BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Harold34 op 20 March 2020, 15:32:42

Titel: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 20 March 2020, 15:32:42
Een tijdje geleden las ik ergens (weet niet meer waar) dat de wisseltongen van Piko A rails wat problemen gaven.  Ze kantelden wat en dit leidde dikwijls tot ontsporingen. Is dit gegeven nog actueel of heeft Piko verbeteringen doorgevoerd?! Wie kan mij daar meer over vertellen?
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: EddyK op 20 March 2020, 22:15:44
Nee dat probleem hebben ze opgelost, de tongen zitten nu heel anders vast. De oude tongen waren hol en daten geklemd, de nieuwe zijn massief en zitten met een boutje of zoiets. Bij de rechte wissels tenminste... Y wissels en boogwissels zijn volgens mij nog het oude systeem, maar die geven misschien minder problemen.
Dus opletten dat je geen oude voorraad krijgt als je ze nieuw koopt.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 20 March 2020, 22:32:06
Als ik Piko rails aanschaf dan zal dat de nieuwe Piko A rails zijn met bedding. Maar als de wissels problemen zouden geven kan ik er beter vanaf zien.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Quinzeedied op 20 March 2020, 23:33:01
Ik heb diverse oudere Piko-wissels, en bij mij geven alleen de boogwissels (de R2-variant) problemen.
Bij zware belasting zakt een tong deels in, ander deel komt omhoog, daardoor kan een volgende as wel eens uit de rails lopen.
Alles goed neerleggen en de klemming wat strakker fixeren voorkomt de meeste ellende.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: EddyK op 21 March 2020, 00:12:28
Dat probleem was bij de oude rechte wissels dus ook, maar dat is opgelost.
De rails met en zonder bedding is verder hetzelfde. Maar die bestaat pas sinds kort dus dan heb je zeker de nieuwe. Als je die belachelijk scherpe boogwissels links laat liggen zul je er niet veel problemen mee hebben :)
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 21 March 2020, 04:21:30
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben alleen nog niet echt overtuigd om voor dit railsysteem te kiezen, m.a.w. Jullie hebben mijn zorg nog niet echt weg kunnen nemen.

Als slechte producteigenschappen bij een fabrikant bekend zijn dan mag je aannemen dat een fabrikant na verloop van tijd met een oplossing c.q. aanpassing van het product komt.  in dit geval verwacht ik dan dat elk type wissel wordt aangepast en niet alleen de rechte.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 March 2020, 09:44:42
Op de site van Piko staan foto's van alle wissels en het lijkt me dat alle tongen dezelfde constructie hebben. Of is er een verschil wat ik over het hoofd zie?
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Ronald Halma op 21 March 2020, 09:57:32
Harold, ga naar de winkel en laat je het railsysteem daar zien. PijpLines in Enschede heeft het hele Piko assortiment en kan je goed verder helpen. Als het je wat lijkt kun je het daar direct aanschaffen. Zo help je de plaatselijke ondernemer ook nog een beetje ;)

EDIT zie dat je in Den Helder woont.... afijn, zoek daar in de buurt naar een lokale dealer die het heeft :)
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Karst Drenth op 21 March 2020, 10:06:03
Hoi,

Citaat van: Klaas Zondervan
Op de site van Piko staan foto's van alle wissels en het lijkt me dat alle tongen dezelfde constructie hebben. Of is er een verschil wat ik over het hoofd zie?

Bij die foto's staat vast niet deze:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6161.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6161.jpg)

... boven de oude, onder de nieuwe... hoewel...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1778.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1778.png)

... boven de "echte" nieuwe, onder de al nog verder aangepaste "nieuwe" ;)


Tot op heden heb ik deze verbetering (want dat is het echt wel (y) ) alleen bij het normale Links/Rechts wissel gezien.
Andere, waaronder het drie-weg-wissel hebben nog de oude tongen.

