BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Floris op 09 February 2021, 19:43:22

Titel: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Floris op 09 February 2021, 19:43:22
Mods: afgesplitst uit foto-draadje, het ging over een 2200 met sneeuwschuiver op de betuwelijnroute.

Citaat
(https://live.staticflickr.com/65535/50926849382_7803e53556_z.jpg)

Gaaf hoor, maar was er nou zo ontzettend veel sneeuw gevallen dat Prorail perse deze caperiolen moest uithalen? Een 186/189 of 193 heeft ook sneeuwschuivers en is tenminste niet illegaal...
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: André82 op 09 February 2021, 19:55:09
De 2205 reed geheel legaal, maak je daar maar niet druk om. Maar het duurt allemaal weer veel te lang voor alles rijdt, maar het is maar goederenvervoer, dat is ProRail liever kwijt als rijk.
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: mDDM op 09 February 2021, 21:51:03
Als ik me goed herinner heeft ProRail een aantal jaren geleden de "voorbindsneeuwschuivers" die altijd op verschillende stations klaarlagen, afgeschaft.
Maar ik kan dit (nog) niet terugvinden.
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: mDDM op 09 February 2021, 21:52:02
Volgens dit verhaal wegbezuinigd: https://www.treinenweb.nl/nieuws/8833/historische-locomotief-ingezet-voor-sneeuwvrij-maken-van-betuweroute.html
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: GerardvV op 09 February 2021, 22:02:18
2205 beide keren links rijdend op de Betuweroute?
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: Rick op 10 February 2021, 07:04:15
Mooi, dan hoeven we dus geen dure ETCS of ATB-NG beveiliging meer in materieel te frotten want zonder mag je er zomaar rijden... Ik heb nog wat vraagtekens bij deze keuze!
Hoezo zou het niet kunnen, er reden toch geen andere treinen? Dit lijkt me nou juist een uitzondering waarbij zonder beveiliging kan (en moet) rijden.
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: Albert.H0 op 10 February 2021, 13:15:28
Hoezo zou het niet kunnen, er reden toch geen andere treinen? Dit lijkt me nou juist een uitzondering waarbij zonder beveiliging kan (en moet) rijden.
Gevalletje nood breekt wet? Ben het wel met "wat ik tussen de regels door lees bij Chris" eens, het zou beter zijn als dit soort flexibiliteit ook in andere situaties en onder andere omstandigheden zou kunnen. Er minder "ge-ja-maard" zou worden.
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: Rick op 10 February 2021, 13:36:52
Dat ben ik met je eens maar lees ik niet in het bericht van Chris.
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: Albert.H0 op 10 February 2021, 13:45:33
2205 beide keren links rijdend op de Betuweroute?
Wat hier stond klopte voor geen meter, ik was niet erg scherp.... :-\
Je hebt helemaal gelijk Rick.
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: Rick op 10 February 2021, 13:47:15
Huh?
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: j.ossebaar op 10 February 2021, 15:22:36
Als de sneeuwschuiver aan de achterzijde gemonteerd was , dan kan hij ook aan de voorzijde gemonteerd worden . Voor dit omzetten had je 2 kleine tancy oliedruk vijzels en een aantal ( ongeveer 4 eiken korte 10 cm dikke blokken nodig . Dan hoefde de loc niet te driehoeken .
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: Genralrik op 10 February 2021, 15:42:49
De 2205 reed geheel legaal, maak je daar maar niet druk om. Maar het duurt allemaal weer veel te lang voor alles rijdt, maar het is maar goederenvervoer, dat is ProRail liever kwijt als rijk.

Wat een belachelijk domme opmerking. Kunnen we aub dit soort meningen die als feit gepresenteerd worden achterwege laten?
Ik ben persoonlijk en met een hoop collega's al 4 dagen me in de meest onmogelijke bochten aan het wringen en hemel en aarde aan het bewegen om
goederentreinen en rangeerprocessen weer opgestart te krijgen en dan lees je dit soort onzin.   Er zitten zelfs op het CMBO in Utrecht 2 speciale landelijke
goederenverkeersleiders, maar nee prorail wil van goederenvervoer af.  Mijn god.

