BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Besselspoor op 02 January 2019, 14:23:52
-
Bij één van mijn bezoeken aan een kringloopwinkel zag ik een oude Fleischmann T3 staan, dezelfde als het eerste locje waar ik van mijn vader mee mocht spelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_20181224-225010_2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_20181224-225010_2.png)
Het ding zag er niet echt uit en ik heb 'm in eerste instantie laten staan, maar mijn verhaal van jeugdsentiment triggerde mijn dochter om het locje stiekem te kopen en als kerstkadootje onder de boom te leggen...sterk spul he ;D
Enfin, dan ook maar de moeite genomen hem op te knappen. Leuk projectje voor de kerstvakantie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2843.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2843.jpg)
Dit was er ongeveer van over. Alleen voorop zaten nog buffers die een totaal verkeerd gestreept hekje (van de Fleischmann startset diesel) vasthielden. Koppelingen en -veertjes waren ook niet meer aanwezig, gelukkig heb ik een aardig archief.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2844.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2844.jpg)
Het inwendige was eigenlijk behoorlijk onaangetast, maar wel vervuild en versleten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2845.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2845.jpg)
Gelukkig zat er op de T3 die ik ooit gesloopt had voor de NS 8600 een schoorsteen die zich op maat liet maken voor dit locje. Voorzichtig doorgeboord en zo ingefreesd dat de schroef die kap en onderstel bij elkaar houden weer bruikbaar was.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2846.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2846.jpg)
Motortje gereviseerd en nieuwe koolborstels gegeven. Helaas is het geisoleerde schild anders qua indeling, dus hij blijft analoog. Onderstel en contacten zijn weer fris, intussen alle tandwielen met wasbenzine ontvet en ontdaan van 50 jaar stof, vuil en haren...
Daarna de wielen hetzelfde en ze even gepolijst: ook hier prettig dat de lok verder onverprutst was, dus geen schuurpapier sporen of weggepoetse chroomlaag, alleen vuil en ingebrande putjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2855.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2855.jpg)
Nieuwe lampjes er in en de boel weer in elkaar, hij rijdt weer als nieuw. De ontbrekende stukjes rood worden nog ingevuld zodra ik de goede kleur gevonden heb, ik wil het dan ook netjes afmaken.
Het spreekt voor zich dat dit '3-generatie' treintje niet meer van de hand gedaan wordt.
-
(y) (y)
idd sterk spul ;)
-
:'( :'( ;)
enne bedankt he! zit ik daar niets vermoedend een topic over een locje te lezen, krijg ik zo ff een doos van die visserman snoepjes in mijn keel ;) dus nu maar de boel de boel laten en met de kids een treinbaantje bouwen denk ik ;D ;D en daar geef ik jou natuurlijk de schuld van ;D ;D
afijn, mooi verhaal :) en erg mooi geworden locje (y)
-
Wow, volgens mij heeft ie er nog nooit zo mooi uitgezien. (y)
-
Fantastisch gedaan. Mooi om zo’n oude flm lok weer als nieuw te zien.
Je kunt ‘m gemakkelijk digitaliseren.
Als je toch van knutselen houdt: ga nog één stap verder, isoleer de linkerkoolborstelhouder met krimpkous, of als je op 100% safe wilt spelen, maak van een acryl plaatje en vislijnbusjes een nieuw motorplaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D73FF77A-6CE7-4D4C-8627-7CCC3EA296B2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D73FF77A-6CE7-4D4C-8627-7CCC3EA296B2.jpeg)
Nr 28 voor de koolborstelhouders en nr 24 als lager voor de as van de motor.
Ik heb al heel wat flm loks zo gedigitaliseerd.
Zie video van de E32:
https://youtu.be/Ox7pLadeuU8
-
wouw die ziet er wel heel mooi uit zo na deze operatie (y)
-
als nieuw en ws zelfs beter !!
groet kees
-
Onverslijtbaar dat Oude Fleischmann. Je gooit het ding bij wijze van spreke in een bak met modder, rijdt er vervolgens met de auto overheen (ik overdrijf graag) en na een poetsbeurt doet ie het gewoon weer! :o ;D
-
Klein dingetje: ik zal wel even een spoortje code 100 moeten aanbrengen om hem uit te laten ;D deze is geproduceerd tot 1969 en ratelt enthousiast over de bielzen heen.
@Hans Grasmaijer: dank je voor de tip, maar gezien bovenstaande heeft het eigenlijk ook geen toegevoegde waarde om hem te digitaliseren.
-
Ik zou hem ook niet digitaliseren aangezien ik een verstokt analoogrijder ben. Maar als je andere spoorspullen wel digitaal zijn, waarom niet?
