BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jeronimos op 30 June 2021, 13:04:14
-
https://www.nu.nl/binnenland/6142635/spoornetwerk-niet-goed-voorbereid-op-zwaar-winterweer-miljarden-extra-nodig.html (https://www.nu.nl/binnenland/6142635/spoornetwerk-niet-goed-voorbereid-op-zwaar-winterweer-miljarden-extra-nodig.html)
>:( Altijd weer hetzelfde liedje. Oeh, we hebben extra geld nodig, maar afvragen waar dat geld uiteindelijk vandaan komt, neuh.
Ik weet het, dit is cliché, maar daar moeten wij weer krom voor liggen. Laat ze een keer uit een ander vaatje tappen en gewoon zeggen, we lossen het op, geld is minder belangrijk (in my dreams ::) )
-
*pakt chips en popcorn*
-
*pakt hooivorken, fakkels en het bordje "speciale prijs, 50% korting"*
Reinout
-
Offtopic: Eelco verwacht dat dit topic hem veel geld kost. Hij laat het (alcoholische) drinken achterwege. ;D
-
Ik weet het, dit is cliché, maar daar moeten wij weer krom voor liggen. Laat ze een keer uit een ander vaatje tappen en gewoon zeggen, we lossen het op, geld is minder belangrijk (in my dreams ::) )
Dat argument ga ik straks eens gebruiken in de supermarkt bij het boodschappen doen ;D
-
Ik wil ook voor een miljoen in het regeerakkoord terecht komen ;D.
Carel
-
Op Social media waren "leuke" filmpjes te zien van baanwerkers die keihard bezig waren een wissel sneeuw vrij te maken, naar een volgend wissel gingen, en bij terugkomst wissel 1 weer ingesneeuwd was. ;D Rondom Lelystad Centrum waren alleen de wissels onder de kap zichtbaar, buiten de kap was het 1 witte deken van sneeuw, geen rails te bekennen.
Het is een utopie om te denken (te verwachten of te eisen) dat het hier in Nederland met heel veel geld, allemaal ineens beter gaat. ;D
-
Je geeft zelf de oplossing al. Alles overkappen ;D ;D
-
Ik snap er niets van,
Hoor nooit dat in japan de treinen vertraging hebben, niet kunnen rijden.
Hoor nooit over code rood, geel in Frankrijk - dan weer wel over rood, oranje, geel, groen.... in Hongarije, maar dat heeft niets met treinen te maken.
Hoor nooit over vierkante wielen in Italie - weer wel dat we ons geld terug willen hebben. Misschien ligt daar de oplossing.
Frappant dat altijd (semi)overheidsinstellingen altijd geld te kort komen, salaris erbij moeten hebben.
Denk dat de meeste treinbanen op zolder ook wel een miljoentje erbij willen.
;D :D
-
Volg jij het nieuws in Japan, Frankrijk en Italie op de voet, Ad?
-
maar daar moeten wij weer krom voor liggen
Of ik Jacobse en Van Es hoor.... "Aan onze taas komp ook end!"
"Wanneer de polarisatie der standpunten in het gangbare denken en het vaak al te weinig door enige kennis van zaken gehinderde impulsieve doen, zich blijven ontwikkelen in het, mede door de media veroorzaakte tempo, zal het karakter van een volgende generatie Nederlanders als meest in het oog springende wezenskenmerk een permanente staat van agressieve ontevredenheid met al het denkbare vertonen"
Aldus Van Kooten en De Bie op de vierde langspeelplaat van het Simplisties Verbond (Op hun pik getrapt), uit 1980. Veertig jaar later is dat, hoewel in opzet satirisch bedoeld, behoorlijk realiteit geworden.
-
Ik snap er niets van,
Hoor nooit dat in japan de treinen vertraging hebben, niet kunnen rijden.
Hoor nooit over code rood, geel in Frankrijk - dan weer wel over rood, oranje, geel, groen.... in Hongarije, maar dat heeft niets met treinen te maken.
Dan heb je toch een verkeerd beeld van Japan: daar zijn namelijk wel degelijk problemen bij winterweer: de Shinkansen treinen krijgen dan te maken met snelheidsrestricties om het aanvriezen van sneeuw tegen te gaan (langs de baan staan sproeiers die warm water tegen de trein sproeien, bij te hoge snelheid heeft dat praktisch geen zin meer, dus gaat de snelheid (fors!) omlaag).