Oh en dit geld ook voor Floris. Die loc rijdt daar niet 'illegaal'  en dat weet je zelf ook best.
Of wil je beweren dat een krol die in een buitendienststelling rijdt dan ook altijd illegaal is aangezien die geen ATB hebben ?
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: j.ossebaar op 10 February 2021, 16:34:16
in een europesche site las ik dat een buitenlandse/particuliere goederenvervoerder , prorail verantwoordenlijk stelt voor het niet sneeuwvrij maken van Rotterdam havengebied , en dat goederenvervoer belangrijker was dan personenvervoer . Leve de privatiesering .
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: Eric B op 10 February 2021, 16:53:06
Als de sneeuwschuiver aan de achterzijde gemonteerd was , dan kan hij ook aan de voorzijde gemonteerd worden . Voor dit omzetten had je 2 kleine tancy oliedruk vijzels en een aantal ( ongeveer 4 eiken korte 10 cm dikke blokken nodig . Dan hoefde de loc niet te driehoeken .
En dan? Dan is hij weliswaar los van de loc, maar staat nog wel aan de verkeerde kant.
Omlopen lijkt een mogelijkheid, maar dan moet de schuiver nog wel even 180o gedraaid worden toch?
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: Duikeend op 10 February 2021, 17:03:05
ik vind dit gewoon gaaf! alleen ik snap 1 ding niet, maar dat kan ook mijn gebrek aan kennis zijn erover:

waarom mag deze wel met een vishaak er op rond rijden en de 2400 die ik eerder in het fotodraadje plaatste niet? ik begreep altijd dat die vishaak niet meer mocht als het niet van de ns was maar hier staat ie dan weer wel op :)
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: Freek Jonkers op 10 February 2021, 17:22:28
Maar het spoorwegmuseum en het materieel wat daar staat val onder de holding NS!

Wat ik mij afvraag waar die schuiver zo gauw vandaan kwam? Ook uit het museum?

Freek J.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: Eric B op 10 February 2021, 17:36:56
Alleen is de 2205 niet van het Spoorwegmuseum, maar van de SHD.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: timtrein op 10 February 2021, 19:34:23
De sneeuwschuiver is ook van de SHD. Wij bij de STAR hebben er ook een, die moet alleen nog "even"  ::) een keer klaargemaakt worden en op de 2278 gepast...
Het Spoorwegmuseum heeft er ook 1.
Hoeveel er in totaal waren weet ik eigenlijk niet, iemand?
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: Eric B op 10 February 2021, 19:38:33
Goede vraag, ik weet alleen dat Alkmaar en Hoorn er een hadden, Hn had zelfs een Sik waar de schuiver op paste.
Maar het zal me niets verbazen als elk station waar een DE loc beschikbaar was er een had, en dan kunnen dat er best wel een aantal geweest zijn.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: Rick op 10 February 2021, 19:39:17
ik vind dit gewoon gaaf! alleen ik snap 1 ding niet, maar dat kan ook mijn gebrek aan kennis zijn erover:

waarom mag deze wel met een vishaak er op rond rijden en de 2400 die ik eerder in het fotodraadje plaatste niet? ik begreep altijd dat die vishaak niet meer mocht als het niet van de ns was maar hier staat ie dan weer wel op :)
Omdat de 2400 commercieel werd gebruikt en deze 2200 niet. Zie hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75789.msg3221778109#msg3221778109), bij de 2454 wordt het logo wel aangebracht als de loc iets museaals uitvoert.

Wat ik mij afvraag waar die schuiver zo gauw vandaan kwam? Ook uit het museum?
Die stond in een vergeten hoekje in Amersfoort.

@Tim: maken jullie die dan wel rood? De gele zijn er immers al.  ;)
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: timtrein op 10 February 2021, 20:01:44
Als ze klaar zijn dan horen we wel wanneer je met een pot rood en een kwast langs komt  ;)
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: Krokodil68 op 10 February 2021, 20:46:32
Die schuiver aan de andere kant zetten kan gewoon met een autolaadkraan van willekeurig welke transportondernemer. Ook een heftrut of een verrijker ehhh verreiker kan jier mee uit de voeten.

En die vishaak? Dat gaat toch helemaal nergens over. Nood breekt wet. Zolang die moderne manager maar niets ervan weet zal de doorgewinterde spoorman het een rotzorg zijn.


Groet Jeroen
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: laurent op 10 February 2021, 20:50:30
Ik weet nog wel een paar trajecten waar ie langs mag komen. Kan ie gelijk laten zien wat ie echt waard is. Bijvoorbeeld Muiderpoort het spoor richting Weesp. Tussen Wormerveer en Uitgeest is ook maar 1 spoor in gebruik.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: Olaf op 11 February 2021, 07:57:23
Omdat de 2400 commercieel werd gebruikt en deze 2200 niet. Zie hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75789.msg3221778109#msg3221778109), bij de 2454 wordt het logo wel aangebracht als de loc iets museaals uitvoert.