Maar daar kun je, relatief, eenvoudig iets aan doen ;)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1777.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1777.png)

... oud

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1782.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1782.png)

... nieuw

Grtzz,
Karst


Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Ronald Halma op 21 March 2020, 10:13:11
Top uitleg! (y)
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 21 March 2020, 12:29:14
En wat zou ik daar eenvoudig aan kunnen doen, @Karst Drenth ?
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Karst Drenth op 21 March 2020, 12:46:31
Zelf nieuwe tongen maken :)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1780.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1780.png)

Ik gebruik zelf Piko-A vanwege twee redenen: 1) Het is het voordeligste railmateriaal op het moment. 2) De geometrie bevalt me uitstekend. Is er goed over nagedacht.

Nadeel van de tongen neem ik dan op de koop toe, omdat ik daar eenvoudig zelf iets aan kan doen. En als je dat dan klaar hebt, doet het nauwelijks onder voor b.v. Tillig Elite of Roco-Line.


Grtzz,

Karst

Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 21 March 2020, 15:44:50
Ik heb wat navraag gedaan in de vakhandel, maar men zegt niet bekend te zijn met de problemen.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Ronald Halma op 21 March 2020, 17:39:07
Ik zou de gebruiker toch meer vertrouwen in deze dan de handelaar.... met alle respect, die verkoopt het graag en werkt er wss niet mee. Dus gebruikerservaring is voor jou nu veel belangerijker.

Doe er wat mee ;)
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Te 2/2 op 21 March 2020, 19:57:30
De oude tongen waren hol en zaten geklemd, de nieuwe zijn massief en zitten met een boutje of zoiets.
Ik heb nog de oude voorraad, alleen boogwissels.  ;D

Ik heb punaises in de gaten van de wisseltongscharnieren geprikt en verlijmd (met constructielijm=bisontix), en daarna met een dremel afgeslepen. Dat helpt prima bij zware metalen locs (HAG, e.d.).
Om je een idee te geven hoe de wisseltongen op de stelbiels vast zitten, moet je bij de oude versie dat zwarte plastic stripje los wippen. Ik deed dat per ongeluk met een stalen veerdraad van de ondervloer aandrijving. Met een schroevendraaier gaat ook prima.
Weer vastprikken bleek iets lastiger. Daarbij heb ik een milliscuul stukje tweezijdig kleeftape gebruikt, om te zorgen dat ik niet telkens op de grond moest rond kruipen om te zoeken waar dat dingetje nu weer was gebleven. Want Piko is niet scheutig met reserve onderdelen van wissels.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 21 March 2020, 22:38:31
Ik laat de Piko rails voor wat het is. Ik kijk wel naar een ander merk. Bedankt voor jullie inbreng.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Michiel 80 op 21 March 2020, 22:57:31
Ik heb punaises in de gaten van de wisseltongscharnieren geprikt en verlijmd (met constructielijm=bisontix), en daarna met een dremel afgeslepen. Dat helpt prima bij zware metalen locs (HAG, e.d.).

Heb jij hier een foto van? Ben vrij beeldend aangelegd :P
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: EddyK op 22 March 2020, 01:28:18
Ik heb die gammele boogwissels gewoon niet gebruikt, vond ze toch niet mooi ;D Veel te scherp om in het zicht te leggen.
Kruiswissel ooit aangeschaft wegens ruimtegebrek op mijn schaduwstation, maar daarop ontspoorde de helft van de treinen. Nooit de oorzaak onderzocht... kreeg toen van iemand een 2e handsje (Peco geloof ik) en die doet al jaren probleemloos zijn werk. :D
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Te 2/2 op 22 March 2020, 10:34:54
Heb jij hier een foto van?
Ik deed 2 uitspraken over Piko-A boogwissels (oude versie), dus 2x3 foto's:

1. het plaatje op de stelbiels (terug geplaatst met strookje dubbelzijdig kleefband op de vingertop):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piko-A-stelbiels-met-plaatje.jpg)
a. hierboven: het plaatje op de stelbiels