Daarnaast zitten dan onder het perron op de stations waar die dingen een tijdje stilstaan, sneeuwruimploegen te wachten. Tijdens stilstand (die langer duurt dan in de gewone dienst) komen die mannetjes onder het perron vandaan en gaan handmatig de aangevroren zooi onder de trein te lijf.
Er zijn in het verleden ook (voor Japanse begrippen) extreme verstoringen geweest door omvallende bomen onder de sneeuwlast.
De video waar je die sneeuwruimploegen ziet kan ik nu niet meer vinden (grote kans dat de video een titel in het Japans had, daar kan ik niet op zoeken ;) ) maar de sproeiers zie je hier wel:
https://www.youtube.com/watch?v=Sni49EJAyso
Als je nog nooit over de waarschuwingscodes gehoord hebt in Frankrijk, moet je misschien toch eens wat vaker op meteoalarm.eu of meteofrance kijken: Frankrijk is, als ik het me goed herinner, juist als een van de allereerste landen in de EU gestart met dat systeem, volgens mij was alleen Duitsland ze voor. Nederland is juist als een van de laatste landen tot het huidige systeem overgegaan. Het is alleen een beetje jammer dat nooit duidelijk uitgelegd is waar die codes voor dienen en dat 'code geel' geen reden voor paniek is, terwijl praktisch elk denkbaar medium dat wel zo brengt.
Vóór het huidige systeem in werking trad had je in het weerbericht van het KNMI geen tussenweg tussen alleen een weerbericht met 'Grote kans op zware onweersbuien' en een (net opgesteld) bericht naar aanleiding van waarnemingen of al ontstane buien waarbij grote kans op levensgevaar/ernstige verstoring van de leefomgeving bestaat en dus een weeralarm voor uit zou gaan: juist om dat gat op te vullen is men in Nederland, in navolging van praktisch heel Europa, ook overgegaan op kleurcodes. Bij geel voor onweersbuien is het gewoon het vroegere weerbericht met 'Kans op onweer', oranje is dan 'Kans op zware onweersbuien' en rood (weeralarm) is dan iets als 'Zeer grote kans op zeer zware onweersbuien'.
En wat betreft de winter en trein-uitval: wij doen alsof dat een Nederlands probleem is. Maar toen in Oekraïne voor het EK voetbal van 2012 de Intercity Plus treinen van Hyundai in dienst kwamen, bleek de eerste winter dat die dingen daar niet tegen konden: Hyundai had geen klimaat-test gedaan (of beter: misschien had de opdrachtgever, Ukrzaliznytsia (Oekraïense Spoorwegen) dat niet geëist, maar dat lijkt me zeer sterk).
Stuifsneeuw leidde tot sluiting en binnen de kortste keren stonden de (toen) 6 stellen aan de kant.
Na aanpassingen rijdt alles nu probleemloos.
Op de stations (en vast elders op de lijn) lopen hordes personeel met sneeuwschuivers om wissels sneeuwvrij te houden. Personeel is relatief goedkoop, dus dat kan ook uit.
Mijn ervaring is dat de spoorwegen, vooral de Intercity Plus diensten extreem punctueel zijn. Er rijdt dan ook wel veel minder dan hier, maar is desondanks een indrukwekkend netwerk. Het drukt je, als Nederlander, ook echt even met je neus op de feiten wat betreft de afmeting van het land. Ik kan me nog goed herinneren hoe ik verward aan de vriendin die me daar uitgenodigd had vroeg hoe dat nou zat met die dienstregelingsborden op Tsentralni (Kiëv CS) en de vele treinen daarop die op zondagmiddag vertrokken en maandagochtend aankwamen... Tja, zo groot is Oekraïne dus.
-
.....baanwerkers die keihard bezig waren een wissel sneeuw vrij te maken, naar een volgend wissel gingen, en bij terugkomst wissel 1 weer ingesneeuwd was.
Simpel op te lossen. Bij elk wissel een ploeg mannetjes neerzetten die bij hun eigen wissel moeten blijven. Maar dat kost extra mannetjes, dus extra geld.
In een ander topic over winterse omstandigheden had ik al gesteld dat het een economisch beredeneerde keuze is. Het is kiezen tussen extra mensen inzetten, wat wellicht meer kost dan de reizigersinkomsten van die dag, of de boel platgooien en wachten op mooi weer. Geen inkomsten, maar ook geen kosten.
