Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:34:36
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Koppelingsmechanisme klemt? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 08:50:59
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12

Auteur Topic: Kortsluiting bij Lenz kruising, spoor 0  (gelezen 5534 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Kortsluiting bij Lenz kruising, spoor 0
« Reactie #15 Gepost op: 06 October 2020, 11:46:41 »
Voor de elektronen maakt het inderdaad geen zak uit wat voor kleur de draden hebben. Maar voor jezelf is het wel handig om rood en grijs aan de goede spoorstaven te verbinden.
Dat laatste is dan ook de enigste reden waarvoor er 2 verschillende draad kleurtjes worden gebruikt  ;D

Niet alles is even simpel bij ons nootje..
Het is lullig om dit alweer te moeten beamen voor mij.
(indien minder leuk bedoelt,is t nog lulliger dat je dat er maar weer even in moet wrijven in t openbaar  >:( )
Het demonstreert daarom wederom voor mij wat me steeds vaker tegenhoud om iets te vragen als ik er zelf echt niet uitkom.
Degene die serieus hebben meegedacht,bedankt voor uw geduld met deze simpele ziel. (y)
Hier mag een slot op,los t wel op t.z.t.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #16 Gepost op: 06 October 2020, 11:50:10 »
ben je nu geholpen met mijn ingekleurde foto?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 06 October 2020, 12:41:36 »
je krijgt PB  ;)
Met vr gr

Floris

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #18 Gepost op: 06 October 2020, 13:14:04 »

Het is lullig om dit alweer te moeten beamen voor mij.
(indien minder leuk bedoelt,is t nog lulliger dat je dat er maar weer even in moet wrijven in t openbaar  >:( )
Het demonstreert daarom wederom voor mij wat me steeds vaker tegenhoud om iets te vragen als ik er zelf echt niet uitkom.
Degene die serieus hebben meegedacht,bedankt voor uw geduld met deze simpele ziel. (y)
Hier mag een slot op,los t wel op t.z.t.

Zou misschien helpen als je een gegeven oplossing dan niet gaat betwijfelen met een of andere opmerking over dat het niet uitmaakt.

Karben

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 06 October 2020, 13:34:47 »
Waarom moeten de puntstukken van spanning worden voorzien? Bij mij ligt zo'n kruis al 10 jaar.
Geen aansluiting op de puntstukken en ook geen problemen.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

VvKan

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 06 October 2020, 13:49:30 »
Vragen zijn er om gesteld te worden. Zeker  "als ik er zelf echt niet uitkom".  Maar het zou een stuk eleganter zijn om ruiterlijk te erkennen, dat je een, in mijn ogen, beetje domme beginnersfout hebt gemaakt. Ook stommiteiten zijn er om gemaakt te worden.
Waar ik me persoonlijk wel een beetje aan stoor is, dat je eerst Lenz nog allerlei verwijten gaat maken.
Hier mag een slot op, los t wel op t.z.t.
Hoezo t.z.t. ?  Je hebt de oplossing toch van diverse kanten gekregen ?  Ik vind dit een beetje minachtend naar de mensen die je geholpen hebben.  Dat rechtvaardigt misschien enige geuite bedenkingen over de persoon tijgernootje. Misschien is luisteren niet je sterkste kant, maar dat kun je oefenen.

Ik zie nu dat je zelf al gereageerd hebt.  Jammer, was geenszins nodig.

En bedreigingen, daar houd ik al helemaal niet van.

Dus inderdaad: tot nooit weerziens.
« Laatst bewerkt op: 06 October 2020, 13:52:03 door VvKan. Reden: toevoeging »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #21 Gepost op: 06 October 2020, 14:28:24 »
Zelfde gedachte, een kant je rode en grijze omdraaien..

Maar dat moet toch geen zak uitmaken als je digitaal rijd,zoals ik van plan ben.
Al zijn de draden roze  ;D

Dit dus, Floris. Niet meer en minder ;)

Waar ik me persoonlijk wel een beetje aan stoor is, dat je eerst Lenz nog allerlei verwijten gaat maken.

Hij zegt alleen dat hij geen documentatie kan vinden waar Lenz uitleg geeft.... Niet echt een verwijt.

