BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Pauldg op 27 February 2008, 10:31:01
-
Goedemorgen,
Ik heb een drietal Faulhaber motoren waarvan ik er 1 wil inbouwen in een zelfbouw motorchassis. Er is alleen 1 probleempje: er zitten geen schroefgaten in de askant van het motortje (eerlijk gezegd zitten er nergens schroefgaten). Dit maakt inbouw, op welke manier dan ook, wat complexer dan normaal.
Ik heb volgens mij drie reële mogelijkheden:
A) ik boor twee gaatjes in het motorfront en tap daar m2 schroefdraad in (nadeel: mogelijk metaalschilfers in het motorhuis met alle gevolgen van dien)
B) ik zaag een plaatje messing, ik maak dáár de schroefgaten in en lijm dit met industrielijm aan de motor vast (nadeel: blijft dat vastzitten?)
C) ik maak een soort halfrond 'bedje' waar de motor in valt en borg het met een klemconstructie (nadeel: dit is niet de meest starre verbinding tussen motor en aandrijving, vind het ook geen charmante oplossing).
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
mvg, Paul
-
Hoe vast moet dat dan zitten?
Ik heb motortjes wel gewoon vastgezet met dubbelzijdig plakband en dat functioneert prima. Voor een rond motortje zou ik dan inderdaad een soort bedje maken, maar dat hoeft niet eens al te nauwkeurig.
-
Ik vind dat het behoorlijk vast moet zitten, maar wellicht voldoet een bedje inderdaad.
Ondertussen een mooie link gevonden: http://www.robotroom.com/MotorClampMountBlock.html (http://www.robotroom.com/MotorClampMountBlock.html)
-
:D
Ik zou niet boren, de kans dat de boor doorschiet en isolatie beschadigd is groot en boorgruis op de magneet krijg je niet gemakkelijk weg.
Lijmen is niet echt betrouwbaar, een motor kan warm worden en lijm heeft een hekel aan hitte.
Klemmen is de beste optie, als je een goed passende uitholling en een goed passende klem of beugel maakt gaat ie nooit meer los.
Succes, Albert.
-
Klemmen is best, maar ik zou niet weten waarom lijmen problemen zou moeten geven. Bij SB-modellbau vinden ze lijmen heel gewoon.
Mischien sowieso wel nuttig om even bij SB Modellbau (http://www.sb-modellbau.com/) te kijken hoe ze dat daar over het algemeen aanpaken Paul. Zo te zien maken ze daar meestal een bedje en lijmen daar de motor in. Van die grijze tweecomponentenlijm werkt naar mijn ervaring prima.
-
Die klem die je in de link ziet lijkt me niet echt best voor de koeling van je motor. Ik zou eerder een bedje maken waar je motor goed op draagt (of twee motorsteunen in de ronding van de motor) en de motor daar op vasttrekken met een smalle "band".
Ik heb zelf geen negatieve ervaring met lijmen. Diverse Mashima's met Araldite (het origineel van Bison kombi snel) vastzitten en geen enkel probleem.
Terwijl Mashima's er bekend om staan flink warm te worden.
groeten,
Jan Willem
-
Heren dank u wel. Ik denk dat ik het op de volgende manier ga oplossen: ik maak een halfrond bedje waar de motor in past. Daarin komt een stukje dun antislip materiaal (fietsbandplakker?), dan de motor en vervolgens een beugel met schroeven.
Zodra de constructie klaar is maak ik een foto.
Groet, Paul
-
Klemmen is best, maar ik zou niet weten waarom lijmen problemen zou moeten geven. Bij SB-modellbau vinden ze lijmen heel gewoon.
Mischien sowieso wel nuttig om even bij SB Modellbau (http://www.sb-modellbau.com/) te kijken hoe ze dat daar over het algemeen aanpaken Paul. Zo te zien maken ze daar meestal een bedje en lijmen daar de motor in. Van die grijze tweecomponentenlijm werkt naar mijn ervaring prima.
En die lijm is speciaal voor metalen en dat lijkt me de beste oplossing voor je probleem.
De eigenschappen (http://www.bison.nl/upload/af993e0fc2c7dd2dc07c06.PDF) van Kombi Metaal (hittebestendig tot 100 graden) en krijg je niet meer los.
