BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: hgr op 18 August 2020, 07:22:18
-
Ik ben bezig een nieuw H0-baanplan aan t ontwerpen, omdat ik als beginner heb onderschat dat ik opstelsporen nodig heb voor treinen die niet rijden.
Het stuk wat ik nu klaar heb is mooi om de trein weg te laten rijden en bevat een keerlus.
Was mooi als beginproject. Ik ga deze baan nu afbreken en een U vorm maken en rekening houden dat ik overal bij kan. Kan ik nu niet voldoende.
In het ontwerp heb ik een driehoek gepland om vanaf kant D naar de opstelsporen rechts te rijden en dan vanuit de opstelsporen richting C, de bocht die doorloopt vormt een klimspiraal naar het basisblad.
A= 93cm
B= 98cm
C= 84cm
D= 84cm
Maten van A, B en C zijn tussen de wissels
(https://i.postimg.cc/V615rPb2/2020-08-16-20-52-51-Window.jpg)
Ik heb een KLM van Rosoft die ik wil gebruiken, alleen is het mij niet helemaal duidelijk hoe ik deze in deze setting kan gebruiken, omdat de poten A en B nogal krap zijn, daar past geen hele trein tussen, ondanks dat ik met treinen rijdt van max 1,5 meter
Een optie is om D kleiner te maken richting eerstvolgende bocht, dan kan ik A en B langer maken, C kan niet langer.
Graag advies of mijn plan kan en zo ja wat de beste oplossing is.
Ik heb al wel voorbeelden van driehoeken gezien, maar daar stonden geen maten bij
De cijfers die bij de rails staan zijn de railnummers van PECO, maar mogelijk doe ik dit stuk met Fleischmann profirails, omdat ik die eerst wil gebruiken en de klimspiraal rechtsboven de wissel na een bocht wil terugplaatsen
-
Zou je aub een duidelijker plaatje van het hele stuk kunnen geven ? Van het aangebodene met tekst kan ik geen overzicht fabriceren.
-
Je zal de KLM van rosoft volgens de beschrijving in het C gedeelte tussen de wissels moeten plaatsen.
Kijk maar bij rosoft voor de beschrijving. Succes.
-
Oplossen op deze wijze werket ook met de Rosoft Keerlus module
https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_639.pdf
Oplossing staat ook op de website van Rosoft.
-
Oplossing staat ook op de website van Rosoft.
Die heb ik gevonden, bedankt voor de tip.
Heb contact gezocht met Wim Ros of hij mijn oplossing wil checken en feedback wil geven, waar ik het evt moet aanpassen
-
Heb de tekening van mijn baandeel naar Wim Ros gestuurd en hij heeft mij feedback gegeven. Voor mij is het opgelost.
Bedankt voor het meedenken en de tips.
-
Even de oplossing plaatsen is leerzaam voor anderen.
-
Inderdaad, en zeker als je een plaatje van je hele baan erbij zet!
-
Ik sluit me aan bij: Inderdaad, en zeker als je een plaatje van je hele baan erbij zet!
Zie mij vorige reactie.
-
Kon niet eerder reageren, ik was gisteravond pas laat thuis.
(https://i.postimg.cc/ZKZQg1TR/Baan-voor-forum-2020-08-20.jpg)
In rood staan de sectie voor de Extreme Keerlus
Het gele traject hoort daarbij.
De grijs gekleurde vlakken zijn open, zodat ik overal goed bij kan
Rechts het paarse deel worden opstelsporen, die moet ik nog uitwerken
Grijze traject is nivo 0 van de schaduwbaan (die loopt onder de klimspiraal (lichtblauw) door.
In de ovaal stijgt het traject naar +8,2cm, het binnenspoor stijgt als helix door naar de hoofdtafel, de buitenbaan blijft op +8,2cm
Het groene kader moet een uitneembaar of opklapbaar deel worden. het raam (draai/kiepraam en draait naar binnen open) moet bereikbaar blijven, in de hoofdtafel moet ik daar ook rekening mee houden.
Rechtsboven is een klimspiraal(alleen het lichtblauwe) (deze heb ik voor mijn huidige baan al gemaakt en wil ik hergebruiken.
-
Dank voor de tekening, hoewel ik daar ook niet zoveel van snap, omdat niet duidelijk is waar sporen naar toe lopen. Dus ik beperk me tot een opmerking over de eerste vraag.
Tenzij via A naar D naar de rest van de baan ook een keerlus is, zie ik alleen de opstelsporen met de verbindingen B en C als een conflict, dus een keerlus.
Waarom zou je de detectiestukken dan daar niet in verwerken, dus alleen in B en C, en A en D ongemoeid laten ?
Veroniek
-
De paarse opstelsporen inclusief het groene wissel op de keerlusmodule aansluiten. Dan heb je in ieder geval het probleem met de driehoek opgelost.
Of er in de rest nog een keerlus zit kan ik niet goed zien.
