die tijd er was. Zo heb ik de maximale perronlengte om wat realistische treinlengtes te kunnen toepassen.
Rijden doe ik handmatig, een trein tegelijk (tenzij er een tweede machinist op bezoek is). Het sporenplan biedt veel rangeermogelijkheden.
Vooral zal ik bezig zijn met de aankleding, wat op zo'n oppervlakte de nodige tijd zal vragen. Maar dat vind ik juist ook leuk.

Ik zie, dat ik de laatste versie van het sporenplan niet geplaatst heb. Dus bijgaand een plaatje van hoe het er uit gaat zien. Alleen Achterveen kan nog iets veranderen; de rest ligt vast.

Gestart door Peter J K - Laatste bericht door Huup

Ik duik er zo even in omdat ik op basis van Zandvoort twee banen heb gehad.
Mijn ervaring is dat het een beest van een station is. De uitvoering met keerlus bv lijkt leuk, maar bleek ongelooflijk saai.
Kenmerkend voor Zandvoort vind ik de opstelplek voor loks tussen de sporen. Dat vergt echter veel wisselruimte, reden waarom mijn tweede Zandvoortbaan strandde voor het af was.

Uiteraard is dit alles persoonlijk, iets met wensen en eisen, verwachtingen ook.
Ik volg je daarom graag naar een succesvolle vertaling 😉

93   Digitaal / Re: z21 Start opkrikkenGepost op Vandaag om 00:11:52

Gestart door Peter J K - Laatste bericht door Ronald Halma

Ok... had er lang geleden eentje die had toen 3A. Dat is voor de meeste baantjes wel genoeg.

Gestart door Bartdr1 - Laatste bericht door grossraumwagen

Op basis van de plaatjes in de oude catalogi (zie links hiervoor in dit draadje) is de oranje ems-regelaar geen trafo.
Deze wordt alleen met vier aders aangesloten op de secundaire zijde van de blauwe trafo, aan de uitgang van de ems-regelaar komen twee aders naar de beide rails (spoorstaven).

De groene trafo lijkt me alleen voor de wissels e.d.

Hoe heb je wisselspanning gemeten?
Als je een gelijkspanning ("omgeklapte" sinus) meet op de AC-stand op de multimeter, kan het zijn dat je een twee keer zo hoge waarde afleest.
Sommige multimeters gaan nl. uit van een volledige sinus (+ en -) en meten alleen de positieve waarden.
Omdat deze maar de helft van de tijd optreedt, is de schaalverdeling of de display hierop aangepast en vermenigvuldigt de waarde als het ware met een factor 2, zodat je toch de juiste waarde afleest.
Als je hiermee een gelijkspanning meet heb je 2x zoveel positieve pieken en is de waarde dus een factor 2 te hoog. Dat verklaart ook waarom je dat alleen rechtsom hebt. Linksom heeft dan alleen negatieve waarden en je meet niets. Als je de multimeter andersom aansluit zul je waarschijnlijk de 50V linksom meten.

Dit zou je kunnen testen met een batterij en de spanning aflezen in de DC- en de AC-stand. In dat geval zul je ook een factor 2 in de waarden aflezen.

Dat neemt niet weg dat 25V DC erg hoog is voor een gewone treintrafo.



95   Digitaal / Re: Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezochtGepost op 08 December 2025, 23:32:47

Gestart door wob - Laatste bericht door Bahn-AG

Ik denk dat de decoder gekoppeld is met een susi soundmodule op de printplaat.
Lees CV902 eens en zet deze eventueelveens op 0. (Algemeen volume).

Bart

96   Digitaal / Re: z21 Start opkrikkenGepost op 08 December 2025, 23:29:13

Gestart door Peter J K - Laatste bericht door Peter J K

De voeding die er standaard bij zit (Roco 10850) geeft 36 watt bij 18 volt, dus 2A. Meer kan er dus ook niet uitkomen, lijkt me.

97   Digitaal / Re: z21 Start opkrikkenGepost op 08 December 2025, 23:21:21

Gestart door Peter J K - Laatste bericht door Ronald Halma

Waarom zoveel? Ding heeft standaard 3A, niet genoeg?

98   Digitaal / Re: Vermogen centraleGepost op 08 December 2025, 23:20:44

Gestart door erikkral - Laatste bericht door Ronald Halma

Soms heb je toch wel meer vermogen als je denkt.
Een overzicht van de configuratie van mijn baantje.



 ;D ;D

Er zijn altijd mannen die de grootste (willen) hebben  ;D ;D

10 lenz boosters, 30 ampere?? Wat ben je van plan? ;)

Gestart door Bartdr1 - Laatste bericht door Bartdr1

Ik heb de baan net weggeborgen. Ik probeer het te meten wanneer ze terug een keer op stel. Ik zou ook eens moeten kijken, want er gaat maar één 230 V aansluiting naar de groene transfo (enkel verlichting) en een tweede naar één van de twee andere transfo's (de oranje en de blauwe). Die twee worden voor zover ik kan zien ook maar op één plaats geconnecteerd op de baan. Dus de stroom wordt vermoedelijk eerst samengebracht  en dan pas op de baan aangesloten.

Mocht iemand een manual hebben van zo'n EMS transfo?

Ik vond die 50V ook wel stevig....

De meting is trouwens telkens tussen het linker en rechterspoor. De multimeter staat telkens ingesteld op de schaal van 200V

MVG

Bart
 

Gestart door Bartdr1 - Laatste bericht door grossraumwagen

Even voor mijn beeldvorming, Minitrix heeft nooit wisselstroommodellen(3Rail) uitgebracht want het is een gelijkstoom(2Rail) merk en ik mis de slepers onder de Railbus(rode dubbeltje) en de puntcontacten in de rails die Märklin wel heeft of heeft er een verandering plaatsgevonden die ik gemist heb?

Het is spoor N, dus geen 3 rail en ook geen puntcontacten.
Pagina's: 1 ... 8 9 [10]