BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: tijgernootje op 05 October 2020, 12:00:04
-
Gisteren getest met een alternatieve manier van stroom op het kruis zetten,goede nieuws is dat tijdens het opstarten er geen kortsluiting optreed,echter zodra een loc het kruis op rijd,dan verschijnt de kortsluiting weer :-\
Dus zowel via de aan gesoldeerde draden als via de aansluitpunten op het kruis,is kortsluiting de uitkomst.
Ik heb dus geen enkel idee meer waar het mis gaat ???
Het zou(hoe onwaarschijnlijk ook) wellicht te maken kunnen hebben met het koperstripje wat los liet een terug op z'n plek gesoldeerd is ?
Heeft iemand hier wellicht een idee of dat dat kan ?
Hierbij een foto van hoe de draden zijn gesoldeerd aan de onderkant:
(https://myalbum.com/photo/gfZNdRMFQmVq/540.jpg)
Alvast bedankt voor de hulp/info (y)
-
Draai m eens om?
-
Dan zie je dit:
(https://myalbum.com/photo/LmhnG9xVrpK6/540.jpg)
-
Die puntstukken zijn geisoleerd? Dan zou je die als een wissel moeten bedraden en de puntstukken apart voeden en omschakelen. Dat kun je bv doen met de wisselaandrijving van het wissel die daar naartoe gaat. Op de foto te zien heb je het geheel volgens mij niet correct bedraad.
-
Die puntstukken zijn van metaal en lijken dmv die koperstripjes "verbonden" met de rest,ik zou echter niet weten hoe dat te achterhalen is.
(door de constructie a/d onderzijde van het kruis kan je het niet zien)
Probleem is dat Lenz nergens documentatie heeft van dat gekke ding en hoe die koperstripjes al dan niet verbinding maken met elkaar :-\
(en vertellen ook niet hoe t echt zit met die punt stukken:https://www.lenz-elektronik.de/pdf/Lenz-0-Katalog-2019-20.pdf (https://www.lenz-elektronik.de/pdf/Lenz-0-Katalog-2019-20.pdf) pagina 22 )
Zelfs als ik enkel draad heb met stroom erop aan die oogjes van het kruis:
(https://myalbum.com/photo/ARZ8SbujxzKZ/1k0.jpg)
Dan krijg ik kortsluiting op het moment dat er een loc op rijd ::)
Ik snap er niks meer van :'(
-
De puntstukken zijn geïsoleerd, want anders zou er tegelijk beide polen op staan = kortsluiting. Een trein van de ene kant heeft van de ene kant stroom nodig, de trein van de andere kant de andere, op de puntstukken dus. Bovendien beide puntstukken precies andersom.
Als jij rode draad aan rode draad koppelt, blauw aan blauw, heb je sowieso kortsluiting. Ze zitten precies verkeerd om.
Als je deze kruising recht toe recht aan gebruikt geeft die geen kortsluiting, dus ben jij er blijkbaar iets anders mee van plan. Graag een overzicht van de situatie waarin die gebruikt wordt. Ik vermoed dat er eerder stripjes doorgezaagd moeten worden.
-
Ik zie nu ook dat je draadjes gesoldeerd hebt die rail en puntstuk met elkaar verbinden ? Is dat zo ?
Waarom denk je dat de rail daar geïsoleerd is van het puntstuk ? En die overbrug je ? Mag niet, want dat geeft sluiting.
-
De schuine verbindingsstrippen grijpen over het puntstuk heen en die zijn nodig om de spoorstaven door te verbinden.
Er loopt ook nog een koperstripje recht naar de zijkant, dat zit aan het puntstuk. Als je daar niks mee doet is het puntstuk dood, het doet niks voor de stroomafname.
Als je wil dat de puntstukken wel meedoen kun je ze via een omschakelcontact spanning geven, afhankelijk van de gekozen route.
En hoe het allemaal aan elkaar zit kun je achterhalen met een universeelmeter op weerstandsbereik.
-
De puntstukken zijn geïsoleerd, Bovendien beide puntstukken precies andersom.
Als jij rode draad aan rode draad koppelt, blauw aan blauw, heb je sowieso kortsluiting. Ze zitten precies verkeerd om.