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piko-A-stelbiels-zonder-plaatje.jpg)
b. hierboven: plaatje op stelbiels liet los na afnemen wissel van ondervloeraandrijving

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piko-A-stelbiels-plaatje-met-5-eurocentstuk.jpg)
c. plaatje op stelbiels in vergelijking met een 5 €cent muntstuk

2. punaises (met constructielijm) om de wisseltong scharnieren te versterken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piko-A-wiselscharnier-met-punaise-boven.jpg)
a. hierboven: 2 punaises tegelijk geplaatst (dat moet je dus nooit doen, er spat er dan altijd eentje weg bij het dremelen)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piko-a-wisselscharnier-met-punaises-onder.jpg)
b. hierboven: 2 punaises van af de andere kant bekeken

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piko-A-wisseltongscharnier-na-dremelen.jpg)
c. hierboven: na het dremelen zitten de pinnetjes op hun plek, en is de dwars-speling bij de tongscharnieren weg.

Opmerking 1: Als je 2 punaises naast elkaar plaatst, springt er altijd een weg bij het dremelen (met een slijpschijfje).
Opmerking 2: Als je geen constructielijm gebruikt, dan blijven de punaises niet in het gat zitten bij het dremelen.
Opmerking 3: Ik trof de tip om pinnetjes te gebruiken aan in een instructief bedoeld maar slecht youtube filmpje. Dat filmpje ging over de reden om zo'n pinnetje te plaatsen, niet over de werkwijze.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 22 March 2020, 11:56:20
Dit zou niet nodig moeten zijn. Een fabrikant zou een goed werkende, bedrijfszekere wissel moeten afleveren. Jammer!
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Te 2/2 op 22 March 2020, 17:28:18
Een fabrikant zou
Deze fabrikant heeft geluisterd naar de klachten en deze wissels inmiddels verbeterd op een aantal punten (zoals massieve tongen en een beter wisselscharnier). Helaas geleidelijk ingevoerd, en, zoals meer fabrikanten doen,  zonder wijziging van het artikelnummer. Daardoor kun je als koper niet zien wat je koopt, tenzij je elk wissel eerst uit de OVP haalt.

De prijzen zijn inmiddels ook wat hoger geworden. En daaraan kun je niet zien wat je koopt.
Neem b.v. treintjeoost.nl: die heeft piko-A 55228 voor een prijs van €31,75 incl. btw (dat is de aanbevolen fabrieksprijs), en de afgebeelde 55228 is oude stijl: dat kun je zien als je inzoomt op de wisseltongen. Bij modellbahnshop-lippe kost een 55228 op dit moment € 27,94 inc btw. Inzoomen op de 55228 is niet goed mogelijk, maar het lijkt erop dat de wisseltongen ook hol zijn. De prijzen bij ANW (Medemblik) (https://www.anw-modeltreinen.eu/pk_h0-modelrails.htm) zijn vergelijkbaar met die van Lippe, maar ook zij beelden Piko-A wissels-oude-stijl af. Ik kocht m'n wissels bij Jophispoor (http://www.jophispoor.nl/), lang geleden; die was op beurzen goed voorzien, maar ja, toen was Piko-A ook veel goedkoper dan nu.

Sinds 2017 worden de 55222 en 55223 (dat zijn de R2/R3-boogwissels) voorzien van massieve wieltongen, de 55227 en 55228 (dat zijn de R3/R4-boogwissels) zullen later (volgens aankondiging fabrikant) ook gewijzigd worden. Ik heb ze nog niet gezien.

Een van de aardige dingen van de Piko-A wissels is dat de wisseltongen van 55222, 55223, 55227 en 55228 exact  even lang zijn. Er zijn linkse en rechtse wisseltongen qua bevestiging en afgeslepen zijkanten maar de lengte van de spoorstaaf en de bevestiging aan de stelbiels is exact gelijk. Daarom is volstrekt onbegrijpelijk dat Piko de R3/R4 boogwissels niet tegelijk heeft aangepakt met de R2/R3-boogwissels.