-
Omdat op mijn modules geen code 100 rails ligt...op mijn testbaantje trouwens ook niet, maar die ga ik ombouwen om deze en ander nostalgisch materieel in conditie te kunnen houden, verder staat alles in de vitrine. De 19e in Houten maar eens een stukje oude rails opscharrelen, ik had eigenlijk alles al lang weggedaan ;D
Kan deze ook eindelijk weer eens de benen strekken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2820-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG2820-1.jpg)
Deze is echt van wijlen mijn vader geweest en hier ben ik al 39 jaar heel zuinig op. De uiterlijke moderniseringen zijn dan ook zo uitgevoerd dat ze makkelijk teruggedraaid kunnen worden.
-
Duidelijk. Maar ja, toen je de boel toch uit elkaar had liggen had je meteen de flenzen onder handen kunnen nemen.
-
Bessel,
Mocht je belangstelling hebben, deze heb ik zojuist te koop aangeboden:
(http://i1221.photobucket.com/albums/dd467/heleron/20190103_121507_zps76kmci1w.jpg) (http://s1221.photobucket.com/user/heleron/media/20190103_121507_zps76kmci1w.jpg.html)
-
Heel erg mooi opgeknapt! Leuk om te lezen. Volgens mij heeft mijn opa exact nog zo’n zelfde locomotiefje . Daarvan vond ik vooral de verlichting altijd heel bijzonder van.
Groet,
Mark
-
Geinig, dat was ook mijn eerste lokje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/014_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/014_1.jpg)
Heel lang geleden laten opknappen door een mede club-lid. Was aardig wat mee gespeeld met de bij horende sporen ervan.
Is nu nog maar heel weinig van te zien, na de opknapbeurt.
Groet, J. Moors.
-
Hey Bessel, Mooi staaltje werk verricht en dat na de verstandige aankoop aanmoediging van je dochter. (y) (y)
Met vriendelijke groet, Kees ( Blokpost 54)
-
Dat is wel een leuk kerstcadeautje, gelukkig dat jou dochter de T3 1315 gekocht heeft en dat jij ( Bessel ) deze in ere hersteld hebt, petje af voor het mooie resultaat (y)
-
Dank voor de leuke reacties! (y) Het was een plezierig projectje.
-
Leuk topic over een leuk project! (y)
Leen.
-
Als je toch van knutselen houdt: ga nog één stap verder, isoleer de linkerkoolborstelhouder met krimpkous, of als je op 100% safe wilt spelen, maak van een acryl plaatje en vislijnbusjes een nieuw motorplaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/D73FF77A-6CE7-4D4C-8627-7CCC3EA296B2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/D73FF77A-6CE7-4D4C-8627-7CCC3EA296B2.jpeg)
Nr 28 voor de koolborstelhouders en nr 24 als lager voor de as van de motor.
Hallo Hans, Waar kan je deze kopen ?
-
Hallo Hans, Waar kan je deze kopen ?
Ik weet niet of je bekend bent met bestellen in China, maar je zou deze kunnen proberen. Zelf verder geen ervaring mee en de beschrijving is enigszins vaag.
link (https://nl.aliexpress.com/item/1005001985345503.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.3f8ee6672InLl4&algo_pvid=be49a109-2e2d-41c4-aac6-85ecb799f43b&algo_expid=be49a109-2e2d-41c4-aac6-85ecb799f43b-4&btsid=2100bddb16117396715972544e43b1&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_)
Anders maar gewoon langs de viswinkel (zodra deze weer open zijn) om te informeren.
-
Natuurlijk is het mooi om klassieke, gewilde loc's weer in perfecte staat aan de collectie te kunnen toevoegen. Maar soms krijg je een aanbieding om de minder bedeelden weer eens op de rails te helpen.
Het begon met een new-old-stock kapje voor de meestverkochte startsetlok van Fleischmann in de jaren 60:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4125-6213686561613.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4125-6213686561613.jpg)
Aangezien vrijwel iedereen, dus ook ik, een kudde van dit soort vrijwel altijd door jeugdige handen gesloopte locjes heeft:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1309a-621368b870964.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1309a-621368b870964.jpg)
Van de diverse voorraden de beste componenten bij elkaar gezocht en een exemplaar in nieuwstaat afgeleverd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1309b-6213692cc879d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1309b-6213692cc879d.jpg)
Tenslotte kan de collectie niet compleet genoemd worden zonder 1309 in nieuwstaat. Vind er maar eens eentje, ze zijn altijd rafelig ;D
Ooit een fraai doosje opgeslagen, komt nu weer van pas
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1309-62136980b166f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1309-62136980b166f.jpg)
Zo, nu weer verder met de breder gewaardeerde exemplaren ;) Hoewel: dit is de luxe versie met licht, eigenlijk moet ik ook nog een 1304 zonder lichtjes verheropkalefateren, brokstukjes genoeg..