Als je deze kruising recht toe recht aan gebruikt geeft die geen kortsluiting, dus ben jij er blijkbaar iets anders mee van plan. Graag een overzicht van de situatie waarin die gebruikt wordt. Ik vermoed dat er eerder stripjes doorgezaagd moeten worden.
Goed ik ga er dus vanuit dat het klopt over de isolatie bij de puntstukken,weten we dat ook weer (y)
Verder gebruik ik momenteel enkel rood en grijze draad,en snap ik ondanks het blauw ??? nog steeds niet welke draden er nu dan verkeerd zitten ???
Ik zie nu ook dat je draadjes gesoldeerd hebt die rail en puntstuk met elkaar verbinden ? Is dat zo ?
Waarom denk je dat de rail daar geïsoleerd is van het puntstuk ? En die overbrug je ? Mag niet, want dat geeft sluiting.
Zover ik kan zien heb ik enkel draadjes gesoldeerd op de koper strip die de rail stukken met elkaar verbind en dus niet(ook) het puntstuk.
Het lijkt erop dat de 2 verticale stripjes ,die een oogje hebben a/d buitenkant van het kruis,het puntstuk kunnen voorzien van stroom en niks anders.
Dat zou dus kortsluitingsloos ofwel correct gesoldeerd moeten zijn,geloof ik ::)
De schuine verbindingsstrippen grijpen over het puntstuk heen en die zijn nodig om de spoorstaven door te verbinden.
Er loopt ook nog een koperstripje recht naar de zijkant, dat zit aan het puntstuk. Als je daar niks mee doet is het puntstuk dood, het doet niks voor de stroomafname.
Als je wil dat de puntstukken wel meedoen kun je ze via een omschakelcontact spanning geven, afhankelijk van de gekozen route.
En hoe het allemaal aan elkaar zit kun je achterhalen met een universeelmeter op weerstandsbereik.
Klopt m'n getypte idee dus over die puntstukken en nu dus niet voorzien van stroom.
Een puntstuk zonder stroom is niet erg,het doel is dat een loc bij het oprijden van dat kruis gewoon zonder kortsluiting/of stroom te kort zijn weg vervolgd.
Ik heb wel zo'n meter,maar deze leek moet is gaan uitvogelen geloof ik,hoe ik dat ding dan kan gebruiken op de correcte manier,om het probleem op te lossen :-[
Ik wil de kruising ook recht toe recht aan gebruiken,het enigste is dat deze uitneembaar moet blijven,t ding zit namelijk als enigste(zelfs na veel herplannen en tekenen) als enigste op een bak overgang ::)
Om uitneembaar te blijven moet dat ding dus eigen stroom voorziening krijgen,want met de rail schoentjes eraan,is deze dus niet meer uitneembaar :P
Een idee over hoe t ding gebruikt gaat worden,vind je in m'n bouwdraadje in de vorm van een baanplan op b.v. pagina 7 :
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.90 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.90)
Als er stripjes doorgezaagd dienen te worden,hoe kom ik er dan achter welke ?
Het enigste waar het me dus om te doen is,is dat ik een Lenz kruis heb dat op de correcte manier,zonder rail schoentjes,stroom krijgt(zonder kortsluiting) en wat uitneembaar blijft,zodat bij demontage van de baan, ik alles verder qua scenery op rail niveau heel kan laten,t word immers straatspoor ;)
Ik hoop dat e.e.a. zo wat verduidelijkt is :angel:
-
Op mijn scherm kwam jouw grijs als lichtblauw over, vandaar de "kleurverschillen" Opgelost.
Maar kijk nou eens naar de rode en grijze draadjes. Van de ene kant rood gaat die naar de andere kant grijs. Dat kan toch niet kloppen als je beide rode en beide grijze met elkaar verbindt ? Kortsluiting.
Als je de draadjes alleen op de stripjes gesoldeerd hebt: niks aan de hand, puntstukken blijven stroomloos. Was voor mij slecht te zien op de foto. Opgelost.
Als je de kruising normaal gebruikt hoef je geen stripjes door te snijden. Opgelost.
Blijft dus maar 1 ding over: je rijdt van rood naar grijs en andersom. Draadjes verwisselen, klaar.