-
Zo langzamerhand zou toch bekend moeten zijn dat de winter, naast voorjaar, zomer en herfst, voor het spoor één van de meest problematische seizoenen is.
-
Simpel op te lossen. Bij elk wissel een ploeg mannetjes neerzetten die bij hun eigen wissel moeten blijven. Maar dat kost extra mannetjes, dus extra geld.
In een ander topic over winterse omstandigheden had ik al gesteld dat het een economisch beredeneerde keuze is. Het is kiezen tussen extra mensen inzetten, wat wellicht meer kost dan de reizigersinkomsten van die dag, of de boel platgooien en wachten op mooi weer. Geen inkomsten, maar ook geen kosten.
yup. De aannemers hebben een schier onuitputtelijke pool met werknemers. ::)
-
Tja, ik denk dat iedereen wel had kunnen verzinnen dat als je het treinverkeer "wintervast" wil maken dat heel veel geld kost (en dan nog is er geen garantie).
De evaluatie van NS en prorail zal ongetwijfeld wat verder gaan dan dat er geld nodig is. Ik neem aan dat er kritische punten zijn genoemd.
Men zou zich de vraag kunnen stellen:
Hebben we tijdig gehandeld?
Is er een (beperkte) dienstregeling mogelijk waarin zo min mogelijk wissels getrokken hoeven te worden?
Hadden we voldoende sneeuwschuivers?
Is het mogelijk om het materieel beter voor te bereiden om winterse omstandigheden, wat waren de kritische punten/kritisch materieel?
En de vraag is dan hoeveel dat zou kosten! Ik denk dat er met simpele maatregelen er al dingen verbeterd kunnen worden.
Freek J.
-
Alle sneeuwschuivers, die er bij de NS in het verleden waren heeft men toch afgevoerd?
En 'vergeten' door nieuwe vervangen?
-
yup. De aannemers hebben een schier onuitputtelijke pool met werknemers. ::)
Niet onuitputtelijk, maar wel voldoende. Bij zulk winterweer kunnen ze toch niks anders doen.
-
Alle sneeuwschuivers, die er bij de NS in het verleden waren heeft men toch afgevoerd?
En 'vergeten' door nieuwe vervangen?
Voor sneeuwruimdiensten worden tegenwoordig museumsorganisaties ingezet, juist als gevolg daarvan.
-
Freek Jonkers. Hebben we tijdig gehandeld?
Er is zo lang mogelijk doorgereden om de infra berijdbaar te houden, maar het was op een gegeven moment vechten tegen de bierkaai.Is er een (beperkte) dienstregeling mogelijk waarin zo min mogelijk wissels getrokken hoeven te worden?
Die dienstregeling was er. Alleen, er waren grote problemen met het in controle houden van de wissels, ook al zaten ze virtueel geklemd. Hadden we voldoende sneeuwschuivers?
Er ligt er 1 in het Spoorwegmuseum en dat was het wel, geloof ik.
Is het mogelijk om het materieel beter voor te bereiden om winterse omstandigheden, wat waren de kritische punten/kritisch materieel?
Het rijdend materieel was het probleem niet. Er heeft nergens een trein defect gestaan, op 1 na. Dat was bij station Dronten, omdat die op een sneeuwwal was gereden en daarbij de voorspoiler aan gort gereden heeft.Ik denk dat er met simpele maatregelen er al dingen verbeterd kunnen worden.
Ik zou zeggen, stuur de simpele maatregelen even door naar de Infrabeheerder, misschien kunnen en willen ze er iets mee doen.
-
Niet onuitputtelijk, maar wel voldoende. Bij zulk winterweer kunnen ze toch niks anders doen.
Je hebt helemaal gelijk, Klaas! De spooraannemers zijn nu ook aan het kijken of het in de mogelijkheid ligt om hun personeel te herhuisvesten in een straal van 5 kilometer van de stations welke in hun contractsectoren ligt. Hoeven ze niet meer over de snelwegen, welke ook gigantisch vast zaten, te rijden. Al is dat natuurlijk ook geen garantie dat je dan tijdig op het werk komt. Ik woon in Swifterbant en heb standplaats Lelystad. Ritje van ± 20 minuten waar ik dus toen maar 90 minuten over gedaan heb. En dat was dus inclusief omrijden omdat een tunnel onder de Hanzelijn door afgesloten was in verband met hulpverleners die een vrachtwagen probeerde los te trekken die in een sneeuwduin was gereden.