-
Ik heb de detectie aangebracht zoals geadviseerd door Wim Ros
En rekening gehouden met de lengte van C1 en C2
-
Is alleen maar te veel isolatie en bekabeling, terwijl dat niet nodig is, tenzij.......... je inzicht geeft in de rest van de baan. Dus of er in de richting van A over D naar de rest ook een keerlus zit.
Veroniek ( en Klaas dus ook)
-
Even voor mijn duidelijkheid.
De klimspiraal rechtsboven draait linksom.
Als ik overal de buiten rail aan de zwarte draad koppel en de binnenbaan aan de rode dan creëer ik toch een kortsluiting, dat zou de KLM moeten oplossen?
Ik heb het gedeelte van de klimspiraal weggehaald, dan zie je de groene als aanloop naar het begin van de spiraal bij X
(https://i.postimg.cc/pVsZYZW9/0001.jpg)
En inzicht geven in de rest van de baan wordt nog lastig, die heb ik voor mijn oude baan wel uitgewerkt maar van deze nog niet.
De bedoeling is dat er een station komt met dubbelspoor en bij het station een raccordement voor beladen van een militaire trein.
-
Herbert,
Geef nu is even aan waar nu c1 en C2 geplaats wordt in de tekening?
Is de groene cirkel nu een rond lopend spoor links onder en sluit deze nergens op aan?
Ik zie dat je met rail kleuren getekend hebt plaatst dan de afzonderlijke lagen even als apart plaatje en geef daarbij aan welke laag het is.
Uiteraard is de tekening voor U helder.
Maar voor mij, en misschien voor anderen ook, ik er niets zinvol van maken, Het overzicht van hje totale baan plan.
en maak de plaatjes ook iets groter.
Zoals Bv hier gedaan.
De tekening van de paradesporen en aansluiting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Frans-laatste-15-6-2018-Parde-spoor-en-omloop.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Frans-laatste-15-6-2018-Parde-spoor-en-omloop.jpg)
Groen zijn de zichtbare paradesporen.
Geel de aansluiting voor het station.
Grijs is verborgen en aansluiting op de opstelsporen.
In koploper per tabblad uitgewerkte baandelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bereikte-einddoel-2018.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bereikte-einddoel-2018.jpg)
Paradesporen.
]
-
Ik zou de twee wissels naar deel C parallel met elkaar aansluiten én parallel met een dubbelpolig bistabiel relais (de wissels 'antiparallel' zodat ze nooit naar elkaar wijzen). Het van de rest geïsoleerde deel C sluit je dan aan op het relais zodanig dat deel C altijd verbonden is met het spoor waarvan het wissel naar deel C afbuigt, deel C heeft dan altijd de polariteit van het inrijdende spoor.
Met een analoge baan moet de trein dan wel stoppen op deel C voordat het uitrijdende wissel wordt omgezet (anders rijdt de trein meteen achteruit), bij digitaal kan de trein blijven rijden tijdens het omzetten van de wissels, dat omzetten moet dan wel gebeuren als de hele trein nog op deel C staat.
-
Ik heb de detectie aangebracht zoals geadviseerd door Wim Ros
En rekening gehouden met de lengte van C1 en C2
Tja, dat is de maker van het ding en iemand met heel veel digitale ervaring... als hij je dat advies gegeven heeft, waarom blijf je daar dan aan twijfelen? Gewoon doen en testen, werkt het niet kom je terug en proberen we wat anders ;)
-
Tja, dat is de maker van het ding en iemand met heel veel digitale ervaring... als hij je dat advies gegeven heeft, waarom blijf je daar dan aan twijfelen? Gewoon doen en testen, werkt het niet kom je terug en proberen we wat anders ;)
Dat wilde ik eigenlijk ook, alleen eerdere reageerders wilden graag de oplossing zien.
Maar wat één van hen schreef dat het plaatje voor mij duidelijk is, maar voor buitenstaanders misschien niet.
-
Dus; gewoon aansluiten en proberen... weten we of Wim gelijk had :)
-
Plaatjes van de diverse nivo's
Alle nivo's in één plaatje:
(https://i.postimg.cc/L4w8gJqc/Baan-2020-08-20-Nivo-alles.jpg)
Nivo 0 --> startnivo van het schaduwstation
(https://i.postimg.cc/BQKC919N/Baan-2020-08-20-Nivo-0.jpg)
Nivo 1 --> Nivo 0 + 8,2cm
(https://i.postimg.cc/5Ny26wNq/Baan-2020-08-20-Nivo-1.jpg)
Nivo 2 --> Nivo 1 --> helixen naar hoofdbaan
Einde van de lichtblauwe delen wordt de aansluiting naar de hoofdbaan vanuit het schaduwstation, hier moet ik mijn originele plan nog op aanpassen.
(https://i.postimg.cc/Vv14Kf5m/Baan-2020-08-20-Nivo-2.jpg)
Omdat ik de keerlus in een aparte afbeelding gemarkeerd heb, zit deze er nogmaals bij. Maar wel flink vergroot, zodat het mss beter te zien is.