-
Zelfde gedachte, een kant je rode en grijze omdraaien..
-
Maar dat moet toch geen zak uitmaken als je digitaal rijd,zoals ik van plan ben.
Al zijn de draden roze ;D
-
Ik zou voor beide groene stroom pakken.
Maar zonder flauwekul: je veroorzaakt zelf de kortsluiting door de draden / kleuren aan één kant omgewisseld te hebben. Heb je dat nou veranderd of niet ?
Opgelost en ook gesnapt ?
-
Voor de elektronen maakt het inderdaad geen zak uit wat voor kleur de draden hebben. Maar voor jezelf is het wel handig om rood en grijs aan de goede spoorstaven te verbinden.
Laat denkbeeldig een wiel over het spoor rollen. Alle stukken spoorstaaf waar dat wiel overheen komt geef je dezelfde draadkleur. De spoorstaaf die daar tegenover ligt krijgt dan de andere kleur. Zo simpel is het.
-
Om het inzichtelijk te maken heb ik een foto ingekleurd. Nu moet het toch wel duidelijk zijn.
De puntstukken heb ik blank gelaten. Je kunt zien dat een puntstuk de ene keer in de rode lijn ligt en de andere keer in de blauwe lijn. Je kunt kiezen: of je laat de puntstukken niet meedoen aan de stroomafname, dan hoef je verder niks te doen. Of je laat de puntstukken wel meedoen, dan moet je ze omschakelen, afhankelijk van het spoor waar de trein over rijdt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruising.rood.blauw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kruising.rood.blauw.jpg)
-
Voor de elektronen maakt het inderdaad geen zak uit wat voor kleur de draden hebben. Maar voor jezelf is het wel handig om rood en grijs aan de goede spoorstaven te verbinden.
Dat laatste is dan ook de enigste reden waarvoor er 2 verschillende draad kleurtjes worden gebruikt ;D
Niet alles is even simpel bij ons nootje..
Het is lullig om dit alweer te moeten beamen voor mij.
(indien minder leuk bedoelt,is t nog lulliger dat je dat er maar weer even in moet wrijven in t openbaar >:( )
Het demonstreert daarom wederom voor mij wat me steeds vaker tegenhoud om iets te vragen als ik er zelf echt niet uitkom.
Degene die serieus hebben meegedacht,bedankt voor uw geduld met deze simpele ziel. (y)
Hier mag een slot op,los t wel op t.z.t.
-
ben je nu geholpen met mijn ingekleurde foto?
-
je krijgt PB ;)
-
Het is lullig om dit alweer te moeten beamen voor mij.
(indien minder leuk bedoelt,is t nog lulliger dat je dat er maar weer even in moet wrijven in t openbaar >:( )
Het demonstreert daarom wederom voor mij wat me steeds vaker tegenhoud om iets te vragen als ik er zelf echt niet uitkom.
Degene die serieus hebben meegedacht,bedankt voor uw geduld met deze simpele ziel. (y)
Hier mag een slot op,los t wel op t.z.t.
Zou misschien helpen als je een gegeven oplossing dan niet gaat betwijfelen met een of andere opmerking over dat het niet uitmaakt.
-
Waarom moeten de puntstukken van spanning worden voorzien? Bij mij ligt zo'n kruis al 10 jaar.
Geen aansluiting op de puntstukken en ook geen problemen.
-
Het demonstreert daarom wederom voor mij wat me steeds vaker tegenhoud om iets te vragen als ik er zelf echt niet uitkom.
Vragen zijn er om gesteld te worden. Zeker "als ik er zelf echt niet uitkom". Maar het zou een stuk eleganter zijn om ruiterlijk te erkennen, dat je een, in mijn ogen, beetje domme beginnersfout hebt gemaakt. Ook stommiteiten zijn er om gemaakt te worden.
Waar ik me persoonlijk wel een beetje aan stoor is, dat je eerst Lenz nog allerlei verwijten gaat maken.
Hier mag een slot op, los t wel op t.z.t.