Dat lijkt me niet waarschijnlijk. De 2205 is wel vaker niet-museaal ingezet en droeg daarbij ook het NS-logo. Daarnaast is er ook nog de UMR waar het logo levensgroot op staat.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: Rick op 11 February 2021, 08:10:57
Uit een ander topic haal ik dat de SHD toestemming heeft gevraagd voor het logo op de 2205 (en waarschijnlijk dan ook voor het CTO-meetrijtuig als historisch correct).
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: Pauldg op 11 February 2021, 08:16:51
Grappig genoeg krijg ik helemaal niet het gevoel dat ik naar een historisch of nostalgisch plaatje kijk. Ik zie 'gewoon' een geel-grijze 2200 met vishaak zijn ding doen. Dat die serie al jaren terug is uitgefaseerd weet ik wel, maar voor mij oogt dit nog zo hedendaags.  :)
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: Gert Arkema op 11 February 2021, 08:42:39
Inderdaad, dat oogt heel prettig. En op Groningen lag ook een sneeuwschuiver. (kuch)1979(kuch)
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: Eric B op 11 February 2021, 08:48:41
Op pagina 324 van de Dierdorp & Beumer 2200/2400 "bijbel" staat trouwens een mooie plaat van de 2207 en 2251, aan de cabine zijden gekoppeld, met een rode sneeuwschuiver op de neus van de 2207 op 17 februari 1979 in Groningen :)
;D
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: Pauldg op 11 February 2021, 08:54:29
Wat is eigenlijk het Duitse woord voor sneeuwschuiver? Schneeschwalbe?  :D
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: RE465 op 11 February 2021, 09:58:35
Hier in de Schweiz noemt men das een "schneepflug"
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: TonM op 11 February 2021, 10:10:35
Wat is eigenlijk het Duitse woord voor sneeuwschuiver? Schneeschwalbe?  :D

TUVgeprufterlokomotivangetriebenerhartmetalleisenbahnscheeschieber.  ;D

Grtz, Ton

Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuweroute
Bericht door: Reinout van Rees op 11 February 2021, 10:55:41
Kuch oeps sorry, mijn foutje: betuwelijn => betuweroute in de titel :)

Reinout-als-moderator
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: Thom op 11 February 2021, 13:16:30
Maar het spoorwegmuseum en het materieel wat daar staat val onder de holding NS!
Dat is pertinent onwaar, het Spoorwegmuseum is een op zich zelf staande en opererende stichting en valt in het geheel niet onder enig NS onderdeel.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: Pauldg op 11 February 2021, 13:31:10
TUVgeprufterlokomotivangetriebenerhartmetalleisenbahnscheeschieber.  ;D

Grtz, Ton

Dat zijn drie Scrabble borden!  (y)
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuweroute
Bericht door: 1200blauw op 11 February 2021, 13:51:42
Pas nou op, straks krijgen we wéér een afsplitsing omdat het off-topic is ;)
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuweroute
Bericht door: Duikeend op 11 February 2021, 14:22:35
dank allen voor de uitleg  :D is het nog mogelijk om mijn vraag in te trekken?  ;D had niet verwacht dat een in mijn ogen simpel vraagje zoveel los zou maken  ;D

ik ben het trouwens met Paul eens dat het inderdaad voelt alsof het een "gewone" foto is, niet van een museum lok!
daarover gesproken: zag vanochtend dat de 2454 nog steeds op het sloe staat dus wie een mooie foto in de sneeuw wil maken, sla je slag!
ik had helaas geen camera bij me  :'(
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuweroute
Bericht door: j.ossebaar op 11 February 2021, 15:13:40
Antwoord op de vraag van Timtrein en Eric B Bedrijfsgegevens voor de Treindienst ,Deel 5 , Hulpmaterieel en exploitatie inrichtingen C7401/5laatste wijziging 17-6-1991
Sneeuwruimers,
standplaatsen ; Alkmaar ( 2 x ) ; Amsterdam CS ; Arnhem ; Groningen( 2 x ) ; Leeuwarden ( 1 x ) ; Roosendaal ; Feijenoord en Zwolle
Verder 12 koppelwagens voorzien van 2 laaggelegen automatische koppelingen en twee trekhaken
 5 koppelwagens met één verstelbare automatische koppeling en één trekhaak
23 sleepkoppelingen vooe E-mat '64 .
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuweroute
Bericht door: Eric B op 11 February 2021, 15:29:25
En dat was de verdeling per 17-6-1991 J. Ossebaar?
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: Jeronimos op 11 February 2021, 15:31:04
TUVgeprufterlokomotivangetriebenerhartmetalleisenbahnscheeschieber.  ;D

Grtz, Ton


Aaaaah, heb je zoveel letters getypt en gekeken of je geen fouten maakte, zit er toch 1 in. Je hep een n vergeten.