(https://i.postimg.cc/Vkmq2fqV/Baan-voor-forum-2020-08-20-flink-vergroot.jpg)
Link naar laatste afbeelding, omdat deze niet echt groot getoond wordt (bij mij): KLIK (https://postimg.cc/svHGhR0Y)
Ik hoop dat op deze manier mijn vraag/ verhaal wat duidelijk is. Zoals Ronald adviseerde ga ik het advies van Wim uitwerken. De "discussie" ontstond nadat ik liet zien wat zijn advies was en toen ik de afbeeldingen plaatste.
Overigens waardeer ik alle adviezen, sommige gaan boven mijn pet (sorry @72sonett).
Ieders inbreng is niet voor niets geweest.
-
Herbert,
Mooi Baanplan.
Ik persoonlijk zou proberen C1 en C2 aan de linker kant zo ver mogelijk naar links te verplaatsen.
De maximale treinlengte woord bepaald door de afstand tussen de linker C1 en C2 en de Rechter C1 en C2.
In de praktijk blijkt deze altijd te krap te zijn.
-
In de praktijk blijkt deze altijd te krap te zijn.
Ondanks dat ik niet van plan ben om met hele lange treinen te rijden, domweg omdat ik daar de ruimte niet voor heb. Is het misschien wel slim om die sectie groter te maken.
Bedankt voor het meedenken.
-
Dat is zeker een prima advies. Mij ging het meer om het feit dat er zoveel "oplossingen" aangeboden worden terwijl de correcte wss al bekend was.... en dan dwaalt zoiets in mijn ogen compleet af.
Ben benieuwd of het werkt, maar dat laat je ons vast nog wel weten hier :)
-
Herbert,
Bij het nogmaals bestuderen van de tekening.
Ik zou persoonlijk de rechter C1 en C2 zo dicht mogelijk tegen de linker wissel aanleggen.
De rede hiervoor is dat er altijd maar een trein zicht in een keerlus kan bevinden.
De wissel moet wel in het midden stuk van de keerlus sectie blijven.
Ronald,
De weg naar de oplossing is gegeven in de 3e reactie.
Bevestigd door Wim Ros de maker van de Xtreme keerludsmodule in zijn antwoord naar Herbert.
Zoals door je is aangegeven.
Persoonlijk van ik de tekening van LDT wat duidelijker in zijn uitleg.
-
... Overigens waardeer ik alle adviezen, sommige gaan boven mijn pet ...
Het is niet zo moeilijk hoor... ;) Dit is wat ik bedoel, schematisch weergegeven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerdriehoek.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerdriehoek.jpg)
Het werkt overigens niet alleen voor C maar in iedere zijde van de keerdriehoek.
-
Als je weet hoe t werkt, is het altijd simpel. ;D
-
Ik blijf de geboden tekeningen onduidelijk vinden, omdat niet aangegeven staat waar bepaalde sporen naar toe gaan. Dat komt, omdat er sporen boven elkaar lopen wat in de tekeningen niet te zien is. Daardoor ontstaan ovalen zonder aansluitingen.
Maar als ik er van uit mag gaan, dat het einde van de helix helemaal midden bovenin de tekening (lichtblauw) aansluit op het einde van het lichtblauw in het midden van de tekening (dus niet de linkse kant), dan zit er in het hele stuk geen keerlus. Dus bevat alleen de driehoek een keerlus. Daarom zou het logischer zijn om in de hoofdbaan (geen keerlus) ook geen isolaties en sturing door een keerlus-module aan te brengen. Dus alleen in de 2 poten van de driehoek naar de eindsporen en de eindsporen als "c" stuk te zien. Dus 2 x "a" en "b" detectie en 1 x "c" (eindsporen). "d" en "e" blijven ongebruikt, omdat het eindsporen zijn.
Zoals al eerder voorgesteld.
Veroniek.
-
Nivo 1 --> Nivo 0 + 8,2cm
(https://i.postimg.cc/5Ny26wNq/Baan-2020-08-20-Nivo-1.jpg)
Neem de tekening met de blauw lijnen rail
zie het als een T
Rijd over de T van Rechts boven naar rechts onder niets aan de hand.
Rijd van van rechts onder naar rechts boven niets aan de hand.
Rijd van rechts boven naar links niets aan de hand.
Rijd van links naar rechts onder dan is het deel tussen de wissels een keerlus deel C
Dit is echter te kort voor de meeste treinen.
Verplaats de keerlus naar links voor de middelste wissel, dan wordt dit het keerlus deel C
en laat hem ergens beginnen /eindigen link van de middelste wissel.
noem het spoor rechts boven A
noem het spoor links B
noem het spoor rechts onder D
Dan volgt hieruit
Rijd over de T van Rechts boven naar rechts onder niets aan de hand. A > D of omgekeerd.
Rijd van rechts boven naar links niets aan de hand A> C > B of omgekeerd keerlus schakelt niet om
Rijd van van links naar rechts onder B > C schakelt om > D of omgekeerd.
De blauwe cirkel zou ook een keerlus kunnen zijn als deze is gekoppeld aan de T.
dit is niet duidelijk op te maken uit de tekeningen.