Ter info voor Piko-A rijders: de Piko-A h0 rail systeem (Nederlandstalig) als pdf (https://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=1&vw_name=download&vw_id=22614)

Voor zover ik begrijp is het enige detail waaraan je onmiddellijk kunt zien of een Piko-A wissel oude-stijl of nieuwe stijl is, het dekseltje waaronder het veertje van het terugstel-mechanisme van de wisseltong vastzit.
Bij een Piko-A wissel-oude-stijl is dat dekseltje aanwezig, bij een Piko-A wissel-nieuwe-stijl ontbreekt dat dekseltje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pk55228-oude-stijl.png)
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Karst Drenth op 22 March 2020, 19:15:51
Voor zover ik begrijp is het enige detail waaraan je onmiddellijk kunt zien of een Piko-A wissel oude-stijl of nieuwe stijl is, het dekseltje waaronder het veertje van het terugstel-mechanisme van de wisseltong vastzit.
Bij een Piko-A wissel-oude-stijl is dat dekseltje aanwezig, bij een Piko-A wissel-nieuwe-stijl ontbreekt dat dekseltje:

Nee, hoor, dat dekseltje had ik zelf verwijderd, omdat ik het wissel met een servo bedien ;)  Ook op de nieuwe uitvoering met massieve tongen zit dit dekseltje er gewoon op  :)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Ronald69 op 22 March 2020, 19:35:49
Ik laat de Piko rails voor wat het is. Ik kijk wel naar een ander merk. Bedankt voor jullie inbreng.

Toch weer jammer zo'n opmerking. Er zij hier een aantal leden die moeite nemen om het uit te leggen om jou ter wille te zijn en dan deze opmerking. Heb jij wel eens naar Karst zijn baan gekeken? Vast niet. Top bouwer en top baan.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 22 March 2020, 19:41:59
Ik wil een ieder ook bedanken voor zijn of haar reacties en inbreng. Het heeft mij geholpen in die zin dat ik geen baan ga opzetten met de Piko A-rails. Ik ga niet aan nieuwe wissels lopen prutsen om voor elkaar te krijgen wat een fabrikant, om welke reden dan ook, nalaat.

En niemand kan mij garanderen dat er bij de type met bedding gebruik wordt gemaakt van verbeterde wissels.  En de vakhandel kan mij ook niet verder helpen want die zeggen dat ze niet op de hoogte zijn van de problematiek bij wissels van Piko.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Te 2/2 op 22 March 2020, 20:14:23
Nee, hoor, dat dekseltje had ik zelf verwijderd
Ik zie het:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pk55170-nieuwe-stijl.png)

Heb jij een idee wat het makkelijkst kenmerk is om het verschil te zien?

En de vakhandel kan mij ook niet verder helpen want die zeggen dat ze niet op de hoogte zijn van de problematiek bij wissels van Piko.
Dat vind ik een zwaarwegende reden, want op dit forum zijn meerdere tekortkomingen aan dit type wissels besproken, elk met een eigen work-around. Als de "vakhandel" dan desondanks niet op de hoogte is, is het geen echte vakhandel, lijkt mij.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Jeroen Vreeken op 22 March 2020, 20:20:37
Ik snap niet waarom je elke keer schrijft dat de fabriekant het na laat?
Ze hebben het toch veranderd? Wat laten ze dan na?

En dat niet iedereen ervan op de hoogt is.... tja, van de vakhandel zou je het nog een beetje verwachten, maar ik heb zelf ook een flink aantal Piko wissels met alleen maar de oude tongen en heb van dit euvel de afgelopen 8 jaar nog geen last gehad.
Misschien heb ik met mijn materiaal geluk, maar Piko heeft voor mij blijkbaar een prima product gemaakt....
Dit draadje was de eerste keer dat ik er van hoorde.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Karst Drenth op 22 March 2020, 20:21:29
Verpakking openen en wissel eruit halen ;)

Van buiten niet te zien. Verpakking is identiek...