-
Het argument dat het personeel niet op de werkplekken kon komen wegens vastzittende wegen heb ik vaker gelezen. Maar die sneeuwval kwam niet als een complete verrassing. De weerprofeten hadden die al een paar dagen van tevoren aangekondigd. Dat personeel had dus al op de plek des onheils kunnen zijn voordat er echt sneeuw viel.
Ik blijf erbij, als ze echt hadden gewild konden ze treinen laten rijden. Maar het was een beredeneerde keuze om het niet te doen.
-
En wat betreft de handjes slaat die 5km wel de spoorspijker op de kop. Megacontracten met megaaannemers ,die ver van de inzet plaats zitten ipv even met de AFORD vergelijking de aannemer Kleun in de arm nemen. Voor normaal onderhoud is dat geen probleem maar bij calamiteiten is de aanrijdweg nu net een van de bottleneck's. En toch iets beter verwarmen van wissels door electra/gas of misschien dubbel met thermostaat. Maar tegen een duin van 1 meter helpt dat ook niet meer.
-
Voor sneeuwruimdiensten worden tegenwoordig museumsorganisaties ingezet, juist als gevolg daarvan.
Toevallig dat er op de Betuwe route een sneeuwschuiver van de SHD gebruikt is om daar een aantal duinen weg te halen, maar verder is er afgelopen tig jaar ook geen nood geweest om er één in te zetten.
Dichtgesneeuwde wissels, wat het grootste probleem was, los je niet op met en sneeuwschuiver namelijk.
-
Er is zo lang mogelijk doorgereden om de infra berijdbaar te houden, maar het was op een gegeven moment vechten tegen de bierkaai.Die dienstregeling was er. Alleen, er waren grote problemen met het in controle houden van de wissels, ook al zaten ze virtueel geklemd. Er ligt er 1 in het Spoorwegmuseum en dat was het wel, geloof ik.Het rijdend materieel was het probleem niet. Er heeft nergens een trein defect gestaan, op 1 na. Dat was bij station Dronten, omdat die op een sneeuwwal was gereden en daarbij de voorspoiler aan gort gereden heeft. Ik zou zeggen, stuur de simpele maatregelen even door naar de Infrabeheerder, misschien kunnen en willen ze er iets mee doen.
Joop, ik geef slechts een voorbeeld wat er eventueel in een evaluatie ter sprake zou zijn gekomen. En ik neem niet aan dat men zich beperkt heeft tot alleen wissels "sneeuwvrij" te houden, en hoe dat te doen.
Wat betreft je laatste, toch wel wat cynische opmerking, ja dat heb ik gedaan. In 1979 en ook in 2011 en 2012. Moet ik nu ik met de 40 jaren VUT ben dat nog steeds doen?
Freek J.
-
Freek,
Je stelde wat vragen, en daar heb ik antwoord op gegeven. Als het opmerkingen waren geweest had je het ? achterwegen moeten houden ;)
Wat jij als een cynische opmerking beschouwd, was niet als zodanig bedoelt. En aangezien ik niet weet, en ook niet op kon maken dat je het al eens gedaan had, plaatste ik die opmerking. Serieus bedoelt overigens.
-
Met "men zou zich de vraag kunnen stellen" bedoelde ik met men: NS/Prorail. Dat had ik dan beter moeten omschrijven.
Kortom het zouden vragen kunnen zijn die mogelijkerwijs gesteld zijn tijdens de evaluatie.
Dan nog wat verduidelijking van die mogelijke vragen:
Met tijdig handelen bedoel ik: Moet je bijvoorbeeld 12 uur of 24 uur van te voren maatregelen nemen. En maatregelen bedoel ik dan breed.
Zoals bijvoorbeeld verwachten dat je over gaat op een andere beperkte dienstregeling
en de maatregelen hiervoor al eerder neemt (materieelverplaatsingen/stellen personeel/etc.)
Alhoewel een sneeuwschuiver maar deels de problemen op lost (de grootste berg sneeuw wordt weggeschoven) zou NS/Prorail zich af kunnen vragen of sneeuwschuivers wenselijk zijn. We kennen ook winters waar behoorlijk sneeuw viel maar de wind zich aanzienlijk minder liet gelden. De ene winter is de andere niet.