Floris, als je nog aanwezig bent; na al de geboden oplossingen kun je nog een keer kijken op www.wiringfordcc   Daar worden diverse oplossingen geboden voor het (digitaal) bedraden van wissels en kruisingen.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #22 Gepost op: 06 October 2020, 14:44:48 »
Nou nou nou, wat een woede. Als hij nou meteen even geluisterd had naar het correct aansluiten van een paar draadjes...digitaal of analoog, er moet gewoon spanning op de baan gezet kunnen worden zonder kortsluiting, stap 1 van om het even wat voor baan ;D ;D.
RETROBAHN A.G.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 06 October 2020, 15:22:28 »
De moderator van dienst.

Dat laatste is dan ook de enigste reden waarvoor er 2 verschillende draad kleurtjes worden gebruikt  ;D
Consequent kleurgebruik houdt het wel zo overzichtelijk, daarom zitten er in de installatie van een huis ook bruine, blauwe, zwarte en geel-groene draden.
Ik was tot voor enkele jaren ook vrij slordig met het gebruik van kleuren (aaaah, maakt niet uit jôh) maar uiteindelijk heb ik daar een punt achtergezet en bij Reichelt maar eens wat grote spoelen kabels besteld en daar consequent mee aan de slag gegaan. Dan maar een rijtuigje minder kopen maar je zult er van versteld staan hoeveel prettiger en overzichtelijker het werkt.
« Laatst bewerkt op: 06 October 2020, 15:30:58 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 06 October 2020, 15:41:50 »
Moderator van dienst..  :D

Maar, waarschijnlijk nog niet helemaal goed, we hebben het draadje even wat vriendelijker gemaakt.

Er waren wat meldingen binnengekomen.

Mocht je een bericht zien staan wat er ook niet in hoort, laat maat weten.

Gr, Bert
Team moderatoren

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 06 October 2020, 15:46:57 »
Hier ga ik spijt van krijgen,maar vooruit,een reactie zult u krijgen.

Vragen zijn er om gesteld te worden. Zeker  "als ik er zelf echt niet uitkom".  Maar het zou een stuk eleganter zijn om ruiterlijk te erkennen, dat je een, in mijn ogen, beetje domme beginnersfout hebt gemaakt. Ook stommiteiten zijn er om gemaakt te worden.
Meer elegant dan dit draadje openen met aan het eind v/d openingspost: alvast bedankt voor de hulp/info,is volgens mij niet mogelijk.
En als je geen fout maakt,dan hoef je ook geen topic te openen toch,lijkt me dat daarmee al wel openlijk word toegegeven dat er iets fout is gedaan ook mede door de tekst  "als ik er zelf echt niet uitkom"
Ik verwijt niks naar niemand of is roepen dat je geen documentatie van Lenz kan vinden over een artikel van in dit geval Lenz ook al verwijten ?
(als dat zo is dan is er sinds vandaag een nieuwe definitie van verwijten geboren  ::) )

Hoezo t.z.t. ?
Je hebt de oplossing toch van diverse kanten gekregen ?  Ik vind dit een beetje minachtend naar de mensen die je geholpen hebben.  Dat rechtvaardigt misschien enige geuite bedenkingen over de persoon tijgernootje. Misschien is luisteren niet je sterkste kant, maar dat kun je oefenen.
Ik heb oplossingen gekregen hier,en daarmee tussentijds via e-mailen en bellen met vrienden/een paar oud bnls leden ook andere mogelijke oplossingen,die bij tussentijds overleg tussen mij en hun hebben geleid tot het kiezen voor die alternatieve weg.
Heeft niks met minachting te maken,maar voor zowel de hier aangedragen oplossing als voor die andere is het t.z.t. omdat nog ik nog degene die me kan helpen NU tijd hebben om er aan te beginnen,hij geen tijd en ik geen meewerkende fikken en de angst om t weer te verneuken plus geen kennis van het te gebruiken spul om het probleem te fixen.