TUVgeprufterlokomotivangetriebenerhartmetalleisenbahnschneeschieber.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: RetroJack op 11 February 2021, 16:05:39
...ik ben het trouwens met Paul eens dat het inderdaad voelt alsof het een "gewone" foto is, niet van een museum lok...
Geldt voor mij ook  :)
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: TonM op 11 February 2021, 16:09:50

Je heb een n vergeten.


Ik heb, jij hebt.  ;D
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuweroute
Bericht door: Eric B op 11 February 2021, 16:20:53
De wet van Muphry (https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Muphry)  ;D
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuweroute
Bericht door: Bert V op 11 February 2021, 16:37:30
......en om helemaal de puntjes op de i of in dit geval de u te zetten is het eigenlijk TÜVgeprüft   ;)

Voor mij is het in ieder geval het woord van het jaar  ;D ;D ;D

Groeten,
Bert
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuweroute
Bericht door: j.ossebaar op 11 February 2021, 17:02:49
Eric dat was de verdeling per 15-1- 1991
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuweroute
Bericht door: Eric B op 11 February 2021, 17:29:59
Dank!
Van de koppelwagen stond er ook minimaal 1 in Alkmaar, die heb ik eind jaren 80 nog gezien, onder andere toen het Alkmaarse wasstraat Bakkie een tussen Obdam en Heerhugowaard gestrande plan V kwam ophalen.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: edwin1974 op 11 February 2021, 17:31:38
De sneeuwschuiver is ook van de SHD. Wij bij de STAR hebben er ook een, die moet alleen nog "even"  ::) een keer klaargemaakt worden en op de 2278 gepast...
Het Spoorwegmuseum heeft er ook 1.
Hoeveel er in totaal waren weet ik eigenlijk niet, iemand?

maak je wel een paar foto's dan Tim  (y) (y)
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: Jeronimos op 11 February 2021, 18:02:17
Ik heb, jij hebt.  ;D


Verbeterd   8)
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: timtrein op 11 February 2021, 22:39:54
Dan waren er 10 sneeuwschuivers dus; zover bekend zijn er daarvan 6 bij de diverse musea beland.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Eric B op 11 February 2021, 22:50:47
Nou... er waren er nog 10 in 1991 waarvan er 6 bewaard zijn gebleven, dat weten we zeker nu.
Mogelijk was de oorspronkelijke levering groter, een vraag met die strekking staan nog uit bij de SHD.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: mDDM op 11 February 2021, 22:56:32
Klopt het dat dan dat, afgezien van (rijdende) musea, het spoor in Nederland niet meer over sneeuwschuivers beschikt?
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Taigagaai op 11 February 2021, 23:17:49
Er hadden dus 4 2200’n (2205, 2215, 2225 en 2299) met een sneeuwschuiver kunnen rijden  :o en een 2400 dus. Was er nog 1 sneeuwschuiver over voor een 6400.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: Rick op 12 February 2021, 07:08:31
De sneeuwschuivers passen alleen op de 2200'n en 6400'n.

Dan waren er 10 sneeuwschuivers dus; zover bekend zijn er daarvan 6 bij de diverse musea beland.
Het zullen er wel meer zijn geweest of dacht de NS dat er geen sneeuw zou vallen in het zuiden?

