BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Taigagaai op 04 January 2020, 09:10:37

Titel: Revisie SGB 1136
Bericht door: Taigagaai op 04 January 2020, 09:10:37
Naar aanleiding uit het Piko 1100 topic:


Staat inderdaad bij de sgb nu, maar zou wel weer gereviseerd gaan worden volgens de website
https://www.destoomtrein.nl/cms/index.php?show=PO0002LI&nmmd_obj=1615&nmmd_action=data

Ik denk/hoop dat de basis na 4 jaar niet heel veel slechter is geworden en dat herstel dus nog mogelijk is  :)

Sinds wanneer zijn er plannen om deze loc te reviseren en rijvaardig te maken? Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat het materieel in hun collectie dat niet ergens in de door hen nagestreefde periode valt, van de hand te doen. Hierbij zouden ook de beide 1100'n vallen. De locomotieven zouden destijds overgenomen zijn, om een mogelijk gestrande trein van hen zelf van de hoofdbaan te halen als die onderweg ergens zou stil vallen. Meende dat dit ooit in hun masterplan heeft gestaan van eind vorig eeuw, begin deze eeuw.

Ben benieuwd of het plan nog steeds bestaat om de 1136 te reviseren.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Ascona op 04 January 2020, 09:49:38
Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar,het tracé van de sgb is natuurlijk niet geelectrificeerd ,en de 1100 heeft sowieso geen toelating meer op het NS spoor,dus je zou zeggen,wat hebben ze eraan. Toch zou het wel weer leuk zijn ,een dienstvaardige 1100 met botsneus. Nu rijdt ICR (weliswaar iets gemoderniseerd) nog,dus een historisch correcte jaren 80/90 combi is mogelijk.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Reinier Z. op 04 January 2020, 10:25:41
De beide 1100-en waren inderdaad ooit gedacht als backup voor een hoofdlijndienst. Uit die tijd stamt waarschijnlijk ook de opmerking 'revisie gepland'.

Dit idee is echter al lang geleden geschrapt en de 1100-en zijn voor de exploitatie dus overbodig. De SGB heeft bovendien wel andere prioriteiten, dus verwacht niet dat de SGB de locs rijvaardig zal maken. De 1136 is op de rijdagen van de SGB te bezichtigen, ook één van de cabines is dan toegankelijk. Het is ook waarschijnlijk dat de 1136 ooit optisch zal worden opgeknapt, maar de SGB wil eerst het materieel onder dak kunnen zetten.

Verwacht verder op dit moment geen harde planning op dit gebied. Zoals gezegd, de SGB heeft andere prioriteiten en prioriteit 1 zal altijd zijn om de treindiensten op de eigen lijn uit te voeren. Het materieel dat daarvoor nodig is. zal dus altijd voorrang krijgen.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Thom op 04 January 2020, 10:44:14
Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar,het tracé van de sgb is natuurlijk niet geelectrificeerd ,en de 1100 heeft sowieso geen toelating meer op het NS spoor,dus je zou zeggen,wat hebben ze eraan. Toch zou het wel weer leuk zijn ,een dienstvaardige 1100 met botsneus. Nu rijdt ICR (weliswaar iets gemoderniseerd) nog,dus een historisch correcte jaren 80/90 combi is mogelijk.
Eens toegelaten materieel blijft toegelaten, dus een 1100 is theoretisch gewoon nog steeds een toegelaten machine hoor.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Danny W. op 04 January 2020, 20:18:05
Zou 1 van de 2 1100-en niet optisch worden opgeknapt om neer te worden gezet in Tilburg?
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Eelco Storm op 04 January 2020, 20:19:17
Dat plan gaat niet meer door.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Harryku op 04 January 2020, 20:21:16
Weet u de redenen misschien waarom dit plan niet meer door gaat ?.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Thom op 04 January 2020, 21:06:35
Naar verluid omdat men het niet rondkreeg op de locatie waar ie zou moeten komen.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Harryku op 04 January 2020, 21:15:51
ah..Ok...Jammer  :(...het was wel mooi geweest als het plan was doorgegaan.

