BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Machinist Johan op 11 February 2008, 16:52:38
-
hallo,
ik hoorde pas dat er een europse regelgeving komt voor de spoorwegen en dat het bovenste sein niet meer dan 78 inch van de onderste af mag zitten. ik heb er verder geen draadje over gevonden. ik hoor van jullie
-
78 Inch ??? dat is bijna 2 meter, is dat niet wat veel?
-
O.I.D
-
kan maar zo, er zijn wel meer gekke regels, maar misschien gaat het om het 3-punts sein op een trein.
-
Lijkt me sterk zoiets. Alle nieuwe locs worden nog gewoon met eigen seinbeelden uitgebracht.
-
Mogen we nu ook bij de spoorwegen niet meer in het metrieke stelsel rekenen? Jay Jay
-
Klinkt me een beetje als onzin, gezien we hier niet in inches rekenen... ::)
-
En zeker niet in Europese regelgeving (of communiqués, rapporten of wat de EU of haar organen zoal nog meer aan geschreven teksten publiceert). Het zou hooguit een Britse regel kunnen zijn, maar aangezien het allemaal behoorlijk algemeen en vaag is...kweenie.
-
In Brussel is al jaren geleden besloten dat de meeste Britse maten en eenheden verboten zijn.
Ook is er van de Britse spoorwegindustrie nu weinig over, dus dat maakt de 78 inches een vreemde koerswijziging.
Groeten, Alexander
-
dat gaat er zo uitzien bij een class 66
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/66_78_inch_seinbeeld1.jpg)
-
Nou ik weet niet van wie je het hebt. Maar zolang grote sites als railcolor, rolandrail en nico spilt er nog niks over zeggen en ook pers nog nergens over bericht lijkt het me dat iemand een grap met je uithaald.
-
het is een grap hoor ik net
sorry :-[ :-[ :-[
-
Europese regelgeving is stapelgek
Eind dit jaar moet elk spoorwegpersoneelslid niet meer van geel veiligheidskleding voorzien zijn maar van oranje
ook zoiets achtelijks en dat terwijl ik binnenkort eindelijk ook in zo`n vestje maag gaan lopen
-
En veiligheids mannen dan. die hebben nu oranje aan omdat geel voor de rest is. Krijgen die dan weer geel of wat?
-
Ik maak me daar een beetje zorgen over. Die paar oranje mannetjes die er nu zijn, zie je nooit werken. Hoe moet dat als ze straks allemaal oranje zijn? ;D
-
In Brussel is al jaren geleden besloten dat de meeste Britse maten en eenheden verboten zijn.
En daar zijn ze vorig jaar alweer op teruggekomen. Maar aangezien alle Britse kindertjes les krijgen in het metrieke stelsel, is het slechts een kwestie van tijd.
- Peter
-
Europese regelgeving is stapelgek
Eind dit jaar moet elk spoorwegpersoneelslid niet meer van geel veiligheidskleding voorzien zijn maar van oranje
Kan je ook vertellen waar je dit vandaan heb ? Is wel interresant. Heb er zelf ook mee te maken. ;)
-
@ leon:
Lijkt me stug dat nu ineens alle mensen die aan de spoorweg zelf werken oranje moeten gaan dragen in plaats van geel.
Voor zover ik me kan herinneren toen ik bij het spoor werkzaam was als monteur seinwezen, heeft alleen de man die de leiding heeft een oranje( roodachtig) vest aan om onderscheid te maken tussen leidinggevende en ' gewone' spoorweg mensen.
Deze leidinggevende heeft tevens de verantwoording voor de veiligheid bij de werkzaamheden aan het spoor.
Dat is dan ook de verklaring dat deze man weinig of geen werk verricht anders dan op de uitkijk voor mogelijke treinen op het baanvak alwaar men aan bezig is om noodzakelijke werkzaamheden te verrichten.
Het gebeurde in mijn spoor-tijd (nu meer dan 20 jaar geleden) nogal eens dat er een trein aankwam op een voor onderhoud vrijgegeven stuk spoor, wat je niet verwacht omdat het vanuit Utrecht vrijgegeven was door de planning en treindienstleiding.
Of dit nu nog steeds voorkomt weet ik niet....