Mvg,
Martijn v/d horst
-
Bison Combi metal is idd een perfect product! Ik heb de kast voor dit apparaat http://picasaweb.google.com/pcdegoede/UntitledAlbum/photo#5135215161200052466 (http://picasaweb.google.com/pcdegoede/UntitledAlbum/photo#5135215161200052466) (andere hobby) gebouwd van aluminium plaat en hoekprofiel. Allemaal verlijmd met Combi-metal. En wie weet hoe zwaar een hifi versterker met buizen is weet ook dat zoiets solide moet zijn.
-
Paul.
Ik heb het zelfde probleem ook ervaren. Ik heb daar een half bedje voor gemaakt en gelijmd.Gaat echt perfect. Het bedje heb ik van aluminum gemaakt
rond 25 mm Een gat van 12mm geboord en door de helft gezaagt. en aan de onderkant zat nog genoeg materiaal op een draadje in te tappen.Ik heb nog wel een stukje voor je liggen. Stuur mij dan even een pb
De lijm die jij beschrijft is perfect ,heb ik ook gebuikt.
Met vriendlijke groeten
Jan van den Berg
-
paul bij al mijn N spoor loks met faulhaber motoren zijn de faulhabers gelijmd met de lijm die ze bij SB modellbau verkopen werkt zeer goed.
De lijm is makkelijk weer weg te halen mocht dat nodig zijn.
Groetjes marco
-
Marco
Die lijm die jij gebruikt hoe moet je dat dan verwijderen ??? heb er Bison seconde lijm voor gebruikt.
Mvrgr.
Jan van den Berg
-
Je kunt zo'n motortje ook goed vastlijmen met silicinenkit, dat spul waar ze bakkuipranden mee afdichten. Als je het zo inricht dat er een laag kit van 2 à 3 mm zit tussen de motor en het bed waar hij in ligt, dan is de motor meteen trillingvrij opgehangen.
-
Paul,
Hoe stevig de motor moet vastzitten, is afhankelijk van de weerstand die hij ondervindt van de aandrijving (actie = reactie). Bij een normale, niet al te zwaar belaste aandrijving moet je volgens mij (en mijn ervaring) kunnen volstaan met een klodder lijm uit een lijmpistool, een klodder goede contactlijm, of een stuk dubbelzijdig (schuim)tape. Mits aangebracht op schone en vetvrije oppervlakken natuurlijk.
Het voordeel van deze opties is, dat de lijm / het tape enigszins flexibel blijft en daardoor trillingen en schokken opvangt en dat het redelijk eenvoudig te verwijderen is.
Ton
-
En die lijm is speciaal voor metalen en dat lijkt me de beste oplossing voor je probleem.
De eigenschappen (http://www.bison.nl/upload/af993e0fc2c7dd2dc07c06.PDF) van Kombi Metaal (hittebestendig tot 100 graden) en krijg je niet meer los.
Mvg,
Martijn v/d horst
Heb ik vroeger gebruikt om een carter te repareren van een klassieke brommer. Die brommer rijdt nog rond. ;D Zegt genoeg over de stevigheid van de lijmverbinding lijkt mij..
-
Hallo Paul,
Ik kan uit je berichtje niet opmaken voor welke schaal het geheel bedoeld is. Ik heb H0 loks omgebouwd met een nieuwe motor (Faulhaber) en die zijn gewoon vast gelijmd.
Op schaal 0 ben ik bezig met een grote 53'er (die in H0 door Märklin is gemaakt). De motor voor die lok wordt als jouw optie 3 ingebouwd.
Bij mij bestaat dat uit 2 delen: het onderste "bedje" is vast met het chassis verbonden. Het bovenste deel is bevestigd met 2 schroeven in het onderste deel. Zodoende is een beetje speling mogelijk. De motor mag namelijk niet "muurvast" zitten als je begrijpt wat ik bedoel. Dat werkt
"wringen" in de hand en dus slechte loop.
Groetjes
Harry Stipkes
-
Harry (en anderen),
Het gaat om een spoor 0 aandrijving. Zelfbouw, tweeasser, asafstand 66mm in 1:45, wielen 22,2mm (wie weet nu om welk model het gaat?)
Hier is een rudimentair plaatje van wat de bedoeling is: (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aandrijving_1.jpg)
Het frame bestaat uit aan elkaar gesoldeerd 2mm messingplaat. 1 wielas is vast in het frame gelagerd, de andere zit in een eigen 'bakje' en draait aan 1 kant om de lange as en aan de andere kant om een hulpasje. Zo krijg je een driepuntsophanging (het idee komt uit RM).