-
Als ze maar karakteristiek genoeg zijn en zeldzaam beginnen te worden, dan wordt-ie vanzelf breder gewaardeerd. Iets met kever enzo. Maar mooi resultaat, het eerste wat eraf sleet waren de opschriften en het geel van de handstang opzijn van het machinistenhuis een nieuwe kap laat m gelijk splinternieuw ogen..
-
Bessel was zo vriendelijk mij wat ontbrekende onderdelen toe te zenden, waar mijn T3 al enkele tientallen jaren op lag te wachten. :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/T3uitelkaar-676581735d791.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/T3uitelkaar-676581735d791.jpg)
Nu nog even in elkaar zetten. Mooi eindejaar klusje.
Bessel zette een nieuwe schoorsteen op de zijne, ik zie dat de stoomfluit op het machinistenhuis ook afgebroken is, zowel bij die van Bessel als bij de mijne. Daar moet dus nog iets op verzonnen worden.
-
Ik hoop dat je nu alle stukjes van de puzzle hebt ;D
Het blokje in de cirkel is waar de steunen van het drijfwerk op rusten: daar moet een schroefje op met een isolerende ring, anders heb je kortsluiting.
Vraag me niet hoe ik dat weet 8)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/T3uitelkaar-676581735d791-6765891d9e51b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/T3uitelkaar-676581735d791-6765891d9e51b.jpg)
-
Alles is nu helemaal compleet. (y) Dat er sluiting kan ontstaan als je isolatiemateriaal vergeet, dat wist ik helemaal niet. :D
Alleen een lipje van een contactveer is afgebroken, kijken of het lukt om de draad erop te solderen.
Nu die toch helemaal uit elkaar ligt, ga ik deze ook maar eens opnieuw in de verf zetten. Eerst alle verf eraf, volgens mij is dat alles dat rood is, en dan en mooi verfje erop. Ook de kap voor het eerst verven. Dat gaat mooier staan en dan gaat die de plastic look kwijtraken.
Van de diverse voorraden de beste componenten bij elkaar gezocht en een exemplaar in nieuwstaat afgeleverd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1309b-6213692cc879d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1309b-6213692cc879d.jpg)
Dit is wel een heel gaaf exemplaar. Ik heb ook een paar van deze gehad, maar heb ze opgeruimd. Ik vond ze toch te 'minimaal' en ze waren in slechte staat. Ik sloeg deze dus over en heb nog wel een paar × BR 24, cat. 1350, dat vond ik al wat meer op een echte stoomlocomotief lijken.
-
Ja die BR24 waren leuker en bovendien van metaal. Ik heb de oude versie met 2 gloeilampjes en de facelift versie met driepunts verlichting. En precies vandaag kwam de derde variant binnen uit Amerika:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20241220-191510-6765b5216ad2b.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Screenshot-20241220-191510-6765b5216ad2b.png)
Maar die 1309 hoort er nu eenmaal bij als je een verzameling wil aanleggen. Dus heb ik ook de 1304 zonder licht, hun voorganger 1305 en de groene uurwerkversie. Sorry, kon ze niet laten staan😄
-
Die is mooi! (y)
Ja die BR24 waren leuker en bovendien van metaal. Ik heb de oude versie met 2 gloeilampjes
Die staat bij mij netjes in de vitrine ;)
-
;) Zekers mooi
Wat ik mij afvraag, wat zou de achtergrond zijn dat Fleischmann een kleine 70 jaar geleden juist Amerikaans materieel en daarop slecht lijkende treinen op de markt bracht?
Zouden de militairen in de US-zone in Western Germany daar belangstelling hebben gehad?
-
Daar zijn verschillende anekdotes over, de in Duitsland gelegerde Amerikanen hebben er zeker invloed op gehad, maar ook de snel toenemende interesse in de H0 schaal in de VS wat export rechtvaardigde. Het begon met "Veramerikaniseerde" Duitse treinen, maar ze maakten al snel eigen mallen voor de Alco diesellocs en de diverse goederenwagens. Een aantal modellen is ook hier verkocht maar veel is her-import en die zoektocht is met het tegenwoordige internet wel makkelijker geworden. Al zijn mooie exemplaren ook in de VS wel schaars, het is tenslotte 60 á 70 jaar oud.
-
:)
Rond 1959 kreeg ik een vierassige Amerikaanse wagen. Dat was heel wat, draaistellen en langer dan de tweeassers... Veel speelde om lengte; zo ook bij de Dinky Toys die op de verlanglijst stonden.
Na de platte wagen - die ik kreeg vanwege strikte bedrust na hersenschudding - kwam er een Amerikaanse goederenwagen en twee sluitwagens. Keus van mijn vader ;)