72Sonett
Heeft in principe een keerlus schakeling getekend waar bij de ompoling van deel C vermoedelijk gedaan wordt gelijktijdig met het omzetten van de wissels dit is ook een oplossing.
De treinlengte wordt hier bepaald door de ruimte tussen de wissels.
-
Ik had al een oplossing gegeven, maar daar heb ik geen commentaar op gezien. Blijkbaar heeft iedereen daar overheen gekeken. Daarom nog maar een keer. Isolaties bij de rode strepen, alles daaronder is de keerlus. Heb je meteen het probleem van te weinig lengte opgelost.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan-2020-08-20-Nivo-1x.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan-2020-08-20-Nivo-1x.jpg)
-
Klaas
Ik heb je antwoord niet gemist en ook begrepen, is zeker ook een werkbare oplossing.
Weet alleen niet of daar de Xteme keerlus module daar goed mee overweg kan.
De Ldt Keerlus module in elk geval niet.
De schakeling zoals 72Sonett aangeeft in elk geval wel, omschajkelen door de wisselstand laten bepalen.
-
De lichtblauwe klimspiraal sluit aan op het paarse deel rechtsboven.
In mijn beleving is dan de linkerpoot (zeg maar het stuk dat met de bocht naar boven gaat) van de T de keerlus, omdat na de wissel de stroomvoorziening ompoolt, als je buitenrail kleur A gebruikt en binnenrail kleur B
-
Weet alleen niet of daar de Xteme keerlus module daar goed mee overweg kan.
De Ldt Keerlus module in elk geval niet.
Ik zou niet weten waarom niet. Maar goed, ik heb mijn duit in het zakje gedaan, ga er niet verder op aandringen.
-
Ik had al een oplossing gegeven, maar daar heb ik geen commentaar op gezien. Blijkbaar heeft iedereen daar overheen gekeken. Daarom nog maar een keer. Isolaties bij de rode strepen, alles daaronder is de keerlus. Heb je meteen het probleem van te weinig lengte opgelost.
Volledig mee eens, zie al vanaf reacties 10 en 11. Behalve dan: waarom makkelijk als het ook moeilijk kan ;D
Veroniek
-
Mijn reactie in #20 :
"Ik hoop dat op deze manier mijn vraag/ verhaal wat duidelijk is. Zoals Ronald adviseerde ga ik het advies van Wim uitwerken.
De "discussie" ontstond nadat ik liet zien wat zijn advies was en toen ik de afbeeldingen plaatste.
Overigens waardeer ik alle adviezen, sommige gaan boven mijn pet (sorry @72sonett).
Ieders inbreng is niet voor niets geweest."
Om nog op de oplossing van Klaas te reageren.
Door mijn beginnerservaring zie ik die oplossing niet en kies ik voor de in mijn ogen meest eenvoudige oplossing, omdat ik die herken uit de standaard keerlus.
Misschien zie ik 'm wel als die uitgewerkt is op basis van een KLM (met sectiedetectie)
-
Je moet natuurlijk doen wat je zelf wil. Maar om in jouw beginnerservaring te spreken:
je brengt een keerlus module aan in een baanstuk waar geen keerlus zit.
Deze woorden moet ook jij kunnen begrijpen.
Als je dan over die woorden verder nadenkt, zou je misschien iets onlogisch kunnen ontdekken in wat je wil gaan doen.
En dat is waarom zowel Klaas als ik iets anders voorstellen.
Maar ga je gang.
Veroniek.
-
Herbert heeft de oplossing gekregen van de maker van het apparaat.... Wim Ros kennende is die niet op zijn achterhoofd gevallen en weet hij prima waar hij over praat. Als de TS dat nou eens doet is het probleem hoogstwaarschijnlijk opgelost. En alle andere aangedragen mogelijke oplossingen zijn zinvol op het moment dat de eerste niet werkt.
Laat je ons snel weten of het werkt, Herbert?
-
Veroniek triggert een "wormpje" in mijn hoofd, omdat ik baal dat ik het niet zie.
Mss omdat ik in een soort tunnel zit.
Ik zie alleen een ompoling na de wissel die in het midden ligt door het traject naar de klimspiraal, omdat ik de rode draad aan de buitenkant heb en de zwarte draad aan de binnenkant.
Ik denk dat als ik mijn huidige baan afgebroken heb de aan gedragen oplossingen, die met de KLM kunnen eens ga uitproberen in testopstelling.
Dan zal ik laten weten wat werkt.
-
De oplossing van Klaas is de meest eenvoudige. Met één dubbelpolig relais parallel aan het wissel schakel je de polariteit van het hele rangeerterrein naar de polariteit van het inrijdende spoor. Daar is geen relatief dure keerlusmodule voor nodig.
-
Herbert heeft de oplossing gekregen van de maker van het apparaat.... Wim Ros kennende is die niet op zijn achterhoofd gevallen
Het laatste neem ik zeker ook aan.
Maar dat betekent nog niet, dat wanneer hij een duidelijke tekening had gekregen, hij ook niet had gezien dat er in de hoofdbaan helemaal geen keerlus zit. Dan zou zijn conclusie wel eens gelijkluidend kunnen zijn aan die van Klaas en mij. Namelijk, dat je in een baan waar geen keerlus in zit ook geen keerlus module zou moeten willen monteren als er ook een andere (simpelere) oplossing is.