Als ze klaar zijn dan horen we wel wanneer je met een pot rood en een kwast langs komt  ;)
Eerst de loc rood en dan de rest, toch?  8)
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Eric B op 12 February 2021, 08:19:54
Artikel in het NRC met mooie foto (https://www.nrc.nl/nieuws/2021/02/11/bejaarde-dieselloc-aan-het-werk-voor-toegang-tot-haven-a4031321)  :)
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Eric B op 12 February 2021, 08:24:55
In 1985 lag er in ieder geval ook een schuiver op RMO (https://www.sporen-met-rob.nl/Index%20Sporen%20met%20Rob/Nederlandse%20Spoorwegen/Maassluis,%20H.v.Holland%20en%20Kijfhoek,%20juni%201985/Maassluis,%20H.v.Holland%20en%20Kijfhoek,%20juni%201985.htm)
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: Eric B op 12 February 2021, 09:16:01
De sneeuwschuivers passen alleen op de 2200'n en 6400'n.
Het Spoorwegmuseum heeft er toch een op een 2400 weten te frotten voor een 2400 gezet, daar zijn foto's van te vinden.
Of het ook functioneerde is daar verder niet uit af te leiden Niet functioneel dus :)
Het zullen er wel meer zijn geweest of dacht de NS dat er geen sneeuw zou vallen in het zuiden?
Wat artikelen gevonden op Delpher uit 1960, daarin wordt gesproken over een aantal van 30!
Het lijkt me sterk dat het er dan na de winter van 1962/1963 minder zijn geworden.
Maar online nauwelijks iets over te vinden, informatief ligt vast ergens in een gesloten kastje of afgeschermd archief.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: edwin1974 op 12 February 2021, 09:20:54
@Eric B
Als je de foto's goed bekijkt zie dat de sneeuwschuiver LOS staat voor de 2498
Alleen de 2200 en de 6400en kunnen met de sneeuwschuiver rijden
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Eric B op 12 February 2021, 09:30:39
Dan heb ik niet goed gekeken  ;D
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op betuwelijn
Bericht door: Freek Jonkers op 12 February 2021, 11:19:31
Dat is pertinent onwaar, het Spoorwegmuseum is een op zich zelf staande en opererende stichting en valt in het geheel niet onder enig NS onderdeel.
Thom, als ik lieg is het in commissie. Mij is me wat anders verteld door iemand die het zou moeten weten. Die vraag kwam voort uit het plan om museum materieel tijdelijk te verplaatsen naar de Zaanstraat, en mij het onduidelijk was wat de relatie tussen NS en het spoorweg museum was.

Maar ik geloof je graag.

Een bedrijf kan echter wel op zichzelf staan en opereren maar dat wil dan nog niet zeggen dat het dan niet onder een holding kan vallen. Nedtrain is bijvoorbeeld een BV met een eigen directie maar valt wel onder de holding.

Freek J.





Freek J.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Marc tramt op 12 February 2021, 11:32:58
Even Googlen: <KLIK> (https://www.spoorwegmuseum.nl/over/steun-het-museum/)
Het Spoorwegmuseum is dus een onafhankelijke stichting met een directie en een raad van toezicht. Wat Thom zegt.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Thom op 12 February 2021, 13:04:28
En het verhaal van de Zaanstraat was dat nadat het onderhoudsbedrijf daar vertrokken was en het pand leeg was komen te staan het Spoorwegmuseum daar een tijdje sporen gehuurd heeft om materieel te stallen.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Thom op 12 February 2021, 13:14:38
@Eric B
Als je de foto's goed bekijkt zie dat de sneeuwschuiver LOS staat voor de 2498
Alleen de 2200 en de 6400en kunnen met de sneeuwschuiver rijden
Niet helemaal waar,
tenminste 2 sikken zijn in 1959 ook aangepast geweest voor sneeuwschuivers, te weten de 212 voor standplaats Alkmaar en de 244 voor Leeuwarden.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 February 2021, 13:24:22
Heeft een Sik voldoende tractie om een sneeuwschuiver vooruit te duwen?
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Thom op 12 February 2021, 13:29:51
Geen idee, ik weet alleen dat de wijziging ervoor is uitgevoerd :)

Al is het denk ik wel een gevalletje van wat snelheid maken, daarna duwt het met 21 ton ookwel door natuurlijk.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Eric B op 12 February 2021, 14:55:36
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210212_145731_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20210212_145731_1.jpg)

Sikkenboek van Martin van Oostrom, pag. 189 midden, de 325 in het groene livrei, met gele bevestigingen voor de sneeuwschuiver op de bufferbalk, gefotografeerd op 19-10-1969 te Hoorn, door A.E.E. van Donselaar.

Vraag is, is dat een aanpassing voor de sneeuwschuiver zoals op de 2205 gebruikt is, die na de winter van '62/'63 geleverd zijn, of voor de oudere uitvoering?
Afgelopen week ergens een foto uit 1960 gezien, van een Sik, met sneeuwschuiver in actie,
Kan hem alleen niet meer terugvinden ...  :(
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Rick op 12 February 2021, 15:01:42
Staat die niet in hetzelfde boek want ik denk dat ik weet welke foto je bedoelt?  :P
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Eelco Storm op 12 February 2021, 15:09:03
De SHM 48 (ex-Hoogovens) is in de jaren zeventig op verzoek van NS ook voorzien van ophang ogen voor een sneeuwschuiver. In 1979 heeft de 48 in dier voege ook het baanvak Hoorn - Medemblik sneeuwvrij gemaakt. En op verzoek van NS ook het baanvak Hoorn - Purmerend. Zo fluisterde kapitein Kniesoor mij in. Zal er zo de plaatjes even bij zoeken.

