BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Nico Hoogerwerf op 05 March 2008, 09:31:14
-
Ik wil een nieuwe baan gaan bouwen met een (fictief) grensstation in HO, gelegen in Duitsland tussen 1960 en 1970, dus met stoom. Ik heb met name veel DB tijdperk3-4 materiaal, zonder bovenleiding!
Nu heb ik ook iets NS tijdperk 3-4 materiaal (oa Roco 2400), dat ik graag in dit grensstation wil laten komen met een goederentrein en evt een DE1 of 2 als deze eindelijk worden uitgeleverd.
Weet iemand situaties waar dat vroeger gebeurde (niet Emmerich, dat is té hoofdlijn-achtig). Ik weet uiteraard de oude grensovergangen (Nieuweschans, Coevorden, Oldenzaal, Winterswijk, Kleve, Venlo, Roermond, Herzogenrath, Simpelveld).
Zijn er foto's van 2400-en in Duitsland tussen DB stoom?
Graag jullie advies en info over dit thema.
Groet,
Nico
-
Ik heb me jaren geleden verdiept in de lijn Enschede-Gronau. Ik ken geen foto's van een 2400 in Gronau, wel van een 2200. Het personenvervoer op deze verbinding werd met duits materieel gereden:
BR 38 met 3-assige Umbauers
BR 78 met 3 assige Umbauers
Accustellen ETA 150
V100
Dieselstellen 624
In de jaren '60 reed er over deze lijn zelfs een D-trein Munster-Amsterdam die werd getrokken door een BR 03.
Groeten,
Frank
-
(http://www.documentshare.nl/sites/wtws_886/docs/DOC9573/2008_3_5_13_886fotomalden7_thumb.jpg)
Goederentrein 5541 (Nijmegen - Kranenburg) met dieselloc 2488 ter hoogte van KM 8,8 (Richting Malden) 13 juni 1958
Dus de ns 2400 is wel op duitse bodem geweest ;)
-
Jentje,
Je link werkt trouwens niet. Je moet inloggen op desbetreffende site.
Gr,
Bart
-
Bart, bedankt had het zelf niet gezien. Heb het aangepast, nu kan iedereen het zien :D
-
Een 2400 reed tussen 1956 en 1959 het dagelijkse buurtgoederentreinpaar 5279/5280 Hengelo - Enschede - Gronau.
In de jaren zestig werd dit gereden door een 2200.
Groeten, Han
-
Hallo,
De 2400 heeft ook tussen Winterswijk en Borken gereden. Niet al te vaak, meestal was het een duitse stoonlok, maar ter compensatie van kilometers reed er dus ook een 2400. Dit is in de 60er jaren geweest.
-
Vanuit Venlo werd weleens door de 2400'en een goederentreintje gereden tot/van Kaldenkirchen.
groet,
Wim
-
Telt de sloperij in Penzberg (bij München) ook mee?
www.raymondkies.nl
-
Telt de sloperij in Penzberg (bij München) ook mee?
Jazeker; en daar is deze geweest (maar toch niet gesloopt i.t.t. de 2426):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2500_2.jpg)
-
De 2500 is door verkocht naar Italië, delen van de 2426 lagen her en der verspreid over het terrein van Layritz.
www.raymondkies.nl
-
Heb je daar toevallig foto's van? We kennen die uit dieselloc's in NL natuurlijk...
-
Toevallig wel, maar die heb ik uitgeleend. Er schijnt een (goed) boek aan te komen over de 2200/2400.
www.raymondkies.nl
-
In "Het grensbaanvak Nijmegen-Kleve" van Uquilair vind je ook enkele foto's van de serie 2400, die tot Kranenburg reed. De serie 2200 reed met reizigerstreinen zelfs tot Kleve. Leuk als inspiratie voor een modelbaan.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kaldenkirchen___2454_2400.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kaldenkirchen___2454_2400.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kaldenkirchen___2300_2200_215_025_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kaldenkirchen___2300_2200_215_025_8.jpg)
Twee keer Kaldenkirchen
-
Het is volgens mij wel zo dat na een bepaalde datum alleen nog 2200 en 2400 loks met A-sein nog in Duitsland mochten komen. Was volgens mij ergens in de jaren 70 dus als je uit gaat van tijdperk 3 is het geen probleem.
Dat staat in het boek over de DE-series 2200/2300 en 2400/2500 van Sicco Dierdorp en Davy Beumer.
Groet Peter,
-
Dank voor de reacties tot nu toe!
@spoorzeven: op je foto van kaldenkirchen staan 2x een 2200. Deze kwamen vaker over de grens (bentheim, emmerich, kaldenkirchen, ...). Mijn vraag ging specifiek over de 2400 serie.
Groet
Nico
-
Niet alleen een A frontsein maar ook ATB werd vereist. De lage nrs. van de serie 2200, dus van 2201 tot 2225 werden zowel met ATB als A frontsein uitgerust. Waarschijnlijk kwamen er daardoor na ong. 1970 geen 2400 meer op Duitse hoofdgrenslijnen. De 2200'n reden nog geruime tijd het erts, kolen en staal vervoer tot Emmerich en ook wel Bentheim.