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Het kan zijn...dat maakt de Europese regelgeving echter niet per se 'stapelgek'. Er is hoogstwaarschijnlijk een goede reden, want de EU heeft zich in het Verdrag uitdrukkelijk op het standpunt van de subsidiariteit gesteld: ze doen niets wat beter aan de lidstaten kan worden overgelaten. Als zo'n richtlijn/verordening/wat dan ook er is (en dat is zeker denkbaar), dan is er ook een goede reden om dit stuk regelgeving in te voeren. Let wel: die reden hoeft niet technisch van aard te zijn, het kan ook een politieke, diplomatieke of economische reden zijn. Dat wil natuurlijk weer niet zeggen dat alle Europese regelgeving automatisch goed is, je kunt ook een verkeerde regel bouwen op juiste redenen, maar het wil in ieder geval wel zeggen dat 'de Europese regelgeving' niet 'stapelgek' is in de zin dat er hoogstwaarschijnlijk een oorzaak aan te wijzen valt die hout snijdt.
En ik ben heus niet een enorme EU-fan ;D
-
@ leon:
Lijkt me stug dat nu ineens alle mensen die aan de spoorweg zelf werken oranje moeten gaan dragen in plaats van geel.
Voor zover ik me kan herinneren toen ik bij het spoor werkzaam was als monteur seinwezen, heeft alleen de man die de leiding heeft een oranje( roodachtig) vest aan om onderscheid te maken tussen leidinggevende en ' gewone' spoorweg mensen.
Deze leidinggevende heeft tevens de verantwoording voor de veiligheid bij de werkzaamheden aan het spoor.
Dat is dan ook de verklaring dat deze man weinig of geen werk verricht anders dan op de uitkijk voor mogelijke treinen op het baanvak alwaar men aan bezig is om noodzakelijke werkzaamheden te verrichten.
Het gebeurde in mijn spoor-tijd (nu meer dan 20 jaar geleden) nogal eens dat er een trein aankwam op een voor onderhoud vrijgegeven stuk spoor, wat je niet verwacht omdat het vanuit Utrecht vrijgegeven was door de planning en treindienstleiding.
Of dit nu nog steeds voorkomt weet ik niet....
Met vriendelijke groet,
Peter.
Dit verteld de V&G site bij ons op het werk er over:
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de overgang van geel naar oranje voor waarschuwingskleding; is het vanaf 1 januari 2008 verplicht dat baanwerkers een oranje vest dragen?
In de brief van 22 december 2006 meldt ProRail het voornemen om de kleurstelling van waarschuwingskleding te gaan harmoniseren met andere spoorwegen in Europa.
Dit zou betekenen dat baanwerkers, personeel van spoorwegbedrijven en derden oranje waarschuwingskleding zouden gaan dragen en veiligheidsmensen gele waarschuwingskleding zouden gaan dragen. Dit is de praktijk in de meeste grote Europese landen.
Als oorspronkelijke invoeringsdatum was 1 januari 2008 voorzien.
In gesprekken met betrokken partijen is een aantal punten naar voren gebracht; onder andere met betrekking tot de verschillen in zichtbaarheid tussen geel en oranje. Uitgangspunt voor ProRail is dat zij de het gebruik van waarschuwingskleding binnen het infrastructuursysteem wenst te harmoniseren, maar dat deze wens niet mag leiden tot een lager niveau van veiligheid.
Om onder andere over het aspect zichtbaarheid een gedegen uitspraak te kunnen doen, heeft ProRail reeds een quick scan laten uitvoeren van voorhanden zijnde onderzoeken en rapportages op dit gebied. Daarnaast heeft ProRail de leden van de internationale vereniging van spoorwegbedrijven (UIC) verzocht om de beschikbare rapporten met betrekking tot het gebruik van kleuren voor waarschuwingskleding aan haar toe te sturen.
Op basis hiervan zal ProRail in januari 2008 een definitief besluit nemen over de kleurstelling van waarschuwingskleding. Wanneer besloten wordt om daadwerkelijk “van geel naar oranje te gaan”, zal de invoeringsdatum niet eerder dan 1 januari 2010 zijn. Dit om partijen in dat geval een redelijke afschrijvingstermijn voor bestaande waarschuwingskleding te geven.
Bron: www.prorail.nl , Veelgestelde vragen NVW - Overige
-
Mijn persoonlijke ervaring is, dat geel toch beter zichtbaar is als oranje, zeker onder wat schemerende omstandigheden of duisternis.
Buiten het feit dat ik niet op een schoffelondersteunde schoffelaar wil lijken ;D
-
(Niet een reactie op het bovenstaande bericht, voor de goede orde.)
Nou mag iemand mij uitleggen waarom deze regelgeving stapelgek is. In één land draag je die en die kleuren, een paar kilometer verderop is het precies omgekeerd.
Voor wie het nog niet wist, iedereen (die tenminste geen Bulgaar of Roemeen is) kan overal binnen de EU werken. Vrije markt en zo. Maar dan moet je wel weten waar je aan toe bent. Dus, voor iedereen hetzelfde.