Edit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/148393647_746003592985732_3209990542830744083_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/148393647_746003592985732_3209990542830744083_n.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/148252655_454163518937562_1339611535197264708_n.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/148252655_454163518937562_1339611535197264708_n.jpg)
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: RetroJack op 12 February 2021, 15:12:57
Heeft een Sik voldoende tractie om een sneeuwschuiver vooruit te duwen?
Kennelijk hebben ze het zo gedaan.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Eric B op 12 February 2021, 15:13:27
Staat die niet in hetzelfde boek want ik denk dat ik weet welke foto je bedoelt?  :P
Nee, die is het niet Rick, dat is een mooie scherpe en goed belichte foto uit jan. 1963, onderaan op pag. 172.
Die ik bedoel is van veel mindere kwaliteit en straalt ook meer 'dramatiek' uit.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: timtrein op 12 February 2021, 21:45:27
Heeft een Sik voldoende tractie om een sneeuwschuiver vooruit te duwen?
Dat betwijfel ik, het was woensdag bij ons al aardig glibberen op her en der een paar cm sneeuw. Met je massa kom je natuurlijk wel een eind, maar ik betwijfel of je een beetje een serieuze hoeveelheid sneeuw weg krijgt. Zodra je namelijk zelf op een laagje sneeuw staat, ben je een redelijk deel van je tractie kwijt. En je hebt maar zo'n 10 ton aslast dus het is ook nog wel een klein beetje gewaagd; je komt natuurlijk makkelijker omhoog dan met een zware loc.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: sneek op 12 February 2021, 21:52:29
De 244 heeft in de winter 1963 de gehele lijn Leeuwarden Staveren vrijgeschoven, dat ging prima terwijl er ook nog een Dg achter het dappere sikje hing (y)
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Freek Jonkers op 12 February 2021, 22:31:05
En het verhaal van de Zaanstraat was dat nadat het onderhoudsbedrijf daar vertrokken was en het pand leeg was komen te staan het Spoorwegmuseum daar een tijdje sporen gehuurd heeft om materieel te stallen.

Tja, ik heb ze zien binnenkomen, maar in dec 2010 heb ik  ze er ook weer net zo hard uit zien gaan vanwege de winterse omstandigheden. En daarmee werden mijn gesproken woorden tijdens  het "afscheidfeest" de waarheid. "Fool if you think it's over".
Van de facturering v/d werkzaamheden, Odh, in de Zaanstraat weet je volgens mij wel meer van. 

Freek J.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Eric B op 13 February 2021, 08:06:37
De 244 heeft in de winter 1963 de gehele lijn Leeuwarden Staveren vrijgeschoven, dat ging prima terwijl er ook nog een Dg achter het dappere sikje hing (y)
Dg met brandende kachel en warme koffie/chocolademelk :) (en misschien wel een flesje Beerenburg)  ;)
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Noordernet op 13 February 2021, 08:18:18
Onderschat Sikken niet qua trekkracht. Ik heb ze zien en horen rangeren met zo’n 15 klassieke zandwagens en lange houten rongenwagens over het zuidelijkste spoor op Groningen NTM. Dat spoor lag maar een paar meter van de Koeriersterweg af. Het ging gepaard met veel lawaai, het rangeerdeel moest door een krappe S-boog, maar de Sik kreeg de boel wel in beweging.

Wolter
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Eric B op 13 February 2021, 08:32:49
Sleepvermogen op vlakke baan bij 10km/u = 480 ton.
Bij helling en/of hogere snelheid neemt dit af.
Bron: Sikkenboek Martin van Oostrom.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Thom op 13 February 2021, 17:08:39
Onderschat Sikken niet qua trekkracht. Ik heb ze zien en horen rangeren met zo’n 15 klassieke zandwagens en lange houten rongenwagens over het zuidelijkste spoor op Groningen NTM. Dat spoor lag maar een paar meter van de Koeriersterweg af. Het ging gepaard met veel lawaai, het rangeerdeel moest door een krappe S-boog, maar de Sik kreeg de boel wel in beweging.