Gr. Fred.
-
Dank voor de reacties tot nu toe!
@spoorzeven: op je foto van kaldenkirchen staan 2x een 2200. Deze kwamen vaker over de grens (bentheim, emmerich, kaldenkirchen, ...). Mijn vraag ging specifiek over de 2400 serie.
Groet
Nico
Op de bovenste foto zie ik toch echt een stel 2400 op het rangeerterrein van Kaldenkirchen richting Venlo rijden.
Bart
-
You're right Bart!
Ik bedoelde alleen het onderste plaatje, maar schreef dat niet expliciet.
Nico
-
Hallo;
Ik heb er geen foto's van maar op het baanvak tussen Aken en Simpelveld reden, naast Duits materieel, zowel de DEII als de 2200/2400 [ophalen nieuwe rijtuigen bij Talbot in Aken, ook dubbeldekkers].
Groet
-
Niet alleen een A frontsein maar ook ATB werd vereist. De lage nrs. van de serie 2200, dus van 2201 tot 2225 werden zowel met ATB als A frontsein uitgerust. Waarschijnlijk kwamen er daardoor na ong. 1970 geen 2400 meer op Duitse hoofdgrenslijnen. De 2200'n reden nog geruime tijd het erts, kolen en staal vervoer tot Emmerich en ook wel Bentheim.
Je haalt nu e.e.a. door elkaar. Het hebben van ATB heeft uiteraard niks te maken met toelating naar Duitsland, maar alleen met het feit dat op het traject waar de genoemde ertstreinen reden ATB verplicht was in de locomotieven, die óók een A-sein moesten hebben, en dat dan wel voor inzet naar Emmerich.
En over Emmerich gesproken: hier reden de 2400-en, met A-sein, natuurlijk het langst in de normale dienst, tot in 1990
groeten Sicco
-
vanaf indienstneming hebben de series 2200 en 2400 het vervoer verzorgd over de ijzeren rijn dus ook het lijngedeelte roermond-herkenbosch-vlodrop-vlodrop grens-dalheim (Duitsland). vanaf tachtigere jaren reden over het traject ook belgische en duitse lokomotieven.
groet coen
-
In de jaren 60' namen Duitse locs de treinen over in Nieuweschans van de NS. Dit gebeurde vaak met een V60. De 2400 was wel heer en meester in de omgeving Winschoten.
Groeten Dewey
-
Geen beste plaat;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/760329_36_30a_2450_Kranenburg.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/760329_36_30a_2450_Kranenburg.jpg)
NS 2450 te Kranenburg,
29 maart 1976.
-
Je haalt nu e.e.a. door elkaar. Het hebben van ATB heeft uiteraard niks te maken met toelating naar Duitsland, maar alleen met het feit dat op het traject waar de genoemde ertstreinen reden ATB verplicht was in de locomotieven, die óók een A-sein moesten hebben, en dat dan wel voor inzet naar Emmerich.
En over Emmerich gesproken: hier reden de 2400-en, met A-sein, natuurlijk het langst in de normale dienst, tot in 1990
groeten Sicco
De truuk is natuurlijk dat de ATB aanwezig moet zijn op de voorste lok, en dat voor het 3e frontsein natuurlijk precies hetzelfde geldt.
Dus als je locomotieven voorziet van beide, dan hou je díe voorop en kan daarachter elke lok mee in multiple bedrijf en hoef je die lokken daar niet voor aan te passen ;)
-
joh! ;D
-
Ja, jij wist dat wel natuurlijk, maar ik vond het wel leuk om het nog even te benadrukken ;D
-
(Bijna)iedereen alweer de 2400-den vergeten die de containertreinen Ede-Wageningen - Emmerich v.v. reden?
2400-boek Uquilair ( M. van Oostrom) blz 202 - inzettabel 1990
en een foto van een trein uit Kaldenkirchen + 2467 op pagina 157
2200 + 2400 boek van Sicco Dierdorp & David Beumer - blz 281
Raymond v/d Hoven
-
Nee hoor
En over Emmerich gesproken: hier reden de 2400-en, met A-sein, natuurlijk het langst in de normale dienst, tot in 1990
-
In het boek 2400 (Uquilair ( M. van Oostrom) blz 99) ook nog een leuke foto gevonden: 24-8-1959 lok 2434 onderweg van Winterswijk naar Borken met een korte goederentrein. Meestal reden de Duitsers die goederentreinen meen ik, toen nog met fraaie stomers (BR 50, BR 38, BR 44)
En verder op pag 101: "... vertoonden ze zich op veel plaatsen die allang tot de spoorweg geschiedenis behoren. ... Ook staken ze op veel plaatsen de grens over: naar bentheim, gronau, borken, emmerich, kaldenkirchen, kranenburg, dalheim, en aan de Belgische kant Essen en Neerpelt."
Nico
-
Pak de RM 309 erbij. Achterin een verhaal over een dienst van een 2400 vanuit Borken naar Winterswijk.