Veroniek.
-
Veroniek triggert een "wormpje" in mijn hoofd, omdat ik baal dat ik het niet zie.
Ik zie alleen een ompoling na de wissel die in het midden ligt door het traject naar de klimspiraal
Denk eens heel die opstelsporen weg en laat een loc vertrekken vanaf die dan niet meer aanwezige wissel, dus in de richting van de klimspiraal.
Waar komt die dan uiteindelijk uit? Op dezelfde plek in dezelfde richting.
Voila.
Keerlus ? Waar dan ?
Veroniek
-
Die snap ik,
alleen blijf ik mss teveel hangen in de gedachte dat bij gebruik van ringleiding de buitenrails overal gelijk gepoold moeten zijn en de binnenrails ook.
Ik gebruik rood voor buiten en zwart voor binnen
Dat ik Wim mogelijk te weinig info had gegeven zoals je schreef, hield ik zelf ook rekening mee.
-
Rood en zwart, en hoe kleur je dan in het schaduwstation ? Wanneer een baan een lus maakt (geen keerlus) dan gaan "binnen" en "buiten " niet meer op.
Volg 1 railstaaf (rood) en je zult zien dat die ook weer op rood eindigt. Niet in binnen en buiten denken, de railstaaf volgen.
Veroniek.
-
Volg 1 railstaaf (rood) en je zult zien dat die ook weer op rood eindigt. Niet in binnen en buiten denken, de railstaaf volgen.
Veroniek.
Ik denk dat hier ook de ruis ontstond zodat ik het niet begreep. Vanmiddag voordat ik naar mijn werk ging heb ik alle nivo’s geprint en morgenvroeg wil ik de rail gaan kleuren om te kijken hoe die loopt. Ws kan ik dat dan beter overzien.
Bedankt voor het geduld.
-
Denk eens heel die opstelsporen weg
Daar zit hem nu net de crux. Het probleem wat opgelost moet worden ontstaat nu juist door die rangeersporen. Er zit dan weliswaar geen keerlus in de letterlijke zin van het woord maar er is wel degelijk sprake van "botsende polariteit" om het zo maar eens te noemen door de keerdriehoek. Dát is hetgeen er opgelost moet worden, de rest van de baan doet voor dit probleem niet ter zake. Er zijn meerdere mogelijkheden om deze botsende polariteit op te lossen. Eén daarvan is de keerlusmodule van Wim Ros. Dat is niet de simpelste of goedkoopste oplossing. Die van Klaas met de meeschakelende polariteit is veel simpeler en net zo doeltreffend.
Groeten,
Bert
-
Het probleem wat opgelost moet worden ontstaat nu juist door die rangeersporen.
Precies, en de oplossing kan dus ook daar gevonden worden, heel gemakkelijk. Dus niet in de hoofdbaan. Dat kan weliswaar, maar slaat nergens op en is behalve potentieel storingsgevoelig ook nog eens overbodig.
Veroniek.
-
Die van Klaas met de meeschakelende polariteit is veel simpeler en net zo doeltreffend.
Oja, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Ik zat te denken aan de aanmeldsecties in de beide takken van de driehoek boven het wissel. Maar je kunt de polariteit van de keersectie (lees: de opstelsporen) meeschakelen met de stand van het wissel. Dan heb je alleen maar een bistabiel relais nodig dat fungeert als keerlusmodule.
-
Veroniek, het probleem wordt ook niet opgelost in de hoofdbaan met die keerlusmodule. Het wordt opgelost in de driehoek waarbij er een stukje van de hoofdbaan als aanloop naar de driehoek nodig is voor de aansluitingen. Zo zit dat ding nu eenmaal in elkaar en zo heeft Wim Ros het dus zelf ook aan de TS aangegeven.
Dat het een onhandige en dure oplossing is, lijkt me overduidelijk. Ik zou de TS dan ook zeker adviseren om voor deze situatie de optie die Klaas voorstelde te gebruiken. Veel simpeler en geen gedoe met maximum treinlengte. Dat is het grootste probleem bij de module van Wim Ros: de maximale lengte van een trein wordt bepaald door het stuk(je) C1 in zijn schema en in een driehoek is dat meestal niet zoveel.
Groeten,
Bert
-
... Dan heb je alleen maar een bistabiel relais nodig
Het ligt er aan of je het wissel schakelt met een puls of met constante spanning (en vertrouwt op de eindafschakeling).
In het eerste geval heb je idd een bistabiel relais nodig, anders kan het ook met een normaal relais (die blijft dan ingeschakeld in één stand van de wissel).
Je bent in ieder geval goedkoper uit dan met een keerlusmodule.
-
Het wordt opgelost in de driehoek waarbij er een stukje van de hoofdbaan als aanloop naar de driehoek nodig is voor de aansluitingen.
module van Wim Ros: de maximale lengte van een trein wordt bepaald door het stuk(je) C1 in zijn schema
Daar ben ik het niet mee eens, dat zie je volgens mij niet juist. Het stuk in de hoofdbaan noem je C1, met als detectie stuklken A en B (en zonodig D en E).