Hoezo t.z.t. ? Je hebt de oplossing toch van diverse kanten gekregen ? Ik vind dit een beetje minachtend naar de mensen die je geholpen hebben. Dat rechtvaardigt misschien enige geuite bedenkingen over de persoon tijgernootje. Misschien is luisteren niet je sterkste kant, maar dat kun je oefenen.
Ik zie nu dat je zelf al gereageerd hebt. Jammer, was geenszins nodig.
En bedreigingen, daar houd ik al helemaal niet van.
Dus inderdaad: tot nooit weerziens.
-
Zelfde gedachte, een kant je rode en grijze omdraaien..
Maar dat moet toch geen zak uitmaken als je digitaal rijd,zoals ik van plan ben.
Al zijn de draden roze ;D
Dit dus, Floris. Niet meer en minder ;)
Waar ik me persoonlijk wel een beetje aan stoor is, dat je eerst Lenz nog allerlei verwijten gaat maken.
Hij zegt alleen dat hij geen documentatie kan vinden waar Lenz uitleg geeft.... Niet echt een verwijt.
Floris, als je nog aanwezig bent; na al de geboden oplossingen kun je nog een keer kijken op www.wiringfordcc Daar worden diverse oplossingen geboden voor het (digitaal) bedraden van wissels en kruisingen.
-
Nou nou nou, wat een woede. Als hij nou meteen even geluisterd had naar het correct aansluiten van een paar draadjes...digitaal of analoog, er moet gewoon spanning op de baan gezet kunnen worden zonder kortsluiting, stap 1 van om het even wat voor baan ;D ;D.
-
De moderator van dienst.
Dat laatste is dan ook de enigste reden waarvoor er 2 verschillende draad kleurtjes worden gebruikt ;D
Consequent kleurgebruik houdt het wel zo overzichtelijk, daarom zitten er in de installatie van een huis ook bruine, blauwe, zwarte en geel-groene draden.
Ik was tot voor enkele jaren ook vrij slordig met het gebruik van kleuren (aaaah, maakt niet uit jôh) maar uiteindelijk heb ik daar een punt achtergezet en bij Reichelt maar eens wat grote spoelen kabels besteld en daar consequent mee aan de slag gegaan. Dan maar een rijtuigje minder kopen maar je zult er van versteld staan hoeveel prettiger en overzichtelijker het werkt.
-
Moderator van dienst.. :D
Maar, waarschijnlijk nog niet helemaal goed, we hebben het draadje even wat vriendelijker gemaakt.
Er waren wat meldingen binnengekomen.
Mocht je een bericht zien staan wat er ook niet in hoort, laat maat weten.
Gr, Bert
Team moderatoren
-
Hier ga ik spijt van krijgen,maar vooruit,een reactie zult u krijgen.
Vragen zijn er om gesteld te worden. Zeker "als ik er zelf echt niet uitkom". Maar het zou een stuk eleganter zijn om ruiterlijk te erkennen, dat je een, in mijn ogen, beetje domme beginnersfout hebt gemaakt. Ook stommiteiten zijn er om gemaakt te worden.
Meer elegant dan dit draadje openen met aan het eind v/d openingspost: alvast bedankt voor de hulp/info,is volgens mij niet mogelijk.
En als je geen fout maakt,dan hoef je ook geen topic te openen toch,lijkt me dat daarmee al wel openlijk word toegegeven dat er iets fout is gedaan ook mede door de tekst "als ik er zelf echt niet uitkom"
Waar ik me persoonlijk wel een beetje aan stoor is, dat je eerst Lenz nog allerlei verwijten gaat maken.
Ik verwijt niks naar niemand of is roepen dat je geen documentatie van Lenz kan vinden over een artikel van in dit geval Lenz ook al verwijten ?
(als dat zo is dan is er sinds vandaag een nieuwe definitie van verwijten geboren ::) )
Hoezo t.z.t. ?
Je hebt de oplossing toch van diverse kanten gekregen ? Ik vind dit een beetje minachtend naar de mensen die je geholpen hebben. Dat rechtvaardigt misschien enige geuite bedenkingen over de persoon tijgernootje. Misschien is luisteren niet je sterkste kant, maar dat kun je oefenen.