Wolter
Ja, allemaal hardstikke leuk zolang het droog is, maar een beetje slecht bereden spoor en wat vocht en er is niks meer over van die trekkracht  ;D
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Luit op 13 February 2021, 17:23:56
Van dat vermogen mag dan veel verloren gaan maar zoals gemeld het baanvak Staveren-Leeuwarden is geen klein stukje en ook 1963 kende een hoopwind en stuifsneeuw. En meer schuifkracht dan heel ProRail in 2021 op de rails kon zetten.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Freek Jonkers op 13 February 2021, 21:17:50
Staat er in het sikken boekwerk ook nog wat het koppel is van de Sik? Het vermogen van een Sik is interessant maar de overbrenging misschien nog wel meer.

Freek J.

Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 February 2021, 23:11:04
De beperking zit in de wrijving van wiel op rail. Bij staal op staal ligt de wrijvingscoëfficiënt rond de 50%. Maar bij natte rails kan dat zomaar teruglopen naar 15%. Het gewicht van een Sik is 21 ton, de duw/trekkracht komt dan op iets meer dan 3 ton. Het zal van de dikte van de sneeuwlaag afhangen of dat voldoende is.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Hasenwald op 14 February 2021, 00:18:36

Als ik het zo lees zou een Sik op normale droge rails een trek/duwkracht hebben van rond de 10 ton. Klopt dat? Dat lijkt toch niet veel.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: laurent op 14 February 2021, 01:49:10
Een wagon met geloste remmen geeft geen 10 ton weerstand. ;)
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: borotof op 14 February 2021, 08:51:29
Als ik het zo lees zou een Sik op normale droge rails een trek/duwkracht hebben van rond de 10 ton. Klopt dat? Dat lijkt toch niet veel.

Tis zelfs minder, wrijvingscoefficient is geen 0,5 maar ca 0,3. Evengoed 7 ton, zijn wel 5 auto's die je via een katrol tegelijk omhoog zou kunnen hijsen...
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Dwergsein op 14 February 2021, 10:01:24
Een wagon met geloste remmen geeft geen 10 ton weerstand. ;)

Die kan je met je tweeën gewoon duwen, daar heb je geen Sik voor nodig. En anders doet de wind het wel.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Freek Jonkers op 14 February 2021, 11:51:02
Daar komt bij dat de soortelijke massa van sneeuw zo ongeveer 200 kg per kubieke meter is.
Ook wrijvingskrachten sneeuw-sneeuw en sneeuw-ondergrond speelt een rol.
En bij het schuiven heb je niet alleen te maken met schuifkrachten maar ook met rolkrachten. De vorm van de sneeuwschuiver zorgt ervoor dat van beide sprake is.

Freek J.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Thom op 14 February 2021, 15:38:37
Staat er in het sikken boekwerk ook nog wat het koppel is van de Sik? Het vermogen van een Sik is interessant maar de overbrenging misschien nog wel meer.

Freek J.
Koppel is groot genoeg om op nat en roestig spoor volledig de grip op het spoor kwijt te raken ;)
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: timtrein op 14 February 2021, 19:43:09
Als je tijd en geduld genoeg hebt dan kom je er natuurlijk altijd doorheen, desnoods neem je elke meter opnieuw een aanloopje... en ik weet niet hoeveel sneeuw er in 1963 lag. Als dat zo weinig is dat je een beetje gang kan maken en dan af en toe een paar bultjes tegen komt dan wil het wel. Maar door de tractieregeling verlies je al vrij snel je vermogen; als een van je wielstellen begint te slippen, verlies je met de andere ook snel je grip. En dat heb je met een dun laagje sneeuw of ijs al. Met nat en glad spoor overigens net zo ;)
Aan de trekkracht ligt het zeker niet, op droog spoor trek je wel 750 ton weg (...remmen is trouwens een ander verhaal...)
Maar ik zou toch liever een 2200 nemen  8)
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Freek Jonkers op 14 February 2021, 21:10:23
De meeste kans op slip is er bij het optrekken, de massa van locomotor moet in beweging gezet worden. Al hij in beweging is gaat die massa een andere rol spelen (voort vliedende kracht).
Als we met de auto/bromfiets/fiets weg willen rijden op een glad oppervlak probeer je ook met zo min mogelijk vermogen in beweging te komen. Ben je eenmaal in beweging kun je langzaam het vermogen op de wielen opvoeren.

Andersom geldt ook, als je af moet remmen speelt die massa een rol. Rem je teveel af dan blokkeren de wielen en bijvoorbeeld met vallende blaadjes is dat funest. Dat betekend dus met wat minder kracht remmen waarmee de remweg wel langer wordt.

Dus inderdaad wat meer tijd en geduld hebben is raadzaam.