De motor zit tegen een kopse frameplaat aan en drijft met een tandkrans een hulptandwiel aan, dat drijft weer een tandwiel aan op de lange as. Op de uiteinden van de lange as zitten twee kleine tandwielen. De wielassen hebben elk een tandwiel met haakse tanden. In theorie werkt het uitstekend.
Echter, de methode met siliconenkit lijkt me alleen bruikbaar in combinatie met een cardanas. Zoveel speling moet er nu ook weer niet op zitten.
Ik werk het idee van het bedje even uit. @Jan van den Berg, je krijgt een PM!
Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken
-
Zoals ik dit plaatje zie, kun je dat prima doen op een bedje met schuimtape en een klembeugeltje. In H0 zou ik het alleen gelijmd wel aandurven. Met 0 geen ervaring, maar wellicht alleen lijmen (hotglue) volstaat.
-
Echter, de methode met siliconenkit lijkt me alleen bruikbaar in combinatie met een cardanas. Zoveel speling moet er nu ook weer niet op zitten.
Het kan wel, maar je moet wat voorzorgen nemen om de ingreep van de tandwielen goed te krijgen en te houden. Dus tussen het motorrondsel en het eerste tandwiel een draadje of een strookje papier leggen tijdens het drogen van de kit.
-
kijk, dat zijn nou van die typische handige ervaringsweetjes. Houd ik in gedachten!
-
En dan nu de clou (of: hoe eigenwijs kan je zijn?)
Ik vond bij de bouwmarkt een messing afsluitdop om water- en gasleiding mee af te doppen. Toevallig hadden ze deze ook in een formaat waarbij de binnendiameter gelijk was aan de buitendiameter van mijn motortje. Ik heb er een groot centraal gat in geboord en twee kleine gaatjes aan de zijkant. Deze voorzien van m2 schroefdraad en taraa: ik kan mijn motor toch aan de ankerplaat van de aandrijving vastschroeven.
Ziehier een plaatje met een losse motor en eentje voorzien van zijn bevestigingshuisje. Motor zit al aardig stevig vast, eventueel kan het nog worden vastgelijmd, maar volgens mij hoeft het niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/faulhaber.jpg)
groet, Paul en bedankt voor het meedenken!
-
Mooie oplossing!
-
Dankje, hier nog een foto van hoe de hele aandrijving gaat worden. Denk er zelf nog een aangedreven wielas bij aan de andere kant (en de frameplaten natuurlijk).
Voor diegenen die écht opletten: de ankerplaat wordt nog ingekort!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aandrijving_2.jpg)
En het is natuurlijk bedoeld voor een Sik!
-
Je zou eventueel aan de zijkant van de afsluitdop nog een gaatje kunnen boren en daar draad in tappen.
Dan kun je met een klein stiftje of boutje de motor gewoon klemmen, dan hoef je niet eens te lijmen.
-
Bekende motor Paul ;D ;D ;D
Gr Jan
-
@johan: slimme oplossing. Ik vind het ook een prettig idee als de motor nog demontabel is. Niets heeft tenslotte het eeuwige leven.
@Jan: Herken je hem nog? ;D Ik zal speciaal voor jou binnenkort nog wat extra foto's plaatsen van de opbouw. De loop van het motortje zelf is gruwelijk mooi. Daar kan geen standaard DC motor tegenop. Ik ben je nog steeds bijzonder dankbaar. :)
-
Paul,
Leuk om te horen dat je er iets moois van kan maken vind het bijzonder knap.In m'n hobbymagazijn liggen nog wel 50 van deze motoren dus je kunt voorlopig vooruit. :) :) :)
Gr.Jan
-
Paul,
Leuk om te horen dat je er iets moois van kan maken vind het bijzonder knap.In m'n hobbymagazijn liggen nog wel 50 van deze motoren dus je kunt voorlopig vooruit. :) :) :)
Gr.Jan
Om maar eens Karel Appel te parafraseren: 'ik rotzooi maar wat an' :) Gewoon beginnen Jan en kijken waar het schip strand, dat zou ik jou en iedereen aanraden!
Wordt vervolgd, Paul
-
dat ziet er wel even TOP uit. goeie oplossing Paul
-
Hallo Paul,
Ja, zo kan het natuurlijk ook. Mooie oplossing.