Zeker als het gaat om veiligheid is dat ontzettend belangrijk. Je gaat toch ook geen verkeerslichten neerzetten waarbij rood 'veilig' betekent en groen 'stoppen'?
- Peter
-
Zeker als het gaat om veiligheid is dat ontzettend belangrijk. Je gaat toch ook geen verkeerslichten neerzetten waarbij rood 'veilig' betekent en groen 'stoppen'?
- Peter
Die vergelijking is een beetje krom, de veiligheids kleding gaat om de zichtbaarheid en niet om aktieve verkeersregeling ;) dat er verschillende kleuren cq functies zijn en er door die kleuren onderscheid is te maken met wie wat doet dat is dan weer een ander verhaal.
Dat men in europa een harmonisatie wil is goed te verdedigen, want in tegenstelling tot vroeger komen (cargo)machinisten nu niet meer alleen in eigen land, maar steekt men ook regelmatig de grens over.
De aversie komt misschien wel van het feit dat we in nederland vinden dat men in europa te veel regels aan ons wil opdringen.
Al blijf ik van mening dat een nederlandse(geel) machinist beter zichtbaar is als bijv. een duitse (oranje)
dit is niet ter verdediging op bovenstaand bericht ;)
-
Kortom: als het een slecht stuk regelgeving is, namelijk de verkeerde keuze - in het midden gelaten of dat in casu ook zo is - , kan het nog wel op juiste redenen gegrond zijn.
De aversie komt misschien wel van het feit dat we in nederland vinden dat men in europa te veel regels aan ons wil opdringen.
Wat natuurlijk klinkklare onzin is en blijft. Vrij logische consequentie van een streven naar eenheid, harmonisatie, interne markt en wat dies meer zij is dat er zaken geregeld worden. Je kunt niet met 27 staten convergeren naar eenvormigheid zonder regels.
Overigens denk ik dat de werkelijke aversie komt van het feit dat we vinden, met de nadruk op dat woord, dat de euro het leven duurder heeft gemaakt. Zulke politieke hoogvliegers zijn de meeste Nederlanders niet dat ze enig benul hebben van de hoeveelheid regelgeving die "op ons afkomt" tussen aanhalingstekens. Maar dat terzijde.
-
Daarom ook zei ik vinden tussen gevoels beleving en daadwerkelijkheid kan een wereld van verschil zitten
-
Die paar oranje mannetjes die er nu zijn, zie je nooit werken.
Die oranje mannetjes zijn aan het werk op het moment dat de gele ook werken. Zij zorgen er voor dat de gele mannetjes aan het eind weer heel naar huis kunnen, en niet uit een scharfberg gepeuterd hoeven te worden.
Oranje mannetjes mogen niets anders doen dat, treinen kijken en toeteren.
Succes
-
De aversie komt misschien wel van het feit dat we in nederland vinden dat men in europa te veel regels aan ons wil opdringen.
Nee, in Nederland is men er ondertussen achter gekomen dat je niet alleen maar geld uit de EU kunt halen, zoals tot nu toe gebeurd is. Open grenzen is leuk, want dan kan de Nederlandse transportsector heel Europa door zonder dat geneuzel aan de grens. Maar als de chauffeurs dan Pools worden (open grenzen, immers) dan is het opeens niet meer zo'n goed idee.
Maar het komt voornamelijk omdat EU-aversie wordt aangewakkerd om binnenlandse politiek te bedrijven, net zoals de door de politiek aangewakkerde aversie tegen Amerikanen in Frankrijk.
- Peter
-
Wat heeft Oranje nu weer met 78 inch in een seinbeeld te maken??
SK
-
Goeie vraag. Mea culpa. Het is alleen dat je van buiten Nederland al gauw een andere kijk krijgt op de zaken die zich 'in ons kleine kikkerlandje' voordoen.
- Peter
-
Hoe je van seinen bij vestjes terecht kunt komen :)
-
Die oranje mannetjes zijn aan het werk op het moment dat de gele ook werken. Zij zorgen er voor dat de gele mannetjes aan het eind weer heel naar huis kunnen, en niet uit een scharfberg gepeuterd hoeven te worden.
Oranje mannetjes mogen niets anders doen dat, treinen kijken en toeteren.
Weet ik, vandaar de big smile erbij. Ben je zelf toevallig ook wel eens oranje mannetje? ;)
Uit het verslag van de 101e AVS, 14 april 2008, van de Inspectie Verkeer en waterstaat:
3. Kleur Veiligheidskleding
gast: John van Engelen (ProRail)
In eerste aanleg zijn de kleuren geel/oranje/groen gekwalificeerd als het best zichtbaar voor veiligheidsvesten. De kleur geel is thans in gebruik bij de Nederlandse spoorbranche.