Ik bedenk me dat er in 1963 minder verwaaide sneeuw was als in 1979. 

Freek J.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Luit op 14 February 2021, 21:33:21
In 79 was de sneeuwval anders dan in 63. Beide zijn aardig aan het waaien geweest, alleen in 79 had het zeker in het Noorden eerst lekker geijzeld daarna sneeuw met wind dus achter iedere paal een duin en geen sneeuw op het land. In 63 ook veel sneeuw maar daar was meer op het land blijven liggen maar genoeg prut in Friesland, de Elfstedentocht was niet voor niets de Hel van 63.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Eric B op 14 February 2021, 22:28:51
Dat betekend dus met wat minder kracht remmen waarmee de remweg wel langer wordt.
Locodrijvers van de Hoogovens/CORUS/Tata Steel vertelden daarover dat ze bij een noodstop vol op de rem gingen en tevens gas bij gaven als primitieve vorm van ABS.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: j.ossebaar op 15 February 2021, 09:57:13
Eric
In aanvulling op jouw bericht over de locobetuurders hoogovens het volgende .
Het rijrichting veranderen bij lokomotoren was een hand bediende wals zonder enige beveiliging .
Als je dan tractie vroeg werden de tractiemotoren erg zwaar belast , en ja zij werkte dan als een soort extra elektrische rem .
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Dwergsein op 15 February 2021, 10:09:32
De meeste kans op slip is er bij het optrekken,

Dat is correct, bij het remmen heet het blokkeren, en dat is compleet iets anders.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Freek Jonkers op 15 February 2021, 10:55:38
Wat ik dus bedoelde is dat tijdens het rijden de kans op slip kleiner is.

Freek J.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Eric B op 15 February 2021, 12:19:08
Eric
In aanvulling op jouw bericht over de locobetuurders hoogovens het volgende .
Het rijrichting veranderen bij lokomotoren was een hand bediende wals zonder enige beveiliging .
Als je dan tractie vroeg werden de tractiemotoren erg zwaar belast , en ja zij werkte dan als een soort extra elektrische rem .
Ik heb het anders begrepen er werd juist tractie gegeven in de rijrichting die de trein had, niet om de motoren mee te laten remmen, maar om te zorgen dat de locowielen niet blokkeerden en daardoor gingen glijden.
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: Floris op 15 February 2021, 18:04:50
Oh en dit geld ook voor Floris. Die loc rijdt daar niet 'illegaal'  en dat weet je zelf ook best.
Of wil je beweren dat een krol die in een buitendienststelling rijdt dan ook altijd illegaal is aangezien die geen ATB hebben ?

Ehhh, een krol heeft in zijn toelating duidelijk staan waar hij wel of niet mag komen. Een lokomotief heeft ook een toelatingsdocument. Als deze niet is voorzien van ERTMS zal er op het toelatingsdocument staan dat de lok NIET is toegelaten op de Hogesnelheidslijn en de Betuweroute. Of een spoor wel of niet buiten dienst is wordt niet expliciet vermeldt in de toelating. Feit is wel dat de juridische status van buiten dienst en buiten gebruik een andere is. De 2278 die op de Betuweroute reed tijdens de aanleg reed op een spoor buiten exploitatie. En nee, de Betuweroute was niet buiten exploitatie tijdens het maken van deze opname, want onderussen was er op het andere spoor al een goederentrein onderweg. Gelukkig blijkt dit dus niet illegaal te zijn, scheelt voortaan een hoop gedoe om een werktrein met ERTMS tractie te moeten regelen, top!
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: Dwergsein op 15 February 2021, 18:37:07
Niet zo moeilijk doen over de kleine lettertjes. Het was een "noodtoestand" en dan moet je een beetje flexibel zijn, Floris.
Titel: Re: Diverse opmerkingen rondom 2200 op Betuweroute
Bericht door: tijgernootje op 16 February 2021, 17:05:23
Flexibel zijn de meeste wel.
echter vaak alleen als t hun uitkomt  ;D

Neemt niet weg dat ik zulke actie's  graag terug zie keren,ook buiten de Betuweroute om.
Out side the box denken,helpt vaak meer en sneller als blijven komma ne*ken,over iets wat wellicht niet zou mogen, omdat iemand vroeger heeft geroepen t mag niet.
Flexibel zijn is ook in de toekomst iets wat beter en sneller resultaat geeft dan 1st 4 dagen papieren lezen en zoeken naar een oplossing,die je dan door stug te blijven vast houden aan allerlei vage regels,niet gaat vinden.