BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Arjen52 op 13 December 2020, 21:16:34
-
https://www.watson.ch/schweiz/sbb/721366811-sbb-eurocity-nach-muenchen-bleibt-auf-stromlosen-geleise-stecken
-
;D ;D (y)
zwitserse precisie en duitse degelijkheid.. oeps hahaha
-
Snap ik niet hoor. Op modelspoorbanen rijdt zo'n trein zonder bovenleiding gewoon door. 8)
-
;D ;D (y)
zwitserse precisie en duitse degelijkheid.. oeps hahaha
Het is nog erger bij deze, zo vernam ik via de tamtam. Het is een in Italië gebouwd treinstel van een Zwitserse spoorwegmaatschappij, gereden door een Oostenrijker in Duitsland. ;D ;D
-
De fout ligt niet aan het treinstel, noch bij de machinist. Het probleem is ontstaan bij/door de treindienstleider. Hij heeft een foutieve rijweg ingesteld/laten instellen.
F.Q. (den Hollander) zag dat soort problemen al in de 50-er jaren aankomen. En liet daarom dieseltreinstellen bouwen: DE4/RAm.
-
Nouja, de machinist had het moeten zien aan de ingestelde rijweg en bijbehorende snelheidsbeperking. Maar na maanden van omleiders via deze routes zal dat niet direct opgevallen zijn.
Feit is dat er weer een lijn onder de draad is gebracht. Voor de reistijd snap ik het helemaal, maar voor hobbyisten is het spijtig. Er blijft nu nog een groot Duits dieseleiland over en dat is rondom Sylt. Maar deze was toch spectaculairder, zeker met bijvoorbeeld Arlberg omleiders.
-
Is iemand toch vergeten de boutjes vast te draaien van de pantograaf ;)
Best lullig geen trap bij,panto in de sneeuw gevallen,daar sta je dan ;D
-
Volgens mij zijn wij Hollanders de (zo goed als) enige met stroomafnemers voorzien van stuitnok en daarmee een hoogte begrenzing.
Zonder stuitnok klapt het ding helemaal open en achterover als er zich geen draad boven bevindt.
Mvg
Sander.
-
Maar als ik het dus goed begrijp is hij een stuk spoor opgereden waar geen bovenleiding hangt, en vervolgens verder gereden tot waar er weer wel bovenleiding hing. Daar is de pantograaf vervolgens blijven hangen?
-
Volgens mij zijn wij Hollanders de (zo goed als) enige met stroomafnemers voorzien van stuitnok en daarmee een hoogte begrenzing.
Andere landen hebben ook een hoogtebegrenzing, maar die ligt veel hoger.
In Nederland is de max. hoogte minder om bruggen zonder bovenleiding te kunnen passeren zonder de stroomafnemer te strijken. Voor zover ik weet hebben andere landen niet zo'n systeem.
-
Nouja, de machinist had het moeten zien aan de ingestelde rijweg en bijbehorende snelheidsbeperking
Die verantwoordingen zijn per land verschillend, heb je kennis van de regelgeving in Duitsland? Leg het uit. Als bijv. de snelheid in beide of meerdere rijwegen hetzelfde is, hoe had hij dat kunnen zien? Dan moet je meer gegevens hebben.
Is iemand toch vergeten de boutjes vast te draaien van de pantograaf ;)
En dat is nu precies de bedoeling; dat bij verhaken de bouten knappen om de schade te beperken.
Volgens mij zijn wij Hollanders de (zo goed als) enige met stroomafnemers voorzien van stuitnok en daarmee een hoogte begrenzing.
Alle materieel in NL voorzien van de oudere generatie Faively stra's hebben geen stuit. Bij oplopende bvl gaat de panto zich gewoon strekken tot het eind van zijn constructieve grenzen, zoals dit hoort. De gegevens van bijv. de nieuwere stra's van Schunk op de SNG zijn mij niet bekend, zoals ook de SLT met de Stemmann DSA's.
De enigen zijn wij zeker niet, een voorbeeld: alle TGV hebben op de LGV's een hoogte stuit die de panto's in een positie "vast zet". De rijdraden hangen zoveel mogelijk recht en strak dat de resterende kleine hoogte verschillen opgevangen worden door de ''archet" / schuitjes, denk maar eens aan de Faively AMDE's (eerste generatie) waarbij je dit goed kunt zien.
Zonder stuitnok klapt het ding [ vakterm ? ]helemaal open en achterover als er zich geen draad boven bevindt.
Onzin, alleeen bij verhaken knikken ze achterover.
Andere landen hebben ook een hoogtebegrenzing, maar die ligt veel hoger.
In Nederland is de max. hoogte minder om bruggen zonder bovenleiding te kunnen passeren zonder de stroomafnemer te strijken. Voor zover ik weet hebben andere landen niet zo'n systeem.
In grote lijnen juist. In Nederland is de 'standaardhoogte', zeg maar laagte rond de 5.10mtr en max 5.50 á 5.95mtr. Daarom heeft buitenlandsmaterieel wel (verplicht) een stuit. Moderne panto's kunnen diverse add on's hebben die bijv. ook het strekken van de panto beveiligen (bijv. TRAXX'en in Polen), het doorslijten van de schuitje (TGV's / Thalys stellen / ICE's) e.d.