Als je de tongen ziet, weet je het meteen,  niet te missen.

Grtzz,
Karst
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Quinzeedied op 22 March 2020, 20:29:41
En niemand kan mij garanderen dat er bij de type met bedding gebruik wordt gemaakt van verbeterde wissels.

De rails met bedding is van na de constructiewijziging (pas in 2019 uitgekomen), dus lijkt me niet dat daar nog oude tongen in gebruikt zijn...
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 22 March 2020, 20:48:55
Ik ben op YouTube ook al wat video’s tegengekomen over de wisseltongen van Piko maar mijn Duits is niet zo erg goed. Dus heb er weinig van opgestoken.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 22 March 2020, 20:50:05
Quinzeedied, Ik kan het proberen natuurlijk. Bevalt het niet verkoop ik het weer.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Te 2/2 op 23 March 2020, 17:12:05
Misschien heb ik met mijn materiaal geluk, maar Piko heeft voor mij blijkbaar een prima product gemaakt....
Piko heeft ook voor mij een prima product gemaakt, en ik gebruik boogwissels voor 2-rail en voor 3-rail locs.
Echter, de speling op de tongscharnieren speelt bij zware locs een grotere rol dan bij lichte locs. De eerste keer dat ik daar iets over las, was in 2014 op het Stummiforum, in een draadje dat eigenlijk ergens anders over ging, namelijk:Piko A Weichen Herzstück mit Strom verbessern (https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=21&t=103658). Gebruiker Dreispur (TS van dat draadje) geeft aan dat je de lipjes waarmee de wisseltongen vast zitten, in het gat kunt aandrukken waardoor de dwarsspeling direct afneemt.

Nou kun je regelmatig op dit forum lezen dat het polariseren van het puntstuk bij Piko-A wissels niet kan, en dus niet hoeft. Behalve dan in een draadje van Karst Drenth in 2016, Atelierbaan naar voorbeeld van Mariënberg (h0) (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22460.msg3221700888#msg3221700888).
Met o.a. dit plaatje (demonstreert zelfontworpen inlegkruisjes):
(http://www.sleutelspoor.nl/img/marienberg/helix/Web-IMG_0907.jpg)

Ben gaf in het verleden de tip om het geïsoleerde puntstuk met wat nagellak te bewerken omdat er locs zijn met bredere loopvlakken die kortsluiting veroorzaken bij het passeren van de punt.

Foto Ben in het draadje Rails schoonmaken met transmissie olie ? (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62511.msg3221536663#msg3221536663):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_450.jpg)
Met als uitleg bij de foto:
Het rode bij het puntstuk is overigens nagellak wat er al 3 jaar op zit omdat ik daar soms kortsluiting had (Piko A boogwissel).

In een ander draadje legt hij zijn keus uit:Piko rails en wissels: gevoeliger voor storingen dan bv. Roco Geoline ? (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75078.msg3221765633#msg3221765633)

In dat draadje schrijft EddyK in 2017:
De oudere rechte wissels van Piko hadden ook "holle" slappe tongen met lipjes. De nieuwere niet meer.
Je kunt die lipjes niet eeuwig blijven bijbuigen, op een gegeven moment breken ze gewoon:
Bij zijn foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20160522-2.jpg)
 
Van mij hoeft de vakhandel beneluxspoor.net niet dagelijks te lezen om op de hoogte te blijven van alle makkes van alle producten die ze leveren. Maar als zij zich laten voorstaan op vakkennis, dan zou ik het op prijs stellen als dat ook bleek uit hun adviezen.  (Er loopt ook een stelletje gewone dozenschuivers tussen rond) ;D

Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 23 March 2020, 18:54:55
Duidelijk verhaal. Het blijven dus zorgenkindjes.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Ben op 23 March 2020, 19:16:14

Het blijven dus zorgenkindjes.