Groetjes
Harry Stipkes
-
Harry (en anderen),
Hier is een rudimentair plaatje van wat de bedoeling is: (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aandrijving_1.jpg)
De motor zit tegen een kopse frameplaat aan en drijft met een tandkrans een hulptandwiel aan, dat drijft weer een tandwiel aan op de lange as. Op de uiteinden van de lange as zitten twee kleine tandwielen. De wielassen hebben elk een tandwiel met haakse tanden. In theorie werkt het uitstekend.
Ik krijg ineens het idee dat ik een gigantische denkfout heb gemaakt bij het uitdenken van deze constructie. De lange as drijft inderdaad twee haakse tandwielen aan, maar wel vanuit twee verschillende posities. Ergo: met deze constructie gaan de wielen in tegengestelde richting draaien.. Slim hoor!
Mogelijke oplossing: aan de vaste kant een hulpasje aanbrengen wat de wielas aandrijft. Gelukkig ben ik nog net op tijd. Ik wilde het vanavond in elkaar gaan zetten...
Paul
-
Ik weet niet hoe de verbinding lange as - wielas is, maar kan je het daar niet oplossen. Dus als het mogelijk is het ene tandwiel aan de andere zijde van de lange as te zetten?
-
Ik vrees van niet. Daar zit de wielas bij in de weg. In tegenstelling tot bijv. een wormoverbrenging (waar de wormas hoger ligt) liggen de assen hier exact op dezelfde hoogte.
Mijn oplossing is: de overbrenging aan de linkerkant wordt naar voren geschoven en het haakse tandwiel wordt op een hulpasje geplaatst. Op datzelfde asje komt een klein recht tandwiel. De linker wielas krijgt zo'n zelfde tandwiel en alles loopt weer in dezelfde richting. Een hoop geklooi, maar wel erg leerzaam.
-
Hoi Paul,
Hopelijk nog net op tijd:
Volgens mij heb je inderdaad een denkfout gemaakt als je de tandwielen op beide wielassen aan dezelfde kant zet.
Ik denk dat je probleem opgelost is als je het ene tandwiel op de wiel-as rechts zet, en het tandwiel op de andere wielas links.
Groet,
Tjalling
-
Poehoe, dát is een charmante oplossing. Ik ben blijkbaar nog stommer dan ik dacht ;D.
Maar enorm bedankt, dat scheelt me een berg extra geboor en gedokter.
Leve internet, leve het forum! Hoera!
-
Eh ja, dat was wat ik bedoelde. :P
-
Ha, dan alsnog dankjewel. :) Zelfs dat had ik verkeerd geinterpreteerd. Gelukkig gaat het allemaal goed komen (als ik tenminste geen cruciale fouten meer maak zoals gaten verkeerd positioneren...)
-
Ik krijg ineens het idee dat ik een gigantische denkfout heb gemaakt bij het uitdenken van deze constructie. De lange as drijft inderdaad twee haakse tandwielen aan, maar wel vanuit twee verschillende posities. Ergo: met deze constructie gaan de wielen in tegengestelde richting draaien.. Slim hoor!
Mogelijke oplossing: aan de vaste kant een hulpasje aanbrengen wat de wielas aandrijft. Gelukkig ben ik nog net op tijd. Ik wilde het vanavond in elkaar gaan zetten...
Paul
Daar had ik nog niet eens bij stil gestaan. Was je lokje niet echt vooruit gekomen.
Inderdaad, je kunt het oplossen door op de ene as het tandwiel links te zetten en op de andere rechts. Dan komt-ie wel vooruit.
Gelukkig kwam je er nog op tijd achter.
Verder nog veel succes met bouwen.
Groetjes
Harry Stipkes
-
Paul, waarom werk je niet met wormen? Scheelt je een stap in de overbrenging met rechte tandwielen. En de montage is minder kritisch dan bij haakse tandwielen. Bij haakse tandwielen moet je de tandingreep heel precies instellen om het lekker te laten lopen.
-
Klaas,
Ik lees je berichtje nu pas. Waarom werk ik niet met wormen? Ik ben ooit verpest door een modelbouwer die in het dagelijks leven werktuigbouwkundig ingenieur was. Hij vond wormoverbrenging inferieur vanwege de hogere wrijving en overbrengingsverliesfactor. Na jaren werkt dat blijkbaar nog steeds door in mijn hoofd. Tweede reden is de beschikbaarheid. Dit lag in tweevoud in de doos met tandwielen. Tot op heden loopt alles overigens gewoon lekker.
Zodra het geval compleet in elkaar zit geef ik een recentie van de loop!
Groet, Paul