Wat winterbestendigheid van het materieel betreft: Het gaat niet alleen om rijden en remmen. Uiteindelijk is een goede verwarming voor klant en personeel ook wenselijk om eens iets te noemen.
Freek J.
-
Materieel heeft op geen enkel gebied gefaald. De reizigers die er waren zaten er warmpjes bij (y)
Wat ik niet goed snap is, dat alleen NS en ProRail geëvalueerd hebben. De overige vervoerders hebben ook ernstige hinder ondervonden.
-
Je raad mijn gedachte.
Freek J.
-
Wat ik niet goed snap is, dat alleen NS en ProRail geëvalueerd hebben. De overige vervoerders hebben ook ernstige hinder ondervonden.
Hoe weet je dat zo zeker? Of hebben ze hun evaluatie niet aan de openbaarheid prijs gegeven?
MVG,
—-Peter.
-
Het is niet logisch dat Prorail apart met andere gebruikers om tafel gaat zitten, alhoewel derden in de evaluatie wel worden genoemd.
Daarbij moet je niet alleen denken aan gebruikers betreffende reizigersvervoer, maar ook goederenvervoer.
Weliswaar worden dus derden genoemd, maar dat betekend dan weer niet dat ze automatisch deel hebben genomen aan de evaluatie.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2021/06/30/evaluaties-winterweer-en-telefoniestoring-en-voortgang-introductie-icng
Off-topic: Zijn we nu ook meteen op de hoogte betreffende de voortgang van ICNG en telefonie.
Freek J.
-
Hoe weet je dat zo zeker? Of hebben ze hun evaluatie niet aan de openbaarheid prijs gegeven?
100% zeker weten doe ik het niet, maar aangezien de overkoepelende organisatie van de andere personenvervoerders niks naar buiten heeft gebracht, verbaast mij dat. Over het algemeen is de baas van Arriva er als de kippen bij om zijn ongenoegen te uiten, via allerlei kanalen ;)
-
Ja, dat gevoel had ik er ook bij 😏
-
Het is niet logisch dat Prorail apart met andere gebruikers om tafel gaat zitten, alhoewel derden in de evaluatie wel worden genoemd.
Daarbij moet je niet alleen denken aan gebruikers betreffende reizigersvervoer, maar ook goederenvervoer.
Weliswaar worden dus derden genoemd, maar dat betekend dan weer niet dat ze automatisch deel hebben genomen aan de evaluatie.
Helemaal niet logisch om met goederenvervoerders apart om tafel te gaan zitten, hun belangen zijn anders dan dat van reizigers verkeer en omvatten ook andere gebieden waar het reizigersverkeer niet mee van doen had zoals een betuweroute, een havenlijn en dat van de omstandigheden op de goederenemplacementen als Kijfhoek, Waarhaven, Maasvlakte enz...
-
Het is niet logisch dat Prorail apart met andere gebruikers om tafel gaat zitten, alhoewel derden in de evaluatie wel worden genoemd.
Daarbij moet je niet alleen denken aan gebruikers betreffende reizigersvervoer, maar ook goederenvervoer.
Weliswaar worden dus derden genoemd, maar dat betekend dan weer niet dat ze automatisch deel hebben genomen aan de evaluatie.
Freek J.
Dat strookt toch niet ??
Alsof de hinder voor de goederenvervoerders,anders/minder is als voor de reizigers branche ::)
Problemen aan/op het spoor treffen elke partij die op het spoor actief is.
Dus is elke uitsluiting van partijen die niks met raampjes treinen doen,een misser.
Uit eindelijk klinkt dit dan wel weer alsof ze een nieuw excuus hebben gevonden om nogmaals te vragen om extra geld.
En we hebben hier feitelijk al redelijk milde winters ten over staan van vroeger,dus alsof de problemen nieuw zijn,dat geloof ik niet ::)
Het beleid en en de resources zijn eerder het probleem denk ik.
-
Je trekt een conclusie op een mening/vermoeden van een “buitenstaander” maar “we” weten verder niet met wie ProRail om te tafel heeft gezeten. ;)
-
Inderdaad het is een veronderstelling.
Overigens denk ik dat de problemen voor wat Prorail betreft bij andere gebruikers niet anders was. Uitzondering daarop zou de Betuwelijn kunnen zijn.