Dit dus, Floris. Niet meer en minder ;)
Zoals ik al probeerde uit te leggen,ik probeerde de link te vinden tussen draad kleur en stroom,en reageerde daarom zo omdat ik toch echt dacht dat geen verband hield met elkaar,wat dus ook klopte.
(het blijft lastig om jouw manier van beredeneren correct over te brengen door typen,het kan altijd op meer manieren gelezen worden  ::) )

Floris, als je nog aanwezig bent; na al de geboden oplossingen kun je nog een keer kijken op www.wiringfordcc   Daar worden diverse oplossingen geboden voor het (digitaal) bedraden van wissels en kruisingen.
Ga ik alsnog wel even bekijken,thnx.

Als je het best met iemand voor hebt maar de man wil niet luisteren dan kun je een redelijke zucht of andere reactie verwachten.
Dan had je makkelijk kunnen zeggen dat het niet je intentie was/is om iemand af te trappen,maar mijn aan name vecht je niet aan op dat vlak,dus trap je iemand af.
Zo simpel ligt dat hier,en wat het niet luisteren betreft,daar weet je niks vanaf,lees andere reacties maar terug in dit bericht.
Een oordeel vormen(hij luistert niet) zonder dat zelf te kunnen bevestigen of die bevestiging te krijgen,is nou niet bepaald fraai of fair te noemen,maar op die aan name ga je wel mijn kant op reageren op niet te fraaie wijze.
De pot verwijt de ketel...….

Consequent kleurgebruik houdt het wel zo overzichtelijk, daarom zitten er in de installatie van een huis ook bruine, blauwe, zwarte en geel-groene draden.
Ik was tot voor enkele jaren ook vrij slordig met het gebruik van kleuren (aaaah, maakt niet uit jôh) maar uiteindelijk heb ik daar een punt achtergezet en bij Reichelt maar eens wat grote spoelen kabels besteld en daar consequent mee aan de slag gegaan. Dan maar een rijtuigje minder kopen maar je zult er van versteld staan hoeveel prettiger en overzichtelijker het werkt.
Zie reactie op Vvkan.
En vanuit m'n eigen bouwdraadje,wat dus door mensen blijkbaar niet word bekeken(vermoed ik gezien wat reacties in dit hele draadje),een stuk bewijs voor consequent werken met kleurtjes   :police:

Meer wil ik er niet van maken,geen zin en ook geen vingers meer voor.
(ja artrose in m'n lijf en vingers dat is een ander mankement waar ik mee van doen heb,maar dat had ik ook al is gezegd  :-X )

Met vr gr

Floris

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 06 October 2020, 15:51:25 »
Allee, kunnen we het dan nu weer lief voortzetten? Niet specifiek aan iemand gericht overigens, maar aan allen........
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 06 October 2020, 15:53:20 »
Maar als we de hele discussie omtrent hoe je iets wel of niet moet/mag schrijven nou achterwege laten, dan kunnen we terug naar het onderwerp: waarom werkt het niet en wat kunnen we er aan doen.

We kunnen er hele lange discussies aan wijden, maar dat wordt meestal geen vrolijke discussie... Zeker niet vanachter een toetsenbord waarbij de emoties niet te zien zijn..

Zullen we weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp?

Dan gaan randdiscussies naar de kliko..

Gr, Bert
Team moderatoren.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #28 Gepost op: 06 October 2020, 16:13:13 »
En vanuit m'n eigen bouwdraadje,wat dus door mensen blijkbaar niet word bekeken.....
Je hebt je bouwdraadje in dit topic genoemd, maar even een tip daarover: als je dat doet, geef dan meteen een link naar dat draadje, of vertel op zijn minst hoe dat draadje heet. Ik heb het uiteindelijk gevonden, maar via een zoektocht in je profielgegevens. En daar ben ik even mee bezig geweest.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 06 October 2020, 17:01:09 »
Je hebt je bouwdraadje in dit topic genoemd, maar even een tip daarover: als je dat doet, geef dan meteen een link naar dat draadje, of vertel op zijn minst hoe dat draadje heet. Ik heb het uiteindelijk gevonden, maar via een zoektocht in je profielgegevens. En daar ben ik even mee bezig geweest.

Niet verkeerd begrijpen Klaas a.u.b. ,maar serieus ?
Ik dacht dat het algemeen bekend is,dat (indien zo ingesteld,en dat is bij mij al lang) dat je die link al meestuurt als je een bericht post

Zoals hierboven  :angel:
(sorry krijg dat plaatje niet groter  :-[ )
Met vr gr

Floris