Ik rij ruim 7 jaar probleemloos op Piko A wissels, er liggen er ongeveer 30 zou uit mijn hoofd en hier wordt echt veel gereden. En de nagellak is een noodmaatregel voor 2 specifieke locomotieven waarvan de fabrikant zich niet helemaal aan de spec's houdt: van Biervliet en LsModels. Beide loks zijn overigens verkocht maar dat terzijde. ;D

Overigens ben ik wat minder negatief over de vakhandel als de vorige schrijver. Er is een enorme veelheid aan materieel en merken en ik snap wel dat niet alles meer te volgen is. Gelukkig hebben we dit forum met allemaal zelfbenoemde experts.  :P

En problemen oplossen hoort een beetje bij de hobby. De grote merken hebben niet echt slechte spullen maar aan alles is altijd wel wat te knoeien.

Gr, Ben.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: EddyK op 23 March 2020, 19:34:08
Hé m'n eigen foto kwam weer voorbij ;D

De vakhandel kun je het niet kwalijk nemen dat ze het niet weten, vanuit Piko is er nooit een melding over gemaakt voor zover ik weet, ook niet van een constructiewijziging. Als er geen klanten binnen garantie terugkomen bij een winkelier en hij heeft de draadjes op fora als deze gemist kan ik het mij voorstellen dat ze het niet weten.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 March 2020, 21:18:31
En de nagellak is een noodmaatregel voor 2 specifieke locomotieven waarvan de fabrikant zich niet helemaal aan de spec's houdt: van Biervliet en LsModels.
In welke zin weken ze af van de specs?
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 23 March 2020, 21:51:49
Dit zijn de nieuwe !!

(https://i.imgur.com/lQt38IX.jpg)

(https://i.imgur.com/93mLDIU.jpg)

(https://i.imgur.com/HovWByh.jpg)
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Karst Drenth op 23 March 2020, 22:51:10
Ok (y)

Dus boogwissel en normale wissel hebben de nieuwe tongen al. De 3-weg (nog?) niet.

Grtzz,
Karst
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Ben op 24 March 2020, 07:59:59

In welke zin weken ze af van de specs?


Breedte wielband in combinatie met te weinig schuinte van het loopvlak.

Gr, Ben.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Bert Senden op 24 March 2020, 08:10:48
Ik gebruik PECO, nog nooit problemen gehad. De ooit aangeschafte Piko a rails gebruik ik op mijn diorama's, daar rijdt toch geen trein.