-
Alle materieel in NL voorzien van de oudere generatie Faively stra's hebben geen stuit. Bij oplopende bvl gaat de panto zich gewoon strekken tot het eind van zijn constructieve grenzen, zoals dit hoort.
Ik werk regelmatig met oude stroomafnemers, maar ook oude Faiveley en BBC stroomafnemers hebben allemaal wel degelijk een eindstuit hoor ???
Zoveel stelt het ook niet voor, een dubbele set moeren met een veer op 1 van de assen die ervoor zorgt dat als de bovenleiding de stroomafnemer niet begrenst de veer tegen een doorgang in het frame aanloopt en een verdere omhoog gang belemmerd.
-
...ik neem het allemaal graag aan van de duidelijk ter zake kundigen. Dank voor de toelichting (y)
Het stuitnok verhaal op NL materieel heb ik in de opleiding zo meegekregen.
Het volledig openklappen en niet begrensd zijn heb ik ooit op een materieel show van een NMBS machinist vernomen.
Deze gaf tekst en uitleg bij ik meen een HLE27 op een spoor zonder bovenleiding.
Hij kan natuurlijk bedoeld hebben dat als hij de stroomafnemers zou opzetten zonder rijdraad, dat ze dan mss niet meer willen zakken ?
Mvg
Sander.
-
Gevalletje karma. Het is doodzonde dat de mooie Allgaü strecke nu geëlektrificeerd is. Moge er nog een hoop panto's sneuvelen ;D
-
Kan de beste overkomen. In Zutphen is er ooit een Mat '54 een lijn zonder bovenleiding opgestuurd. Is toen weer onder de draad getrokken door een DE2. Foto's volgens mij in een oude Railhobby.
-
Die verantwoordingen zijn per land verschillend, heb je kennis van de regelgeving in Duitsland? Leg het uit. Als bijv. de snelheid in beide of meerdere rijwegen hetzelfde is, hoe had hij dat kunnen zien? Dan moet je meer gegevens hebben.
Ik ken een aantal Duitse machinisten...
Goed, het is in Hergatz gebeurt. Daar moet de trein naar het linkerspoor wisselen om vervolgens linksaf de eensporige lijn op te gaan richting Wangen. Arlberg omleiders rijden rechtdoor, maar naar München ga je tegenwoordig rechtsaflinksaf. Op dit deeltraject mag je naar verluid 130 km/h. De wissels zijn echter voor 80 km/h geschikt. Er zou dus een snelheidsbeperking moeten volgen uit het laatste seinbeeld, alhoewel mij niet duidelijk is of dat hier dan een HP2 zou zijn of een HP1 met cijferbak.
Voor wie het interesseert: https://twitter.com/ChuculatiPicchu/status/1338086924339322881
-
Linksaf, rechtdoor, rechtsaf - een plaatje van boven zegt in zo'n geval meer dan woorden ;)
https://www.google.nl/maps/@47.6478042,9.8303947,753m/data=!3m1!1e3
Linksaf is inderdaad richting Wangen, de pas geëlektrificeerde lijn. Om daar te komen vanuit Lindau moet bijtijds "voorgesorteerd" worden; vanaf spoor 1 van het station kun je niet naar Wangen.
Daarom heeft het ook niet zoveel zin, zo dacht men, om het hele emplacement van Hergatz te voorzien van bovenleiding... als doorgaande elektrische treinen van spoor 1 gebruik willen maken, moeten er eerst ook extra wissels gelegd worden.
Richting München kan via beide aftakkingen - via Wangen - Memmingen - Buchloe en via Immenstadt - Kempten - Buchloe.
De EC's reden t/m zaterdag met diesellocs via Kempten, vanaf zondag met elektrische treinstellen via Memmingen.
-
Ik zie het. Ik schrijf ook al rechtsaf waar ik linksaf bedoel... Ondertussen kreeg ik deze "grap" binnen, perfect in lijn met mijn verhaal hierboven:
(https://i.imgur.com/je5Rg8r.jpg)
Dat is dus een HP1 tegen een HP1 met ZS3. Een klassieke Nederlandse koeienkop zou hier dus wonderen doen. :D ;D Of een ZS6 bij je HP1, maar ik vraag mij af of dat kan. En ZS6 en ZS3 op dezelfde HP1. En HP1... Het plaatje heeft meer weg van een KS1. :-\ :-\
-
KS1 en Hp1 zien er hetzelfde uit, allebei 1 groene lamp. ;)
En een Zs6 en een Zs3 op het zelfde Hp1/Ks1 kan prima, bv om door een wissel met een lagere snelheid dan Buchfahrplangeschwindigkeit door te wisselen naar het Gegengleis.
In het geval van Laurent beschreven plaatje, is een ander seinbeeld dan Ks/Hp1 voldoende om de machinist kenbaar te maken dat hij in een bepaalde richting gestuurd word, en daar komt dan weer een stukje wegbekendheid bij kijken.
-
En daar zijn ze in Duitsland, bij mijn weten, wat strenger in dan in Nederland. :)
Ik zie overigens rechtsonderin nu net een bron staan... KS1: en dan de bron. ;D ;D De groene lamp zit bij een KS sein anders dan bij een HP sein. Nou zitten ze bij HP seinen al anders tussen de verschillende soorten seinen... Links, rechts, boven, onder. :P