In de UIC is onlangs de kleur van veiligheidskleding besproken en er is litteratuur onderzoek verricht, daarbij is voor oranje/wit als beste kleur gekozen.
De UIC wil in de komende tijd de kleurstelling harmoniseren en doet daarvoor een voorstel richting de ERA. De ERA neemt hierover zelf geen beslissing, maar stuurt het voorstel met een advies door naar de Europese Commissie. Op dit moment is er geen Europese regelgeving voor spoorwegen van kracht waaraan deze standaard gekoppeld zou kunnen worden.
Een eventuele wijziging zou plaats moeten vinden (van geel naar oranje) per 1 januari 2010.
D(e UIC vertegenwoordigt de branche, niet de overheid.
ProRail onderschrijft de Europese overgang naar oranje. De SAS heeft nog geen standpunt ingenomen.
Onder de leden is over de kleurstelling en het tijdstip gestemd:
Een meerderheid gaat geclausuleerd akkoord met een overgang naar oranje vanwege Europese harmonisatie. Argumentatie: volgen UIC, idem harmonisatie, definitief besluit EC hanteren en veiligheidsonderzoek volgen.
Voor een aantal prevaleert geel: (toch) de beste kleur, uit veiligheidsoogpunt de beste kleur
(standpunt SAS), de meeste machinisten hebben een voorkeur voor geel, het is een kwestie van gevoel, of nog maar kort geleden ingevoerd (België).
Qua tijdstip hebben de meesten geen moeite met 2010, maar het haalbaar moet zijn, de overgangstijd goed moet worden afgestemd en in een enkel geval werd liefst zo snel mogelijk als argument aangegeven.
Wat te doen: is wachten op een definitief besluit vanuit Europa (TSI-OPE)
-
en ze snappen het niet :'( :'( :'(
-
Maar als de chauffeurs dan Pools worden (open grenzen, immers) dan is het opeens niet meer zo'n goed idee.
- Peter
Leuk is idd dat de Poolse vrachtwagenchauffeur in geval van nood niet kan duidelijk maken wat er in zn vrachtwagen aan bv chemische stoffen kunnen zitten. Maar om bijv economische redenen zijn er veel regels die lokaal prima geregeld zijn perfect aan de kant te duwen.
Maar de geschiedenis leert dat ook met geweld verschillende culturen niet te verenigen zijn, en een gemeenschappelijke taal is iets moeilijker door de strotten te duwen dan een zelfde kleur hi-vista vestje, of het afschaffen van de duim ( inch ) als maat.
Groeten, Alexander
-
Leuk is idd dat de Poolse vrachtwagenchauffeur in geval van nood niet kan duidelijk maken wat er in zn vrachtwagen aan bv chemische stoffen kunnen zitten. Maar om bijv economische redenen zijn er veel regels die lokaal prima geregeld zijn perfect aan de kant te duwen.
Dit is een van de dingen die internationaal juist wel goed geregeld zijn! Iedereen die gevaarlijke stoffen (ADR) vervoert, moet gevarenkaarten meevoeren in de talen van
1) het land van vertrek,
2) het land van aankomst, en
3) de landen die bij het vervoer doorkruist worden.
De gevarenkaarten zijn in het geval van een calamiteit altijd direct aan de hulpdiensten te overhandigen (dat staat er ook groot genoeg op vermeldt). Dit alles is gedaan om te voorkomen dat een calamiteit zou kunnen verergeren door miscommunicatie. Dus hoe je bij je bovenstaande bewering komt, is voor mij een raadsel... :-|
Om je een ideetje te geven van wat een gevarenkaart inhoudt: hierop staan o.a. de eigenschappen en kermerken van de stof, welke persoonlijke bescherming er nodig is en welke blusmiddelen er wel en of juist absoluut niet gebruikt mogen worden.
Groeten, Bart
-
Maar om even terug te komen op de 78 inch, is dat nou een broodje aap-verhaa? 78 inch laat zich ook niet echt lekker vertalen naar het metrieke stelsel.
- Peter
-
ik hoorde pas dat er een europse regelgeving komt voor de spoorwegen .....
Johan, het zou wel handig zijn als je vertelt waar en van wie je dit hebt gehoord. Want er wordt nu al 2 bladzijden over vestjes gepraat, maar het oorspronkelijke onderwerp verdwijnt in het vergiet.
Dus even wat feiten a.u.b. over die 78 inch, want anders moet ik concluderen dat dit het zoveelste verzinsel is.
-
@klaas zondervan
het is een grap hoor ik net
sorry :-[ :-[ :-[
ik heb het gehoord van wesley van het polderbaanproject