Ik heb oplossingen gekregen hier,en daarmee tussentijds via e-mailen en bellen met vrienden/een paar oud bnls leden ook andere mogelijke oplossingen,die bij tussentijds overleg tussen mij en hun hebben geleid tot het kiezen voor die alternatieve weg.
Heeft niks met minachting te maken,maar voor zowel de hier aangedragen oplossing als voor die andere is het t.z.t. omdat nog ik nog degene die me kan helpen NU tijd hebben om er aan te beginnen,hij geen tijd en ik geen meewerkende fikken en de angst om t weer te verneuken plus geen kennis van het te gebruiken spul om het probleem te fixen.
Dit dus, Floris. Niet meer en minder ;)
Zoals ik al probeerde uit te leggen,ik probeerde de link te vinden tussen draad kleur en stroom,en reageerde daarom zo omdat ik toch echt dacht dat geen verband hield met elkaar,wat dus ook klopte.
(het blijft lastig om jouw manier van beredeneren correct over te brengen door typen,het kan altijd op meer manieren gelezen worden ::) )
Floris, als je nog aanwezig bent; na al de geboden oplossingen kun je nog een keer kijken op www.wiringfordcc Daar worden diverse oplossingen geboden voor het (digitaal) bedraden van wissels en kruisingen.
Ga ik alsnog wel even bekijken,thnx.
Als je het best met iemand voor hebt maar de man wil niet luisteren dan kun je een redelijke zucht of andere reactie verwachten.
Dan had je makkelijk kunnen zeggen dat het niet je intentie was/is om iemand af te trappen,maar mijn aan name vecht je niet aan op dat vlak,dus trap je iemand af.
Zo simpel ligt dat hier,en wat het niet luisteren betreft,daar weet je niks vanaf,lees andere reacties maar terug in dit bericht.
Een oordeel vormen(hij luistert niet) zonder dat zelf te kunnen bevestigen of die bevestiging te krijgen,is nou niet bepaald fraai of fair te noemen,maar op die aan name ga je wel mijn kant op reageren op niet te fraaie wijze.
De pot verwijt de ketel...….
Consequent kleurgebruik houdt het wel zo overzichtelijk, daarom zitten er in de installatie van een huis ook bruine, blauwe, zwarte en geel-groene draden.
Ik was tot voor enkele jaren ook vrij slordig met het gebruik van kleuren (aaaah, maakt niet uit jôh) maar uiteindelijk heb ik daar een punt achtergezet en bij Reichelt maar eens wat grote spoelen kabels besteld en daar consequent mee aan de slag gegaan. Dan maar een rijtuigje minder kopen maar je zult er van versteld staan hoeveel prettiger en overzichtelijker het werkt.
Zie reactie op Vvkan.
En vanuit m'n eigen bouwdraadje,wat dus door mensen blijkbaar niet word bekeken(vermoed ik gezien wat reacties in dit hele draadje),een stuk bewijs voor consequent werken met kleurtjes :police:
(https://myalbum.com/photo/5T2Rr3Zv8wwS/540.jpg)
Meer wil ik er niet van maken,geen zin en ook geen vingers meer voor.
(ja artrose in m'n lijf en vingers dat is een ander mankement waar ik mee van doen heb,maar dat had ik ook al is gezegd :-X )
-
Allee, kunnen we het dan nu weer lief voortzetten? Niet specifiek aan iemand gericht overigens, maar aan allen........
-
Maar als we de hele discussie omtrent hoe je iets wel of niet moet/mag schrijven nou achterwege laten, dan kunnen we terug naar het onderwerp: waarom werkt het niet en wat kunnen we er aan doen.
We kunnen er hele lange discussies aan wijden, maar dat wordt meestal geen vrolijke discussie... Zeker niet vanachter een toetsenbord waarbij de emoties niet te zien zijn..
Zullen we weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp?
Dan gaan randdiscussies naar de kliko..
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
En vanuit m'n eigen bouwdraadje,wat dus door mensen blijkbaar niet word bekeken.....
Je hebt je bouwdraadje in dit topic genoemd, maar even een tip daarover: als je dat doet, geef dan meteen een link naar dat draadje, of vertel op zijn minst hoe dat draadje heet. Ik heb het uiteindelijk gevonden, maar via een zoektocht in je profielgegevens. En daar ben ik even mee bezig geweest.