Bedankt voor de reactie.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Taigagaai op 06 January 2020, 22:58:52
De beide 1100-en waren inderdaad ooit gedacht als backup voor een hoofdlijndienst. Uit die tijd stamt waarschijnlijk ook de opmerking 'revisie gepland'.

Dit idee is echter al lang geleden geschrapt en de 1100-en zijn voor de exploitatie dus overbodig. De SGB heeft bovendien wel andere prioriteiten, dus verwacht niet dat de SGB de locs rijvaardig zal maken. De 1136 is op de rijdagen van de SGB te bezichtigen, ook één van de cabines is dan toegankelijk. Het is ook waarschijnlijk dat de 1136 ooit optisch zal worden opgeknapt, maar de SGB wil eerst het materieel onder dak kunnen zetten.

Verwacht verder op dit moment geen harde planning op dit gebied. Zoals gezegd, de SGB heeft andere prioriteiten en prioriteit 1 zal altijd zijn om de treindiensten op de eigen lijn uit te voeren. Het materieel dat daarvoor nodig is. zal dus altijd voorrang krijgen.
Dank voor je uitgebreide antwoord.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: gtw6016 op 06 January 2020, 23:48:54
Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar,het tracé van de sgb is natuurlijk niet geelectrificeerd ,en de 1100 heeft sowieso geen toelating meer op het NS spoor,dus je zou zeggen,wat hebben ze eraan. Toch zou het wel weer leuk zijn ,een dienstvaardige 1100 met botsneus. Nu rijdt ICR (weliswaar iets gemoderniseerd) nog,dus een historisch correcte jaren 80/90 combi is mogelijk.

De loc serie 1100 heeft gewoon nog.toelating op het spoor hoor. Dat ze heden ten dsge niet worden ingezet zoals de 1304 en de 1251 heeft te.maken met het feit dat ze commercieel niet "nuttig" zijn.
Lees ze kunnen de  zware goedere treinen niet rijden met de dienstregeling snelheid, die heden ten dagen verlangt word.

De sgb bezit na mijn weten nog wel bovenleidings portalen, dacht namenlijk dat het plan vroeger was om met electrisch mat vanaf roosendaal naar goes te rijden. Waarbij het museum.mat tot op t emplacement kon komen.


Marc
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Eelco Storm op 07 January 2020, 08:28:40
Klopt, dat was in de jaren van het Masterplan dat voorzag in het 'ophalen' van gasten in Roosendaal met het mat '36 stel, om dan in Goes over te stappen op de internationale sneltrein naar Vlissingen getrokken door een NS 6000.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Jamie op 07 January 2020, 08:55:05
De 1122 van Fairtrains was helaas niet meer te redden.
Het dak was te slecht geworden door de jaren van stilstand onbeschermd in de buitenlucht zonder de roestplekken op het dak tussentijds aan te pakken/bijwerken.
Mede daarom is besloten om van de 1122 de motoren uit te nemen en te reviseren om ze vervolgens in de 1304 te bouwen.
Nu kunnen we weer genieten van een inzetbare 1304 op het hoofdnet.

Hoe zit het met de daken van de 1136 en 1145 eigenlijk?
Zijn die inmiddels ook al doorgeroest aangezien deze loks rond hetzelfde jaar buitendienst gingen bij NS?
Misschien de roestplekken op het dak goed aanpakken om verdere achteruitgang te voorkomen en een groot zeil erover tot er plannen zijn met deze 1100en?
Bij de VSM en SSN staan ook treinen onder zeil tegen weersinvloeden naar mijn weten.

Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Chris Westerduin op 07 January 2020, 09:05:33
En die stilstand in de buitenlucht is ook bij de VSM en SSN niet goed voor het materieel.
SSN heeft niet voor niks de rijtuigloods gebouwd. Ik hoop dat dit voor de andere verenigingen ook gaat gelden... Kijk ook maar bij het NSM al het spul wat buiten staat. Het wordt er niet beter op! Jammer dat we in Nederland zo omgaan met historisch erfgoed!
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Besselspoor op 07 January 2020, 09:24:17
De loc serie 1100 heeft gewoon nog.toelating op het spoor hoor. Dat ze heden ten dsge niet worden ingezet zoals de 1304 en de 1251 heeft te.maken met het feit dat ze commercieel niet "nuttig" zijn.
Lees ze kunnen de  zware goedere treinen niet rijden met de dienstregeling snelheid, die heden ten dagen verlangt word.
Wat ik begrepen heb is dat gezien de problemen met de slingergang en daardoor beschadiging van het spoor de maximaal toegelaten snelheid 100 km/h is voor deze loks, waarmee ze inderdaad niet in normale dienstregeling zijn in te passen. Daardoor is de mogelijke inzet op de hoofdlijnen zeer beperkt, wat ze als rijdend museummateriaal veel minder interessant maakt.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Jamie op 07 January 2020, 09:58:44
Een goederentrein of een G1206/V100/2200/werktreinen e.d gaan/mogen ook niet harder dan 100KM/u
Daar zijn gewoon paden voor beschikbaar.
Mvg Jamie
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Chris Westerduin op 07 January 2020, 10:45:32
Na de buitendienststelling zo'n twintig jaar geleden heeft geen 1100 meer in de keuring gezeten om weer te rijden dus die Vmax 100km/h is ook nog niet aan de orde geweest. In het verleden lieten we de ritten met de 1501 ook niet veel sneller inleggen dan 100km/h. Sneller werd alleen gereden als ie een keer voor een IC zat als conditie rit.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Thom op 07 January 2020, 12:15:12
Wat ik begrepen heb is dat gezien de problemen met de slingergang en daardoor beschadiging van het spoor de maximaal toegelaten snelheid 100 km/h is voor deze loks, waarmee ze inderdaad niet in normale dienstregeling zijn in te passen. Daardoor is de mogelijke inzet op de hoofdlijnen zeer beperkt, wat ze als rijdend museummateriaal veel minder interessant maakt.
Onwaar verhaal, de 1100'en hebben gewoon tot einde dienst 135 als max snelheid gehad, en ook dat kun je niet ineens beperken aan een voertuig wat gewoon een toelating heeft.