Gr. Bert.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Ronald Halma op 24 March 2020, 08:59:55
Ik ook, Bert. Omdat die gewoon erg stabiel en bedrijfszeker zijn. Geen gedonder met tongen die los zitten wat m.i. ook onacceptabel is, zeker als het nieuw is.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 24 March 2020, 09:32:07
Een nadeel van Peco is dat het veel meer werk is om een baan te bouwen. Je moet echt wel kennis van zaken hebben.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 March 2020, 09:40:35
Waaruit bestaat dat "veel meer werk" dan?
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 24 March 2020, 09:43:09
Het ontbreken van standaard railstukken. Je moet met een dremel aan de gang.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Ronald Halma op 24 March 2020, 09:44:14
Ik denk doordat Harold graag de sectionele rails gebruikt en niet de flexrail. Want dat is dan bij Peco het meerwerk. Peco heeft overigens "settrack", een code 100 assortiment met railstukken.  EDIT je was me voor :)
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 March 2020, 09:51:41
Aha, is dat het probleem. Ik werk al heel lang alleen met flexrail en dan moet je inderdaad veel zagen of slijpen. Maar daar ben ik zo aan gewend dat ik dat niet als een nadeel ervaar. Bij het echte spoor moeten ze ook veel zagen en dat duurt aanmerkelijk langer dan het doorslijpen van een modelspoorstaafje.
En zoals Ronald zegt, bij Peco hebben ze ook een lijn van sectierails.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Modellbahnwagen op 24 March 2020, 10:00:21
Een nadeel van Peco is dat het veel meer werk is om een baan te bouwen. Je moet echt wel kennis van zaken hebben.
Dat klopt wat betreft kennis van zaken hebben. De voedingspunten en waar railisolaties moeten komen is anders dan bij andere systemen, althans bij elektrofrog wissels. Dat moet je echt goed door hebben voordat je gaat bouwen ermee.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Ronald Halma op 24 March 2020, 10:02:19
Klopt, en als je dat niet wilt neem je de insulfrogs..... toch? Zie het probleem dus niet zo :) Onze hobby vergt nou eenmal wat handigheden en het is nog steeds zo dat oefening kunst baart ;D
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Modellbahnwagen op 24 March 2020, 10:16:50
Ronald, mijn idee is als je dan toch gaat beginnen met Peco rails investeer dan gelijk in de elektrofrogs vanwege de gepolariseerde hartstukken, dat is een kleine meer-investering tov. insulfrogs en het tot je nemen van de kennis meer dan waard.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 24 March 2020, 10:19:15
Zullen we weer on-topic gaan.  Ik ga niet met Peco beginnen.  Punt!
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 March 2020, 10:42:40
Nou dan zijn we klaar toch? Je gaat verder met Piko. Maar dan bij aankoop wel goed opletten dat je de nieuwe tongen krijgt.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Ronald1974 op 24 March 2020, 11:01:54
Ik heb voor Piko A gleis gekozen.
1. Overal makkelijk leverbaar
2. De prijs
3. De geometrie van de wissels.

De minimale Radius die ik gebruik voor de bochten is R4 en verder R9 of groter.
Van de wissels zijn sommige met het oude type wisseltong.
Heb hier geen problemen mee.
De aanpassingen die ik heb gedaan aan de wissels zullen de zelfde zijn als ik Peco of Roco had gebruikt.
De eerste aanpassing die ik aan de wissel doet is optische ik haal de ingegoten moer weg en de veer en de houder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190306_104725.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190306_104725.jpg)

De tweede aanpassing is elektrische, om er voor te zorgen dat deze in de toekomst ook goed blijft werken.
Als eerste soldeer ik er twee verbindingen in, deze zit er al in maar kan in de loop der jaren defect raken, los of een hoge weerstand door corrosie.
De wissel tongen voorzien ik van draden en sluit deze aan zodat de wissel tong altijd goed elektrische verbonden is en niet afhankelijk is van de elektrische verbinding van het scharnier punt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190306_104751.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190306_104751.jpg)

Zo ziet het er op de baan uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200324_102410.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200324_102410.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200324_102031.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200324_102031.jpg)

Ben heel tevreden over de Piko A gleis.

Mvg Ronald Hofmeester.




Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Ronald Halma op 24 March 2020, 11:11:52
Zullen we weer on-topic gaan.  Ik ga niet met Peco beginnen.  Punt!

We hebben je netjes geholpen tot zover, een iets andere toon mag wel.

Ronald, mijn idee is als je dan toch gaat beginnen met Peco rails investeer dan gelijk in de elektrofrogs vanwege de gepolariseerde hartstukken, dat is een kleine meer-investering tov. insulfrogs en het tot je nemen van de kennis meer dan waard.

Dat weet ik en ik gebruik ze zelf ook :) Was meer om de TopicStarter van dienst te zien. Maar inmiddels heb ik begrepen gezien zijn reactie dat deze onze verdere hulp niet meer op prijs stelt.

Dus ik reageer niet meer in deze topic ;)
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 24 March 2020, 11:27:42
Ik begin het topic met een vraag over de wisseltongen van Piko A-rails en vervolgens gaan we over op het railsysteem van Peco. En als ik dan aangeef dat ik niet ga beginnen met Peco, dan sla IK een verkeerde toon aan. Sorry als die zo overkomt maar dat was niet mijn bedoeling.