-
Je hebt je bouwdraadje in dit topic genoemd, maar even een tip daarover: als je dat doet, geef dan meteen een link naar dat draadje, of vertel op zijn minst hoe dat draadje heet. Ik heb het uiteindelijk gevonden, maar via een zoektocht in je profielgegevens. En daar ben ik even mee bezig geweest.
Niet verkeerd begrijpen Klaas a.u.b. ,maar serieus ?
Ik dacht dat het algemeen bekend is,dat (indien zo ingesteld,en dat is bij mij al lang) dat je die link al meestuurt als je een bericht post
(https://myalbum.com/photo/ksQYQB87uuxB/540.jpg)
Zoals hierboven :angel:
(sorry krijg dat plaatje niet groter :-[ )
-
In jouw handtekening staat de link naar je oude baan, waar al drie jaar niets meer gebeurd.
En de foto die Klaas zocht staat dus niet in dat draadje.
-
Sodecrap,dat had ik niet in de gaten,wel gelijk veranderd.
Thnx voor die hint (y)
Niks gezegd :-[
Wat het de foto betreft:
« Reactie #121 Gepost op: 19 september 2020, 16:27:42 »
pagina 9 :angel:
-
En vanuit m'n eigen bouwdraadje,wat dus door mensen blijkbaar niet word bekeken(vermoed ik gezien wat reacties in dit hele draadje),een stuk bewijs voor consequent werken met kleurtjes :police:
(https://myalbum.com/photo/5T2Rr3Zv8wwS/540.jpg)
Precies. Consequent rood aan rood en grijs aan grijs.
Onder de baan.
Boven op de baan, dus aan de kruising: rood aan grijs en grijs aan rood.
Heel consequent.
-
Mosterd na de maaltijd: er is een instelling "Toon geen handtekeningen (signatures) van anderen." die je aan kan zetten, dat zou ook het probleem qua signature nog geweest kunnen zijn. Maar dat was het dus niet :)
Reinout
-
Precies, de link in de handtekening had ik natuurlijk eerst geprobeerd. Maar die leidde niet naar Rome. :)
-
Waarom heeft lenz geen uitleg
1. het kruis kan geplaats worden in de rail ontwerp zonder dat er draden aan gesoldeerd hoeven te worden
niet geïsoleerd plaatsen.
2. wil je het hard stuk toch van spanning voorzien dan kan er een draad gesoldeerd worden aan lipje wat naast de rails zit
dan dien je het aan te sluiten als een hardstuk van een wissel.
3. Rails is in ingekocht product van Peco, daar gekeken naar uitleg?
4. http://www.wiringfordcc.com/switches.htm ,is al genoemd, is een bron van informatie.
De uitleg over hoe aan te sluiten gegeven door Klaas lijkt mij zeer duidelijk.
-
Floris,
los van de dradendiscussie lijkt het alsof aan beide zijden één van de koperen stripjes onder de kruising geïsoleerd is (zie foto). Omdat de kruising alleen kortsluiting geeft als er een trein over rijdt zou het kunnen zijn dat bij het vastsolderen van de draden de isolatie deels is gesmolten en bij belasting de kruisende strips sluiting maken. Om dit te testen kan je misschien een dun stukje plastic of papier tussen de twee strips schuiven en checken of er dan nog steeds sluiting ontstaat bij het berijden van de kruising.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1AC82C6F-CCAB-42CD-8FA3-1734292794E6.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1AC82C6F-CCAB-42CD-8FA3-1734292794E6.jpeg)
-
Ongeacht of er nog meer fout gedaan is dienen eerst aan één kant de rode en grijze draad omgewisseld te worden. Je kunt doen en laten wat je wilt, maar als dat niet gedaan is blijft het altijd kortsluiting.
Maar inmiddels hebben anonieme privé - adviseurs een anonieme oplossing geadviseerd, die verder anoniem blijft.
Dus geluisterd hoeft er niet meer te worden.
-
Mijn reactie is vooral bedoeld voor Floris. Ik laat het aan hem of hij er iets mee wil doen.
-
Daar sluit ik me geheel bij aan.