Bij het Spoorwegmuseum trouwens idemdito, daar liggen alle ritten op de vrije baan doorgaans ook ingelegd met 100 km/u.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Besselspoor op 07 January 2020, 12:21:13
Myth busted ;D ik laat mij toegereikte info graag corrigeren met feiten. Anyway, het zou wel mooi zijn als de 1136 een betere locatie krijgt dan de buitenlucht.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: bellojan op 07 January 2020, 16:13:50
Volgens mij is de 1100 van het spoorwegmuseum wel rijvaardig.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Thom op 07 January 2020, 17:09:55
Nog niet helemaal, maar daar word wel naar toe gewerkt.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: timtrein op 07 January 2020, 21:32:58
Als jullie allemaal donateur worden van de SGB en/of het project van de Allan-loods herbouwen actief steunen dan wordt de kans dat de 1136 en de vele, vele andere mooie objecten sneller onder dak komen een stuk groter :)
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Ascona op 07 January 2020, 23:48:14
Het dak van de 1122 zeer slecht,niet meer te redden ?
Wat dan nu met de 1122 ?
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Thom op 08 January 2020, 17:08:30
Wat verwacht je van een lok met een slecht dak en zonder tractiemotoren nog :p?
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Chris Westerduin op 08 January 2020, 17:30:26
Leuk klimrek voor jou maken Thom!  ;D (y)
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Thom op 08 January 2020, 22:20:06
Da's wel één van de weinige bestemmingen nog vrees ik die nuttig zijn  ;D
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Ascona op 08 January 2020, 22:58:02
Komt er dus op neer dat het meest waarschijnlijke lot de sloper is. Reden te meer om zuinig op de 2 1100en van de sgb te zijn. De 1125 van het nsm is prachtig,maar met botsneus in huisstijl is hoe de meeste mensen hem toch herinneren. Rijdend zou prachtig zijn,maar statisch zou al mooi zijn.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Thom op 08 January 2020, 23:25:39
De 1107 is er ook nog, dus uiteindelijk zijn er nu nog vier lokken met botsneus in dezelfde uitvoering.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: FS op 08 January 2020, 23:34:16
Wat zijn de plannen voor de 1107. Is deze bewaard als onderdelenleverancier zoals de 1111 was voor de 1125
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: robin binsbergen op 09 January 2020, 00:12:29
Op dit moment zijn er geen plannen voor, maar er zijn ook zeker geen plannen om hem te plukken. De loc is er nog en staat droog binnen. De tijd zal het leren.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Sven op 09 January 2020, 00:26:32
Waar staat die 1107 dan?
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Mischa op 09 January 2020, 09:44:42
Veilig in Blerick binnen. Van de 1107 is dan ook in ieder geval het casco in de beste staat van de botsneus 1100 en
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: FS op 09 January 2020, 11:10:19
Als de plannen met de 1145 niet doorgaan in Tilburg. Wat zijn de plannen voor deze loc. Staat deze nog te koop? Wat is er nog mogelijk om deze loc redden van de ondergang?
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 January 2020, 11:26:24
Ik zie het verband niet tussen de 1145 en Tilburg. De 1145 staat toch ook bij de SGB? En misschien willen ze hem (haar) wel verkopen.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Henk Boshuyzen op 09 January 2020, 12:53:46
Onwaar verhaal, de 1100'en hebben gewoon tot einde dienst 135 als max snelheid gehad, en ook dat kun je niet ineens beperken aan een voertuig wat gewoon een toelating heeft.

Bij het Spoorwegmuseum trouwens idemdito, daar liggen alle ritten op de vrije baan doorgaans ook ingelegd met 100 km/u.
Klopt, toen ik de 1100-en binnenhaalde in het museum was de snelheid nog steeds 135 km/h toegelaten. De locs moesten wel "strak gekoppeld" worden aan een trein.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Ascona op 09 January 2020, 13:00:07
Er zijn er nu dus nog 4 over als ik het goed begrijp,met botsneus dus.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: FS op 09 January 2020, 13:13:49
De 1145 was verkocht aan de gemeente Tilburg en zou daar als monument bij de voormalige werkplaats worden neer gezet
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Reinier Z. op 09 January 2020, 13:26:16
Dat was het idee, maar Tilburg heeft dat uiteindelijk niet doorgezet.

En wat verkoop betreft: Ik praat puur op persoonlijke titel, maar ik denk als iemand een loc wil kopen en daar ook een goed plan mee heeft (niet zijnde de schroothoop), dat de SGB daar best naar wil luisteren.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: rail4marcel op 09 January 2020, 13:35:15
Er zijn er nu dus nog 4 over als ik het goed begrijp,met botsneus dus.
Klopt de 1107, 1122, 1136 en 1145.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Jamie op 09 January 2020, 15:10:59
Misschien een idee??
1122 van Fairtrains verder leegplukken van bruikbare onderdelen,rotte plekken bijwerken casco van een vers likje verf voorzien en bij werkplaats Maastricht of Tilburg waar ze ooit in onderhoud waren als statisch object?
Dan de 1136 en/of 1145 naar Fairtrains/Railexperts/Railpromo en inzetbaar maken voor lichtere treinen.
1107 Is denk ik nog het beste kwa casco omdat die al een hele tijd overdekt staat mooi opknappen en inzetbaar maken voor het NSM.