Ik schaar mij nog onder de beginners en mij lijkt het dan niet verstandig om gelijk met Peco te beginnen.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 March 2020, 11:30:13
Ik ben wel benieuwd waarom je Peco zo resoluut uitrangeert. In mijn beleving is het een oerdegelijk railsysteem. Het is waarschijnlijk iets duurder dan Piko, maar ik vind dat dat niet de doorslag mag geven bij de keuze.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 24 March 2020, 11:44:51
Het is een prachtig railsysteem, en misschien in de toekomst dat ik er wel gebruik van ga maken.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: henk op 24 March 2020, 12:40:52
En waarom niet Rocoline, en waarom niet ...

Ik vind dat Harold wel een punt heeft. Er zijn meerdere draadjes waarin railsystemen worden vergeleken. Daar kunnen we altijd verder gaan als het over meerdere systemen moet gaan. Harold heeft een duidelijke vraag over Piko A gesteld en ook antwoord gekregen.

Moet hij zelf nog even beslissen.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Te 2/2 op 24 March 2020, 19:12:07
vanuit Piko is er nooit een melding over gemaakt voor zover ik weet, ook niet van een constructiewijziging.
Het stond in een Piko nieuwsbrief in 2017, als aankondiging (in het Duits). ;D
(En op een Deens Forum (juli 2017) (https://baneforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=2299). )
Ik las het nieuws bij toeval in 2019. Maar kocht m'n wissels ver voor 2015.

Harold (TS) beslist uiteraard zelf waarop hij gaat rijden, en och, als je de kuren kent, dan weet je wat je te wachten kan staan. Een van de (nog niet genoemde) kuren is het loslaten van een gepuntlaste verbinding (die ik als 3-rtail rijder juist kan missen als kiespijn); zonder die verbinding zou het piko-A wissel denkend zijn, met is dat never nooit zo. Volgens Piko is dat stripje essentieel als de wisseltongen niet goed aansluiten. En dat is nou net een van de verwijten die Piko-A rijders in het verleden hebben geuit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/piko_gebogen_wissel_onderkant.jpg)

En bij Ronald1974 zie je de oplossing (voor 2-rail):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190306_104751.jpg)

Bij 3-rail is dat juist niet de oplossing, omdat de binnenste spoorstaven (Stockgleise of Backenschiene) gepolariseerd moeten kunnen worden als er een sleper overheen glijdt, oftewel er moeten aparte draadjes aan gesoldeerd worden om dat te kunnen doen.

Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 24 March 2020, 20:42:12
Het gaat mij er maar om, dat de wissels bedrijfszeker zijn. Als locs en rijtuigen regelmatig op de wissels tot stilstand komen of ontsporen dan ga ik me ergeren. 

Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 16 May 2020, 09:30:06
Een update van Piko betreffende de wisseltongen (15 juli 2017).

https://railway.zone/post/an-update-for-the-piko-a-track
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Te 2/2 op 16 May 2020, 18:38:55
railway.zone 2017
Min of meer zelfde bericht als het Deense en Duitse uit 2017.  (y)
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 16 May 2020, 19:38:18
Ik vraag mij nu af,  zijn de anders wissels nu ook al aangepast. Ik heb er niks over kunnen vinden.

Ik denk dat ik deze vraag ga voorleggen bij Scaletrading.
Titel: Re: Wisseltongen Piko A rails
Bericht door: Harold34 op 26 May 2020, 11:11:06
Scaletrading heeft contact gehad met PIKO over de wisseltongen.  Het antwoord: "Alleen de wisseltongen van de gewone (rechte) wissels zijn aangepast. De gebogen wissels zijn niet aangepast, omdat de wisseltongen daar veel korter zijn en in de praktijk geen problemen opleveren".