Een veronderstelling is ook dat Prorail door de gebruikers (bijvoorbeeld schriftelijk) op de hoogte is gesteld van de door hun ondervonden problemen. Als die niet anders waren als de problemen die NS ondervond ............................ stel ik mezelf de vraag of deelname aan de evaluatie iets toegevoegd had.
Daar komt dan nog bij dat NS ook tekst en uitleg moet geven aan den Haag.
Nogmaals, er wordt gebruik gemaakt (in de tekst van de evaluatie) van de term derden, dus anderen dan NS.
Niet meteen conclusies trekken over een stukje verbazing alhier geuit!
Freek J.
-
Het is toch al sinds mensenheugenis kwakkelen met de sneeuwbestendigheid van het spoor in Nederland. Maar lang kon je maareen keer per uur een trein nemen of twee max. De mensen konden zich nog neer leggen bij overmacht. zowel de bazen als de arbeiders.
Nu willen we spoorboekloos rijden over vier sporen en wonen dik een uur treinen van het werk dus wordt de urgentie groter van sneeuwvastheid.
En nu het regeerakkoord er aan zit te komen moet opeens iedereen, dus ook Prorail, heel hard roepen om zijn miljarden veilig te stellen.
Ben benieuwd of ze gaan meetellen. ;)
Carel
-
Maar voorlopig is er nog geen regeer accoord en zijn die miljarden dus ook niet gereserveerd/uitgegeven.
Eigenlijk is de boodschap simpel. Wordt er een winterbestendig net geeist om NS aan zijn verplichtingen te laten voldoen, dan zal dus de knip getrokken moeten worden. Wil men niet investeren dan kan je met winterse omstandigheden ellende verwachten en dan rest de reiziger acceptatie.
Het acceptatie vermogen van de reiziger wordt steeds minder en men wijst maar lukraak met vingers naar een vermeende schuldige. In dit geval is Prorail de zondebok omdat ze aangeven hoeveel geld er nodig is om het net winterbestendig te krijgen.
Het lijkt me heel realistisch dat men een "prijsopgave" doet. Ik zou dan ook wel eens willen weten wat daar mis mee is.
Freek J.
-
Een winterbestendig net eisen kan nooit alleen om de verantwoordelijkheden van NS draaien.
Misschien zijn ze dan wel de grootste reizigersvervoer der, maar zeker niet de enige en ook niet de enige om wie het gehele net dus draait.
Dat de schuld bij ProRail gelegd word is niet zo gek gezien het feit dat het praktisch alleen kwam door een falend netwerk waar ProRail de beheerder en tevens verantwoordelijke van is.
-
Omdat ProRail de boel heel snel plat heeft gelegd. Vorige winters kwamen heel wat treinen tot stilstand omdat ze niet tegen stuifsneeuw konden.
Nu kwamen de treinen er niet eens aan toe om te bewijzen dat ze wel stuifsneeuwbestendig zijn. ;D (y)
Carel
-
Eigenlijk is de boodschap simpel. Wordt er een winterbestendig net geeist om NS aan zijn verplichtingen te laten voldoen, dan zal dus de knip getrokken moeten worden. Wil men niet investeren dan kan je met winterse omstandigheden ellende verwachten en dan rest de reiziger acceptatie.
Het acceptatie vermogen van de reiziger wordt steeds minder en men wijst maar lukraak met vingers naar een vermeende schuldige. In dit geval is Prorail de zondebok omdat ze aangeven hoeveel geld er nodig is om het net winterbestendig te krijgen.
Het lijkt me heel realistisch dat men een "prijsopgave" doet. Ik zou dan ook wel eens willen weten wat daar mis mee is.
Winterbestendigheid is niet enkel voor NS van belang,maar ook voor goederenvervoerders.
Het probleem lijkt me dat prorail 1st dingen weghaalt en bezuinigd op personeel en als er dan problemen opdoemen,dan wil prorail geld om eigen maatregelen ongedaan te maken.
Dat heeft niks te maken met zondebok willen zijn/als zijnde worden bestempeld.
En dat zelfde verhaaltje zal ook wel weer opduiken als er een wissel probleem issue opduikt.
Dan vraagt pror**l wel gaan vragen om geld om weer wissels terug te leggen die ze 1st zelf hebben weg gegumd omdat ze on nodig waren ::)