Maar wie gaat dit oppakken en wie zit er in deze tijd nog op een schuddende 1100 te wachten als je ook een 1200/1300 of motorpost kunt/mag rijden??
Ach een mens mag dromen toch  :)

Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: Thom op 09 January 2020, 15:46:39
Waarom zou er aan een 1107 begonnen moeten worden als de 1125 nog niet af is, misschien is daar wel dezelfde goede reden voor ;)

En verhuren aan de commerciële markt klinkt als leuk idee, maar er staan een aantal complete 1600'en aan de kant waar geen werk voor is en die 1304 en 1251 rijden eigenlijk ook maar beperkt...

Railpromo heeft bijvoorbeeld 3 1700'en, waarom zouden ze een lok gaan huren?
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: FS op 09 January 2020, 15:57:35
Misschien ook iets voor de club in Haarlem. Het is jammer dat het materieel alsnog verloren gaat. Weg = weg.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: timtrein op 09 January 2020, 19:59:48
Die club die ook al teveel werk en te weinig handjes heeft? Juist ;)
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: FS op 09 January 2020, 20:58:07
Het is dat ik bij Den Bosch woon. Anders hadden zij er een vrijwilliger bij.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: timtrein op 09 January 2020, 21:23:22
Dan is Blerick toch in de buurt... :)
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: FS op 09 January 2020, 21:31:22
Nou, toch nog ruim 100 km.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: André82 op 10 January 2020, 08:33:13
Misschien een idee??
1122 van Fairtrains verder leegplukken van bruikbare onderdelen,rotte plekken bijwerken casco van een vers likje verf voorzien en bij werkplaats Maastricht of Tilburg waar ze ooit in onderhoud waren als statisch object?
Dan de 1136 en/of 1145 naar Fairtrains/Railexperts/Railpromo en inzetbaar maken voor lichtere treinen.
1107 Is denk ik nog het beste kwa casco omdat die al een hele tijd overdekt staat mooi opknappen en inzetbaar maken voor het NSM.

Maar wie gaat dit oppakken en wie zit er in deze tijd nog op een schuddende 1100 te wachten als je ook een 1200/1300 of motorpost kunt/mag rijden??
Ach een mens mag dromen toch  :)
Je moet liefhebber zijn, anders moet je er helemaal niet aan willen beginnen. Een loc uit de jaren '50 verhuren is leuk, maar dan wel met een machinist die er goed mee overweg kan.
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: robin binsbergen op 10 January 2020, 19:32:54
Een machinist is wel het laatste waar je naar moet kijken.

(En verder is het echt een droom-modus, de realiteit wordt totaal vergeten)
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: gtw6016 op 10 January 2020, 21:38:07
Misschien ook iets voor de club in Haarlem. Het is jammer dat het materieel alsnog verloren gaat. Weg = weg.

Wij hebben onze (beperkte) handen aldruik gevuld met huidige projecten...
En ook het geld niet om zomaar even eeb 1100 op te knappen en te stallen..
Tenzij je inneens een zak geld fixt gaat dit nooit gebeuren ;)

Marc
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: gtw6016 op 10 January 2020, 21:44:02
Het is dat ik bij Den Bosch woon. Anders hadden zij er een vrijwilliger bij.

Overigens zou dit geen probleem moetrn zijn toch, je reist het stuk niet dsgenlijks en je moet wat voor fe hobby over hebben :) wij hebben zelfs vrijwillegers uit leeuwarden en Drente;)
Titel: Re: Revisie SGB 1136
Bericht door: timtrein op 12 January 2020, 13:58:58
Ook bij andere organisaties komen de vrijwilligers doorgaans uit het halve land, dus voor de liefhebbers, kom gewoon eens ergens kijken ;)