Plaats 2 x A en B in de toevoerstukken naar de opstelsporen en beschouw het hele stuk opstelsporen als C1. Een kind kan de was doen, klaar is kees. De maximale lengte wordt dan bepaald door de lengte van de opstelsporen.
Dus niks in de hoofdbaan, alleen in de stukken tussen de hoofdbaan en de opstelsporen.
Zoals ook Klaas aangeeft (bij gebruik module).
Veroniek.
-
Veroniek, dat klopt niet met de wijze waarop Wim Ros zelf aangeeft hoe zijn module aangesloten moet worden.
Maar volgens mij gaan we nu afdwalen en wordt de TS er ook niet wijzer van....
Groeten,
Bert
-
Maar volgens mij gaan we nu afdwalen en wordt de TS er ook niet wijzer van....
Groeten,
Bert
Inderdaad het word voor mij niet makkelijker, ik ben een beginner...
Heb hier een KLM liggen, heb in mijn huidige baan een echte keerlus.
Ben wel benieuwd naar de uitwerking van Klaas zijn oplossing, maar ben teveel leek om het zo te begrijpen.
Ik bedien de wissels met servo's heb 2 servodecoders DR4024 liggen, kan ik de schakeluitgangen koppelen aan zo'n relais?
Dat op het moment dat de wissel omgezet wordt het relais ook schakelt?
-
Je kunt dan 2 microswitches aan de servo maken, dan ook geen relais meer nodig.
Het kan waarschijnlijk ook met 2x een DR4102 puntstukinterface aan die 4024 (niet goedkoop).
-
Veroniek, dat klopt niet met de wijze waarop Wim Ros zelf aangeeft hoe zijn module aangesloten moet worden.
Maar volgens mij gaan we nu afdwalen en wordt de TS er ook niet wijzer van....
Klopt, foutje mijnerzijds. In plaats van 2 x A en B in de aanvoerlijnen naar de opstelsporen moet dat zijn: 1 x A en B, en 1 x D en E. De opstelsporen zelf zijn dan C1 en C2.
Voila.
Bron: handleiding keerlus module van Wim Ros, zoals te bereiken via de Encyclopedie van BNLS.
Dus nogmaals: waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan ;)
Dus Bert: handleiding erbij en je eigen conclusies trekken. Als je nu de module ook al gebruikt moet dat toch niet zo moeilijk zijn.
Veroniek
-
Mijn oorspronkelijke vraag was hoe ik de KLM toe moest passen op de driehoek.
Door een advies heb ik mijn oplossing laten checken door Wim, er werden ook andere oplossingen aangedragen
Dat heb ik teruggekoppeld
Na de terugkoppeling ontstond een discussie.
Als je het over makkelijk en moeilijk
Op het moment dat ik mijn oplossing gecheckt had was het voor mij duidelijk en ik heb ook aangegeven wat ik wilde gaan doen.
Dan zijn er altijd mensen met meer kennis en ervaring die weten dat het makkelijker en/of goedkoper kan, dat mag.
Daar ben ik ook best nieuwsgierig naar, zeker naar de uitwerking van het wissel de polariteit laten bepalen
aanvulling: Ik heb gisteren de nivo's geprint en ben met een rood potlood één railstaaf gaan markeren voor de polarisatie.
Als ik dan loslaat dat de buitenrail altijd rood moet zijn ( de gekozen kleur) dan komt het niet uit.
Als ik, zoals het advies van Veroniek was, de rail helemaal volg dan blijkt het traject de combinatie van een hondebot en een 8 te zijn.
Er zijn dan 2 plaatsen waar een polariteitsconflict optreedt, dat is in het schaduwstation (waar mijn vraag over ging) en op het basisnivo aan dezelfde kant omdat ik daar van 2 kanten kom en dubbelspoor doorga met 2 parallelsporen naar een kopstation. Doordat ik wissels gepland heb om van spoor te wisselen, bv om de loc te laten omlopen ontstaat er een polariteitsconflict.
Ik heb al een KLM in huis (gebruikt in oude baan), die kan ik weer gebruiken. Voor het andere punt kan ik me dan wel gaan verdiepen in polariteit wisselen dmv wissel.
@Veroniek je tip om de rail te volgen was een goede, die heeft me duidelijk beeld gegeven. Bedankt nog
-
... nieuwsgierig ... naar de uitwerking van het wissel de polariteit laten bepalen
Zo dan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerdriehoek-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerdriehoek-2.jpg)
Getekend voor de situatie wissel rechtuit. Die DR4102 is voor puntstukpolarisatie zoals beschreven in 5.2 van de DR4024 handleiding, kan weggelaten worden.
-
Even wat verduidelijkende vragen:
- Die Ryl (of Ry1) is dat het relais? Waar kan ik die kopen?
- Ik gebruik PECO electrofrogwissels, dan heb ik die DR4102 heb die toch wel nodig?
- De schakeluitgang die bij de servo uitgang hoort kan ik dan gebruiken voor de DR4102 en het relais (als dat de Ryl is)?
-
dan blijkt het traject de combinatie van een hondebot en een 8 te zijn.
parallelsporen naar een kopstation.
Kijk, en dat wisten we dus niet.Maar nu is je gedachtengang in ieder geval op het "rechte spoor",
Waar ik dan alleen nog benieuwd naar ben, is, als je vanuit het kopstation op beide banen met gelijke rood vertrekt (dus kopstation is dan geen conflict/keerlus meer) of je dan niet alleen bij de opstelsporen het conflict rood / zwart terugvindt.
Dat zou namelijk betekenen, dat de oplossing zoals door Wim Ros gegeven, wel degelijk de juiste zou kunnen zijn.
Dus nog een keertje met het rode potlood aan de gang. Het resultaat hoor ik graag.
En: zonder goede tekening kunnen anderen (ik) er niet zoveel mee, worden we op een verkeerd been gezet.
Veroniek.
-
Waar ik dan alleen nog benieuwd naar ben, is, als je vanuit het kopstation op beide banen met gelijke rood vertrekt (dus kopstation is dan geen conflict/keerlus meer) of je dan niet alleen bij de opstelsporen het conflict rood / zwart terugvindt.
Ga ik naar kijken, bedankt.
Maar nu eerst naar het werk.
-
- Die Ryl (of Ry1) is dat het relais? Waar kan ik die kopen?
Ry1 is een dubbelpolig relais, kopen bij Aliexpress, of Conrad (https://www.conrad.nl/p/tianbo-electronics-hjr1-2c-l-12vdc-printrelais-12-vdc-2-a-2x-wisselcontact-1-stuks-629500) of iedere andere elektronicawinkel.
Je zou ipv één dubbelpolig relais ook 2x een DR4102 kunnen gebruiken (parallel), maar ik weet niet hoeveel mA de uitgang van de DR4024 kan leveren.
- Ik gebruik PECO electrofrogwissels, dan heb ik die DR4102 toch wel nodig?
Nee, dan niet nodig, kun je dus weglaten maar dan moet er wel een blusdiode (1N4148) bij het relais komen anders kan de uitgang van de DR4024 stuk gaan.
- De schakeluitgang die bij de servo uitgang hoort, kan ik dan gebruiken voor de DR4102 en het relais
Ja, zie de DR4024 handleiding hoofdstuk 5.2. In plaats van de DR4102 gebruik je alleen dat relais "Ry1".
Als ik je baanplannen bekijk, zie ik alleen die keerdriehoek en geen ander keerlus/polariteitprobleem.
-
Ik verwacht bij het kopstation op de basisplaat. Dat ga ik uitzoeken, ben nu op t werk.
-
Klopt, foutje mijnerzijds.
Dus Bert: handleiding erbij en je eigen conclusies trekken. Als je nu de module ook al gebruikt moet dat toch niet zo moeilijk zijn.
Veroniek
Veroniek, die handleiding had ik er ook bij en vandaar dat de fout in jouw oplossing naar voren kwam zoals je zelf ook al opmerkt. Je aangepaste oplossing klopt inderdaad wel. Ik gebruik deze module zelf niet overigens maar de TS wil hem wel gebruiken omdat hij er al eentje heeft.
Iets anders, Herbert, hoe ga je die opstelsporen gebruiken? Een getrokken goederen (of reizigers) trein kan niet omlopen en alleen maar weer achterwaarts de hoofdbaan op.
Groeten,
Bert
-
Iets anders, Herbert, hoe ga je die opstelsporen gebruiken? Een getrokken goederen (of reizigers) trein kan niet omlopen en alleen maar weer achterwaarts de hoofdbaan op.
Groeten,
Bert
(https://i.postimg.cc/0QbX5c6c/003.jpg)
Ik dacht in de buitenste 2 sporen treinen te kunnen opstellen en het middelste spoor als omloopspoor te kunnen gebruiken
En dan de korter stukken bovenaan om losse locs te kunnen parkeren
Als iemand een betere oplossing op de smalle stuk heeft, hou ik me aanbevolen
-
Je hebt dan wel verdraaid weinig nuttige lengte in de opstelsporen. Vooral het linkerspoor is vrijwel onbruikbaar omdat daar halverwege het wissel naar de locopstelsporen zit.
-
Wederom geen compleet plaatje. Maar ik ga er van uit, dat de extra wissel die je helemaal bovenin geplaatst hebt dient voor een "parkeerplaats" voor een loc.
Als dat zo is zou ik helemaal geen omloopspoor maken en dus de drieweg-wissel met aansluitingen weglaten. Wat kun je dan doen ?
Voordat een trein binnenloopt, en dat mag op alle 3 de sporen, laat je een loc plaatsnemen op het nieuwe parkeerspoor. Dan loopt de trein binnen en de trekkende loc ontkoppelt. De parkeer-loc koppelt aan de trein, zodat die weer kan vertrekken, en de overgebleven loc kan of naar het parkeerspoor of naar de opslag voor loc's.
Deze volgorde is noodzakelijk als je de trein op het linkse spoor laat binnenlopen, maar als dat op de 2 rechtse sporen is, dan kun je ook daarna pas een loc uit de voorraad naar het parkeerspoor laten rijden en dan voor de trein zetten.
Dit lijkt mij de leukste oplossing, omdat het lekker wat rangeerwerk oplevert, terwijl de rest van de baan gewoon in functie blijft.
Vraag is of jij dat werk ook leuk vindt. Het is in ieder geval wel werkelijkheidsgetrouw en levert geen inperking van je treinlengte op.
Veroniek.
-
Wat betreft de opstellengte zou je er dus ook voor kunnen kiezen de driehoek weg te laten. Als je dan het deel, linksaf vanaf de opstelsporen naar de vaste baan, wegneemt kan je de sporen langer maken. Treinen moeten dan wel altijd via het schaduwstation binnenrijden en uitrijden, iets wat je waarschijnlijk niet wilt maar het geeft je wel heel wat lengte extra en nog steeds de mogelijkheid makkelijk zelf de samenstelling aan te passen.
Ik heb in Railhobby of Rail magazine trouwens ook een keer een baan met schaduwstation gezien waarin de trein achteruit een doodlopend spoor op moest vanaf de hoofdbaan, maar daarna kon deze rechtdoor rijdend weer de hoofdbaan op. Dat zou je ook gewoon kunnen doen en dat je dan dus het driehoek ook niet nodig hebt.
-
Wederom geen compleet plaatje.
In een eerdere post heb ik alle nivo's geplaatst en daar was dit stuk ook op te zien
Dat is alle beeld wat ik kan delen, omdat het baanplan nog in ontwerp is.
Dat van dat stuk rechtsboven in is een goed idee
Dan heb ik langere opstelsporen
Heb die driewegwissel weggehaald
(https://i.postimg.cc/3rCWzqzj/004.jpg)
Wat betreft de opstelsporen daar ben ik nog zoekende in.
De opmerking van Klaas herken ik, die locopstelporen heb ik ook geplaatst om dat daar nog ruimte was voor rails.
Rangeren lijkt me leuk, maar of dat handig is in het schaduwstation, overigens is dat deel wel geheel zichtbaar.
Ik rij met treinen die ongeveer 1 meter lang zijn. Dit heeft vooral te maken met de ruimte die ik heb (of beter het gebrek er aan)
Heb ook gedacht aan de mogelijkheid om het Engelse wissel iet te laten zaken zodat de 3 opstelsporen iets korter worden en het losse spoor langer kan.
Dan zou de trein bv het meeste linker opstelspoor in kunnen rijden, loc afkoppelen en een rangeerloc aankoppelen.
De rangeerloc trekt dan de wagons het spoor rechtsboven in en parkeert deze later in één van de 2 rechtse opstelsporen. De loc kan dan naar de parkeersporen voor de loc's. Kan dit of is dat "nep"?
Overigens is dan het meest linker spoor geen opstelspoor, er zou wel een Lint41 in het onderste gedeelte kunnen parkeren
-
- Ik gebruik PECO electrofrogwissels, dan heb ik die DR4102 heb die toch wel nodig?
- De schakeluitgang die bij de servo uitgang hoort kan ik dan gebruiken voor de DR4102 en het relais (als dat de Ryl is)?
Ik heb het nog eens helemaal uitgetekend, inclusief de driehoek, de DR4024 en DR5000, in beide standen van het wissel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerdriehoek-3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerdriehoek-3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerdriehoek-4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerdriehoek-4.jpg)
Je ziet nu ook dat het puntstuk van het Peco electrofrogwissel altijd dezelfde polariteit heeft: "blauw", dus van het wissel hoeven alleen de twee buitenste rails maar te worden geïsoleerd van de driehoek, maar omdat het omschakelen met de servo en het omschakelen van het relais niet op exact hetzelfde moment gaat, kan er toch even kortsluiting ontstaan. Beter dus om toch 4 rails te isoleren.
-
na het advies van Veroniek heb ik van mijn baanplan op elk nivo geprint en met een rood potlood een rail gekleurd voor de polariteit.
Dan kom ik uit op 2 plaatsen waar een polariteitsconflict ontstaat, beide plaatsen naar de smalle kant van de U
- op de locatie waar mijn oorspronkelijke vraag over gaat (de driehoek)
- op de basisplaat, omdat ik aan de zelfde kant een aftakking wil naar een kopstation, met 2 sporen. Omdat ik wissels heb tussen beide sporen, ontstaat hier ook het polariteitsconflict.
Bedankt voor je uitgebreide uitwerking van deze oplossing.
Ik heb al een KLM van mijn huidige baan, die ga ik gebruiken, Kan ik voor de andere wel jou oplossing gaan proberen.
-
Ik zie het niet... Je hebt 3 niveau's (0, 1, 2), welke daarvan is de "basisplaat"?
-
Geen, want daar heb ik geen afbeelding van geplaatst